کد خبر 1478961
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳
شب قدر

شب قدر همان شبی است که در تمام سال شبی به خوبی و فضیلت آن نمی‌رسد و عمل در آن بهتر است از عمل در هزار ماه و تقدیر امور بشر انجام می‌شود.

به گزارش مشرق، امشب، یکشنبه ۲۰ فروردین‌ماه مصادف با شب نوزدهم ماه مبارک رمضان، اولین شب قدر است. حضرت محمد(ص) می‌فرمایند: «خداوند به امت من شب قدر را بخشیده و احدی از امت‌های پیشین از این موهبت بهره‌مند نبودند.»

دهه دوم ماه مبارک رمضان نیز رو به پایان است و در آستانه ورود به نخستین شب از شب‌های قدر هستیم و در کتاب شریف مفاتیح‌الجنان درباره اعمال شب نوزدهم ماه مبارک رمضان آمده است:

«این شب باعظمت آغاز شب‌های قدر است و شب قدر آن شبی است که در طول سال، شبی به‌ خوبی و فضیلت آن یافت نمی‌شود و عمل در این شب از عمل در طول هزار ماه بهتر است و تقدیر امور سال در این شب صورت می‌گیرد و فرشتگان و روح که اعظم فرشتگان الهی است، در این شب به‌اذن پروردگار به زمین فرود می‌آیند و به محضر امام زمان(عج) می‌رسند و آنچه را که برای هر فرد مقدر شده بر آن حضرت عرضه می‌دارند.»

اعمال شب قدر

اول: غسل کردن که علامه مجلسی فرموده: بهتر است غسل این شب‌ها در هنگام غروب آفتاب انجام گیرد که نماز شام را با غسل بخواند.

دوم: دو رکعت نماز که در هر رکعت پس از سوره «حمد»، هفت مرتبه «توحید» خوانده و پس از فراغت از نماز «هفتاد مرتبه» بگوید: «أَسْتَغْفِرُ اللّٰهَ وَأَتُوبُ إِلَیْهِ»

سوم: قرآن مجید را باز کند و در برابر خود گرفته و بگوید: «اللّٰهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِکِتابِکَ الْمُنْزَلِ وَمَا فِیهِ وَفِیهِ اسْمُکَ الْأَکْبَرُ وَأَسْماؤُکَ الْحُسْنیٰ وَمَا یُخافُ وَیُرْجیٰ أَنْ تَجْعَلَنِی مِنْ عُتَقائِکَ مِنَ النّارِ؛ خدایا از تو درخواست می‌کنم به حق کتاب نازل‌ شده‌ات و آنچه در آن است و در آن است نام بزرگترت و نام‌های نیکوترت و آنچه بیم‌انگیز است و امیدبخش، این که مرا از آزادشدگان از آتش دوزخ قرار دهی»؛ سپس هر حاجت که دارد بخواهد.

چهارم: قرآن مجید را روی سر بگذارد و بگوید: «اللّٰهُمَّ بِحَقِّ هٰذَا الْقُرْآنِ وَبِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ وَبِحَقِّ کُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِیهِ وَبِحَقِّکَ عَلَیْهِمْ فَلَا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّکَ مِنْکَ؛ خدایا به حق این قرآن و به حق کسی که آن را بر او فرستادی و به حق هر مؤمنی که او را در قرآن ستودی و به حق خود بر آنان، پس احدی شناساتر از تو به حق تو نیست.»

سپس ۱۰ مرتبه بگو: «بِکَ یَا اللّٰهُ» و ۱۰ مرتبه «بِمُحَمَّدٍ» و ۱۰ مرتبه «بِعَلِیٍّ» و ۱۰ مرتبه «بِفَاطِمَةَ» و ۱۰ مرتبه «بِالْحَسَنِ» و ۱۰ مرتبه «بِالْحُسَیْنِ» و ۱۰ مرتبه «بِعَلِیِّ‌ بْنِ الْحُسَیْنِ» و ۱۰ مرتبه «بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ» و ۱۰ مرتبه «بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ» و ۱۰ مرتبه «بِمُوسَی‌ بْنِ جَعْفَرٍ» و ۱۰ مرتبه «بِعَلِیِّ‌ بْنِ مُوسَی» و ۱۰ مرتبه «بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ» و ۱۰ مرتبه «بِعَلِیِّ‌ بْنِ مُحَمَّدٍ» و ۱۰ مرتبه «بِالْحَسَنِ‌ بْنِ عَلِیٍّ» و ۱۰ مرتبه «بِالْحُجَّةِ»: به ذاتت ای خدا، به حق محمد، به حق علی، به حق فاطمه، به حق حسن، به حق حسین، به حق علی‌ بن الحسین، به حق محمد بن علی، به حق جعفر بن محمد، به حق موسی‌ بن جعفر، به حق علی‌ بن موسی، به حق محمد بن علی، به حق علی‌ بن محمد، به حق حسن‌ بن علی، به حق حجت؛ پس هر حاجتی که داری از خدا بخواه.

پنجم: قرائت زیارت امام حسین(ع). در روایت آمده است: هنگامی که شب قدر می‌شود، منادی از آسمان هفتم از پشت عرش ندا سر می‌دهد که خدا هر که را به زیارت مزار امام حسین(ع) آمده آمرزید.

ششم: این شب‌ را احیا بدارد که در روایت آمده است: هرکه شب قدر را احیا بدارد، گناهانش آمرزیده می‌شود، هر چند به‌ شماره ستارگان آسمان و سنگینی کوه‌ها و پیمانه دریاها باشد.

هفتم: صد رکعت نماز به‌جا آورد که فضیلت بسیار دارد و بهتر آن است که در هر رکعت پس از سوره «حمد»، ۱۰ مرتبه «توحید» بخواند.

هشتم: دعای «اللّٰهُمَّ إِنِّی أَمْسَیْتُ لَکَ عَبْداً داخِراً لَاأَمْلِکُ لِنَفْسِی نَفْعاً وَلاضَرّاً وَلاأَصْرِفُ عَنْها سُوءً، أَشْهَدُ بِذٰلِکَ عَلَیٰ نَفْسِی، وَأَعْتَرِفُ لَکَ بِضَعْفِ قُوَّتِی، وَقِلَّةِ حِیلَتِی، فَصَلِّ عَلَیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ‌مُحَمَّدٍ وَأَنْجِزْ لِی مَا وَعَدْتَنِی وَجَمِیعَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِناتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فِی هٰذِهِ اللَّیْلَةِ، وَأَتْمِمْ عَلَیَّ مَا آتَیْتَنِی فَإِنِّی عَبْدُکَ الْمِسکِینُ الْمُسْتَکِینُ الضَّعِیفُ الْفَقِیرُ الْمَهِینُ. اللّٰهُمَّ لَاتَجْعَلْنِی ناسِیاً لِذِکْرِکَ فِیما أَوْلَیْتَنِی، وَلاغافِلاً لِإِحْسانِکَ فِیما أَعْطَیْتَنِی، وَلَاآیِساً مِنْ إِجابَتِکَ وَ إِنْ أَبْطَأَتْ عَنِّی فِی سَرَّاءَ کُنْتُ أَوْ ضَرَّاءَ أَوْ شِدَّةٍ أَوْ رَخاءٍ أَوْ عافِیَةٍ أَوْ بَلاءٍ أَوْ بُؤْسٍ أَوْ نَعْماءَ إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعاءِ» بخواند و ترجمه‌اش این است که خدایا، شام کردم در حالی‌ که برای تو تنها بنده کوچک و خواری هستم که برای خویش سود و زیانی را به‌دست ندارم و نمی‌توانم از خود پیش‌آمد بدی را بازگردانم، به این امر بر خویش گواهی می‌دهم و در پیشگاهت به ناتوانی و کمی چاره‌ام اعتراف می‌کنم، خدایا، بر محمد و خاندان محمد درود فرست و آنچه را به من و همه مردان و زنان مؤمن، از آمرزش در این شب وعده دادی وفا کن و آنچه را به من عنایت فرموده‌ای کامل ساز که من بنده بیچاره، درمانده، ناتوان، تهیدست و خوار توأم. خدایا، مرا فراموش کننده ذکرت قرار مده، در آنچه سزاوار آنم فرمودی و نه فراموش‌کننده احسانت، در آنچه عطایم نمودی و نه ناامید از اجابتت، گرچه مدت زمانی طولانی شود، چه در خوشی یا ناخوشی، یا سختی، یا آسانی، یا عافیت، یا بلا، یا تنگدستی، یا در نعمت، همانا تو شنونده دعایی.

کفعمی از امام زین‌العابدین(ع) روایت کرده که حضرت در این شب‌ها، در حال قیام و قعود و رکوع و سجود این دعا را می‌خواند.

علامه مجلسی فرموده: بهترین اعمال در این شب‌ها، درخواست آمرزش و دعا است برای حوایج دنیا و آخرت خود و پدر و مادر و خویشان و برادران و خواهران مؤمن، چه آنان که زنده‌اند و چه آنان که از دنیا رفته‌اند و خواندن اذکار و صلوات بر محمد و آل محمد(ص) به هر اندازه که بتواند.

در بعضی از روایات وارد شده: دعای «جوشن‌کبیر» را در این سه شب بخواند. روایت شده که خدمت رسول خدا(ص) عرض شد: اگر شب قدر را یافتم، از خدا خود چه بخواهم؟ فرمود: عافیت.

نهم: گفتن «صد مرتبه»: أَسْتَغْفِرُ اللّٰهَ رَبِّی وَأَتُوبُ إِلَیْهِ.

دهم: گفتن «صد مرتبه»: اللّٰهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ؛ خدایا قاتلان امیرالمؤمنین را لعنت کن.

بیایید در شب‌های قدر از خدا فرج امام زمان‌مان(عج) را بخواهیم تا او بیاید و تسکین آلام و دردهای بشری شود و جهان را پر از عدالت و مهربانی کند.

منبع: ایکنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    5 6
    جالب است شب قدر نزول سوره قدر هست ولی در برنامه ها نگفتن بخوانید
    • ناصر IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
      27 1
      سلام دوست عزیز شب قدر شب نزول کل قرآن هست.
    • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
      2 0
      شب ۲۳ که به احتمال قوی تر شب قدر هست دستور خواندن سوره قدر وارد شده
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    6 0
    الهی و ربی من لی غیرک
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    4 1
    الهی و ربی من لی غیرک
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    7 0
    الهی و ربی من لی غیرک
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    0 0
    برای خودتون دراین شب بزرگ تمنای سلامت وعافیت کنین برای منم همچنین! اللهم اغفرللمومنین والمومنات والمسلمین والمسلمات....آمین یارب العالمین! خواندن دعای نور روهم اصلا فراموش نکنین بسیاربسیارمجربه من شخصابهترازاین دعاندیدم که هم برکات وخیرات دنیادرش هست هم آخرت! التماس دعا!❤((الهم نوربالنورتنورت بنور....روگفتم نه تجویزتب خانم فاطمه رو....قاطی واشتباه نکنینا )).....
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    0 0
    اللهم العن قتل امیرالمؤمنین
  • Amir shokouhi IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    11 0
    التماس دعا
  • رضایی IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    10 0
    حاجت روا شوید خیلی خوب بود
  • من IR ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    10 0
    امشب رو از دست دادم.دو شب دیگه بیستو یکم و بیستو سوم اینارو رعایت کنم انجام بدم هم قبوله برای آمرزش و اینا؟ حقیقتا من تازه رو آوردم به عبادتو... برای همین زیاد آگاه نیستم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس