السودانی: فعالیت گروه‌های مسلح مخالف ایران در عراق غیرقانونی است

نخست وزیر عراق در مصاحبه تفصیلی با شبکه الجزیره ضمن غیرقانونی دانستن فعالیت گروه‌های مسلح مخالف ایران در خاک کشورش تاکید کرد که عراق اجازه نمی‌دهد که از خاکش برای تهدید همسایگان استفاده شود.

به گزارش مشرق، «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق، در گفت‌وگوی تفصیلی با برنامه «المقابله» شبکه الجزیره به سوالات مختلفی در خصوص مسائل داخلی و خارجی کشورش پاسخ داد.

وضعیت عراق خوب است؛ با چالش بزرگ فساد روبروست

وی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت کنونی کشورش گفت که عراق، امروز با خود در صلح است و وضعیت مناسبی دارد، بر تروریسم پیروز شده و همه مردم عراق در سنگری واحد به سر ایستاده‌اند.

وی در ادامه در خصوص وضعیت اقتصادی کشورش به موضوع هدر رفت گاز در عراق پرداخت و گفت: «من نمی‌توانم تماشاکر گازی باشم که که در حال سوختن است آن هم در حالی که عراق سالانه به ارزش هشت تریلیون دینار، گاز وارد می‌کند، بنابراین باید جلوی هدررفت آن گرفته شود».

وی در بخش دیگری از این مصاحبه به اصل اصلاح امور در عراق پرداخت و گفت که اصلاحات باید مبتنی بر یک دیدگاه و فلسفه جدیدی باشد و بخش خصوصی را قادر به رهبری اصلاحات نماید.

نخست‌وزیر عراق تاکید کرد که چالش کنونی دولتش، فساد است؛ روند مبارزه با فساد نیز دشوار نیست اما در مراحل سابق، اراده‌ای برای مبارزه با آن وجود نداشت. در بخش درآمدهای گمرکی و گذرگاه های مرزی، عمده فساد مربوط به کارمندان است، زیرا هیچ حزبی نیست که بخواهد برای خود پول جمع کند.

وی سپس به پرونده «سرقت قرن» در عراق اشاره کرد و گفت: «قوه قضائیه از شبکه‌ای از مقامات ارشد دولت سابق سخن می‌گوید که در دادن پوشش و ارائه تسهیلات برای شبکه‌ای از سارقان پول‌های مالیات در پرونده معروف به سرقت قرن، دست داشته‌اند».

السودانی تاکید کرد که اگر در خصوص این پرونده، بازخواستی صورت نگیرد و استرداد پول از دست رفته پیگیری نشود، باید گفت که هرگونه سخن گفتن از مبارزه با فساد، بیهوده است.

ایران از سال ۲۰۰۳ تاکنون از روند سیاسی عراق حمایت کرده است

وی در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره روابط بغداد و تهران؛ ایران را کشوری همسایه دانست که پس از سال ۲۰۰۳ از روند سیاسی عراق حمایت کرده و روابطش با همه طیف‌های عراقی خوب است.

السودانی وجود هرگونه مداخله و قیمومیت ایرانی‌ها در مراحل تشکیل دولت و مذاکرات دشوار آن را تکذیب کرد و در عین حال تاکید کرد که اساسا دخالت ایران غیرقابل قبول است و عراق نمی‌خواهد عرصه تسویه حساب‌ها باشد.

فعالیت گروه‌های مسلح مخالف ایران در شمال عراق غیرقانونی است

وی در خصوص حضور گروه‌های مسلح مخالف ایران در خاک عراق، هرچند که از عبارت «احزاب اپوزیسیون ایرانی» در توصیف آن‌ها استفاده کرد، اما گفت که این طرف‌ها سالهاست که به عنوان پناهنده در عراق حضور دارند اما حضور آن‌ها به عنوان افراد مسلح دارای اردوگاه نظامی و تحت آموزش نظامی یا ورودشان به خاک ایران و انجام اقدامات مسلحانه، طبق نص قانون اساسی عراق کاملا مردود است.

وی در ادامه تاکید کرد؛ این‌که این گروه‌ها برای انجام عملیات مسلحانه وارد خاک ایران شوند، سپس به خاک عراق بازگردند، مشکل‌ساز است زیرا اولا، قانون اساسی عراق اجازه انجام اقدامات خصمانه علیه کشورهای همسایه از خاک عراق را نمی‌دهد و دوما، ما باید امنیت مرزهای خود را تأمین کنیم و معقول نیست مرزهای عراق برای انجام عملیات علیه کشورهای همسایه باز باشد. این مسئله موجب می‌شود ایران در مقام پاسخ، علیه اردوگاه‌های نظامی در داخل خاک عراق عملیات انجام دهد.

السودانی تاکید کرد: حمله به هر کشوری غیرقابل قبول است و ما اجازه استفاده از خاک عراق برای حمله به کشورهای همسایه را نمی‌دهیم، این امر منطبق بر قانون اساسی و یک تکلیف اخلاقی است و برای ما این امر کاملا جا افتاده است.

نخست‌وزیر عراق در بخش دیگری از این گفت‌وگو تاکید کرد که هیچکس در تصمیمات ملی این کشور و استقلال رای بغداد دخالتی ندارد و عراق تاکنون حتی یک روز هم تابع شرق یا غرب نبوده است.

اهمیت توافق تهران و ریاض

السودانی در ادامه به توافق اخیر تهران و ریاض مبنی بر از سرگیری روابط دیپلماتیک اشاره و آن را مهم توصیف کرد و گفت: این توافق به ثبات منطقه کمک خواهد کرد و توسعه و رشد اقتصادی تنها می‌تواند در فضای همکاری بین کشورهای منطقه تحقق یابد.

روابط با کویت

نخست‌وزیر عراق در بخش دیگری از این مصاحبه در خصوص روابط بغداد با کویت و دستیابی به توافق‌ با آن اشاره کرد و گفت: «بخش زیادی از تفاهمات در همه زمینه‌ها با کویت پیش رفته، فقط موضوع مرزهای دریایی باقی مانده که کمیسیون‌های مربوطه همچنان در حال برگزاری نشست‌ها و پیگیری آن هستند و عراق برای رفع همه موانع بر سر راه روابط با کویت، جدی است.

تلاش برای رفع مشکلات در روابط بغداد - آنکارا

وی سپس به رفع مشکلات در روابط بغداد با آنکارا پرداخت و گفت: «ما اشتراکات و منافع زیادی با کشور همسایه خود، ترکیه داریم اما مشکلاتی در حوزه‌های امنیتی و آب وجود دارد اما فرصت‌های موجود، از این مشکلات بزرگتر است.

نخست‌وزیر عراق تاکید کرد: ما در پی ایجاد یک مشارکت اقتصادی با ترکیه هستیم؛ در این زمینه طرح‌های راهبردی وجود دارد که به زودی روشن خواهد شد و روابط دو طرف را تقویت خواهد کرد.

وی در ادامه به تلاش‌های ترکیه برای تأمین سهم آبه عراق اشاره کرد و در عین حال بر ضرورت توسعه فناوری‌های مدرن در مدیریت منابع آب در داخل تاکید کرد.

السودانی سپس از وجود کمیته‌های مشترک عراقی، ایرانی و ترکی برای دستیابی به توافق در زمینه نحوه کنترل مرزها اشاره کرد وگفت که میان بغداد و اربیل نیز در خصوص حضور نیروهای فدرال در امتداد مرزهای ترکیه و ایران تفاهم حاصل شده است.

بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

محمد شیاع السودانی سپس تاکید کرد که سوریه باید به اتحادیه عرب بازگردد. این کشور بسیار رنج کشیده و باید از زبان گفت‌وگو استفاده کرد. جدی‌ترین چالش امنیتی فراروی ما در حال حاضر، وضعیت امنیت در سوریه است.

بغداد نیازی به نیروهای رزمی خارجی ندارد

وی در بخش دیگری از این مصاحبه تاکید کرد که در حال حاضر، نیروی نظامی عراق در سطح بالایی از آمادگی و توانایی برای تامین امنیت در تمام نقاط عراق قرار دارد و این کشور دیگر نیازی به حضور نیروهای رزمی خارجی ندارد، البته در سطح مسائل امنیتی و آموزشی و تبادل اطلاعات همچنان به این همکاری‌ها نیاز دارد و بغداد در تلاش است که این امر را در قالب همکاری‌های دوجانبه سازماندهی کند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۴
    0 0
    آفرین به السودانی
  • جواد IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۴
    0 0
    🇮🇶❤️🇮🇷💪

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس