رهبر انقلاب- نمایه

حکومت در اسلام بر مبنای ولایت است و حکومت بر اساس ولایت از کودتا و دیکتاتوری و وراثت حاصل نمی‌شود.

سرویس سیاست مشرق - مبنای اصلی حکومت در اسلام بر اساس ولایت است. ولایت خدا و رسول و امامان معصوم. ولایت را باید با منطق قرآن و بر اساس مبانی اندیشه‌ی سیاسی اسلام درک کرد.

معلم قرآن ما حضرت آیت الله خامنه‌ای در ذیل مباحث تفسیر قرآن به خوبی به این مساله اشاره کرده و خاطر نشان می سازند که حکومت بر اساس ولایت در اسلام، با حکومت‌های مستبد و دیکتاتوری و حکومت‌های کودتایی و یا حکومت‌هایی بر اساس سلطنت خاندانی و وراثت خالی از رعایت فضایل شکل می‌گیرند سازگاری ندارد. ایشان در این باره می‌فرمایند:

«ولایت، معنای عجیبی است. اصل معنای ولایت، عبارت از نزدیک بودن دوچیز با یکدیگر است. فرض بفرمایید وقتی که دو ریسمان، محکم به هم تابیده میشوند و جدا کردن آنها از یکدیگر، به آسانی ممکن نیست، آن را در عربی «ولایت» میگویند. ولایت، یعنی اتّصال و ارتباط و قرب دو چیز به صورت مماس و مستحکم با یکدیگر. همه‌ی معانی ای که برای «ولایت» در لغت ذکر شده است - معنای محبّت، معنای قیومیت و بقیه معانی، که هفت، هشت معنا در زبان عربی هست - از این جهت است که در هر کدام از اینها، به نوعی این قرب و نزدیکی بین دو طرف ولایت وجود دارد. مثلاً «ولایت» به معنای محبّت است؛ چون محبّ و محبوب، با یکدیگر یک ارتباط و اتّصال معنوی دارند و جدا کردنشان از یکدیگر، امکان‌پذیر نیست.

اسلام، حکومت را با تعبیر «ولایت» بیان میکند و شخصی را که در رأس حکومت قرار دارد، به عنوان والی، ولیّ، مولا - یعنی اشتقاقات کلمه ولایت - معرفی میکند. معنای آن چیست؟ معنای آن، این است که در نظام سیاسی اسلام، آن کسی که در رأس قدرت قرار دارد و آن کسانی که قدرتِ حکومت بر آنها در اختیار اوست، ارتباط و اتّصال و پیوستگیِ جدایی ناپذیری ازهم دارند. این، معنای این قضیه است. این، فلسفه سیاسی اسلام را در مسأله حکومت برای ما معنا میکند. هر حکومتی که این طور نباشد، این ولایت نیست؛ یعنی حاکمیتی که اسلام پیش‌بینی کرده است، نیست. اگر فرض کنیم در رأس قدرت، کسانی باشند که با مردم ارتباطی نداشته باشند، این ولایت نیست. اگر کسانی باشند که رابطه آنها با مردم، رابطه ترس و رعب و خوف باشد - نه رابطه محبّت و التیام و پیوستگی - این ولایت نیست. اگر کسانی با کودتا بر سر کار بیایند، این ولایت نیست. اگر کسی با وراثت و جانشینیِ نَسَبی - منهای فضایل و کیفیّات حقیقی که در حکومت شرط است - در رأس کار قرار گیرد، این ولایت نیست. ولایت، آن وقتی است که ارتباط والی یا ولیّ، با مردمی که ولایتِ بر آنهاست، یک ارتباط نزدیک، صمیمانه، محبّت‌آمیز و همان طوری که در مورد خود پیامبر وجود دارد - یعنی «بعث فیهم رسولا من انفسهم» یا «بعث منهم» از خود آنها کسی را مبعوث کرده است - باشد؛ یعنی از خود مردم کسی باشد که عهده‌دار مسأله ولایت و حکومت باشد. اساس کار در حاکمیت اسلام این است.»[۱]


[۱] بیانات در دیدار کارگزاران نظام در تاریخ ۱۳۷۶/۰۲/۰۶

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 35
  • سلام فرمانده IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
    15 40
    برای سلامتی و طول عمر رهبر امت اسلام:اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
    2 10
    لبیک یا خامنه ای
  • یا حسین IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    1 11
    لبیک یا خامنه ای لبیک یا حسین است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس