کد خبر 1478581
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
جزئیاتی از دومین سری از اسناد محرمانه پنتاگون+عکس

دومین دسته از اسناد محرمانه پنتاگون درباره جزئیات اسرار ایالات متحده درباره جنگ‌ اوکراین، چین و غرب آسیا از جمله برنامه هسته‌ای ایران فاش شد.

به گزارش مشرق، دومین دسته از اسناد محرمانه پنتاگون که جزئیات اسرار ایالات متحده درباره جنگ اوکراین، چین و غرب آسیا را نشان می‌دهد، در شبکه‌های اجتماعی درز کرده است.

روزنامه انگلیسی «دیلی‌میل» در این خصوص گزارش کرد که بیم آن می‌رود که بیش از یکصد سند از چیزی فاش شده باشد که یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا آن‌ را «کابوسی برای پنج چشم» خوانده است. پنج چشم در حقیقت اشاره به توافق اشتراک‌گذاری اطلاعات میان ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا، نیوزیلند و کانادا دارد.

طبق این گزارش، اسناد فاش شده، جنگ اوکراین،‌چین، تروریسم و غرب آسیا را تحت پوشش قرار می‌دهد. پنتاگون افشای اسناد خود را تأیید کرده است اما می‌گوید که برخی از این اسناد مانند اطلاعات نشت شده قبلی به گونه‌ای تغییر ماهیت داده شده‌اند که قدرت متحدان آمریکا کم اهمیت جلوه داده شود.

بنا به گفته «آریک تولر» تحلیلگر وب‌سایت تحقیقاتی هلندی «بلینگ‌کت»، به نظر می‌رسد که اولین قسمت از اسناد پنتاگون اوایل ماه مارس در شبکه اجتماعی «دیسکورد» منتشر شده باشد.اسناد روز جمعه پنتاگون ابتدا در شبکه اجتماعی «فورچان» (۴Chan) منتشر شد و سپس در توییتر پخش شد.

طبق این گزارش، این اسناد شامل عکس‌هایی از نمودارهای سلاح‌هایی است که قرار است به اوکراین تحویل داده شود و همچنین برآوردهایی از قدرت نیروها و گردان‌ها نیز ارائه شده است.

پنتاگون می‌گوید گرچه این اسناد واقعی است اما ظاهراً تغییراتی در آن ایجاد شده است. یکی از اسنادی که روز جمعه درز پیدا کرد، نقشه‌ای بوده است که وضعیت جنگ در شهر باخموت را نشان می‌داد که این شهر در ۶ ماه گذشته مرکز درگیری‌های شدید در اوکراین بوده است.

جزئیاتی از دومین سری از اسناد محرمانه پنتاگون+عکس

دیلی میل نوشته است که هنوز مشخص نیست که آیا تغییراتی در نقشه ایجاد شده است یا خیر اما روز پنجشنبه هفته گذشته، اسلایدی بر روی اینترنت قرار گرفت که در آن گفته شده بود ۱۶ الی ۱۷ هزار و ۵۰۰ نظامی روس در جنگ اوکراین کشته شده‌اند و این در حالی است که در این جنگ ۷۱ هزار و ۵۰۰ نظامی اوکراینی کشته شدند.

جزئیاتی از دومین سری از اسناد محرمانه پنتاگون+عکس

پیش از این پنتاگون و دیگر تحلیلگران برآورد کرده بودند که در جنگ یکسال گذشته اوکراین، بیش از ۲۰۰ نظامی اوکراینی کشته و زخمی شده‌اند و این تعداد دو برابر کشته‌ها و زخمی‌های اوکراینی است.

بر اساس این گزارش، اسناد فاش شده همچنین به تحلیل آمریکا از وضعیت خاورمیانه و چین و تهدیدات تروریستی در سراسر جهان اشاره دارد.روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» اولین بار این درز اسناد پنتاگون را منتشر کرد.

برخی منابع به این روزنامه آمریکایی گفتند که به نظر آن‌ها این درز اطلاعات از سوی مقام‌های اوکراینی نبوده است و بخشی از آن‌ به این دلیل است که این اسند از دفاتر ستاد مشترک پنتاگون که اوکراین به این دفاتر دسترسی ندارد، بیرون آمده است.

از طرف دیگر، بلاگرهای طرفدار روسیه می‌گویند که این پرونده‌ها عمداً منتشر شده است و ممکن است کار «سازمان‌های اطلاعاتی غربی با هدف گمراه کردن فرماندهی ما» صورت گرفته باشد.

جزئیاتی از دومین سری از اسناد محرمانه پنتاگون+عکس

پنتاگون اعلام کرده است که در حال ارزیابی این نشت اطلاعاتی است و «سابرینا سینگ» معاون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در این خصوص گفت: «ما از گزارش‌های پست‌های شبکه‌های اجتماعی آگاه هستیم و وزارت دفاع در حال بررسی این موضوع است».

در این گزارش‌ها آمده است که اطلاعات مربوط به اسناد فاش شده حداقل به پنج هفته گذشته باز می‌گردد که و جدیدترین آن مربوط به تاریخ اول مارس (۱۰ اسفند ماه) است.

طبق این گزارش، یکی از این اسناد، خلاصه‌ای از برنامه‌های آموزشی ۱۲ تیپ رزمی اوکراین ارائه می‌کند و در آن آمده است که ۹ تیپ رزمی اوکراین تحت آموزش واشنگتن و ناتو است.

طبق گزارش نیویورک‌تایمز، اسناد فاش شده می‌گوید که تیپ‌های رزمی مذکور به ۲۵۰ تاکن و بیش از ۳۵۰ خودروی مکانیزه نیاز دارند.

دست‌کم یکی از اسناد فاش شده دارای برچسب «بسیار محرمانه» است و برخی از اطلاعات موجود در این اسناد همچنین جزئیاتی از نرخ هزینه‌های مهمات تحت کنترل ارتش اوکراین از جمله سامانه‌های راکتی هیمارس، سامانه‌های موشکی توپخانه‌ای ساخت آمریکا ارائه داده است.

علی‌رغم آن‌که پنتاگون آشکارا تصریح نکرده بود که ارتش اوکراین با چه سرعتی از مهمات هیمارس استفاده می‌کند، این اطلاعات در اسناد فاش شده بیان شده است.

در اسناد فوق الذکر، هیچ جزئیاتی درباره چگونگی، زمان و مکانی که اوکراین قصد آغاز حملات خود را دارد، ارائه نکرده است و این در حالی است که مقام‌های آمریکایی می‌گویند که دی یک ماه بعدی اتفاق خواهد افتاد.

تحلیلگران روز جمعه گفتند که ارزیابی تأثیر افشای این اطلاعات بر نبرد اوکران در حال حاضر و ماههای پیش‌رو دشوار است.

شبکه ای بی سی نیوز آمریکا نیز در این خصوص گزارش کرده است که اسناد فاش شده پنتاگون همچنین شامل اطلاعاتی درباره برنامه هسته‌ای ایران و کره شمالی نیز می‌شود که البته هنوز جزئیاتی در این خصوص منتشر نشده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    1 0
    اي كشكدوغ نيوز شيطون ! ميگم چطور اينهمه خبر داغ دت اول داري تو از همه جهان هااااااااااااا!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس