کد خبر 1474679
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۲

ارث به مال و اموال به جا مانده از شخص متوفی گفته میشود که بعد از فوت وی این اموال باید بین نزدیک ترین بستگانش که وراث او به شمار می آیند بر اساس طبقات ارث بعد از پرداخت دیون و بدهکاری هایش به اشخاص ثالث مثل مهریه، قرض و قسط و هزینه کفن و دفن و… مطابق با سهم ارث هر ورثه طبق قانون مدنی تقسیم شود. در این مقاله از وب سایت وکیل ازما میخواهیم به موضوع نحوه تقسیم ارث و مسائل مربوط به ان بپردازیم.

درجات ارث به چه صورتی است؟

بر طبق قانون مدنی موجبات ارث دو طیف از بستگان هستند که به صورت کلی شامل بستگان نسبی(خونی) و بستگان سببی(که ناشی از عقد ازدواج است) را شامل میشود.

طبقه اول : پدر و مادر و فرزندان و نوه های متوفی هستند

طبقه دوم : پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها و برادر و خواهر متوفی هستند.

طبقه سوم : دایی و خاله ها و عمو و عمه متوفی را شامل میشود.

نحوه تقسیم ارث با رعایت الاقرب فی اقرب است به این معنا که اگر طبقه اول متوفی موجود باشد به طبقه دوم چیزی از ارث نمیرسد و اگه طبقه دومی باشد به طبقه سوم ارث نمیرسد و در داخل خود طبقات هم درجه بندی وجود دارد و وجود درجه اول درجه دوم را و وجود درجه دوم، درجه سوم را از ارث محروم میکند.

نحوه تقسیم ارث به زبان ساده [ ارث و طبقات ارث ]

شرط بردن ارث چیست؟

توجه داشته باشید که ارث بردن از شخص متوفی شرایطی دارد که در اینجا به چند موردش اشاره میکنیم

  1. وارث باید در زمان مرگ عزیز خود زنده باشد
  2. ورثه قتل عمد متوفی خود را مرتکب نشود
  3. ورثه شخص متوفی مسلمان هم باید پیرو دین اسلام باشند

انواع تقسیم ارث:

در رابطه با تقسیم ارث دو حالت متصور است.

  1. توافق ورثه در تقسیم اموال:

که در این صورت تقسیم نامه ای به شکل عادی یا رسمی میان ورثه منعقد میشود که طی آن سهم هر یک از ورثه مشخص میگردد.

  1. عدم توافق ورثه در تقسیم اموال:

در این صورت تقاضای تقسیم ارث از سوی هر یک از ورثه توسط دادگاه صورت میپذیرد. (ماده300 قانون امور حسبی)

مراحل و مدارک انحصار وراثت

ورثه یا هر ذی نفعی برای هر اقدام حقوقی در ادارات دولتی، دفاتر اسناد رسمی، بانک ها و … نیازمند گواهی مذکور است. بنابراین اگر انحصار وراثت نکنیم امکان تقسیم و یا انتقال ترکه و مراجعه به ادارات دولتی بانک ها نیست.کسی جانشین و قائم مقام شخص فوت شده است که نام وی به عنوان وارث در گواهی فوت آمده باشد. مدارک لازم برای انحصار وراثت عبارت است از:

  • گواهی فوت متوفی
  • استشهادیه محضری
  • شناسنامه متوفی
  • عقدنامه یا رونوشت
  • شناسنامه وراث
  • احیاناً وصیت نامه رسمی شخص فوت شده
  • گواهی تسلیم اظهارنامه مالیاتی برای متوفیان قبل از سال ۹۵ که تاکنون اقدامی نکرده اند.

اختلاف وراث در تقسیم ارث

چنانچه یک یا چند نفر از ورثه راضی به تقسیم ارث نباشند، کسی که مایل است اموال تقسیم شود باید از دادگاه تقسیم ترکه را درخواست نماید که در قالب دادخواست تقسیم ترکه مطرح میشود. در این باره میتوانید از بهترین وکیل پایه یک دادگستری تهران مشاوره بگیرید.

دادگاه همه ورثه را دعوت و به موضوع رسیدگی می‌کند. اگر مال قابل تقسیم باشد مثل پول نقد، دادگاه سهم هریک از ورثه را تعیین می‌کند ولی اگر مانند خانه یا اتومبیل باشد که نتوان سهم هر یک از ورثه را جداگانه به وی داد، دادگاه آن را به مزایده می‌گذارد و پس از فروش، سهم هریک از ورثه را به آنها پرداخت می‌کند.

نحوه تقسیم ارث به زبان ساده [ ارث و طبقات ارث ]

محروم ‌کردن از ارث

فرد تا زمانی که زنده است می‌تواند هرگونه دخل و تصرفی در اموال خود انجام دهد مثلاً کل اموال خود را به هر کسی که دوست دارد انتقال بدهد ولی اگر این کار را نکرد، نمی‌تواند در قالب وصیت بعضی از وراث را از ارث محروم کند. بنابراین اصطلاح حقوقی به نام ممنوع ‌الارث وجود ندارد و به موجب قانون هر فردی فقط نسبت به یک‌ سوم اموال خود، می‌تواند وصیت کند و مابقی بصورت قهری به وراث انتقال مالکیت می‌شود.

موارد تقسیم ارث

تقسیم ارث در موارد مختلف به صورت زیر میباشد:

  1. تقسیم ارث طلای مادر

باور اشتباهی بین مردم وجود دارد که طلاهای مادر بعد از فوت به دخترانش می‌رسد و پسران حقی از این طلاها ندارند اما این مسأله ریشه قانونی ندارد و طبق قانون این طلاها باید بین دختران و پسران متوفی مثل سایر اموال تقسیم شود.

  1. شرایط ارث‌ بردن جنین

جنین تا زمانی که زنده متولد نشود ارث نمی‌برد. شرط ارثیه ‌بری حیات است اما در خصوص جنین اگر مرده متولد شود یا در شکم مادر سقط شود، ارث نمی‌برد مگر اینکه جنین در زمان تولد یک دم و بازدم(علائم حیات) انجام دهد سپس فوت کند.

  1. سهم الارث زن از شوهر

یک زن در صورت داشتن فرزند از شوهرش، یک‌ هشتم ارث می‌برد و در غیر اینصورت یک ‌چهارم ارث می‌برد.

  1. بی وارث

پس از گذشت 10 سال از اتمام تحریر ترکه و پیدانشدن وارث قانونی برای شخص، اموال او به حساب خزانه دولت واریز می‌شود و عهده‌ دار اداره و اجرای این امور نیز قاضی می‌باشد.

  1. تقسیم ارث محجور

افراد محجور به سه دسته تقسیم می‌شوند صغیر، غیر رشید و یا دیوانه هستند. افراد صغیر به سن قانونی نرسیده‌اند و دیگران برایشان تصمیم می‌گیرند. افراد غیر رشید کسانی هستند که به سن قانونی رسیده‌اند ولی درک کامل و کافی نسبت به مسائل مختلف از جمله مسائل مالی ندارند. افراد دیوانه هم که ممکن است سطحی از را جنون داشته باشند و به هیچ وجه صلاحیت تصمیم گیری در هیچ امور را ندارند.

  1. تقسیم ارث بین دختر و پسر

در ماده 907 قانون مدنی، شرایط و نحوه تقسیم ارث بین فرزندان مشخص شده است. برطبق این ماده قانونی، در صورتیکه متوفی یک فرزند دختر یا پسر داشته باشد، تمام اموال متوفی به وی تعلق می‌گیرد. اما اگر متوفی فرزندان متعددی از پسر یا دختر داشته باشد، شرایط تقسیم ارث متفاوت است. در صورتیکه تمام وارثین پسر یا دختر باشند، ارث به میزان مساوی بین آنها قابل تقسیم است. در صورتیکه دختر و پسر تعداد متفاوت باشند، سهم پسر دوبرابر سهم دختر است. در نتیجه سهم الارث دختر و پسر در سال جدید نیز همان سهم الارث در ماده 907 قانون مدنی است.

نحوه تقسیم ارث به زبان ساده [ ارث و طبقات ارث ]

وکیل ارث

بعد از فوت اشخاص لازم است که وضعیت دارایی‌ های آنها مشخص شود. برای این منظور علاوه بر بررسی وصیت نامه، باید گواهی انحصار وراثت نیز صادر شود. یکی از مشکلاتی که در ارتباط با ارث و میراث وجود دارد، عدم آگاهی افراد از مسائل مربوط به این مبحث است. بسیاری از افراد به طور دقیق نمی دانند که آیا وارث متوفی محسوب می شوند یا نه، و اگر قرار است که از مورث ارث ببرند، سهم الارث آنها چقدر است.

همچنین ساز و کار و مراحل تقسیم ترکه برای آنها مبهم و پیچیده است. مشاوره با بهترین وکیل تهران شما را از شرایط و پیچیدگی پرونده ها آگاه کرده و بهترین راه حل ها را برای شما پیشنهاد میدهد، که در نهایت موجب پیروزی پرونده شما در دادگاه می شود. وب سایت وکیل از ما میتواند در زمینه معرفی وکلا کمک شایان توجهی به شما عزیزان کند تا بهترین وکیل را انتخاب کنید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس