رهبرانقلاب نمایه خطابه امضا عفو دستور خطاب خامنه ای رهبری عزاداری ولادت

بسیاری از قدرتمندان دنیا فقط به دنبال بهره بردن مادی خود هستند و مثل یک حیوان فقط به دنبال چریدن خود هستند، در حالی که در نظام اسلامی رئیس جمهور و سایر مسئولان باید به دنبال فایده رساندن به مردم باشند

سرویس سیاست مشرق - از آموزه‌های قرآنی این است که وقتی کسی از نعمتی برخوردار شد، هدف او باید انفاق و رساندن آن نعمات به دیگر بندگان خدا باشد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای ضمن درس‌های قرآنی خود ضمن تفسیر آیه‌ی شریفه‌ی سوم سوره‌ی بقره به نکته‌ای اساسی توجه می‌دهند و آن این که قدرتمندان و ثروتمندان و برخورداران عالم به طور معمول از این دستور قرآنی بی‌بهره‌اند. روسای جمهور در بسیاری از کشورهای دنیا فقط به دنبال بهره بردن مادی خودشان هستند و از این آموزه‌ی قرآنی به دور هستند که باید در خدمت بندگان خدا باشند. ایشان در این باره می‌فرمایند:

«و مما رزقناهم ینفقون» [۱]: و از آنچه که ما روزی آنها کرده‌ایم انفاق می‌کنند. حالا آیا این انفاق همان زکاتی است که در کتابهای فقهی گفته شده به ۹ چیز تعلق می‌گیرد و در غیر آن ۹ چیز زکوة نیست؟ نه این آن نیست. البته ممکن است در مورد زکوة هم ما نظرات فقهی‌ دیگری را هم سراغ داشته باشیم. و بشناسیم که دایره زکوة را بسی وسیع‌تر گرفته باشند و از آنچه که در این ۹ چیز وجود دارد و ممکن است وجود داشته باشد اما به هر حال این آن انفاق نیست و فراتر از آن است.

انفاق کردن یعنی خرج‌کردن از مال، و بدیهی است که مراد از این خرج‌کردن، آن خرجی نیست که انسان برای خودش می‌کند، چون خرج کردن برای خود را هر انسانی می‌کند و بی‌تقواها بیشترش را برای خورد و خوراک و لذت و شهوترانی خودشان خرج می‌کنند. پس مقصود آن نیست، بلکه مقصود انفاق در راه خداست. یعنی در راه هدف‌های والا و در راه آرمانهای الهی خرج‌کردن بسیار مهم است! و این انفاق دارای دو فایده است: یک فایده، فایده نقد و تخلف ناپذیر و همگانی، و آن عبارت است از فایده‌ای که به انفاق کننده می‌رسد. و فایده دوم: فایده متحمل و نه‌چندان همگانی که به انفاق شونده می‌رسد. درست عکس آن چیزی که در تصور عمومی وجود دارد.

همه خیال می‌کنند ما که انفاق می‌کنیم و خرج می‌کنیم به انفاق شونده، یعنی به آن کسی که پول می‌دهیم فایده می‌رسد، در حالی که اینطور نیست، یعنی قبل از آنکه به او فایده برسد اولین فایده به ما که انفاق می‌کنیم ‌رسیده است. من یک وقتی در گذشته پیرامون بحث انفاق و زکوة می‌گفتم: شما که دست در جیب کردی و این پول را درآوردی تا رساندی دست گیرنده فایده بردی و واقعیت همین است. چرا؟ چون اصل قضیه دل‌کندن از آن چیزی است که شما آن را متعلق به خودتان می‌دانید و این کار بزرگ است، که در آیه‌ی شریفه قرآن می‌فرماید: «و من یوق شح نفسه فاولئک هم المفلحون» [۲] کسی که نگاه داشته شود از شح او رستگار است و مشکل دنیای امروز همین است. مشکل بزرگ دنیای گذشته در تاریخ همین بوده. مشکل بزرگ دنیا از زرمندان است و زرمندان هم بسیاری از اوقات از زر، زور خودشان را به دست آورند و بسیاری از اوقات بخاطر زر دنبال زور رفتند.

امروز کسی که در دنیا به قدرت می‌رسد و زمام امور یک کشوری را بدست می‌آورد، اولین کاری که می‌کند، روال زندگی‌اش را روال زندگی یک رئیس جمهور قرار می‌دهد: زندگی کردن، خوردن، چریدن با انواع و اقسام چریدنی‌هائی که برای انسان مطلوب است و شهوت‌رانی‌ها، چون به قدرت رسیده است! به یک رئیس جمهور مگر می‌شود گفت این‌جور نچر، این‌جور نخور، این‌جور اسراف نکن؟ خواهد گفت پس من برای چه به اینجا رسیدم؟ و حقیقتاً اگر از او سئوال کنی این پاسخ را می‌دهد! آنجا که شما یک رئیسی را در یک کشوری ببینید که خیلی اهل اسراف نباشد استثنائی است، البته این را داشتیم، نه اینکه بگویم نداشتیم، اما خیلی استثنایی، حتی آن خوب خوب‌هاشان. بنده در این چند سال گذشته به بعضی‌ها برخورد کردم از رؤسای جمهور که جزو متفکرین و ایده‌دارها بودند، یعنی فقط این نبود که یک نظامی‌ای آمده باشد و قدرت را بدست گرفته باشد برای شهوت‌رانی، از این قبیل نبود، برخی‌شان ایده داشتند، لکن همانجا را هم من دیدم آنچنان مواظب خوشگذرانی خودشان هستند مثل یک حیوان که در روایت دارد: «همها علفها» [۳] بسیاری از اینها همتشان همان علفشان بود. اصلاً زندگی که در آن لذت بودن نباشد برای آنها معنی ندارد، کما اینکه شما می‌بینید امروز سرمایه‌های انباشته در دنیا چه می‌کند؟ و امروز ثروتمندان بزرگ عالم چه آتشی به دنیا زدند؟ چقدر انسان‌ها را محروم نگهداشتند؟ و این بر اثر «شح نفس» هرچه بیشتر به چنگ آوردن و هرچه کمتر خرج کردن است!! ولذا این اقدام بزرگ و تمرین بزرگی است برای انسان، که انسان آنچه را از جیب خودش به‌چنگ آورده رها کند. پس اولین فایده‌ای که بر انفاق مترتب است، آن فایده‌ای است که به انفاق کننده می‌رسد.

فایده‌ی دوم آن فایده‌ای است که به انفاق شونده می‌رسد. لکن این فایده دوم مشکوک است و همیشه چنین فایده‌ای مترتب نمی‌شود. گاهی شما انفاق می‌کنید در جای خودش نیست. انفاق می‌کنید اما شرایط دیگر برای خوشبخت شدن آن شخص یا آن جمع وجود ندارد، یعنی پول به دست‌شان رسیده، اما نتوانسته‌اند استفاده کنند. شرایط دیگر نبوده پس وقتی شما انفاق می‌کنید نمی‌توانید یقین داشته باشید که به آن فایده‌ی دوم که رسیدن به پر کردن خلاء است حتماً رسیده‌اید، البته این شک نباید موجب شود تا انسان انفاق نکند بلکه باید انفاق بکند ولو مشکوک باشد که در طرف مقابل به نتیجه برسد یا نه. اما آنچه که هرگز تخلف نمی‌شود آن فایده‌ای است که به انفاق کننده می‌رسد.

پس تقوای مطلوب قرآن یعنی آن حداقل لازم برای متقی بودن این است: «و ممارزقناهم ینفقون» این انفاق چیز بسیار خوبی است! در هر حدی که هستید عادت کنید، به انفاق کردن، البته انفاق فقط انفاق پول نیست، انفاق علم هم انفاق است، همان وقتی که بیکار هستید و می‌توانید کمک کنید به بی‌سوادی و نادانی، دانش‌تان را انفاق کنید و همین انفاق هم اتفاقاً اول فایده‌اش به خودتان می‌رسد. یعنی پیش از اینکه دیگری از علم شما استفاده کند وقتی آن علم را تکرار می‌کنید استفاده‌اش به خود شما می‌رسد، یا انفاق وجاهت، وجاهت اجتماعی و آبروتان را انفاق کنید! یک‌جایی ممکن است آبروی شما به‌درد یک مسلمانی بخورد یا به‌درد یک مجموعه‌ی مسلمانانی بخورد آنرا انفاق کنید و انفاقات گوناگون، تا برسیم به بقیه نشانه‌های متقین. [۴]


[۱] سوره مبارکه البقرة آیه ۳: الَّذینَ یُؤمِنونَ بِالغَیبِ وَیُقیمونَ الصَّلاةَ وَمِمّا رَزَقناهُم یُنفِقونَ. ترجمه: (متقیان) کسانی هستند که به غیب [=آنچه از حس پوشیده و پنهان است] ایمان می‌آورند؛ و نماز را برپا می‌دارند؛ و از تمام نعمتها و مواهبی که به آنان روزی داده‌ایم، انفاق می‌کنند.

[۲] سوره مبارکه الحشر آیه ۹: وَالَّذینَ تَبَوَّءُوا الدّارَ وَالإیمانَ مِن قَبلِهِم یُحِبّونَ مَن هاجَرَ إِلَیهِم وَلا یَجِدونَ فی صُدورِهِم حاجَةً مِمّا أوتوا وَیُؤثِرونَ عَلی أَنفُسِهِم وَلَو کانَ بِهِم خَصاصَةٌ ۚ وَمَن یوقَ شُحَّ نَفسِهِ فَأُولئِکَ هُمُ المُفلِحونَ ترجمه: و برای کسانی است که در این سرا [= سرزمین مدینه] و در سرای ایمان پیش از مهاجران مسکن گزیدند و کسانی را که به سویشان هجرت کنند دوست می‌دارند، و در دل خود نیازی به آنچه به مهاجران داده شده احساس نمی‌کنند و آنها را بر خود مقدّم می‌دارند هر چند خودشان بسیار نیازمند باشند؛ کسانی که از بخل و حرص نفس خویش باز داشته شده‌اند رستگارانند!

[۳] بخشی از نامه ۴۵ : از نامه‌های آن حضرت است به عثمان بن حنیف انصاری، کار گزارش در بصره: ... أَ أَقْنَعُ مِنْ نَفْسِی بِأَنْ یُقَالَ هَذَا أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ وَ لَا أُشَارِکُهُمْ فِی مَکَارِهِ الدَّهْرِ أَوْ أَکُونَ أُسْوَةً لَهُمْ فِی جُشُوبَةِ الْعَیْشِ فَمَا خُلِقْتُ لِیَشْغَلَنِی أَکْلُ الطَّیِّبَاتِ کَالْبَهِیمَةِ الْمَرْبُوطَةِ هَمُّهَا عَلَفُهَا أَوِ الْمُرْسَلَةِ شُغُلُهَا تَقَمُّمُهَا تَکْتَرِشُ مِنْ أَعْلَافِهَا وَ تَلْهُو عَمَّا یُرَادُ بِهَا ... ترجمه: ...آیا به این قناعت کنم که به من امیر مؤمنان گفته شود، ولی در سختی‌های روزگار با آنان شریک نباشم، یا در تلخی‌های زندگی الگویشان محسوب نشوم آفریده نشدم تا خوردن غذاهای پاکیزه مرا سر گرم کند به مانند حیوان به آخور بسته که همه اندیشه‌اش علف خوردن است، یا چهار پای رها شده که کارش به هم زدن خاکروبه‌هاست، از علف‌های آن شکم را پر می‌کند، و از منظور صاحبش از سیر کردن او بی‌خبر می‌باشد...

[۴] بیانات در جلسه هشتم تفسیر سوره بقره در تاریخ ۱۳۷۰/۰۷/۲۴

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    5 31
    الان یه چرنده میاد میگه مرغ چند شد؟! تارکوفسکی (Andrei Tarkovsky) تو فیلم استاکر جمله مشهوری داره: مردم میخان کوفت کنن.امام حسین (ع) 1000 سال قبل از تارکوفسکی فرمود: الناس عبیدالدنیا.
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
      23 4
      همین که چهارتا نظر منتشر نشده با این میشه پنج تا هست نیازی به گفتن جیزی نیست
    • فرزاد IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
      5 3
      مسئولینم دقیقا همنظر هستن
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    3 41
    بسیار عالی و درست دقیقا همینطوره درود بر رهبر عزیز
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    1 5
    دیگه تمام دنیا میدانند(غربیها واستکبار شرق و غرب)تا زمانیکه کشورها ناآگاه هستند بیشترین غارت،سواستفاده وبهره را ازشان میبرند-اگرکشورها هم آگاه شوند به روشهای غیرمستقیم و نوین به تاراج کشورها ادامه میدهند-درنتیجه تنها راه کشورها اینست بیشترین (اگاهی،عدالت،شفافیت،سرعت،عدم عجله،کیفیت،کمیت،اقتدار،استقلال،ازادی،اعتماد وجذب...که اصل دین. اسلام واغتقادات هست)برای مردم موافق و مخالف کشورشان را داشته باشند والا استکبار ازکوچکترین فرصت،بیشترین سواستفاده رابرده و میبرند
  • سید فروزان CH ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    3 18
    همینقدر که آقای رئیسی فرش دزد نیست و هر کجا می‌رود دست به سینه مردم عادی میشود برای ما کافی است ، یارو اولا تکان نمیخورد ،جایی هم میخاست برود ،ا تشک و لحافش باید برند میبود و از خودرو هم بیرون نمیامد مبادا عبای ایتالیایی و کفش انکلیسی و عینک فرانسویش خاکی بشود ،بکذریم از رنک ریش که باید با لباسش ست میشد ، یعنی مایکل جکشون هم اینطوری سفر نمیکرد
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    19 1
    چقدم ک ب مردم فایده میرساند با پراید ۳۰۰میلیونی و خونه چند میلیارری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس