کد خبر 1475981
تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۰
۱۰ نکته طلایی درباره تغذیه روزه داران

تغذیه صحیح در ماه رمضان یکی از موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا از عوارض جسمی جلوگیری شود.

به گزارش مشرق، توجه به توصیه‌های ساده تغذیه‌ای در وعده‌های افطار و سحر می‌تواند روزه داران را به منظور دریافت منافع جسمی و بهره مندی از مزایای روحانی این ماه یاری کند.

توصیه‌های طب ایرانی

اگر از هر نوع بیماری گوارشی رنج می‌برید حتماً قبل از شروع ماه رمضان با یک پزشک در مورد امکان روزه گرفتن مشورت کنید. در برخی بیماری‌ها از جمله زخم اثنی عشر گرفتن روزه صحیح نیست و منجر به تشدید بیماری می‌شود.

مواد غذایی مختلف از نظر کیفیت و ویژگی‌ها با هم متفاوت هستند و در نتیجه هضم آنها یکسان نخواهد بود. وقتی دو یا چند غذای مختلف با هم خورده شود، معده و دستگاه گوارش نمی‌تواند همه آنها را به حد نهایی هضم کند و در نتیجه فساد هضم رخ می‌دهد.

از مصرف غذاهای مختلف و سفره‌های رنگین افطار و سحر خودداری کنید.

این مواد مخصوصاً اگر با حجم زیاد در کنار افطار یا با وعده اصلی مصرف شود باعث عدم هضم، نفخ، ترش کردن یا درد شکم می‌شوند.

حلیم و آش رشته در تابستان؟ هرگز! اصولاً حلیم و آش رشته و امثال آن غذاهای سنگینی محسوب می‌شوند و غذای تابستان نیستند. پس آنها را از سفره افطار تابستانی خط بزنید و در صورت تمایل زیاد، به مقدار کم قانع شوید.

از آنجایی که معده مدت طولانی خالی بوده است، توان هضم حجم بالای مواد را ندارد، لذا توصیه می‌شود در زمان افطار یک ماده غذایی میل شود و در صورت تمایل و نیاز حدود یک ساعت بعد شام میل شود.

از مصرف آب و نوشیدنی با غذا خودداری کنید؛ این اصل همیشه صادق است اما در ماه رمضان که معده در طول روز کمی ضعیف می‌شود نمود بیشتری دارد و به شدت باعث اختلال هضم، رفلاکس، نفخ و…می‌شود.

برخی غذاها را فراموش کنید؛ مصرف برخی غذاها مانند ماکارانی، آش رشته، ماهی، سالاد الویه، به ویژه در وعده سحر در این ماه علاوه بر احساس سنگینی، امکان افزایش تشنگی در طول روز را به دنبال دارد. همچنین مواد غذایی پر ادویه و نمک حرارت بدن را بالا برده و موجب تشدید تشنگی می‌شود.

برای جلوگیری از یبوست به جای مصرف میوه‌های بسیار آبدار و خام که باعث درد شکم می‌شوند می‌توان خیسانده برگه هلو، زردآلو، انجیر و آلوی بخارا استفاده کرد. این خشکبار باید در آب جوش یا گلاب داغ یکساعت خیسانده و سپس میل شود. بهتر است مصرف این ترکیب یک تا دو ساعت بعد از شام باشد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    0 1
    طلائی ترین نکته نگرفتن روزه است.
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    0 1
    یعنی من هیچ جوره توکتم نمیره که این سحری خوردن فایده ای هم داشته باشه اخه ساعت چهار نصف شب که کل بدن درحال استراحت وریکاوریه چراباید بلندشی ویه غذای سنگین بریزی توی معده وباز بخوابی اونوقت نتیجش میشه اینکه تاظهریه سره حالت تهوع داری
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      0 0
      مشکل از معده شما یا سبک زندگی شماست، من و بسیاری دیگر که این مشکل رو نداریم.
  • بشار عبدالواحد IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    1 1
    ما ایرانی ها نان خشک می خوریم . خاک تو سر ما ایرانی های بد بخت بشه.
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      0 0
      ما ایرانی ها؟؟؟؟؟؟ من که هیچ روزه داری رو سراغ ندارم که غذاش این جوری باشه. ضمنا بدبخت ها و خوشبخت ها در روز قیامت مشخص می شوند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس