کد خبر 1473955
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶
چراغ سبز ترکیه برای عضویت فنلاند در ناتو و سرنوشت مبهم درخواست سوئد

رئیس جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای از موافقت کشورش با درخواست عضویت فنلاند در پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) خبر داد و به صورت تلویحی درخواست سوئد در این زمینه را رد کرد.

به گزارش مشرق، «رجب طیب اردوغان» در این بیانیه با بیان جمله «سوئد در خانه می ماند»، اعلام کرد: ترکیه به وعده‌های داده شده به فنلاند عمل خواهد کرد و آماده میزبانی از رئیس جمهوری آن برای دیدار دوجانبه در زمینه عضویت این کشور در ناتو است.

وی اضافه کرد: سوئد وقتی پیام متفاوت ترکیه در مورد فنلاند را ببیند، شوکه خواهد شد، اما فنلاند نباید اشتباه مشابه سوئد را مرتکب شود.

تارنمای خبری استار به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که رئیس جمهوری فنلاند روز جمعه (فردا) به ترکیه سفر خواهد کرد تا با همتای ترکیه‌ای خود در مورد درخواست کشورش برای پیوستن به ناتو گفت وگو کند.

پیشتر «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه، سومین نشست مکانیزم مشترک دائمی ترکیه با سوئد و فنلاند را که یک هفته پیش برای بررسی پرونده عضویت این دو کشور در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل برگزار شد، مثبت خواند و گفت: اقدامات این دو کشور سرنوشت درخواست آنها را تعیین خواهد کرد.

هیات ترکیه‌ای در این جلسه مشترک که در مقر ناتو در بروکسل برگزار شد، خواهان اجرای درخواست آنکارا برای قطع رابطه با سازمان‌های تروریستی و حامیان این گروه‌ها در سوئد و فنلاند شد.

برای بررسی پرونده درخواست الحاق سوئد به ناتو، تاکنون سه جلسه مشترک برگزار شده و «ینس‌ استولتنبرگ» دبیرکل ناتو و مقامات آمریکا عضویت این دو کشور را منوط به جلب رضایت و موافقت ترکیه اعلام کرده‌‎اند.

پس از آغاز جنگ بین روسیه و اوکراین، فنلاند و سوئد درخواست عضویت در ناتو را ارائه کردند که این درخواست باید به تایید تمام ۳۰ عضو این پیمان نظامی برسد.

ترکیه از زمان ارائه این درخواست، با اعلام شروطی از این دو کشور خواست که از مخالفان کُرد و حامیان پ.‌ک.‌ک در کشورشان میزبانی و حمایت نکنند و افراد مظنون به اقدامات تروریستی را به ترکیه تحویل دهند.

اقدام موهن یک نماینده تندروی مجلس سوئد در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم و آتش زدن قرآن کریم در آن محل نیز به پیچیده‌تر شدن موضوع درخواست عضویت این کشور شبه جزیره اسکاندیناوی منجر شد.

پس از این اقدام موهن، رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که اقدام این فرد با مجوز دولت این کشور انجام شده و دیگر استکهلم نباید انتظار حمایت ترکیه را از پیوستن این کشور به ناتو داشته باشد.

آنکارا خواستار تحویل ۱۳۰ نفر از مخالفان دولت ترکیه برای موافقت با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو است که هم‌اکنون در این دو کشور ساکن بوده و اغلب هم جزو مخالفان کُرد و متهمان مشارکت در کودتای نافرجام ۲۰۱۶ ترکیه هستند.

رسانه‌های ترکیه اعلام کردند که فنلاند گام مثبتی برای تامین نظر آنکارا برداشته است، اما سوئد به نقطه پیوستن به ائتلاف نرسیده و آنکارا می‌خواهد گام‌های متعهدانه سوئد را به طور ملموس در عمل ببیند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    1 6
    بوقلمون با سوئد هم موافقت میکنه. اینا همه قدقده برای دانه.
    • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      1 0
      داداش فعلا چراغ سبز داده هنوز اجازه نداده....تو هم مرغ یخی پیدا کردی پول یارانت رسید بخر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس