سفر رییس سیا به عربستان در پی توافق غافلگیر کننده تهران – ریاض

یک مقام آمریکایی اعلام کرده است که در پی توافق تهران – ریاض با میانجیگری چین، ویلیام برنز مشهور به بیل برنز ریئس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) سفری به عربستان داشته است.

به گزارش مشرق، برخی منابع خبری به نقل از یک مقام آمریکایی اعلام کردند: بیل برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) این هفته برای دیدار با مقامات عربستانی و تقویت تعهد واشنگتن به همکاری اطلاعاتی در عربستان سعودی حضور داشت.

این مقام آمریکایی گفت: برنز به عربستان سعودی سفر کرد و در آنجا با همتایان اطلاعاتی و رهبران کشور درباره منافع مشترک گفتگو کرد.

این مقام که نامی از او فاش نشده است، افزود که برنز "تعهد آمریکا به همکاری اطلاعاتی با عربستان، به ویژه در زمینه هایی مانند مبارزه با تروریسم" را تقویت کرد.

سخنگوی سیا در پاسخ به پرسش ها درباره تایید این سفر، گفته است که این سازمان در مورد سفر برنز اظهار نظر نمی کند.

سفرمخفیانه رئیس سیا در پی توافق غافلگیرکننده میان ریاض و تهران با میانجیگری چین به منظور احیای روابط دیپلماتیک، بازگشایی سفارت ها و تبادل سفیران در ماه آینده، انجام شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    0 0
    هیچ خلل و تاثیری در روابط دوستانه ایران و عربستان نخواهد داشت. ان شالله
  • شجاعی IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    0 0
    حتما سازمان سیا می‌خواهد جهان را تک قطبی و استبداد و دیکتاتوری را بیشتر از سابق بکند . الان ملت ها بیدار شدند جهان چند قطبی باعث دمکراسی و رفاه و آسایش همگان خواهد شد و رشد اقتصادی کشور کوچک و متوسط به بالا مناسب می شود .
  • علی افصحی IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
    0 0
    امیرالمومنین علیه‌السلام سفر ویلیام برنزها و روسای سازمان جاسوسی از سیا گرفته تا هر سازمان جاسوسی دیگر، مخفی باشد مثل سفر رئیس کشتار سیا٬ یا علنی به کشورها را پیشتر افشا کرده و راه کار برخورد هم داده !چه در نامهٔ پنجاه و سه برای دوران پس از ترک مخاصمه دشمن دولت ‍شیعه در نامهٔ پنجاه و سه می فرماید« و لکن الحذر کل الحذر من عدوک بعد صلحه فان العدو ربما قارب لیتغفل فخذ بالحزم..» امام علی علیه‌السلام اولین آموزگار سیاست خارجی یک حکمرانی الهی نظریهٔ «صلح دور اندیشانه » را که در فرهنگ سیاسی معاصر نظریهٔ«صلح مسلح» گفته می شود که تنها وجهی از نظریهٔ« صلح دوراندیشانه» را شامل می شود. امام علی در تبیین وظایف و رویکرد دولت شیعه در فردای صلح با دول متخاصم را این گونه ترسیم می کند که «از فردای صلح همهٔ حرکات دولت متخاصم سابق را زیر نظر دقیق بگیر. ششدانگ حواست به او باشد.چرا که هر آن احتمال «خفت گیریت» از طرف دشمن وجود دارد» امام علی صلحی را توصیه می فرماید که عناصر «حذر زیر نظر گرفتن» و « کل الحذر با همه حواس جمعی» و «حزم دوراندیشی و محاسبه انواع حرکت های ایذایی و راهبردی طرف مقابل» در خود یک جا داشته باشد و الا صلح «خوش خوشانه و دیگه سرآمد و فردای بدون تحریم !!!» نه! مورد پذیرش امام حاکمان، امیرالمومنین علیه‌السلام نیست. قرآن هم در سوره انفال آیات شصت ویک و دو به صلح دور اندشانه تاکید دارد می فرماید پس از صلح « و ان یریدوا ان یخدعوک دولت متخاصم احتمال فریب کاری دارد» یعنی آمادگی مطلق دولت شیعه در برابر فریبکاری!دیگر آه و نالهٔ پس از «رودست خوری، از جانب خدا و امام علی مسموع نیست» پس از فریب کاری ترامپ حتی خدا هم به داد روحانی جهانگیری فاسد نرسید چرا که پیامبر فرمود «در امور عقلانی خداوند امور را به بنده تفویض فرموده»یعنی بندهٔ حقیقی الله باید عقلانیت را سرلوحهٔ همه امور از ریز و درشت کند پس از عقلانیت و بستن همه راه های نفوذ، آن وقت قرآن می فرماید « فان حسبک الله در صلح دوراندیشانه در صورت فریب کاری دشمن ، الله برای خنثی کردن فریب کافی خواهد بودهمان خدایی که «ایدک بنصره و بالمؤمنین که شما را به وسیلهٔ مومنین و توان لایزالش یاری داد تا دشمن دست از خصومت برداشته و خواستار صلح گردد» بنابراین اگر دولت انقلابی جناب رئیسی با تفاهم نامه های عاقلانه عمل نمود باکی از سفر این و آن نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس