دستور پنتاگون به خلبانان؛ پای کریمه در میان است

نشریه واشنگتن پست در گزارشی مدعی شد که ارتش آمریکا دستور دارد تا هواپیماهای جاسوسی خود در کریمه و روسیه را در فواصلی دورتر از محدوده مجاز در قوانین بین‌المللی به پرواز درآورد.

به گزارش مشرق، واشنگتن‌پست به نقل از اطلاعات محرمانه پنتاگون که به تازگی به فضای مجازی درز پیدا کرده، مدعی شد که هواپیماهای جاسوسی ارتش آمریکا که بر فراز شبه‌جزیره کریمه و روسیه پرواز می‌کنند، باید مطابق دستور مقامات این کشور، در فاصله‌ای به مراتب دورتر از آنچه در مقررات بین‌المللی تعیین شده، پرواز کنند.

به نوشته این نشریه، یکی از اسناد مذکور حاوی نقشه‌ای سِری است که منطقه پرواز هواپیماهای جاسوسی آمریکا را مشخص کرده و مرزی را نشان می‌دهد که حدود ۱۲ مایل (۱۹.۳ کیلومتر) دورتر از ساحل کریمه بوده و با مقررات بین‌المللی مطابقت دارد و دومین خط مرزی حدود ۵۰ مایل (۸۰.۴ کیلومتر) دورتر از ساحل و محدوده‌ای است که وزارت دفاع آمریکا آن را تحت عنوان «منطقه مواجهه مستقیم» علامتگذاری کرده است.

این نقشه نشان می‌دهد که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا احتمالاً «به خلبانان آمریکایی دستور داده تا هواپیماها را دورتر از شبه جزیره کریمه نگه دارند.»

ستاد فرماندهی اروپایی آمریکا ۱۴ مارس (۲۳ اسفند ۱۴۰۱) اعلام کرد که جنگنده‌های روسیه، این مقر فرماندهی را وادار کرده‌اند تا پهپاد جاسوسی ام‌کیو ریپر که در حریم مجاز بین‌المللی بر فراز دریای سیاه در حال پرواز بود را به زمین بنشاند. به گفته ستاد فرماندهی اروپایی آمریکا، جنگنده‌های سوخ و۲۷ روسیه، سوخت این پهپاد را خالی کرده و به پروانه آن را ضربه زدند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این پهپاد به منطقه حفاظت‌شده‌ای که مسکو برای عملیات نظامی در اوکراین تعیین کرده، وارد شده است.

همچنین بنا به اعلام این وزارتخانه، پهپاد آمریکایی خود به خود سقوط کرده است. مسکو همچنین هرگونه برخورد فیزیکی بین پهپاد و جنگنده‌های خود را رد کرد.

پنتاگون و وزارت دادگستری آمریکا هفته گذشته تحقیقات جداگانه‌ای را درباره درز اطلاعات فوق محرمانه آغاز کردند. یک سری از اسناد مذکور، ظاهراً حاوی اطلاعاتی نظامی درباره اوکراین از جمله کمبود مهمات و همچنین نقشه عملیاتی ارتش این کشور بوده است.

همچنین واشنگتن پست مدعی است که در اسنادی دیگر، جنگنده‌های روسیه در سپتامبر ۲۰۲۲ در آستانه سرنگون کردن یک هواپیمای شناسایی انگلیس بودند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس