کد خبر 1481817
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
هواپیمای اوکراینی

با اعلام اولیه احکام متهمان پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی از سوی قوه قضاییه، موجی از شبهه‌پراکنی پیرامون این حکم در فضای مجازی مطرح شددر گزارش پیش‌رو به چند شبهه و پاسخ‌های مربوط به آن پرداخته‌ایم.

به گزارش مشرق، همانطور که پیش‌بینی می‌شد با اعلام اولیه احکام متهمان پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی از سوی قوه قضاییه، موجی از شبهه‌پراکنی پیرامون این حکم در فضای مجازی غیررسمی و رسانه‌های داخلی و خارجی مطرح شد. با این حال، بسیاری از شبهات مطرح‌شده پیرامون مجازات متهمان این حادثه با کمی بررسی و تحقیق در حوزه علوم قضایی و نیز بررسی سیر پرونده به‌راحتی قابل پاسخ‌دادن است. از این‌رو در گزارش پیش‌رو به چند شبهه پربازدید مطرح شده و پاسخ‌های مربوط به آن پرداخته‌ایم.

چرا حکم اعدام صادر نشد؟

براساس قانون صدور حکم اعدام برای هر متهمی نیازمند شروط تحقق وقوع جرم است. ازجمله این شروط قصد و نیت قبلی برای ارتکاب جرم است. در روند بررسی پرونده هم خانواده شکات و هم ادله ارائه‌شده به دادگاه نشان داد که متهمان شلیک به هواپیما قصد و نیتی برای هدف قراردادن هواپیمای مسافربری نداشته و دچار خطای انسانی شده‌اند. از سوی دیگر شکات پرونده اعلام شکایتی نسبت به متهمان نداشتند و از این‌رو موضوع قصاص متهمان این پرونده منتفی است.

چرا اسامی متهمان اعلام نشد؟

براساس عرف قانونی و شرعی تا زمانی که متهم به شکل قطعی محکوم نشده باشد، انتشار اسامی متهمان در رسانه‌ها یا انتشار عکس آنان ممنوع است. رأی صادر شده اخیر برای متهمان این پرونده رأی قطعی و نهایی نیست و هر یک از طرفین آن می‌توانند در مهلت قانونی ۲۰روزه بعد از ابلاغ رسمی رأی به آن اعتراض و درخواست تجدیدنظر کنند. پس از صدور حکم نهایی دادگاه انتشار اسامی و تصویر متهمان مجاز خواهد بود.

چرا ابلاغ رسانه‌ای شد؟

با وجود تلاش دستگاه قضایی و سازمان قضایی نیروهای مسلح برای جلوگیری از ایجاد حاشیه در روند دادرسی پرونده متهمان هواپیمای اوکراینی، رسانه‌های معاند با ایجاد شبهه در روند دادرسی پرونده و یک‌سویه خواندن آن، از ناعادلانه‌بودن روند دادرسی و احتمال تبرئه متهمان خبر دادند. این اخبار و انتشار گسترده آن در افکار عمومی، منجر به نگرانی خانواده‌ها از روند صدور حکم متهمان شد اما قوه قضاییه با ارائه گزارشی درباره احکام متهمان نشان داد مطالب منتشر شده در مورد تبرئه متهمان عاری از حقیقت بوده است و برخی مسئولان ارشد نظامی در رأی دادگاه محکوم شده‌اند. انتشار آرای دادگاه در مورد متهمان زمینه‌سازی برخی رسانه‌ها را برای ماهی‌گرفتن از آب گل‌آلود ناکام کرد.

چرا ۱۵۰هزار دلار پرداخت می‌کنند؟

از زمان وقوع سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی در آسمان تهران در دی‌ماه سال۱۳۹۸، معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری همواره بر ضرورت پاسداشت و احترام جان‌باختگان و احقاق همه‌جانبه حقوق خانواده‌ها و بازماندگان ایشان تأکید داشته است. ازاین رو، برای حمایت از خانواده‌های جان‌باختگان پیشنهاد پرداخت این مبلغ به همه خانواده‌های درگذشتگان این حادثه بدون درنظر گرفتن ملیت آنان به تصویب دولت رسید. اگرچه خسارات پرداختی همه درد و رنج‌های ناشی از حادثه را از بین نمی‌برد، ولی تعهد به پاسداری از حقوق همه آحاد ملت و احترام و تکریم انسان‌ها را یادآور شده و ضرورت حفظ پیوندهای اجتماعی و سرمایه‌های انسانی به‌ویژه در کشور عزیزمان را به همراه دارد. از سوی دیگر، دولت مکلف بود براساس قواعد بین‌المللی خسارت واردشده را مطابق با ضوابط تعیین‌شده پرداخت می‌کرد که این اقدام با تصویب دولت انجام شده ‌و پرداخت این هزینه تأثیری در روند دادرسی پرونده نداشته است.

چرا رسیدگی طولانی شد؟

در نخستین جلسه دادگاه برخی خانواده‌ها از اینکه برخی افراد در کیفرخواست منع تعقیب خورده بودند، معترض شدند. قاضی دادگاه در دومین جلسه این موضوع را وارد دانسته و کیفرخواست تنظیمی را برای بررسی بیشتر به دادسرا ارجاع کرد. پس از برگزاری ۲جلسه دادگاه در سال۱۴۰۰، شکات و وکلای آنها، اشکالاتی به مرحله تحقیقات و نظرات کارشناسی موجود در پرونده گرفتند و قاضی با وارد دانستن این اشکالات، پرونده را بابت رفع برخی نواقص به دادسرا برگرداند که پس از گذشت یک سال و رفع نواقص و اشکالات، مجددا جلسات دادگاه برای رسیدگی به پرونده در آذرماه سال۱۴۰۱ از سرگرفته شد. جلسات دادگاه رسیدگی به پرونده هواپیمای اوکراینی در تاریخ ۲۴آذر۱۴۰۱ مجدد برگزار شد. شکات و وکلای مدافع آنان هر یک خواسته خود را در دادگاه مطرح و وکلای متهمان نیز از موکلان خود دفاع کردند. این روند در نهایت با صدور رأی در فروردین‌ماه۱۴۰۲ در این مرحله به پایان رسیده است.

چرا طولانی‌ترین حبس ۱۰سال است؟

براساس قانون، ممکن است یک متهم در دادگاه به ارتکاب چند جرم همزمان محکوم شده باشد. هر یک از جرایم متهم از سوی قاضی به شکل جداگانه در پرونده رسیدگی و درصورت مجرم شناخته‌شدن متهم، حکمی برای آن صادر می‌شود. در چنین شرایطی اگر یک متهم به‌دلیل ارتکاب چند جرم مختلف، مستحق تحمل کیفر شود، قاضی تنها می‌تواند حکم تحمل کیفر برای جرمی را که بیشترین دوره حبس به آن تعلق دارد، برای متهم درنظر بگیرد. قاضی نمی‌تواند متهم را محکوم به تحمل مجموع حبس همه جرایمی ‌که در یک پرونده با آن روبه‌روست، کند و ازاین رو، با توجه به اینکه بیشترین مدت زمان حبس متهم پرونده هواپیمای اوکراینی ۱۰سال است، این مدت تحمل حبس برای متهم درنظر گرفته شده است.


منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    7 2
    انتشار اسامی و تصاویر این سربازان وطن که در حین انجام وظیفه و پاسداری از فضای کشور به هر دلیلی دچار این گرفتاری و حادثه تلخ شدند از هر نظر و به خصوص امنیتی درست نیست .
    • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
      4 2
      کدوم خیانتکاری در شرایط جنگی اجازه پرواز به هواپیمای اوکراینی را داد؟
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
      2 0
      در کتاب روانشناسی اجتماعی الیوت ارونسون ترجمه حسین شکر کن مطلب علمی به این مضمون بود که تصمیم گیری در شرایط بحرانی بسیااااار مشکل است بخصوص اگر مساله جان در میان باشد و امکان فرار از ان شرایط هم مهیا نباشد. حال خودتان را جای ان فرد بگذارید ترامپ در یک کار خلاف عرف بین الملل سردار سلیمانی را کشته و مجددا ایران را به زدن 52 نقطه تهدید کرده و کشور در حال اماده باش است رادار شی ای شبیه موشک را در حال نزدیک شدن به ساختمانهای مسکونی نشان می دهد و شما مسئول امنیت انها هستید چه می کنید؟
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
      2 0
      رئیس هواپیمایی کشوری در زمان بحران با کی هست که اجازه پرواز داد؟؟ ح . ر
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    2 3
    واقعا حکم پلشتی است
    • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
      4 2
      کدوم خیانتکاری در شرایط جنگی اجازه پرواز به هواپیمای اوکراینی را داد؟
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    6 2
    مهم تر از اعدام و اعلام و این چیزا سوالات اصلی اینه که چرا وقتی به پایگاه قدرت اول دنیا موشک پرانی میکنی و احتمال جواب دادنش رو هم میدی فضای هوایی کشور رو خالی نمیکنی؟؟
    • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
      2 2
      کدوم خیانتکاری در شرایط جنگی اجازه پرواز به هواپیمای اوکراینی را داد؟
    • محمد IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
      1 0
      موشک پراکنی؟؟در ضمن اون موقع از رئیس جمهور وقت خواسته شده بود که آسمان رو کلییر کنند ولی روحانی بیشرف قبول نکرده بوده.
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    0 3
    چرا 6 برابر دیه سال دارید بهشون پرداخت میکنین
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    3 3
    چرا 6 برابر دیه سال دارید بهشون پرداخت میکنین مگه هر کی تو هواپیما باشه خونش از تصادف تو جاده رنگین تره. گور بابای هر چی پولداره. اون وقت میگن انقلاب ما انقلاب مستضعفین بود
    • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
      1 0
      خودتو برو یه جا معرفی کن اوضاعت خرابه....
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    4 1
    مگه پرواز ممنوع نبوده تو اون موقع حساس تهدید امریکایی ها که گفته بودن 50 مرکز فرهنگی رو میزنیم پس چرا هواپیما پرواز کرد مقصر برج مراقبت و خلبان بوده چرا از جیب ملت باید پرداخت بشه خسارت خلبان و عوامل برج مراقبت باید پرداخت کنن نه جیب مردم
    • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
      3 1
      کدوم خیانتکاری در شرایط جنگی اجازه پرواز به هواپیمای اوکراینی را داد؟
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
      1 1
      گلاسکویی بوووووووووووووق دان اسمان رو کلییر نکرده بود
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    1 2
    الان اوکراین روزانه چند برابر این هواپیما تلفات میده بنده از آمریکا یه سوال دارم چرا؟
    • IR ۰۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
      2 0
      سوالت از ارباب پوتین بپرس عمو
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
      1 0
      احمق سوالتو از روس ها بپرس مثل اینکه اونا بودن که برای بار دوم به خاک اکراین یورش بردن
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    1 1
    الان اوکراین روزانه چند برابر این هواپیما تلفات میده بنده از آمریکا یه سوال دارم چرا؟
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    7 1
    شبهات مهمتری هم هست که مطرح نکردید... دلیل منع تعقیب برای برخی مسئولین؟؟؟ دلیل عدم ممنوعیت پروازها؟؟؟ و ...
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
      0 0
      منبع حرفات؟
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    4 3
    شما عدالت را به سخره گرفته اید اسم این احکام هر چه باشد عدالت نیست
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
      0 0
      حرف الکی نزن
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    1 1
    باعدم اعلام اسامی موافقم...اماشمابرادرعراقچی رومحکوم کردیدسریال ساختیدبعدتبرئه شد!دوگانگی درشماموج می زند!
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
      0 0
      تبرئه نشده شایعه بوده
  • IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
    0 0
    حکم پرونده ی هواپیمای اوکراینی اعلام شد. همانطور که پیش بینی میشد رسانه های بیگانه شروع به پخش ساعت ها برنامه در تجزیه و تحلیل و زیر سوال بردن حکم کردند و صدا وسیمای ما در گفتگوی ویژه خبری و در شرایط: ۱.همزمان با پخش سریال طنز نون‌خ ۲. به مدت بسیار ناچیز ۳۰ دقیقه! ۳. با پارازیت های اعصاب خورد کن مجری که وقت کمه وقت کمه ۴. با حضور رئیس دادسرای نظامی تهران که مدام چشمش به کاغذاش بود و نشون میداد که اشراف نداره، برنامه برد روی آنتن😏 یعنی اگر رسانه های بیگانه هیچ برنامه‌ای نسازن، برنامه‌ی امشب گفتگوی ویژه خبری خودش ضد تبلیغ و ضد حکم صادره بود. متاسفم برای مدیران فرهنگی صداوسیما که یک ارزن مدیریت عملیات روانی بلد نیستند! یعنی پخش برنامه ی مجله فوتبال اینقدر اهمیت داره که سخنان خانواده قربانیان که بعد از سه سال بهش آنتن دادید و اون هم اتفاقا میگه ما خط قرمزمون انقلاب و نظامه، اما سوال داریم روهی قطع کنیم و بگیم ۳۰ ثانیه وقت داریم؟! رویش پیشکش اعصاب طرفداران رو هم داغون کردی آقای صداو سیما😏
  • مهر IR ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
    1 1
    بیچاره سرباز وطن بزنه باید جواب بده نزنه هم باید جواب بده! درود بر مردان پدافند زندان حقشان نیست وسوال اصلی! چرا آسمان پرواز ممنوع نشد؟ هرکس این مدافعان کشور را زندانی کند. خاین است
  • IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
    2 0
    این پاسخ بود یا ماله کشون/
  • صادق IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
    0 0
    بعد از این مجازات ببینید کدوم سرباز وطنی جرات شلیک به سمت دشمن رو دارد ببینید چقد هدف قرار بگیریم و بگن تا هماهنگی کردیم دیر شده بود چرا هدف و گم میکنید اونیکه بهش اعلام کردن کشور در شرایط جنگی هست ، آسمان کشور رو کلییر کن و نکرد اونو مجازات کنید نه یک سرباز با شرافت وطن رو روحیه شجاعت و رویارویی با دشمن رو از سربازان وطن نگیرین
  • صادق IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
    0 0
    سربازان وطن رو تخریب نکنید ، اونها وظیفشونو انجام دادن مقصر جای دیگه س

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس