سفره هفت سین ایران در سازمان ملل در آستانه سال نو

سفرا و نمایندگان ۱۲ کشور حوزه نوروز، عصر دوشنبه به وقت محلی بر سر سفره هفت سینی که نمایندگی ایران در مقر سازمان ملل متحد چیده بود، گرد هم آمدند تا این عید باستانی را جشن بگیرند.

به گزارش مشرق، قطعنامه ۲۵۳/۶۴ مجمع عمومی سازمان ملل که در سال ۲۰۱۰ به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و ۱۱ کشور حوزه نوروز به تصویب رسید، ۲۱ مارس هر سال مطابق با اول فروردین را به عنوان روز بین المللی نوروز به رسمیت شناخته و از کشورهای عضو این سازمان خواسته است برای ارتقای آگاهی درخصوص نوروز، تلاش و برای بزرگداشت این روز، آیین‌های سالانه برگزار کنند.

در این قطعنامه تصریح شده است: نوروز به عنوان آغاز سال نو توسط بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود و بیش از سه هزار سال است که مردم مناطق بالکان، دریای سیاه، قفقاز، آسیای مرکزی، خاورمیانه و سایر مناطق این روز را گرامی می‌دارند.

در این قطعنامه همچنین آمده است نوروز به عنوان مظهر وحدت میراث فرهنگی و سنت‌های چندین سده‌ای، نقش بسزایی در تقویت روابط انسانی بر اساس احترام متقابل و آرمان‌های صلح و حسن همجواری ایفا می‌کند.

نوروز، نخستین بار در سال ۲۰۰۹ به ابتکار ایران و با همراهی و مشارکت آذربایجان، ترکیه، هند، پاکستان، ازبکستان و قرقیزستان به عنوان یکی از بزرگترین و کهن ترین میراث های ناملموس بشری در فهرست میراث ناملموس بشریت به ثبت رسید که متعاقب آن در سال ۲۰۱۶ پنج کشور افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قزاقستان و عراق نیز به این پرونده پیوستند و تعداد اعضای این پرونده به ۱۲ کشور رسید.

سفرا و نمایندگان ۱۲ کشور حوزه نوروز عصر دوشنبه به وقت محلی به میزبانی امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل و دیپلمات‌های ایران بر سر سفره هفت سینی که توسط نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در مقر سازمان ملل متحد برپا شده بود، گرد هم آمدند و عکس یادگاری گرفتند و نوروز را تبریک گفتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 0
  • اﻳﺮاﻥ IR ۰۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
    0 2
    ﻣﻘﺎﻣﺎﺕ اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﮔﻔﺘﻨﺪ ﻫﺮﻛﺴﻲ ﻧﻮﺭﻭﺯ ﺭا ﺟﺸﻦ ﮔﺮﻓﺖ ﺩﺭ اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﺟﺮﻳﻤﻪ و ﺩاﺩﮔﺎﻩ ي ﻣﻴﺸﻮﺩ ﭘﺲ اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ اﺯ اﻳﻦ ﮔﺮﻭﻩ ﺣﺬﻑ ﻣﻴﺸﻮﺩ
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
    0 0
    سفرای کشورهای جهان همه جمع شدن دور میز !! چقدر شلوغه که اصلن میزی که روش سفره چیدن پیدا نیست!!!
  • رضا IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
    2 0
    سفرا دیگر کشورها مهمان ما بودند یا ما مهمان اونا بودیم؟؟ پرچم جلوی میز....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس