مسکو نگران تضعیف امنیت هسته ای است/همکاری روسیه و چین گسترده است

رئیس جمهور روسیه با انتشار مقاله ای در روزنامه مردم چین نوشت که مسکو نگران تلاش های غیرمسئولانه برای تضعیف امنیت هسته ای است.

به گزارش مشرق، «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه با انتشار مقاله خود در روزنامه مردم چین نوشت: «مسکو به اصل تقسیم ناپذیری امنیت متعهد است و نسبت به اقدامات غیرمسئولانه ای که امنیت هسته‌ای را به خطر می‌اندازد نگران است.»

این مقاله روز یکشنبه در وب سایت کرملین منتشر شد. مقاله رئیس جمهور روسیه با ترجمه چینی منتشر شد و متن روسی آن در وب سایت کرملین قرار گرفت.

زمان انتشار این مقاله همزمان با سفر رئیس جمهور چین شیء جین پینگ به روسیه در ۲۰ تا ۲۲ مارس است. بر اساس گزارش‌های قبلی، رؤسای جمهور دو کشور در ۲۰ مارس با یکدیگر دیدار خواهند کرد و گفت‌وگوهای اصلی قرار است ۲۱ مارس برگزار شود.

به گفته یوری اوشاکوف، دستیار رئیس جمهور روسیه، در کنار روابط روسیه و چین، مقاله پوتین به «رویکردهای روسیه و چین در قبال مسئله اوکراین» می‌پردازد.

مقاله قبلی پوتین در مورد روابط روسیه و چین در فوریه ۲۰۲۲ قبل از سفر وی به پکن منتشر شد. نشست فعلی رهبران دو کشور قرار است به اصول روابط دو کشور، همکاری آنها در عرصه بین المللی، در زمینه‌های تجارت، گردشگری، توسعه خاور دور، ورزش، تلاش‌های مشترک آنها برای مبارزه با همه گیری ویروس کرونا اختصاص داشته باشد. به طور کلی، رهبر روسیه در مقاله جدید خود در روزنامه مردم چین بیان می‌کند که روابط روسیه و چین به سطح بی سابقه‌ای رسیده است و می‌تواند به عنوان الگوی اثربخشی و مسئولیت پذیری تلقی شود.

رئیس جمهور روسیه در این مقاله نوشت است: «ما به اصل تقسیم ناپذیری امنیت متعهد هستیم که به شدت توسط بلوک ناتو نقض می‌شود. ما عمیقاً نگران اقدامات غیرمسئولانه و خطرناک هستیم که امنیت هسته‌ای را به خطر می‌اندازد.»

ولادیمیر پوتین در ادامه نوشت: «سهم تسویه حساب با ارزهای ملی در تجارت بین روسیه و چین در حال افزایش است.» وی با بیان اینکه دو کشور با موفقیت برنامه‌های بلندمدت مشترک را اجرا می‌کنند، خاطرنشان کرد: «قابل توجه است که سهم تسویه‌ها به ارزهای ملی در تجارت متقابل ما رو به افزایش است و این امر حاکمیت روابط ما را بیش از پیش تقویت می‌کند.»

به گفته رهبر روسیه، همکاری تجاری و اقتصادی یکی از اولویت‌های دو کشور است و روسیه و چین در سال جاری قادر خواهند بود از تجارت سالانه ۲۰۰ میلیارد دلاری آمریکا فراتر بروند.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۲۲ تجارت دوجانبه ما که در آن زمان قابل توجه بود، دو برابر شد و به ۱۸۵ میلیارد دلار رسید. این یک رکورد جدید است. علاوه بر این، ما همه دلایلی داریم که باور کنیم هدف ۲۰۰ میلیارد دلاری که توسط رئیس جمهور شیء جین پینگ و من تعیین شده بود، در اوایل امسال به جای سال ۲۰۲۴ فراتر خواهد رفت.

پوتین نوشت: «طرح ها و برنامه‌های مشترک بلندمدت با موفقیت در حال اجرا هستند. اغراق نیست اگر بگوییم خط لوله گاز روسیه-چین با نام قدرت سیبری به معامله قرن در مقیاس خود تبدیل شده است. ذخایر نفت و زغال سنگ روسیه به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. متخصصان ما در ساختن تأسیسات هسته‌ای جدید واحدهای برق در چین مشارکت دارند و شرکت‌های چینی فعالانه در پروژه‌های LNG شرکت می‌کنند؛ همچنین همکاری‌های صنعتی و کشاورزی ما در حال قوی‌تر شدن است.»

ولادیمیر پوتین در مقاله خود برای روزنامه مردم چین همچنین گفت که سفر شیء جین پینگ، رهبر چین به روسیه، رویداد مهمی است که ماهیت ویژه همکاری مسکو و پکن را تأیید می‌کند. پوتین گفت: «این رویداد تاریخی ماهیت ویژه مشارکت روسیه و چین را که همیشه بر اساس اعتماد متقابل، احترام به حاکمیت و منافع یکدیگر بنا بوده است، مجدداً تأیید و مستحکم می‌کند.»

رئیس جمهور روسیه همچنین با محکوم کردن سیاست تحریمی غرب گفت: «ما تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی غرب را که باید برداشته شوند، رد می‌کنیم.»

رئیس جمهور روسیه در ادامه مقاله خود به موضوع اوکراین اشاره کرد و گفت: «وضعیت اوکراین می‌تواند از نظر سیاسی و دیپلماتیک حل شود، مسکو برای آن آماده است، اما آینده این روند به آمادگی دیگران برای گفتگوی جدی با در نظر گرفتن واقعیت‌های ژئوپلیتیک فعلی بستگی دارد.» وی همچنین تصریح کرد: «بحران اوکراین توسط غرب ایجاد شده و غربی‌ها با جدیت در حال دامن زدن به آن هستند، این بحران بارزترین نشانه تمایل غربی‌ها برای حفظ سلطه بین المللی و حفظ نظم جهانی تک قطبی است.»

پوتین خاطرنشان کرد: «روسیه برای حل سیاسی و دیپلماتیک بحران اوکراین آماده است. این روسیه نبود که مذاکرات صلح را در آوریل ۲۰۲۲ قطع کرد. متأسفانه، ماهیت اولتیماتومی الزاماتی که برای روسیه گذاشته شده نشان می‌دهد که نویسندگان آنها از این واقعیت‌ها جدا شده اند و علاقه‌ای به یافتن راه حلی برای این وضعیت ندارند.»

ولادیمیر پوتین در ادامه نوشت: «روسیه از چین به دلیل موضع متعادلش در مورد اوکراین سپاسگزار است و از آمادگی پکن برای مشارکت در حل و فصل بحران استقبال می‌کند.» پوتین گفت: «ما از موضع متعادلی که جمهوری خلق چین در مورد رویدادهای اوکراین اتخاذ کرد و همچنین درک آن از پیشینه تاریخی و علل ریشه‌ای آنها قدردانی می‌کنیم.»

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس