بهادری جهرمی- نمایه

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه بیش از ۳۵۰ نقطه پرحادثه جهت تأمین امنیت سفرها اصلاح و رفع ایراد شد، عنوان کرد: مجموعه جمعیت هلال احمر در ۱۴۶۵ پایگاه خدمت‌رسانی داشت.

به گزارش مشرق، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت ظهر امروز (سه‌شنبه ۱۵ فروردین ماه) در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه ضمن تبریک فرا رسیدن سال نو و ایام ماه مبارک رمضان، گفت: شهادت مستشاران نظامی ایران و سوریه را تسلیت می‌گویم؛ رژیم صهیونیستی بار دیگر نشان داد که به علت استیصال در پی اتفاقات داخلی، سعی می‌کند دست به اقدامات تروریستی و تجاوزگرانه بزند. اقدام تروریستی و نقض حاکمیت ارضی قطعاً خلاف همه قواعد و مقررات حقوق بین‌المللی است و قابلیت پیگیری دارد که طبیعتاً بدون پاسخ نخواهد ماند.

وی ضمن تشکر از بیش از بیست دستگاه اجرایی که در ایام تعطیلات نوروزی با همکاری نزدیک سعی کردند سفرهای نوروزی را برای مردم سهل‌تر و شادتر کنند، به بیان گزارشی از این خدمت‌رسانی پرداخت و افزود: در این ایام شاهد رشدهای متعدد سفرهای نوروزی به نسبت سال گذشته بودیم. در بخش سفرهای شاهد رشد ۳۰ درصدی به نسبت سال قبل بودیم. سفرهای هوایی نیز رشد بیست درصدی داشت و سفرهای حوزه دریایی رشد دوازده درصدی را تجربه کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه بیش از ۳۵۰ نقطه پرحادثه جهت تأمین امنیت سفرها اصلاح و رفع ایراد شد، عنوان کرد: مجموعه جمعیت هلال احمر در ۱۴۶۵ پایگاه خدمت‌رسانی داشت که بیش از ۴۰۰۰ مأموریت را در این ایام به انجام رساندند و به حدود ۵۸ هزار نفر کمک‌رسانی کردند.

بهادری جهرمی بیان کرد: همزمان با ایام نوروزی به منظور کنترل و نظارت مؤثر بر بازار گشت‌های نظارتی سازمان تعزیرات حکومتی از هشتم اسفند فعال شد و تا پایان تعطیلات نوروزی ادامه داشت. حدود صد هزار مورد بازرسی در این ایام صورت گرفت که در نتیجه این اقدام بیش از ۱۹ هزار پرونده تشکیل شده است. این نظارت‌ها به منظور جلوگیری از هرگونه گران‌فروشی صورت می‌گیرد و تقویت می‌شود که البته با همین شدت و جدیت پیش خواهد رفت.

وی تصریح کرد: لازم است به برخی اقدامات مهم دولت که در دو هفته ابتدای سال جاری صورت گرفته است اشاره کنم؛ ما شاهد تکمیل فهرست انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی بودیم که این اقدام یکی از اقدامات مؤثر در راستای ارتقای شفافیت و جلوگیری از فساد در مجموعه‌های دولتی بود که از جمله وعده‌های دولت سیزدهم نیز به شمار می‌رود. همچنین شاهد افتتاح سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بودیم که هم اکنون نیز در حال فعالیت است.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه بروز برخی مشکلات در واریز حقوق پایان سال فرهنگیان همه ما را ناراحت کرد، گفت: تحقیقات لازم و کافی در این مدت کوتاه از همه مراجع مرتبط صورت گرفته است و طی بازرسی ویژه رئیس جمهور گزارش لازم اخذ شد. همچنین گزارش نهایی تقصیرها و قصورهایی که صورت گرفته به دست رئیس جمهور رسید.

بهادری جهرمی متذکر شد: تصمیم‌گیری برای واریز حقوق معوقه فرهنگیان در چارچوبی که قانون به دولت اجازه می‌داد صورت گرفت. همچنین تصمیم‌گیری مدیریتی در این زمینه اتفاق افتاد که همه از آن مطلع هستیم.

وی افزود: همچنین آئین‌نامه اجرایی مولدسازی دارایی‌های دولت، در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا بررسی و آخرین اصلاحات آن صورت گرفت. اختیارات لازم به بانک مرکزی تفویض شد تا اقدامات لازم درباره تعدادی از مؤسسات ناسالم صورت بگیرد.

سخنگوی دولت اظهار کرد: کمیسیون خاصی که در دولت برای تدوین برنامه هفتم توسعه تشکیل شده جلسات خود را بی‌وقفه در ایام تعطیلات ادامه داد و این جلسات ادامه دارد تا برنامه هفتم با مشارکت همه دستگاه‌ها نهایی و برای تقدیم به مجلس پیش از موعدی که رئیس مجلس مقرر کرده‌، آماده شود.

بهادری جهرمی تصریح کرد: خبر بسیار خوبی از شکست ایالات متحده در برابر استدلال حقوقی و قدرت حقوقی جمهوری اسلامی ایران در دیوان بین‌المللی دادگستری شاهد بودیم.

وی یادآور شد: پیرو تصویب قانون بودجه سال ۱۴۰۲ برخی ضوابط اجرایی از جمله ضوابط حقوق در دولت تصویب و به زودی ابلاغ می‌شود. سعی دولت بر آن است که مقرراتی که برای اجرای بودجه ضروری است پیش از موعد نهایی شود.

سخنگوی دولت خبر داد: بخشنامه پرداخت وام قرض الحسنه ازدواج ابلاغ شد. در سال جاری برای هر یک از زوجین که تاریخ ازدواج آنها بعد از سال ۱۳۹۸ مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان وام ازدواج با بازپرداخت ۱۰ ساله دریافت می‌کنند. همچنین طبق این بخشنامه برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال این مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۱۰ ساله خواهد بود.

بهادری جهرمی گفت: بعد از جلسه امروز که کارگزاران نظام خدمت مقام معظم رهبری خواهند رسید، فردا پنجمین جلسه مشترک دولت و مجلس شورای اسلامی در سالن اجلاس سران به میزبانی دولت برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره زمان تشکیل کمیته رصد و کنترل رشد تورم، گفت: شهریور ماه سال گذشته که دولت به مناسبت یک سالگی با مقام معظم رهبری دیدار داشتند ایشان دستوراتی از جمله رصد و کاهش مستمر تورم دادند. فردای همان روز در جلسه مشترک دولت و استانداران دستور تشکیل این کمیته توسط رئیس جمهور صادر شد. از همان زمان این کمیته فعال بوده است.

بهادری جهرمی افزود: این کمیته که شامل وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه است، اخیراً با توجه به شعار سال و دستور رئیس جمهور کار خودش را توسعه داده است. بنا بر این است که هیچ مصوبه‌ای در دولت نباشید مگر آنکه این کمیته آثار تورمی آن را بررسی کند و درباره آن اظهار نظر و اعلام موافقت کند. البته برای کاهش مؤثر تورم همه دستگاه‌ها باید دست به دست هم دهند.

بهادری جهرمی افزود: امسال با توجه به شعار سال تکلیف و مسئولیت دولت در زمینه مهار تورم بیش از پیش است. البته مخاطب شعار امسال همه دستگاه‌ها هستند و از تمامی دستگاه‌ها نیز در این زمینه انتظار می‌رود با دولت همراهی لازم را داشته باشند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد راهکارهای دولت برای مهار تورم در سال جاری گفت: دولت با توجه به شاخص بالای تورم در ابتدای آغاز به کار، مسیر سختی را پیش رو داشت. یکی از مبانی و علل اصلی این تورم، حجم نقدینگی گسترده و نرخ رشد نقدینگی بالا است که در ابتدای دولت سیزدهم حدود ۴۳ درصد بود. در پی اقدامات ضدتورمی دولت سیزدهم، نرخ رشد تورم مطابق گزارش بانک مرکزی در نیمه اسفندماه ۱۴۰۱ به عدد ۲۷.۸ درصد کاهش پیدا کرده است.

بهادری جهرمی عنوان کرد: این میزان کاهش قابل ملاحظه رشد نقدینگی در نیمه اسفند سال ۱۴۰۱ در مقایسه با مقاطع مشابه سه سال گذشته بی سابقه بوده است. البته این میزان کافی نیست و اقدامات بسیاری لازم است تا حجم نقدینگی تولید شده در کشور خصوصاً در دهه ۹۰ کنترل شود. بلافاصله پس از نامگذاری شعار سال اولین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با حضور رئیس جمهور با موضوع طرح مجدد مباحث ضد تورمی همه دستگاه‌ها و مجموعه‌های دولتی تشکیل شد.

سال گذشته شاهد کمترین میزان کسری بودجه بودیم‌

سخنگوی دولت اضافه کرد: سال گذشته موفق شدیم با توجه به شاهد افزایش حدوداً ۴۰ درصدی درآمدهای مالیاتی و افزایش درآمدهای مالیاتی شاهد کمترین میزان کسری بودجه بودیم‌.

وی عنوان کرد: اصلی‌ترین محور جلسات مختلف در دولت کنترل خلق پول و نرخ رشد نقدینگی بوده است و آمار نشان می‌دهد در این مسیر موفق بوده‌ایم هرچند نیاز جدی به اقدامات بیشتری وجود دارد. دولت از ابتدای شروع به کار اقدامات خوبی را برای مهار تورم دنبال کرد و نتیجه آن کاهش تورم از ۵۹.۳ در شهریور ۱۴۰۰ به ۴۶.۵ در اسفند ۱۴۰۱ بود.

وی در مورد رأی نهایی دیوان بین المللی دادگستری به نفع کشورمان اظهار کرد: اولاً این یک شکست تاریخی برای آمریکاست که عادت کرده بود با قلدری حقوق بین‌الملل را نقض کند و دیوان بین‌المللی دادگستری به صراحت به حقانیت ایران و نقض متعدد حقوق از سوی ایالات متحده اشاره کرده است. ثانیاً نشان دهنده اثبات حقانیت جمهوری اسلامی ایران در خصوص جبران خسارات ناشی از توقیف غیرقانونی اموال ‎ایران در آمریکا است. اصل موضوع الزام آمریکا به جبران خسارت در رأی دیوان تصریح شده و تعیین میزان آن یک موضوع فنی است و سیاسی نیست که در زمان خود درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود. در مجموع این رأی یک پیروزی تاریخی است که نشان از اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران داشت.

دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در روزهای آتی

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره ورود دولت به موضوع حجاب با ارائه لایحه‌ای در این باره، تصریح کرد: وضعیت قانونی در حوزه پوشش کاملاً مشخص است. حجاب هم یک الزام قانونی و عرفی و شرعی است. عموم مردم در این زمینه از دولت انتظار به حقی برای الزام به قانون و پیشگامی در این زمینه دارند. همه دستگاه‌های اجرایی در حوزه‌های مختلف مکلفند به این خواسته عمومی و حکم قانونی عمل کنند.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در مورد دعوت پادشاه عربستان از رئیس‌جمهور برای سفر به این کشور بیان کرد: توسعه و تقویت روابط همسایگی سیاست ثابت و مستمر دولت از زمان آغاز به کار بوده و در این راستا سه مرتبه وزرای خارجه ایران و عربستان با هم مذاکره کرده‌اند. در آخرین دیدار دعوتی از رئیس جمهور صورت گرفت که رئیس‌جمهور کشورمان در پاسخ به پیام پادشاه عربستان ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان و توافق صورت‌گرفته برای احیای روابط سیاسی دو کشور و اثرات مثبت این توافق برای منطقه، از دعوت ملک سلمان برای سفر رئیس جمهور به عربستان استقبال کرده و دعوت متقابلی نیز از پادشاه عربستان صورت گرفته است.

بهادری جهرمی اضافه کرد: فعلاً بنا بر این است که وزرای امور خارجه دیدار دو جانبه و گفتگویی داشته باشند. در روزهای آتی شاهد برگزاری این دیدار خواهیم بود تا مناسبات بین‌المللی بین دو کشور به روزهای گذشته برگردد.

پیوستن ۳۵ هزار فروشگاه زنجیره‌ای به طرح کالابرگ الکترونیکی

بهادری جهرمی درخصوص آخرین وضعیت اجرایی شدن کالابرگ الکترونیکی گفت: تاکنون بیش از ۳۵ هزار فروشگاه زنجیره‌ای در سراسر کشور به این طرح پیوسته‌اند و مردم می‌توانند از آنها استفاده کنند و اگر کسی بخواهد به صورت نقدی یارانه خود را دریافت کند، می‌تواند یک ماه قبل نسبت به دریافت آن اقدام کند.

وی همچنین درباره نیاز ارزی کشور گفت: نیاز ارزی کشور ما بی‌پاسخ نمی‌ماند و عرضه‌های ارزی متعدد صورت می‌گیرد و در سامانه تقاضا کمتر از میزان عرضه است. ایام جنگ اقتصادی، پرنوسان است و کسانی که نیازهای واقعی ندارند، نباید به این نوسانات توجه داشته باشند.

سخنگوی دولت در ادامه اصلی‌ترین و محوری‌ترین روش‌ها برای تحقق شعار سال را توجه به توان داخلی و تکیه بر نیروی داخلی جوان کشورمان دانست و تاکید کرد: نیرو جوان می‌تواند آورده‌های فراوانی را برای کشور داشته باشد. همان طور که دولت با توجه به شعار سال گذشته، از دانش‌بنیان‌ها حمایت کرد، امسال نیز همین برنامه را در دستور کار خود خواهد داشت.

ایران با دقت کنش‌گری‌های رژیم صهیونیستی آذربایجان را رصد می کند

بهادری جهرمی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات تند مقامات جمهوری آذربایجان گفت: جمهوری اسلامی با دقت کنش‌گری‌های رژیم صهیونیستی درباره ایران و آذربایجان را زیر نظر دارد و به موقع اقدام لازم را انجام می‌دهد. ایران و جمهوری آذربایجان پیوندهای ناگسستنی دارند و رژیم صهیونیستی به عنوان دشمن هر دو ملت، سعی می‌کند شکاف ایجاد کند.

وی اظهار کرد: وزارت امور خارجه اقدامات دشمن دو ملت را رصد می‌کند و در زمان مناسب پاسخ خواهد داد.

سخنگوی دولت در خصوص آخرین وضعیت مسکن ملی گفت: سال گذشته هر هفته پنج هزار مسکن در ماه‌های پایانی سال داشتیم. امسال نیر با سرعت بیشتری همین برنامه را دنبال می‌کنیم تا عقب‌ماندگی‌های گذشته جبران شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تخصیص دارو، منابع و ردیف‌های بودجه‌های ناظر به دارو و ردیف‌های بودجه‌ای سال آینده همواره مورد توجه دولت بوده است و با توجه به تکیه دولت به توان داخلی، پیش‌بینی می‌کنیم که کمبودی در حوزه دارو وجود نداشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس