صحبت‌های قالیباف درباره طرح رتبه‌بندی معلمان

 متأسفانه در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف ما تاکنون بیشترین ضربه را از عدم فعالیت ایجابی درست و خردمندانه خورده‌ایم.

به گزارش مشرق؛ محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، در نطق پیش‌ازدستور گفت:

یکی از مسائلی که دغدغۀ جدی مردم متدین ایران است اباحه‌گری‌ها وهنجارشکنی‌هایی است که در عرصۀ حجاب و عفاف در حال روی‌دادن است. با توجه به برنامه‌ریزی دشمن در این زمینه برای دوقطبی‌سازی بین مردم و ایجاد تنش و اغتشاش دوباره، نحوۀ مواجهه با این مسئله نیاز به نگاهی چندجانبه دارد.

متأسفانه در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف ما تاکنون بیشترین ضربه را از عدم فعالیت ایجابی درست و خردمندانه خورده‌ایم. متأسفانه متولیان این امر، در طول سالیان طولانی با کم‌کاری و اقدامات کم‌اثر، بیشترین سهم را در دورشدن بخشی از جامعه از فرهنگ حجاب و عفاف دارند.

تحول اصلی در دورۀ جدید باید توجه ویژه و همراه با نوآوری در فعالیت‌های ایجابی دستگاه‌های متولی باشد. شورای عالی انقلاب فرهنگی، به‌عنوان قرارگاه فرهنگی کشور، وظیفه دارد با آسیب‌شناسی گذشته، مسئولیت این تحول را به عهده بگیرد و طبیعی است که در این زمینه آموزش‌وپرورش، مراکز آموزش عالی، صداوسیما، حوزه‌های علمیه و سازمان تبلیغات بیشترین وظیفه را دارند.

مسئلۀ بسیار مهم دیگر ضرورت تفکیک بین افراد ضعیفُ‌الحجاب با هنجارشکنان است. با افرادی که حجاب آن‌ها ضعیف است، باید رویکردی ایجابی در پیش گرفت. ولی در مواجهه با افراد هنجارشکن باید با روش سلبی روبه‌رو شد. بیانات روشنگرانۀ رهبر معظم انقلاب دربارۀ افراد ضعیف‌الحجاب راه جدیدی را به مدیران فرهنگی نشان داد و اشارۀ دوباره ایشان در سخنرانی اول سال، مبنی‌بر اینکه حتی کسانی که به برخی احکام اسلامی پایبندی درستی ندارند، اما در دل به خدا و دین ایمان دارند، باید در سیاست‌گذاری های ما مورد توجه قرار گیرد.

یک خانم کم‌حجاب تفاوتی ماهوی با معدود هنجارشکنانی دارد که فضای اجتماعی و اخلاقی جامعه را با قصد و نیت قبلی آلوده می‌کنند یا در پی ترویج فسادند. باید در نظر داشت بسیاری از خانم‌هایی که خود به رعایت حجاب کامل ملتزم نیستند، با هنجارشکنی و با ترویج مفاسد اخلاقی و اباحه‌گری مخالف‌اند. مروری بر وضعیت رعایت حجاب در جامعه نشان می‌دهد، قریب به اتفاق افراد جامعه، علی‌رغم اینکه با هیچ برخورد سلبی و حتی تذکر روبه‌رو نیستند، از کشف حجاب و رفتارهای هنجارشکنانه استقبال نکرده‌اند و به حفظ کیان خانواده و سلامت اخلاقی جامعه باور قلبی دارند.

بسیاری از آن‌ها که حجاب را به‌طور کامل رعایت نمی‌کنند، به تعبیر مقام معظم رهبری، به خدا و قرآن و دین ایمان دارند. در همین شب‌های قدر با تضرع در محضر خدا حاضر می‌شوند. لذا برای تقویت فرهنگ حجاب و عفاف در میان این افراد صرفاً باید رویکرد ایجابی با تأکید بر خانواده‌محوری را در پیش گرفت.

درعین‌حال، رفتار عده‌ای معدود نیز با باورهای مذهبی و عرفی جامعه سر سازگاری ندارد و فضای عمومی و اخلاق جامعه را آلوده می‌کند. این افراد با نیت قبلی و با آنکه می‌دانند هنجارشکنی آن‌ها عبورکردن از مرزهای اخلاقی و عرفی جامعه است، بر اقدامات خود اصرار دارند. این عدۀ بسیار اندک، بر روی صفحۀ سفید جامعۀ اخلاق‌مدار و خانواده‌دوست ایرانی بسیار بیشتر از آنچه هستند، به چشم می‌آیند. مخصوصاً که دشمن برای قبح‌شکنی و ترویج فرهنگ اباحه‌گری بزرگ‌نمایی رفتارهای هنجارشکنان را در دستور کار قرار داده است.

در این زمینه، وظیفۀ متولیان، مربوطه اعم از دولت، دستگاه قضایی، فرماندهی کل انتظامی و دیگر دستگاه‌های مسئول است که با این عده بسیار اندک با استفاده از شیوه‌هایی هوشمندانه و مؤثر بدون اینکه بهانۀ مظلوم‌نمایی دست دشمن داده شود، مواجهۀ بازدارنده داشته باشند. نظام اسلامی، در کنار انجام تکالیفش در برطرف‌کردن نیازهای اقتصادی مردم، وظیفۀ خود می‌داند که فضای عمومی جامعه را برای رشد و سعادت مردم فراهم کند.

طبیعی است که باید از بی‌نتیجه‌بودن و پرهزینه‌بودن شیوۀ پیشین گشت ارشاد تجربۀ لازم گرفته شود و شیوه‌هایی درست را برای رسیدن به نتیجۀ مطلوب به کار گرفت.

لازم است تأکید کنم درصورتی که متولیان مربوط از حیث کارشناسی کمبود قانونی احساس می‌کنند، مجلس آماده است هم در حوزۀ ایجابی و هم در حوزۀ سلبی در اسرع وقت قوانین لازم را تصویب کند.

ذکر این نکته نیز ضروری است که پیگیری مسئلۀ عفاف و حجاب هیچ منافاتی با اولویت‌داشتن مسائل اقتصادی ندارد. دراولویت‌بودن اقتصاد به این معنا نیست که ما نسبت به نظام اخلاقی جامعه، که تاکنون حافظ کیان خانواده ایرانی بوده است و به‌طور خاص امر بسیار مهم عفاف و حجاب به بی‌عملی روی بیاوریم. امیدوارم بتوانیم هم در رفع مسائل و مشکلات اقتصادی مردم و هم حفظ نظم اخلاقی جامعه با محوریت حفظ حریم خانواده، موفق عمل کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 12
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    2 0
    اینقدرکه خودتان را برای حجاب پاره می کنید قیمت هارا پایین بیاورید سفره های مردم را خالی کرده اید اما شکمهای خودتان را جلو برده اید
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    4 1
    قانون حجاب باید مثل سوریه و لبنان تنظیم شود
    • یک نفر از 85 میلیون نفر IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      0 0
      بیا پایین بابا تا دیروز که اینا اخ بودن بد بودن عقب مونده بودن حالا الگو شدن؟ خدایان تناقض
  • بی حجاب IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    1 1
    من نمیدونم بی حجاب بودن مگر چه آزاری برای دیگران در خیابان دارد
  • سروش IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
    0 1
    هیچوقت یک ایرانی به کاری کهدخلاف میلش هست مجبور نکنید، نه روش سلبی نه روش ایجابی هیچوقت نمیتواند باعث حفظ حجاب شود بجز شخص از ته دل و قلبی به کاری ایمان داشته باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس