کد خبر 1478691
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۵
عزاداری امام حسین باحضور رهبر انقلاب اسلامی

اهمیت شب قدر به حدی است که در دعاهای اهل بیت عِدل قرآن در ارزش دادن به ماه رمضان شمرده شده است. در این شب برای کشور و ملت دعا کنیم.

سرویس سیاست مشرق - معلم قرآن ما حضرت آیت الله خامنه‌ای در تدبرهای قرآنی و روایی خود نکاتی نغز در مورد معارف دینی را با شاگردان خویش به اشتراک گذاشت‌اند. از این جمله آن است که اهمیت شب‌های قدر در معارف قرآنی و روایی ما آن قدر بالاست که شب قدر در دعاهای اهل بیت عصمت و طهارت عدل قرآن در ارزش دادن به ماه مبارک رمضان قرار گرفته است. از این جهت همانطور که در این ماه باید از موهبت قرآن بیشترین استفاده را ببریم باید تلاش کنیم که از فرصت مغتنم شب قدر نیز بیشترین بهره را کسب نماییم. در این میان دعا برای کشور و ملت ایران یکی از مهمترین وظایفی است که نباید آن را به فراموشی بسپاریم:

«غنیمت شمردن ساعات شب قدر؛ یک جمله‌ی کوتاه در باب اهمیت لیلةالقدر عرض کنم؛ علاوه بر این‌که از جمله‌ی قرآنی «لیلةالقدر خیر من الف شهر» می‌شود فهمید که از نظر ارزشیابی و تقویم الهی، یک شب برابر هزار ماه است. در دعایی که این روزها می‌خوانیم[۱] ، برای ماه رمضان چهار خصوصیت ذکر می‌کند: یکی تفضیل و تعظیم روزها و شبهای این ماه است بر روزها و شبهای ماههای دیگر، یکی وجوب روزه در این ماه است، یکی نزول قرآن در این ماه است و یکی هم وجود لیلةالقدر در این ماه است. یعنی در این دعای مأثور، لیلةالقدر را عِدل نزول قرآن در ارزش دادن به ماه رمضان مشاهده می‌کنیم. بنابراین قدر لیلةالقدر را باید دانست، ساعات آن را باید مغتنم شمرد و کاری کرد که ان‌شاءاللَّه قلم تقدیر الهی در شبهای قدر برای کشور عزیز و آحاد ملت ما تقدیری آن‌چنان که شایسته‌ی مردم مؤمن و عزیز ماست، رقم بزند.»[۲]


[۱] منظور دعای مشهور یا علی یا عظیم است که در کتب مشهور ادعیه مانند (إقبال‌الأعمال، سیدبن طاووس ص ۲۴؛ مصباح کفعمی، ابراهیم بن علی عاملی کفعمی : ص ۶۳۰) ذکر شده است. در این دعا چنین می‌خوانیم: یا علی یا عظیم یا غفور یا شکور یا رحیم أنت الرب العظیم الذی لیس کمثله شی‌ء و هو السمیع البصیر و هذا شهر عظمته و کرمته و شرفته و فضلته علی الشهور و هو الشهر الذی فرضت صیامه علی و هو شهر رمضان الذی أنزلت فیه القرآن هدی للناس و بینات من الهدی و الفرقان و جعلت فیه لیلة القدر و جعلتها خیرا من ألف شهر فیا ذا المن فلایمن علیک من علی بفکاک رقبتی من النار فی من تمن علیه و أدخلنی الجنة برحمتک یا أرحم الراحمین ترجمه: (ای والا! ای بزرگ! ای آمرزنده! ای مهربان! تویی پروردگار بزرگ. که همانندی ندارد و او شنوای ِ بیناست. و براستی که این ماهی است که برهمه ی ماه ها بزرگش داشتی و گرامیش کردی و شرافتش بخشیدی و برترش ساختی و همانا این ماهی است که روزه اش را بر من واجب کردی و آن ماهِ رمضان است که در آن قرآن را نازل کردی در حالیکه هدایت گر مردم و برهان هایی از هدایت و معیارِ حق از باطل است و در این ماه شبِ قدر قرار دادی و آن را بهتر از هزار ماه ساختی. پس ای نیکی بخش که بر تو منتی نیست، بر من منت گذار به رهاییم از آتش در میانِ کسانی که بر ایشان منت نهادی و به سبب رحمت و مهربانیت مرا به بهشت وارد نما. ای مهربان ترین مهربانان.

[۲] بیانات در خطبه‌های نمازجمعه، در تاریخ ۱۳۸۲/۰۸/۲۳

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • علی افصحی IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
    0 8
    ماه رمضان و شب قدر به امیرالمومنین علی علیه‌السلام گره خورده است به نظر می رسد همه ارزش لیالی قدر و نیز ماه رمضان از جانب الله تبارک و تعالی برای توجه به « ولایت علی بن ابی طالب» بوده است. در این ماه پربرکت که قلب آن « شب قدر » است و در آن سرنوشت خلق تعیین می شود نام علی است که لیلهٔ قدر را « علی » کرده است. چرا ؟ امام باقر علیه‌السلام در روایتی فرموده « لو ان رجلا قام لیله و صام نهاره و تصدق بجمیع ماله و حج جمیع دهره اگر کسی همهٔ شب ها را به شب زنده داری و همهٔ روزها یش را روزه بگیرد و همهٔ اموالش را صدقه بدهد و روزگارش را به حج بگذراند » این همه عبادت چه ارزشی دارد ؟ امام باقر ادامه می دهند « و لم یعرف ولایة ولی الله اگر ولی الله را نشناسد تا فیوالیه و یکون جمیع اعماله بدلالته الیه ما کان له علی الله حق فی ثوابه ابدا وقتی ولی الله را نشناسد تا از ولی الله تبعیت کرده و همه اعمالش را به راهنمایی ولی الله انجام دهد ، هیچ ره آورد و نتیجه ای برایش نخواهد داشت » وقتی گفته می شود « علی ولی الله یعنی باید روزه دار تابع محض علی و اولادش بوده و همهٔ اعمالش را نیز با راهنمایی علی و اولادش و در دورهٔ غیبت با ولایت فقیه انجام دهد. ولایت ائمه در دوران حضور ائمه و ولایت فقیه در دورهٔ غیبت شاخص همهٔ اعمال کسانی است که مدعی ایمان و بندگی خدا را دارند همهٔ اعمال عبادی منهای ولایت پوچ است . و این پاسخ دندان شکن برای کسانی است که زمزمهٔ حذف دین از عرصهٔ حکومت و جامعه را می کنند کسانی که مزورانه از هر راهی حتی مقدس مآبی با ولایت فقیه همراهی نکرده و اعمالشان را با شاخص های ولایت تنظیم نمی کنند. جماعت بی ولایت فقیه یا ضد ولایت فقیه یقین بدانند اعمالشان هدر است حتی اگر در ظاهر مدعی اصلاحات موهوم باشند اصلاحاتی که بیش از آن که با ولایت فقیه هماهنگ باشد بیشتر در هماهنگی با شیطان بزرگ آمریکاست. پس همه عظمت و فضیلت ماه مبارک رمضان و شب قدر در « ولایت ولی الله» خلاصه شده و روزه دار و احیاگر لیالی قدر و قاری قرآن و‌‌ هر کس دیگر و با هر عملی فقط با تبعیت از ولایت فقیه است که اعمالشان اجر و پاداش الهی خواهد داشت. سلامتی و طول عمر امام خامنه ای صلوات.
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
    0 15
    در این شب نیستی ذلت بار و عذاب دنیا و آخرت را برای دشمنان می خواهیم
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
    7 1
    بردگی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس