کد خبر 1480544
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
عراق

یک روزنامه عربی با انتشار گزارشی از احتمال تغییر چندین وزیر در کابینه عراق به دلیل ضعف عملکرد وزرا خبر داد.

به گزارش مشرق، منابع آگاه سیاسی عراق در داخل کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی)، از قصد «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر بر تغییر شماری از وزرای کابینه به دلیل «ضعف عملکرد» و عدم توانایی در اجرای برنامه‌های سپرده شده، خبر دادند.

در مقابل شماری از ناظران سیاسی می‌گویند که این تغییرات و جایگزینی‌ها مثمرثمر نخواهد بود تا زمانی که انتخاب جدید وزرا از همان احزابی باشد که به سهم خود در کابینه چسبیده‌اند و حاضر به واگذاری آن نیستند.

دهم اکتبر گذشته، السودانی کابینه خود را با حمایت ائتلاف «اداره الدوله» و با حضور همه احزاب سیاسی سنتی به جز جریان صدر تشکیل داد.

وبگاه العربی الجدید با انتشار این خبر نوشت که السودانی خود را به اصل«ارزیابی» که در برنامه دولت خود گنجانده بود، متعهد شد که مستلزم ارزیابی عملکرد وزرا در شش ماهه اول کار کابینه بود و وی بخشی از این تعهد را با برکناری «زهیر علی الشعلان» استاندار القادسیه در جنوب کشور و جایگزین کردن «میثم عبدالله الشهد» انجام داد هرچند که وی نیز وابسته به حزب استاندار سابق است.

یک منبع آگاه نزدیک به دفتر السودانی، به العربی الجدید گزارش داد که هر لحظه ممکن است، پنج یا شش وزیر کابینه تغییر کنند و این اقدام در توافق با احزاب و نهادهای سیاسی صورت می‌گیرد و این رویه‌ای است که در دوره آینده نیز انجام خواهد شد و هدف از آن اقدام علیه حزب یا نهاد خاصی نیست.

وی افزود: «نشانه‌های تغییر برخی از وزرای کابینه در نشست اخیر کابینه در روز سه‌شنبه پیش نمایان شد و برخی از وزرا احساس کردند که در معرض تغییر قرار دارند و به همین دلیل به سمت در گفت‌وگو را با السودانی باز کردند تا مهلت جدیدی به آن‌ها داده شود و در چنین شرایطی السودانی ممکن است به برخی از آن‌ها مهلت بدهد».

این منبع سیاسی در خصوص نام وزرایی که ممکن است تغییر یابند، گفت که اسامی هنوز مشخص نیست اما اغلب آن‌ها از وزارتخانه‌های مرتبط با بخش خدمات هستند.

دولت کنونی السودانی دارای ۲۳ کرسی است که میان احزاب سیاسی سنی، شیعی و کردی و اقلی‌ها توزیع شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس