صدور رای پرونده هواپیمای اوکراینی/متهم ردیف اول، به ۱۳ سال حبس محکوم شد

رای پرونده سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی پس از حدود سه سال بررسی‌های همه‌جانبه و برگزاری ۲۰ جلسه دادگاه، صادر شد.

به گزارش مشرق از مرکز رسانه قوه قضاییه، پس از واقعه تلخ سقوط پرواز شماره پی اس ۷۵۲ به مقصد کشور اوکراین در حوالی تهران و در تاریخ ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸ و در گذشت ۱۷۶ نفر از سرنشینان این هواپیما، رسیدگی قضائی همه جانبه به این پرونده بر اساس اصول صلاحیت سرزمینی، صلاحیت ذاتی و صلاحیت محلی و شخصی توسط سازمان قضائی نیروهای مسلح ایران آغاز شد.

بررسی این پرونده، یکی از مهم‌ترین، حساس‌ترین و پیچیده ترین‌ فرآیندهای قضایی چند سال اخیر کشور بوده است.

از ابتدای وقوع حادثه، دادسرای نظامی بررسی های دقیق و همه جانبه را در چندین مرحله آغاز و در نهایت، این پرونده با صدور قرار جلب دادرسی برای ۱۰ نفر و صدور کیفرخواست به شعبه دوم دادگاه نظامی یک تهران ارجاع شد.

بعد از تشکیل ۲ جلسه از دادگاه، اولیای دم و وکلای آن ها نسبت به برخی محتویات پرونده و کیفرخواست صادر شده، ایراداتی را مطرح کردند که رئیس دادگاه در جهت حفظ حقوق اولیای دم، پرونده را با قرار رفع نقص به دادسرا اعاده کرد.

سپس این پرونده مهم به گروه کارشناسان جدید ارجاع شد و آن‌ها نیز بعد از بررسی‌های دقیق نظر نهایی خود را اعلام کردند و دور جدید جلسات دادگاه مجددا آغاز گردید که در قالب ۱۸ جلسه ( زمان تقریبی هر جلسه به طور متوسط ۵ ساعت بوده است) به طول انجامید.

سرانجام پس از برگزاری در مجموع ۲۰ جلسه دادگاه که در آن در مجموع ۱۱۷ شاکی شکایت خود را ثبت نموده، ۵۵ نفر از شاکیان در جلسات دادگاه صحبت و قرائت لایحه داشتند و ۲۰ وکیل نیز به وکالت از شاکیان شکایت و ادله مربوطه را بیان کردند، شعبه دوم دادگاه نظامی یک تهران با توجه به تحقیقات مفصل انجام شده در دادسرا و دادگاه، اظهارات و گزارش‌های ضابطان نظامی و دادگستری، گزارش‌های پزشکی قانونی، نظریات علمی و تخصصی هیات‌های کارشناسی، تحقیقات بین المللی، اظهارات مطلعین و کارشناسان و شاکیان و دفاعیات متهمان اقدام به صدور رأی کرد.

در دادنامه صادر شده متهم ردیف اول به عنوان فرمانده سامانه¬ی دفاعی تور ام یک، به تصور اینکه ویژگی‌های هدف شبیه به موشک کروز بوده، برخلاف دستور پست فرماندهی و بدون اخذ مجوز و مغایر با دستورالعمل‌های مربوط اقدام به شلیک دو فروند موشک به سمت هواپیمای اوکراینی پرواز پی اس ۷۵۲ کرده است.

در شرح اتهامات متهم ردیف اول آمده است: براساس دستور عملیاتی مربوطه، سامانه در حالت آتش‌محدود بوده و شلیک موشک بدون کسب اجازه از سوی پست فرماندهی، مجاز نبوده است و براساس اظهارات مسئول میز پست فرماندهی، طی پیام هشداری به تمام مواضع پدافندی اعلام شده بوده که هیچکس حق ندارد بدون هماهنگی فرماندهی اقدامی بکند.

همچنین وضعیت آماده‌باش ث ۳ اعلام شده لزوما به معنی وضعیت قرمز در منطقه نبوده، تا آتش به اختیار بودن یا مجاز بودن شلیک در آن شرایط قابل پذیرش باشد.

بنا بر اعلام ستاد کل نیروهای مسلح، فرمانده سامانه درصورت قطع لحظه‌ای ارتباط نیز برابر دستورالعمل قطع ارتباط می بایستی در وضعیت انتظار و آتش قطع، قرار می‌گرفته است.

جابه‌جای مداوم سامانه در طول شب، بدون انجام هماهنگی لازم با پست فرماندهی، عدم اشراف کافی به مفاد دستورالعمل‌های پدافندی مربوطه، عدم تنظیم ناوبری یا شمال‌یابی سامانه بعد از جابجایی و خاموشی سامانه، اعلام آمادگی عملیاتی سامانه بدون تامین لایه‌های ارتباطی پایدار، ضعف و عدم تلاش موثر برای برقراری ارتباط با پست فرماندهی به منظور شناسایی هدف کشف شده قبل از شلیک اول و دوم، توجیه ننمودن کارکنان عملیاتی سامانه به محیط پیرامونی و کریدورهای هوایی، از دیگر اشتباهاتی است که درخصوص متهم ردیف اول این پرونده ذکر شده است.

دادگاه با توجه به اینکه رفتار متهم ناشی از جهل به موضوع و تصور اشتباه از هدف کشف شده بوده و با اعتقاد به متخاصم و نزدیک‌شونده بودن هدف، به سوی آن شلیک نموده و قصد سرنگونی هواپیمای مسافربری را نداشته، اتهامات انتسابی به متهم ردیف اول را وارد دانسته و بزهکاری وی را احراز کرده است.

براساس رای صادره از سوی دادگاه، متهم ردیف اول پرونده به اتهام مباشرت در قتل شبه عمد سرنشینان هواپیمای اوکراینی مستند به مواد قانونی به تحمل سه سال حبس تعزیری محکوم شده است این متهم به دلیل لغو دستور ابلاغی و با توجه به گستردگی آثار و تبعات این اقدام به حداکثر مجازات (۱۰ سال حبس تعزیری) نیز محکوم شده است.

براساس رأی صادره از سوی دادگاه، متهم ردیف اول پرونده به اتهام مباشرت در قتل شبه عمد سرنشینان هواپیمای اوکراینی مستند به مواد قانونی به تحمل سه سال حبس تعزیری محکوم شده است.

متهم همچنین به دلیل لغو دستور ابلاغی و با توجه به گستردگی آثار و تبعات این اقدام به حداکثر مجازات (10 سال حبس تعزیری) نیز محکوم شده است. امانه دفاعی تور ام یک) 13 سال حبس تعزیری است که اشد مجازات ( 10 سال حبس ) با احتساب ایام بازداشت قبلی قابل اجرا خواهد بود.

متهم ردیف اول علاوه بر حبس به پرداخت دیه در حق اولیای دمی که مطالبه دیه داشته‌اند نیز محکوم و دادگاه برای این متهم مجازات تکمیلی نیز در نظر گرفته است.

همچنین دادگاه بنابر بر اتهامات درج شده در دادنامه و اشتباهات و قصور رقم خورده از سوی سایر متهمان این پرونده، متهمان ردیف دوم و سوم ( پرسنل سامانه دفاعی تور ام یک) را به یک سال حبس

متهم ردیف‌ چهارم ( مسئول میز سامانه های دفاعی تور ام یک) را به سه سال حبس

متهم ردیف پنجم ( مسئول پست فرماندهی سامانه دفاعی تور ام یک) را به سه سال حبس

متهم ردیف ششم پرونده (فرمانده وقت پایگاه پنجم پدافند هوایی تهران) را به ۲ سال حبس

متهم ردیف هفتم پرونده ( افسر شیفت مرکز کنترل عملیات منطقه ای تهران) را به ۲ سال حبس

متهم ردیف هشتم ( فرمانده وقت مرکز کنترل عملیات منطقه ای تهران) را به تحمل یک سال و نیم حبس

متهم ردیف نهم ( فرمانده وقت منطقه پدافند هوایی تهران) را به تحمل یک سال حبس

و متهم ردیف دهم ( فرمانده وقت پدافند هوایی نیروی هوا و فضای سپاه ) را به تحمل یک سال حبس محکوم کرده است.

دادگاه در مورد متهمان ردیف دوم تا دهم علاوه بر مجازات های تعیینی، مجازات ترمیمی و تکمیلی نیز در نظر گرفته است.

براساس این گزارش، با توجه به درخواست‌ برخی از شاکیان از دادگاه، دادسرای نظامی مکلف شده است تا تحقیقات در مورد این پرونده را ادامه دهد و نسبت به تعقیب مقصر یا مقصرین احتمالی دیگر، اقدام قانونی را معمول کند.

رأی صادر شده در این پرونده بدوی است و طرفین می‌توانند به این رأی اعتراض کنند و ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ رأی فرصت برای اعتراض به آن وجود دارد.

براساس این گزارش برای هر جانباخته این حادثه مبلغ ۱۵۰ هزار دلار یا معادل یورویی آن نیز به عنوان پرداخت‌های دل جویانه فارغ از رسیدگی‌های قضایی در نظر گرفته شده است که به خانواده این افراد تعلق می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 83
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 11
  • حمیدرضا IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    15 0
    پس اونی که اخطار ورود موشک کروز داده به داخل کشور کو؟؟
    • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      14 0
      شورای عالی امنیت ملی که دستور لغو پروازهای مسافربری را نداد، چه؟ خوب اون قسمت رو ماستمالی میکنید....
    • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      7 2
      جالبه همفکر های ابتکار ساعت 6 صبح دوربین به دست تو بیابان حاضرند زوم میکنند رو موشکها فیلم میگیرن اما یه فیلم از ادعای مسمومیت دانش اموزان توسط نظام وسط شهر های شلوغ پخش نمیکنند
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 2
      الان اوکراین روزانه چند برابر این هواپیما تلفات میده بنده از آمریکا یه سوال دارم چرا؟
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      2 0
      الان اوکراین روزانه چند برابر این هواپیما تلفات میده بنده از آمریکا یه سوال دارم چرا؟
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    15 24
    در کل حکم عادلانه است
    • پری مجرد 44 ساله IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      38 6
      ای کاش دادگاه شیخ بنفش انگلیسی و باند تبهکارش هم گرفته می شد و به اتهاماتشان رسیدگی میشد و حکم اعدامشان صادر میشد تا مردم طعم شیرین عدالت را بچشند
    • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      4 18
      ۲۰۵۱ دادگاه تو هم باید بخاطر جعل اسم و دادن لقب توهین آمیز برگزار شود
    • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      3 1
      خانم مجرد، تا نزدیک صددرصد محاکمه شدند ها بعدش رای ترس از دیوارکشی یک عده رو یادمون نرفتعد
    • ایرانی IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      0 1
      شما قاضی هستی که تشخیص دادی حکم عادلانه است.؟!
    • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      0 0
      بله اگر قتل عمد بود حکم هم غی ر از این میشد. ولی قتل عمد که نبوده انجام وظیفه بوده. اما اشتباه محاسباتی بوجود اومده و در کل میشه گفت حکم عادلانه است و ضمنا نباید جوری باشه که هیچکس حاضر نباشه این مسئولیتهای پرخطر را بر عهده بگیره
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    13 1
    سلام عوامل پشت پرده باید محاکمه شوند
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    44 7
    جای نیروهای پدافندی در زندان نیست، آزادشون کنید به کارشون برسن
    • IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      3 1
      تعزیریه
    • IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      2 1
      مگه قحطی نیروئه؟ یکی دیگه رو میارن
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    2 11
    به نظرم مجازات درخورشانی باشه. ان شالله دیگه تکرار نشه از این قضایا. خدا همشون را رحمت کنه
    • محمدهادی IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      6 1
      بنظرم دولت و حاکمیت باید تمامی هزینه های این پرسنل عزیز و مدافع ملت رو بر گردن بگیره و تمامی این مجازات را درغالب هزینه به خانواده های داغ دیده و عزادار ملت عزیزم پرداخت کند و با انجام تفهیم توضیح درخصوص حفظ اقتدار نیروهای مسلح کشور به این عزیزان رضایت قلبی ایشان را از آزادی سربازان وطنم جلب نماید به امید سربلندی و سرافرازی همیشگی ایران اسلامی و ایرانی مسلمان
  • تیمسار IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    12 46
    می بایست اعدامشون کنن ما خواستار قصاص اینهایم
    • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      23 5
      نظر تو مهم نیست
    • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      9 1
      اعدام مال قتل عمده نه شبه عمد و خطایی. حالا اگه عمله آمریکا حکمشون اعدام بود چه می گفتی؟
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      9 2
      اونوقت ياران مزدورت كه مدتها مملكت رو با آشوب و كشتار مردم و مدافعين امنيت ملى باعث ذوق زدگى ارباب هات بودن بايد مشمول عفو قرار بگيرند!!؟ و به ريش هشتاد و پنج ميليون ملت بخندند ، ضمن اينكه داغدار شدن خانواده هاى مسافرين اون پرواز ، داغى سنگين براى كل مردم ايران ميباشد،،،، كه البته سؤنيتى وجود نداشته مگر يك اشتباه تاسف بار ،،،
    • محمد IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      0 0
      اگر واقعأ اپراتور سيستم پدافندي علم و سواد كافي براي استفاده از اونو نداشته مدير و مسئولي كه اونو براي اين كار انتخاب كرده و در چنين محل حساس كه نيازمند يك نيروي با تجربه كارآزموده با سواد است گذاشته صدرصد مقصر
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    8 7
    مگه دیه چنده که میخوان نزدیک 8 میلیارد دیه بدن ؟ این پول ها رو میگیرن و میرن بر علیه کشور و امنیت مردم تبلیغات میکنن ... دیه ی قانونی فقط باید پرداخت بشه
    • IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      1 5
      تو اگر مردی دیه قانونی بگیر
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    8 20
    فقط ۱۳ سال حبس!!ا
  • DE ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    38 10
    عمداً که نزدن . اینطوری دیگه کسی جرأت نمیکنه تفنگ دستش بگیره و از مملکت دفاع کنه .
    • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      3 8
      به هرحال خطا شد دیگه
    • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      12 2
      به هرحال متاسفانه این عزیزان پدافند هوایی برای امنیت کشور خطا کرده بودن دیگه اینم متاسفانه نتیجه خطا شد ان شاءالله شکات برای اینها رضایت بدن و برای عوامل پشت پرده رضایت ندن و البته دیگه هم طرف مسیح علینژاد و امثالهم نرن
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    20 7
    خیلی حقوق میدن به خاطر ضعف تکنووژِی نیروی عملیاتی را زندانی می کنید
    • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      5 2
      چقدرم خخخ نه به اون موقع که زبانتان دراز بود برای محاکمه بین المللی نه به این حرف
    • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      3 3
      ضعف تکنولوژی نیست
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    6 3
    حکم برادرعراقچی که درحداتهام بودروش سریال گاندوساختید
    • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      7 0
      ایشون آزاد شدند حکم پسر دبیر شورا چیه که کشتیرانی داره و فروش نفت میکنه؟!
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    4 10
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    7 14
    همه خیمه شب بازی است
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      0 5
      دقیقا، همین مسائل است
  • کاظم IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    8 16
    طرف زده کلی آدمو کشته ده سال حبس بهش دادن.
    • محمدهادی IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      7 5
      تو چه وطن فروشی هستی نیروهای مسلح مدافع مملکت رو انتظار داری چیکار کنن مثلا باهاش؟؟ نظام به نوعی در غالب پرداخت دلجویانه دیه ی قربانی ها رو نیز پرداخته بعلاوه این بگیر و ببندها واقعا در حوادث مشابه در جهان کدام حکومت چنین دادگاهی درمورد نیروهای نظامی وقت خودش برگزار کرد و برعلیه شان حکم صادر کرد؟ خواهش میکنم یک مورد بیاورید دهانتان را ببندید دیگر توهین تحقیر نیروی مقتدر مملکتم برای من قابل قبول نیست باشد که مجددا چنین فاجعه ی انسانی برای ملت عزیزم هرگز رقم نخورد خدا رحمت کند هرکس که ایرانی بود و در این خاک رنج دشمنی های غرب با این کشور را تحمل کرد جان به جانان تسلیم کرد خدای همه ی مارا رحمت کند انشاله
    • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      1 0
      عزیزم عمدی که نزده. تو مامور حفط انیت یک شهر باشی با هیچ خطری تعارفی برخورد نمیکنی. الان داری از معده مایه میذاری و شعار میدی
    • محمد IR ۰۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      0 0
      پس راننده های مقصر تو تصادفات فوتی که یه روز هم بازداشت نمیشن رو چی میگی
  • شیردل IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    23 1
    چرا مسئولینی که اجازه پرواز دادن رو محاکمه نمیکنید چرا چند تا درجه دار بنده خدا رو گرفتین برین ببینید کی اجازه پرواز رو صادر کرده در صورتی که مملکت حالت جنگی داشته
    • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      1 9
      متن رو کامل خوندی؟
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    17 1
    محاکمه فریدون (ر ) که عمدا اجازه نداد پرواز هواپیماها در شرایط جنگی لغو شود در حالیکه حتی کشورهای همسایه لغو پرواز کردند چیه؟!!!
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    9 6
    به خاطر نظام و کشور و مردم بوده و برای امنیت ایرانیان شلیک کرده اند باید حداکثر رأفت اسلامی در حق این عزیزان رعایت شود.
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    20 1
    رئیس شورای عالی امنیت ملی باید وضعیت قرمز و آسمان بدون پرواز اعلام می کرد که نکرد. فقط من موندم اون نفر ساعت 6 صبح اونجا چکار می کرد از موشک ها فیلم گرفت.
    • ارش IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      5 8
      نباید می‌گرفت نه؟
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    7 9
    ۱۳ سال خخخخخخخخخحح افرین
    • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      7 4
      خخخخ هات و کوفت
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    8 1
    ان ۱۳ سال را هم رصایت میدهیم بیان بیرون
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    5 1
    به ازای هر جانباخته با دلار ۵۰ هزار تومان ۷ میلیارد و نیم ، دیه بزرگیه
    • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      1 6
      این قیمت تو ذهن توعه
  • حامد IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    4 5
    این متهم ها اسم ندارن؟
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      2 3
      چرا باید اسپ نظامی های زنده رو بگن؟
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    2 0
    قوه قضائیه برعکس آمریکا و انگلیس و اکثر کشورهای جهان
  • مهران IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    4 3
    سلام .دادگاه واقعی
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
    0 3
    بنظر عادلانه است
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
    3 1
    تا نفوذی کفن نشود این وطن وطن نشود هیچ راه دیگه ای نیست
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
    0 0
    هیچ راه دیگه ای نیست
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
    0 2
    به نظر قاطع و عادلانه میاد با اطلاعات اندکی که منتشر شده ولی به هر حال حافظان امنیت کارشون سخته، تصمیم گیری در شرایط حساس جرات و جسارت میخواد. لطفا از این بابت هم حمایت کنید
  • سیدحمید IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
    4 1
    قبول دارم که دادگاه محترم طبق قانون صدور رای کرده و به وظیفه قانونی خودش عمل کرده ولی بنظرم نیروهای نظامی به هیچ عنوان نباید تضعیف بشن این عزیزان از جان و مال و ناموس و خاک ایران دفاع کردن ‌تو اون شرایط شاید هر کی دیگه بود همین تصمیمو میگرفت دم همه نیروهای نظامی گرم مخصوصا عزیزان پدافند که باعث میشن ما امنیت داشته باشیم خدا حفظشون کنه .
  • IR ۰۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
    5 0
    اینا که زندانشون بعد از ۳ سال تموم شد
  • مهران IR ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
    2 0
    با سلام کسی که باید در این جریان محاکمه میشد حسن روحانی هستش. او باید پروازهای داخلی و خارجی را لغو می‌کرده. مجرم اصلی حسن روحانی ست. چرا رئیس پدافند هوایی به مردم اعلام نمی کند که مجرم و خاطی این ماجرا شیخ بنفشه.
  • علی افصحی IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
    1 0
    قرآن در سورهٔ نساء آیهٔ پنجاه و هشت می فرماید « و اذا حکمتم بین الناس ان تحکموا بالعدل وقتی نسبت به شکوائیه های مردم به قضاوت می نشینید عادلانه قضاوت کنید. » و این یکی از قضاوت های عادلانه در تاریخ قضایی کشور است. این که این پرونده ابعاد دیگری هم داشته باشد ارتباطی با قوهٔ قضائیه ندارد. قوهٔ قضائیه صرفا مسئول آن بخش است که شاکیان خصوصی و اولیاء دم ، در دادخواست خود مطرح کرده اند. در هیچ کشور دیگری نه چنین پرونده ای گشوده شده و نه اراده ای بر آن بوده است . گفته می شود چرا اسامی محکومان اعلام نشده ؟ کسی که اندک سواد حقوقی داشته باشد می داند در حکم بدوی اسامی اعلام نمی شود ، در صورت قطعی شدن حکم ، آن وقت است که اعلام اسامی منع قانونی ندارد. این که میزان دیه بسیار زیاد تعیین شده به خاطر شاخص دیهٔ حوادث جهانی است نه داخلی. میزان دیهٔ داخلی نهصد میلیون در ماه های غیر حرام است. این نظام اسلامی است که به محاکمهٔ نیروهای نظامی مدافع وطن می پردازد این از اقتدار نظام حکایت دارد. ایران اسلامی همانند شیطان بزرگ آمریکا نیست که به سرنگون کننده هواپیمای مسافری ایران ، مدال افتخار دهد!!! با این که همهٔ خدمتگزاران مؤمن و انقلابی نور چشم نظامند اما در صورت تخلف از ضوابط و دستور فرماندهی باید مجازات صورت گیرد تا نیروهای عمل کننده با خردمندی بیشتری ارائهٔ خدمت دهند. خطا از هر کسی سربزند حتی خدوم ترین فرد ، مجازات او در واقع خدمت به فرد خدوم است تا خطا تکرار نشود نه در ساحت فردی و نه سازمانی. در تاریخ فقط امیرالمومنین علی علیه السلام بود که به مجازات خطاکار اما یکی از نزدیکان و صاحب تأثیر گذارترین رسانه های آن روزگار « شعر » اقدام فرمود و پس از مجازات ، امام علی این آیه خواندند « انها لکبیرة الا علی الخاشعین این اجرای حکم برای همه ، جز کسانی که در باربر عظمت الله خاشعند، سخت است. اما طرف مقابل پرونده انجمنی است که به سفارش منافقین با عاملیت اسماعیلیون فراری ضد انقلاب تشکیل شده ، که با این حکم علوی و صادقانه ، در بوته آزمایش عظیمی قرار گرفته است، آیا روند حقوقی یا نه راه های تجربه شده بی سرانجام را پی خواهد گرفت . طی بیست روز فرصت برای اعتراض یا تمکین به رأی دادگاه مشخص خواهد شد. این شجاعت قضائی را فقط امام خامنه‌ای داشتند و بس . سلامتی و طول عمر امام خامنه ای صلوات.
    • محمد IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      0 0
      فقط خواستم بگم اينكه ميگن يك رسانه بايد هم نظرات انتقادي و هم موافق در كنار هم منتشر كنه مشرق شاهنامه شما رو كه صدرصد با عقايد و تفكرات خودش يكي است را با حوصله و دقيق منتشر مي كنه اما چند خط كوتاه نه چندان انتقادي رو چنان قيچي و تكه تكه و سانسور و حذف ميكنه يا كلماتي كه دوست نداره خط زده حذفش ميكنه دمت گرم خيلي باانصافي از همين داستانهاي هزار و يك شب كه همش پر از چاپلوسي رياكاري و فرافكني به نفع خودتان است را منتشر كن
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
    5 0
    اسراییل سه تا موشک میخاد بزنه به باغهای لبنان و باهاش درخت موز بترکونه، تا سه روز آسمان مناطق مرزی اش رو کلیر میکنه. اونی که در شرایط جنگی خطرناک و درگیری حتمی با آمریکا دستور کلیر نداد چند سال باید حبس بخوره؟
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      3 1
      کودک کش ها را میگی!
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
    4 1
    محاکمه نکردن حسن روح به خاطر صدور مجوز پرواز هواپیما ظلم به ملت ایران و محکومین سقوط هواپیماست
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
    1 2
    یادتون باشه امریکا به فرمانده ناو شلیک کننده به هواپیمای مسافری ایران با اون همه کشته مدال داد !!
    • IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      1 0
      درود بر کسانی که با وجود این محاکمه ها باز خود را و جان خود را برای دفاع از این مردم فدا میکنند
    • IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      2 0
      نمی فهمی یا تظاهر میکنی به نفهمی؟
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
    10 2
    محسن شکاری به علت بستن خیابان ظرف یکماه محاکمه و اعدام شد اونوقت این دادگاه بعد از سه سال میرسه به حبس های کوتاه مدت که اونم احتمالا مشمول عفو کریمانه می شود
    • DE ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      1 0
      محسن شکاری رو قبل از اعدام باید شلاق میزدند .
    • IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      0 0
      چرا باید اسم بگن؟ این کار از بابت مسائل امنیتی و حفاطتی درست نیست. اگر کسی اعدام بشه بله باید بگن ولی وقتی حکم زندان هست و بعد باید در این کشور باشه نباید بگن. چون ممکنه دشمن اسیرش کنه و اطلاعات استخراج کنه و یا هزاران مسئله ی دیگه.
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
    4 1
    حسن روح متهم ردیف اول باید می بود نمی دانم چرا درجه دارها ردیف اول کردند
  • فرزاد IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
    5 2
    سربازان وطن رو آزاد کنید دیه رو دولت بده شیخ حسن رو محاکمه کنید
  • ناشناس IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
    0 0
    فاتحه پیوستن جوانان این کشور به نیروهای مسلح را در هر شغلی دیگر بخوانید. بی دفاع ترین و مظلوم ترین قشر در این کشور نیروهای مسلح اند. موقع اغتشاش که می شود باید با دست خالی جلو اغتشاش گر وحشی بایستند تا شهید بشوند .در سر مرزها جور دیگر و این هم از نیروی پدافند کشور. چقدر خوب بود اون اپراتور صبر می کرد تا از مقام مافوق ش نتیجه استعلام و اجازه برسد و بعد اقدام می کرد تا ببینیم اگر فرضا موشک کروز بود تا رسیدن اجازه شلیک کجا را آباد می کرد. حسن کلید الان دارد ته دلش به همه نیروهای مسلح ما و فرماندهان شان و قاضی ای که این رای رو صادر کرده قاه قاه می خندد و کیف می کند.
  • زمانی IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
    0 0
    به معلول پرداختن در این پرونده عین بی انصافی است. علت اصلی بروز این حادثه جلوگیری از اعلام ممنوعیت پرواز هواپیماهای مسافری در آن زمان خاص در فضای کشور بوده است. چرا هیچ اشاره ای به مسئولیت و پیگرد شخصی که از این ممنوعیت ممانعت به عمل آورده است نیست؟ نمی گویم بی عدالتی است، بلکه بی انصافی است.
  • IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
    0 0
    حتی اسمشونم نگفتید؟
  • IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
    3 0
    فرمانده هوا فضا چی؟ اونایی که دو روز حقیقت و پنهان کردن چی؟
  • ایرانی IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
    0 0
    رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح تهران. گفته ما شبیه سازی کردیم امکان تشخیص موشک از هواپیما در شب برای کاربر وجود نداشته.
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
    0 2
    الان اوکراین روزانه چند برابر این هواپیما تلفات میده بنده از آمریکا یه سوال دارم چرا؟
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
    0 0
    خیلی جالبه
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    0 0
    الان اوکراین روزانه چند برابر این هواپیما تلفات میده بنده از آمریکا یه سوال دارم چرا؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس