جمهوری‌خواهان ایرلندی در آستانه سفر بایدن آشوب به پا کردند

پلیس ایرلند شمالی یک روز پیش از سفر رئیس جمهوری آمریکا به این منطقه اعلام کرد که گروهی از افراد نقابدار در جریان تظاهرات مخالفان توافق «جمعه نیک» با کوکتل مولوتوف، به پلیس حمله کردند.

به گزارش مشرق، طبق اعلام پلیس، معترضان در منطقه کرگان که عموما ایرلندی‌های جدایی‌طلب و ملی‌گرا ساکن هستند، به سمت ماموران و خودروهای این نهاد امنیتی حمله‌ور شده و اشیاء آتش‌زا پرت کردند.

تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که چهار فرد نقابدار کوکتل مولوتوف به سمت خودروی پلیس پرت کرده و آن را به آتش کشیده‌اند. پلیس ادعا کرد که کسی آسیب ندیده است.

این نهاد امنیتی پیشتر درباره افزایش تحرکات جمهوری‌خواهان در این منطقه و احتمال درگیری در روز جاری که با بیست‌وپنجمین سالگرد انعقاد توافق جمعه نیک مصادف است، هشدار داده و سطح هشدار امنیتی را بالا برده بود.

بابی سینگلتون، معاون رئیس پلیس ایرلند شمالی روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در بلفاست هشدار داد که اطلاعات «بسیار قوی» در رابطه با عملیات تروریستی در مراسم سالگرد پیمان جمعه نیک وجود دارد.

پیمان جمعه نیک یا پیمان بلفاست بین طرف‌های درگیر در ایرلند شمالی، یعنی پروتستان‌های طرف‌دار بریتانیا و کاتولیک‌های جمهوری‌خواه ایرلند با میانجی‌گری انگلیس به رهبری تونی‌ بلر در روز جمعه ۱۰ آوریل ۱۹۹۸ پایان داد.

این پیمان را کاتولیک‌ها «توافق جمعه نیک» می‌نامند و پروتستان‌ها به آن «توافق بلفاست» می‌گویند. گروه نخست این پیمان را راهی به سوی استقلال می‌دانند و گروه دوم آن را سندی برای اتحاد با بریتانیا می‌دانند.

اما خروج انگلیس از اتحادیه اروپا آتش اختلافات میان دو طرف را شعله‌ور کرده است. گروه‌های وفادار به انگلیس در ایرلند شمالی، برگزیت را که باعث شکاف در اجرای قوانین اقتصادی این منطقه شده است، در تناقض با پیمان جمعه نیک دانسته و جمهوری‌خواهان نیز تحرکات خود را برای استقلال این منطقه از انگلیس افزایش داده‌اند.

این درحالیست که طبق برنامه اعلام شده ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس و جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا قرار است فردا (سه‌شنبه) در مراسم سالگرد پیمان جمعه نیک در ایرلند شمالی شرکت کنند.

بایدن که یک آمریکایی-‌ایرلندی کاتولیک است و از طرفداران پیمان جمعه نیک بشمار می‌رود، قرار است در این سفر چهار روزه، با مقامات ارشد جمهوری ایرلند دیدار و در پارلمان این منطقه نیز سخنرانی کند.

پلیس ایرلند هم با گسیل ماموران امنیتی و افزایش شیفت‌های کاری، بزرگترین عملیات حفاظتی در این منطقه را تدارک داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس