کد خبر 1474836
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵
السودانی

سخنگوی وزارت منابع آب عراق خبر داد نخست‌وزیر این کشور به منظور بررسی برخی مسائل بخصوص بحران آب به‌زودی در صدر هیأتی بلندپایه به ترکیه سفر می‌کند.

به گزارش مشرق، شبکه «رووداو»، امروز (دوشنبه) خبر داد که «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق در صدر هیأتی بلندپایه به‌زودی به ترکیه سفر خواهد کرد.

طبق این گزارش، نخست‌وزیر عراق با هدف بحث و بررسی چند مسئله به‌ویژه کمبود آب و پیامدهای ناشی از آن عازم ترکیه خواهد شد.

«خالد شمال» سخنگوی وزارت منابع آب عراق در گفت‌وگو با رووداو با بیان اینکه ذخایر آبی این کشور بحرانی است و به سطحی رسیده که عراق از سال‌ها پیش آن را تجربه نکرده و تنها برای آب شرب کافی است، اشاره کرد که وزیر منابع آب، نخست‌وزیر عراق را در این سفر همراهی خواهد کرد.

وزارت منابع آب عراق در ماه جاری در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که ترکیه میزان آب ورودی از طریق رودخانه‌های دجله و فرات به عراق را کاهش داده که این امر بر میزان ذخایر آب عراق تأثیر منفی گذاشته است.

در بیانیه مذکور آمده بود: «کاهش حق‌آبه در برخی از استان‌های جنوبی در این روزها به دلیل کمبود آب دریافتی از سد موصل در دجله و سد حدیثه در فرات از جانب ترکیه است که منجر به کاهش شدید ذخایر آبی کشور شده است».

کاهش سطح آب‌ رودخانه‌های دجله و فرات در جنوب عراق و در شهر الناصریه -مرکز استان ذی قار در جنوب این کشور- به حدی رسیده که قعر رودخانه در کرانه‌های رودخانه و ستون‌ پل‌ها قابل رویت شده است.

مسئله آب برای عراق -کشوری شبه‌بیابانی با ۴۲ میلیون جمعیت- یک مسئله اساسی و چالشی به شمار می‌آید. بغداد پیش‌تر دو همسایه خود یعنی ایران و ترکیه را به جلوگیری از ورود آب متهم می‌کرد که با توجه به بیانیه وزارت منابع آب عراق و توضیحات طرف ایرانی، به نظر می‌رسد اتهامات بغداد اکنون تنها متوجه ترکیه است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس