کد خبر 1476590
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵
انتشار فهرست نهایی نامزدهای انتخابات ترکیه/ آغاز تبلیغات رسمی انتخاباتی

رجب طیب اردوغان، کمال قلیچداراوغلو، محرم اینجه و سینان اوغان پس از طی فرایند قانونی و بررسی اعتراضات به عنوان چهار نامزد نهایی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه معرفی شدند.

به گزارش مشرق، با انتشار اسامی این چهار نامزد نهایی و قطعی، تبلیغات انتخاباتی رسمی آنها از امروز آغاز شده و تا ۲۴ ساعت قبل از شروع رای گیری در ۱۴ ماه مِی ۲۰۲۳ (۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، شورای عالی انتخابات ترکیه امروز در اطلاعیه ای اعلام کرد که ایرادات و اعتراضات ثبت شده درباره لیست موقت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مورد ارزیابی قرار گرفته و همه اعتراضات رد شد.

بنا به اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، فردا طی قرعه کشی، جایگاه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در برگه رای مشخص می شود و انجام و انتشار نتایج نظرسنجی انتخاباتی از ۱۰ روز قبل از برگزاری تا روز رای گیری ممنوع است.

این شورا در اطلاعیه خود همچنین اعلام کرد که نامزدها و احزاب حامی آنها مجاز نیستند که به تبلیغ در معابر عمومی، مراکز دینی و ساختمان‌های عمومی بپردازند.

همچنین بر اساس تصمیم این مرجع، تشکیل جلسات انتخاباتی در محوطه دانشگاه‌ها، خوابگاه‌های دانشجویی و تبلیغات شفاهی در ورودی گمرک و خارج از کشور ممنوع است و نامزدها از امروز می توانند دفاتر انتخاباتی ایجاد کنند.

بنا به اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، نامزدها می توانند در فرجه تبلیغات، در رسانه‌های مکتوب، وبسایت و از طریق شبکه های تلویزیونی به تبلیغات اهداف و برنامه های خود بپردازند.

بنا به تصمیم این مرجع، نامزدها می‌توانند به توزیع بروشور، آگهی، پرچم حزب، پوستر، بنر، لوح فشرده حاوی صوت و تصویر بپردازند و در طول دوره تبلیغاتی امکان توزیع هدایا را نخواهند داشت.

بنا به اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، درج هر کلمه ای بر روی پرچم ترکیه و درج عبارات مذهبی در محتواهای تبلیغاتی ممنوع بوده و نامزدها می توانند علاوه بر زبان ترکی، از زبان و لهجه‌های مختلف در تبلیغات استفاده کنند.

انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد و روند اخذ آرای مردم نیز از ساعت ۰۸:۰۰ آغاز و در ساعت ۱۷:۰۰ همان روز به پایان می رسد.

لیست نهایی نامزدهای انتخابات پارلمانی ترکیه نیز ۶ تا ۱۰ آوریل ۲۰۲۳(۱۷ تا ۲۲ فروردین ۱۴۰۲) منتشر خواهد شد.

بر اساس قوانین، همه فرایند برگزاری انتخابات ترکیه توسط شورای عالی انتخابات این کشور مدیریت می‌شود و بر این اساس، ۶۴ میلیون واجد شرایط رای دادن در ترکیه، برای انتخاب سیزدهمین رئیس جمهور و ۶۰۰ نماینده بیست و هشتمین دوره پارلمان این کشور، پای صندوق‌های رای می‌روند.

انتخابات حساس پیش رو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.

نامزد ریاست جمهوری برای انتخاب شدن باید اکثریت مطلق آرای معتبر (حداقل ۵۰ درصد+ یک رای) را کسب کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    0 2
    هرچهارتا ایرانی است
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    0 3
    ترکیه تبدیل به یک درجه ۲ شد که بین اتحاد شرق (چین، ایران، روسیه، هند) و اتحاد غرب مشغول پادویی است. دیگه زیاد فرقی نداره که رییس جمهور بشه
  • 🪂 IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    0 0
    مشرق اون سه تا رو معرفی کن، کدوماش کمتر وعده دروغ دادن. از حالا دلم گرفته، تحمل وعده‌ وعیدها ~ را ندارم. خدا صبر بده به ملتها.
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    8 3
    فقط سلطان رجب طیب اردوغان خلیفه ی مسلمین جهان
  • منوجانی IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    0 2
    ای مش رجب همیشه کاندید هست جریان جریان چیه؟؟؟؟؟؟؟
  • hdvhkd IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    0 0
    چرا ایرانیان در ترکیه خانه می‌خرند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس