به گزارش مشرق، مالک شریعتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به راهاندازی سامانه شفافیت آرای نمایندگان گفت: موضوع شفافیت از ابتدای مجلس یازدهم جزء مطالبات مردم بود و از سویی وعدهای بود که بسیاری از نمایندگان قبلاز ورود به مجلس داده بودند.
وی ادامه داد: مجالس گذشته نیز موفق به اجرای این طرح نشده بودند به صورتی که در مجلس دهم تنها ۵۴ نفر به طرح مذکور رأی دادند اما در مجلس یازدهم بسیاری از نمایندگان از ابتدا مدافع این طرح بودند بهطوریکه ۱۷۴ امضاء برای این طرح جمع شد و بلافاصله به کمیسیون آییننامه داخلی مجلس ارجاع شد.
شریعتی تصریح کرد: ازآنجاییکه کمیسیون آییننامه داخلی برای تغییر آییننامه نیاز به دوسوم رأی نمایندگان مجلس دارد، همین نکته نیز یکی از چالشهای تصویب این طرح بود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بلافاصله پساز ارجاع این طرح به کمیسیون، مجلس یازدهم با بررسی بودجه ۱۴۰۰ مواجه شد که موجب تعویق بررسی این طرح برای مدتی شد. از طرفی نیز فضای کرونایی و رفتوبرگشت این طرح موجب تأخیر در بررسی شد و با کمبود حدود ۳ رأی موجب شد که از دستورکار کمیسیون آییننامه خارج شود اما پساز مدتی با تلاش مجدد نمایندگان طرح مذکور را به صحن علنی ارجاع دادیم.
وی افزود: در مرحله بعد، برخی از نمایندگان ایراداتی به طرح مذکور وارد کردند و گفتند که این طرح نواقصی دارد و از طرفی چرا فقط مجلس باید این طرح را انجام دهد؟ این مشکلات موجب شد که برای مدتی قطع امید کنیم از اینکه شفافیت آرای نمایندگان دوسوم آرای لازم را بیاورد.
شریعتی ادامه داد: اما پساز مدتی طرح شفافیت قوای سهگانه را بهعنوان طرح جامع تر و جایگزینی برای طرح قبلی مطرح کردیم و با ۲ فوریت در دستور قرار گرفت و با نظر نمایندگان در کمیسیون امور داخلی و شوراهای کشور با دقت بسیار بررسی شد و مجدداً به صحن مجلس شورای اسلامی ارجاع شد و کلیات آن با اکثریت آرا به تصویب رسید.
وی افزود: ماده ۳ این طرح، اشاره به شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی دارد. اما تا نهایی شدن این طرح از ریاست محترم مجلس خواهش کردیم تا بهصورت داوطلبانه بتوانیم در سامانهای، آرای نمایندگان داوطلب را به انتشار برسانیم.
مالک شریعتی در ادامه اظهار کرد: بیشاز یکسال از عمر مجلس باقیمانده و ما هنوز وارد سال چهارم مجلس شورای اسلامی نشدهایم و هنوز بسیاری از طرحها و لوایح مهم ازجمله برنامه هفتم و قانون مالیاتها و غیره در دستور کار مجلس شورای اسلامی باقیمانده و این موارد بسیار مهمی است که مردم میتوانند در یک اتاق شیشهای، رأی وکلای خود را مشاهده کنند؛ چرا که ما از طرف مردم وکالت داریم که مطالبات آنان را پیگیری کنیم و حتماً بهعنوان وکیل مردم وظیفه داریم که به آنان توضیحات لازم را ارائه کنیم.
وی در ادامه با اشاره به تاخیر پیش آمده در تصویب و اجرای طرح مذکور گفت: من به نوبه خودم بابت تأخیر پیشآمده در اجرای این طرح عذرخواهی میکنم اما تا همین مرحله نیز اقدامات بسیاری صورتگرفته و برخی این ابهام را مطرح میکنند که اقدام مجلس در راستای تصویب شفافیت صرفاً اقدامی تبلیغاتی بودهاست اما سوال من این است که اگر اینگونه است چرا مجالس پیشین چنین کاری نکردهاند؟
شریعتی در پاسخ به این سوال که چرا طرح شفافیت به مجمع تشخیص ارسال شد گفت: مجمع تشخیص مصلحت بنا بر وظیفهای که مقام معظم رهبری به آن واگذار کردهاست موظف است تا بررسی تطبیق مصوبات مجلس با سیاستهای کلی نظام را در دستور کار قرار دهد. در یکی از مصوبات شفافیت قوای سهگانه آمدهاست که در موارد اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان که مصوبات مجلس برای اظهارنظر به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال میشود، آرای اعضای مجمع تشخیص به صورت شفاف اعلام شود تا مردم در جریان چرایی موافقت یا مخالفت هرکدام از اعضا قرار گیرند.
وی ادامه داد: نمونهاش نیز همین بحث واردات خودرو بودهاست که هماکنون مردم سوال میکنند که سرنوشت این مصوبه در مجمع تشخیص چه شد و چه کسانی و با چه دلایلی با آن مخالفت کردند؟
نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم در ادامه اظهار کرد: یک نکته بسیار مهم این است که هر نماینده بتواند درمورد هر رأی دلیل رأی موافق یا مخالف خود را بنویسد و این امکان به زودی به سامانه شفافیت اضافه خواهد شد تا نمایندگان بتوانند استدلال رأی دادن خود را به مردم توضیح دهند تا در نتیجه، یک آگاهی بخشی عمومی درباره دلایل تصمیمگیری نمایندگان در مجلس صورت گیرد.
وی افزود: مقام معظم رهبری در آخرین دیداری که با نمایندگان مجلس داشتند فرمودند که با مردم صحبت کنید. ممکن است بخشی از مردم خواستهای داشته باشند که به مصلحت کشور نباشد و اتفاقاً مردمی بودن این است که به مردم توضیح دهید که چرا برخی تصمیمات به صلاح مردم نیست.
شریعتی ادامه داد: ما نیز همچنانکه باید به مطالبات بهحق مردم پاسخ دهیم، برخی مطالبات صنفی و شخصی که ممکن است به مصلحت کشور نباشد نیز باید برای مردم تبیین شود و به آنان توضیح دهیم که به این دلیل رأی مخالف داریم و نباید بترسیم که برخی مخالف ما شوند و در دورههای بعد به ما رأی ندهند چرا که مهمترین وظیفه نمایندگان در نظر گرفتن مصلحت عمومی کشور است و باید با آزادگی به به قانونگذاری اقدام نماییم.
سمیه رفیعی نیز در بخش دیگری از این برنامه، با اشاره به راهاندازی سامانه شفافیت گفت: اگر بخواهیم منصفانه موضوع شفافیت را مورد بررسی قرار دهیم، مجلس شورای اسلامی، پیشقدم اصلی اجرای این طرح بود و گرایش نمایندگان مجلس برای شفافیت آرای خود به صورت داوطلبانه، مؤید این موضوع است.
وی افزود: اما درمورد اصل شفافیت مطلب باید گفت که در فضای رسانهای شکل گرفته پیرامون این طرح، شاید اصل مقوله شفافیت، کمتر مورد توجه قرار گرفت. چراکه شفافیت یکی از مؤلفههای مهم حکمرانی بهمعنای حضور و مشارکت همگی مردم در فرآیند اداره امور کشور است.
رفیعی در ادامه اظهار کرد: طی یک جفایی که درحق این طرح شد، متأسفانه شفافیت از یک موضوع مهم حکمرانی تبدیل به یک واژه ژورنالیستی شد و این آسیبی بود که به امر شفافیت وارد شد و باعث شد که پیرامون آن حرف و حدیثها و گمانهزنیهای زیادی صورت گیرد و بسیاری از فعالیتهای مجلس تحت تأثیر این گمانهزنیها قرار گیرد و این مورد از انصاف بهدور بود.
نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم تصریح کرد: یقین دارم که اگر شفافیت در حوزههایی که مردم با آن مواجه هستند بهدرستی پیادهسازی و اجرا شود، مشکلات موجود و این خشونت بوروکراتیک که مردم با آن در حوزههای مختلف زندگی مواجه هستند، رفع خواهد شد.
پس از تصویب کلیات طرح شفافیت قوای سهگانه در ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، روند بررسی جزئیات آن در مجلس یازدهم آغاز شد و پس از دو مرحله ایراد شورای نگهبان به برخی از مواد این طرح، در نهایت با اصرار مجلس شورای اسلامی بر موادی از این طرح که بر شفافیت آرای اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام دلالت داشت، این مواد برای بررسی و اظهار نظر نهایی، به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد و هم اکنون باید منتظر اظهار نظر مجمع ماند تا سرنوشت نهایی اتین طرح، روشن شود