کد خبر 1480551
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
اردوغان با زلنسکی رقابت می‌کند

روزنامه وزگلیاد روسیه در گزارشی به نقش‌آفرینی آمریکا و اعضای ناتو در حمایت از مخالفان اردوغان و تلاش واشنگتن برای به قدرت رساندن گزینه‌ای مشابه زلنسکی در این کشور خبر داده است.

به گزارش مشرق، در این گزارش آمده است: «آمریکا به این نتیجه رسیده که باید اردوغان را کنار بگذارد و گزینه‌ای در ترکیه به قدرت برسد که مانند زلنسکی مورد حمایت واشنگتن و اعضای ناتو باشد.»

واشنگتن تمام تلاش خودش را به کار می‌گیرد تا یکی از هم‌پیمانان روسیه را در منطقه کنار بگذارد و به همین دلیل غربی‌ها امیدوار هستند اردوغان در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری مغلوب شود.

روزنامه‌های ترکیه در روزهای گذشته از آغاز پروژه ویژه آمریکایی‌ها در انتخابات ترکیه به منظور کنار گذاشتن اردوغان خبر دادند و اینکه واشنگتن گزینه‌ای مشابه زلنسکی را برای ریاست‌جمهوری ترکیه در نظر گرفته که در معادلات فرامنطقه‌ای خصوصا در تقابل با روسیه تعیین‌کننده و نقش‌آفرین باشد.

آمریکایی‌ها در تلاش هستند حملات تازه‌ای را در جبهه جنگ علیه روسیه طراحی کنند اما اگر این دور از حملات نیز نتیجه‌ای نداشته باشد، ایالات متحده چه نقشه جایگزینی در نظر دارد؟ هدف بعدی آنها این است که مسکو گرفتار مجموعه‌ای از مشکلات و دردسرهای متفاوت از جهات مختلف شود و موقعیت تاثیرگذار خودش را در منطقه از دست بدهد. شاید هیچ کشوری نتواند مانند ترکیه به دردسر تازه روسیه در منطقه تبدیل شود، خصوصا با توجه به موقعیت جغرافیایی ترکیه و روابط این کشور با روسیه که در ماه‌های اخیر تاثیرگذار بوده است.

ولادیمیر آوتاکوف، مسئول بخش خاورمیانه در مرکز اندیشه‌های اجتماعی و سیاسی وابسته به آکادمی علمی روسیه در این خصوص می‌گوید: «هدف اصلی استراتژیک آمریکا در منطقه، اردوغان خواهد بود و به همین دلیل رقابت انتخاباتی ترکیه به یک نبرد حساس و سرنوشت‌ساز در این دوره تبدیل شده است. در واقع این انتخابات دیگر رقابتی بین گروه‌ها و احزاب سیاسی یا حتی کارتل‌های اقتصادی نخواهد بود بلکه تقابلی است جهانی متاثر از نقش‌آفرینی جریان‌های خارجی. گروه و جریانی که در یک سو از منافع و مصالح ملی ترکیه حمایت می‌کنند و حامی انتخاب دوباره اردوغان هستند و در سوی دیگر جریان حامی کمال قلیچداراوغلو که با حمایت ناتو، اتحادیه اروپا و ایالات متحده برای رسیدن به قدرت تلاش می‌کند. آنچه مسلم است این جریان مورد حمایت قدرت‌های خارجی قرار دارد و اهداف سیاسی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خودش را دنبال می‌کند. اما سوال این است که مردم ترکیه در نهایت به چه کسی رای خواهند داد؟ اردوغان یا زلنسکی؟

انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود؟

پیش‌بینی‌ها پیرامون انتخابات ترکیه از رقابت نزدیک دو نامزد اصلی حکایت دارد و بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که نتیجه نهایی انتخابات در دور دوم مشخص خواهد شد.

اوزر سنجار، رئیس موسسه افکارسنجی متروپل ترکیه در این خصوص گفت: نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که نتیجه نهایی انتخابات در دور اول مشخص نخواهد شد و با این وجود که اردوغان بر اساس نظرسنجی از رقیب خودش کمال قلیچداراوغلو پیش افتاده اما نتیجه انتخابات در دور اول مشخص نخواهد شد.

وی اضافه کرد: انتخابات با حضور چهار نامزد برگزار خواهد شد که اردوغان و قلیچدار با حدود ۴۲ و ۴۱ درصد آرا در صدر هستند و رقابت اصلی را شکل می‌دهند. نامزدهای بعدی مجموعا حدود ۷ تا ۸ درصد آرا را در اختیار دارند و در این شرایط می‌توان گفت اگر نتایج نهایی مشابه نظرسنجی‌ها باشد، انتخابات در دور اول تمام نمی‌شود و هیچ کدام از نامزدها در دور اول به ۵۰ درصد آرا نمی‌رسند. اردوغان یا قلیچداراوغلو با این شرایط در دور اول پیروز نمی‌شوند.

سنجارهمچنین گفت: بیش از یک ماه تا برگزاری انتخابات باقی‌مانده که زمان طولانی است. تحولات و اتفاقات زیادی در پیش است که می‌تواند معادلات را تغییر بدهد و روی آرا تاثیرگذار باشد. آرای حزب عدالت و توسعه پس از زلزله اخیر ۵ درصد کاهش داشت اما جالب است که وضعیت آرای اردوغان در هفته‌های اخیر به شرایط قبلی خودش بازگشته است. بر همین مبنا اتفاقات و وقایع آتی نیز در این معادلات همچنان تاثیرگذار خواهد بود اما اگر همین امروز انتخابات برگزار شود، نتایج نهایی آن در دور اول مشخص نخواهد شد و به دور دوم کشیده می شود. به نظر می‌رسد تاثیر زلزله در نتایج انتخابات دیگر تمام شده و از این پس شاهد اثرگذاری زلزله در نتایج رای‌گیری یا نظرسنجی‌ها نخواهیم بود. با این وجود، مسائل اقتصادی از مهم‌ترین شاخصه‌هاست چراکه ترکیه سه سال است با بحران اقتصادی مواجه بوده و این موضوع روی دیدگاه رای‌دهندگان تاثیر جدی خواهد داشت. دیدگاه رای‌دهندگان در خصوص دو نامزد اصلی تغییر نکرده با این وجود باید تا زمان انجام انتخابات در انتظار آخرین تحولات باشیم.»

گفته می‌شود مخالفان اردوغان به دنبال جذب آرای خاکستری در فرصت باقی‌مانده تا انتخابات خواهند بود و انتظار می‌رود فشار رسانه‌ای و تخریب عملکرد دولت همچنان در دستور کار این جریان قرار داشته باشد، هرچند حامیان کمال قلیچداراوغلو در هفته‌های اخیر توفیقی در جذب آرای خاکستری نداشته‌اند.

طبق آخرین نظرسنجی‌ها حدود ۱۳ درصد از واجدین شرایط همچنان در مرحله تردید قرار دارند و گزینه مورد نظر خودشان را انتخاب نکرده‌اند. ۴ درصد از مجموع ۱۳ درصد در حال حاضر ازجمله حامیان حزب عدالت و توسعه به‌شمار می‌روند و حدود ۲درصد از مخالفان دولت اردوغان هستند که بر این مبنا در بین آرای خاکستری هم وضعیت اردوغان بهتر از مخالفانش ارزیابی می‌شود و رئیس‌جمهور فعلی ترکیه شانس بیشتری برای افزایش آرای خودش در انتخابات پیش‌رو خواهد داشت.

از سوی دیگر حزب عدالت و توسعه به پیروزی در انتخابات مجلس هم امیدوار است چراکه در صورت رسیدن به ۴۶ درصد آرا بر اساس نظرسنجی‌ها، می‌تواند حداقل ۳۰۰ کرسی پارلمان را از آن خود کند و پیروزی این حزب مشخصا به سود اردوغان خواهد بود.

انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمان ترکیه روز ۱۴ ماه می برگزار می‌شود و انتظار می‌رود رقابت نزدیکی بین دو گزینه اصلی صورت پذیرد که متاثر از اتفاقات و معادلات درونی ترکیه، همچنین تحولات منطقه‌ای و جهانی خصوصا جنگ اوکراین و روسیه خواهد بود.

منبع: روزنامه صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    0 1
    خوب تو ترکیه بگردین یه یهودی صهیونیست همجنس باز پیدا کنین عین زلنسکی بزارین جای اردوغان حلّه!!!
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    5 4
    خدا با اردوغان است
  • DE ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    3 1
    یاشاسین اردوغان..پدر معنوی آذربایجانی ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس