پاسخ اروپا به تاثیر توافق ایران و عربستان بر توافق هسته‌ای

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست شورای همکاری اتحادیه اروپا و عراق از توافق ایران و عربستان استقبال کرد.

به گزارش مشرق، جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست شورای همکاری اتحادیه اروپا و عراق به توافق دیپلماتیک ایران و عربستان اشاره کرد و گفت: «اخیرا شاهدیم که عربستان سعودی و ایران در حال عادی سازی روابط خود هستند. این امر به ثبات بیشتر منطقه خواهد افزود و فراموش نکنیم که دور اول مذاکرات دو کشور در بغداد انجام شد. بغداد صحنه این نزدیکی مهم بین ایران و عربستان بود. این دلیل خوبی برای استقبال از سیاست عراق به عنوان یک سیاست سازنده و روابط همسایگی خوب است، مقامات عراق نه تنها در حال ایجاد ثبات در کشور خود هستند، بلکه در ایجاد ثبات منطقه‌ای نیز مشارکت دارد.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در این نشست که پرسید: آیا توافق بین عربستان سعودی و ایران مشکلات پیش روی برجام را کاهش می‌دهد؟ گفت: «مطمئناً این توافق خبر خوبی است، این واقعیت که دو کشوری که در روابط دشواری قرار داشتند، اکنون تصمیم گرفتند تعاملات دیپلماتیک خود را از سر بگیرند و سفیران خود را به پایتخت‌های متقابل بفرستند، خبر خوبی است. این وضعیت می‌تواند به ثبات منطقه و کاهش تنش‌ها کمک کند، اما برجام یک موضوع متفاوت است. برجام دارای نهادهای دولتی خاص خود است. ما به کار روی آن ادامه می‌دهیم. رابطه خوب بین عربستان سعودی و ایران برای همه چیز خوب است، اما برجام پویایی خاص خود را دارد.»

روابط ایران و عربستان در یک قرن اخیر فراز و نشیب زیادی را تجربه کرده و بعضاً تا حد اتحاد راهبردی و گاهاً تا مرز دشمنان خونی، پیش رفته است. در تازه‌ترین مورد، توافق پکن برای از سرگیری روابط دوجانبه دو کشور پس از ۷ سال، مهم‌ترین اتفاقی است که در حوزه روابط سیاست خارجی کشور و تحولات منطقه‌ای اتفاق افتاده است.

پیش از این نیز، «ترکی الفیصل» رئیس سابق سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی در گفتگو با شبکه فرانس ۲۴ تاکید کرده بود: «پیش بینی می‌کنیم که توافق میان ایران و عربستان بر تحولات منطقه از یمن گرفته تا لبنان و سوریه تأثیر بگذارد.»

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 1
  • علی افصحی IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
    0 0
    وهمین توافق نشان می دهد غرب وحشی چه نقش مخربی در منطقه ایفا کرده و همه واگرایی های منطقه ای را زمینه سازی و سپس چه بهره ها که نبرده اند به ویژه بعد از موج سوم ایران هراسی که ازدهه نود و همزمان با استحکام توان دفاعی ایران اسلامی و خنثی سازی بازی برجام و اف ای تی اف، با پرو بال دادند به القاعده و داعش این واگرایی هاای شدت یافت. غرب وحشی در غرب آسیا فقط فتنه انگیزی می کند اما در نبود غرب وحشی و بی دخالت این وحوش ، توافق بین عربستان و ایران اسلامی عزیز به گونه ای رقم می خورد که در شأن ایران انقلابی و ولایی است چرا که درخواست تجدید روابط از جانب عربستان بوده ، بدون پیش شرط به ضمیمه دعوت رسمی ابتدا از وزیر خارجه ایران و سپس رئیس جمهور محترم جناب رئیسی به ریاض و...است.
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
    0 0
    امیدواریم هرچه زودتر دوکشور سفارت های خودشون را افتتاح کنند و روابط شون بیشتر برقرار بشه
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
    0 0
    چه عجب ،یه ادم درست توی اینا ‌پیدا شد
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
    0 0
    از دست اروپا بیاد توافق عربستان و ایران رو مثل ترامپ پاره می کنید. تا بتونید دلار بیشتری از عربستان بیرون بکشید
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
    0 0
    قابل توجه :ترکیب شورای عالی کار: 4نفر نماینده کارفرمای دولتی-3نفر نماینده کارفرمای خصوصی درمقابل 3 نفر نماینده کارگران- البته اضافه کنین که 3وزیر هم خدوشون هم معاونین حضور مستقیم دارن- ضمنا اگه نماینده کارگرها بخواد مخالفت کنه نتیجه را به رای میزان - یعنی هرچی کارفرما بخواد- عملا دولت به وسیله ای برای سرکوب کارگر تبدیل شده است
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
    2 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
    0 0
    روابط با آلبانی و اکراین امنیت ایران را بهبود می بخشد با دولت آلبانی مذاکره شود تا منافقین نتوانند از خاک آن کشور علیه ایران استفاده کنند
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
    0 0
    مشرق من نمی فهمم چرا کشور چین واسطه دوستی ایران و عربستان شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس