تلاش روسیه برای سرنگونی هواپیمای جاسوسی انگلیس

طبق اسناد فاش‌شده وزارت دفاع آمریکا در ماه سپتامبر گذشته جنگنده‌های روسی تلاش داشتند یک هواپیمای جاسوسی انگلیس در جزیره کریمه را سرنگون کنند.

به گزارش مشرق، در ادامه انتشار جزئیات اسناد فاش‌شده اخیر وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روزنامه واشنگتن‌پست اعلام کرد این اسناد نشان می‌دهند که چند ماه پیش احتمال درگیری نظامی مستقیم بین روسیه و ناتو وجود داد.

اسناد فاش‌شده وزارت دفاع آمریکا نشان می‌دهند که جنگنده‌های روسیه در ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۲ (۷ مهر ۱۴۰۰) تلاش داشتند یک هواپیمای جاسوسی انگلیس در نزدیکی جزیره کریمه را سرنگون کنند؛ اقدامی که می‌توانست منجر به درگیری مستقیم آمریکا و متحدانش در ناتو در جنگ اوکراین شود.

این حادثه پیش از این فاش نشده بود، بن‌والاس، وزیر دفاع انگلیس این حادثه را در ماه اکتبر به نمایندگان پارلمان گزارش داد و اعلام کرد که دو جنگنده سوخ و-۲۷ روسیه، هواپیمای RC-۱۳۵ انگلیس را در حریم هوایی بین‌المللی بر فراز دریای سیاه «به شکل بی‌ملاحظه‌ای» رهگیری کردند و یکی از آنها به هواپیمای انگلیسی بسیار نزدیک شد.

در گزاش بن‌والاس همچنین گفته شد که یکی از جنگنده‌های روسی از فاصله دور «موشکی را شلیک کرد»، اما اشاره نکرد که هواپیمای انگلیسی در آستانه سقوط بود.

بن‌والاس شلیک موشک روسی را «نقص فنی» اعلام کرد و گفت که دراین‌باره با مقامات ارشد وزارت دفاع روسیه صحبت کرده است.

مطابق با پیمان نظامی ناتو، اگر یکی از اعضای ائتلاف ناتو، هدف یک حمله مسلحانه قرار گیرد، همه اعضای این ائتلاف این اقدام را اقدام جنگی در نظر می‌‎گیرند و به صورت جمعی پاسخ خواهند داد.

به نوشته راشاتودی پس از درز اسناد طبقه‌بندی‌شده پنتاگون درباره جنگ اوکراین، شرایط چین و خاورمیانه و همچنین برنامه هسته‌ای ایران، مقامات وزارت دفاع آمریکا به شدت نسبت به شرایط امنیت سایبری این نهاد نگران شده و تدابیر امنیتی را تشدید کرده‌اند.

چندین تن از مقامات غربی در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست گفته‌اند که همچنان در حال ارزیابی خسارت وارده ناشی از درز ده‌ها سند امنیت ملی هستند که در روزهای اخیر توجهات را به خود جلب کرده و بسیاری متعجبند که این نشتی چطور این همه وقت وجود داشته و کسی متوجه آن نشده است.

هرچند نخستین گزارش رسانه‌ای درباره ماجرا این هفته منتشر شد اما یک سری از اسناد در اواخر فوریه و اوایل مارس در پلتفرم «دیسکورد» پخش شد. صحت و اصالت این اسناد هنوز تایید نشده است.

دو مقام آمریکایی به واشنگتن پست گفته‌اند که پنتاگون در واکنش به درز اطلاعات، «جریان اطلاعات را محدود کرده‌اند.» یکی از منابع، اقدامات امنیتی را به طور غیرعادی «سفت و سخت» و گواهی بر «هراس شدید» مقامات ارشد آمریکا توصیف کرده است.

به نوشته واشنگتن پست، هم مقامات آمریکایی و هم شرکایی خارجی آنها از سطح جزئیات اسناد که چگونگی «جاسوسی آمریکا از دوستان و دشمنانش» را روی دایره ریخته، به شدت «متعجب و حتی خشمگین» شده‌اند.

یک مقام ارشد اوکراینی به واشنگتن‌پست گفته که درز اسناد، کی‌یف را خشمگین کرده زیرا این اسناد، اطلاعاتی را افشا کرده که اوکراین قصد مخفی نگه داشتن آن را داشته است؛ اطلاعاتی که از جمله آن می‌توان به «نقاط ضعف کی‌یف درباره کمبود مهمات و سایر داده‌های میدان نبرد اشاره کرد.»

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    4 1
    مثل اینکه یه عده ای به قالیشویی در امریکا وارد شدن و اسناد امریکا رو با نیسان بردن
  • مهران۱۴۹۰ IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    0 0
    اوکراین به نظر قرار است برای غرب یک میدان امن برای مستهلک کردن امکانات نظامی روسیه باشد بعیده به خاطر آن غرب حاضر به درگیر شدن با روسیه شود روسیه شاید در جنگ متعارف لنگ بزند ولی در جنگ نامتعارف درجه ویرانگری بسیار عظیم و بی نقصی دارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس