کد خبر 1481292
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
رئیس جمهور اسبق مکزیک، مامور CIA از آب درآمد

مطابق اسناد تازه‌ای که آرشیو ملی آمریکا از حالت طبقه‌بندی خارج کرده، رئیس جمهور اسبق مکزیک مامور سی‌آی‌ای بوده است!

به گزارش مشرق، براساس اسناد جدیدی که به‌تازگی از حالت طبقه‌بندی‌شده خارج شده و آرشیو ملی آمریکا آن را منتشر کرده، خوزه لوپز پورتیلو، رئیس جمهور اسبق(۱۹۷۶ تا ۱۹۸۲)، مامور سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سی‌آی‌اِی) بوده است.

در بین اسناد و اوراق مرتبط با تحقیقات سی‌آی‌اِی درباره قتل جان اف.کِندی، رئیس جمهور اسبق آمریکا در سال ۱۹۶۳، یادداشتی از جلسه عوامل سازمان اطلاعات آمریکا به تاریخ ۲۹ نوامبر ۱۹۷۶ به چشم می‌خورد.

در این جلسه، بیل استِربیتس، یکی از مقامات اطلاعاتی آمریکا به همکاران خود می‌گوید که «مکزیک به زودی رئیس جمهور جدیدی خواهد داشت؛ کسی که چندین سال، دفتر ارتباطی(ما) را کنترل می‌کرد.»

در این یادداشت نام لوپز پورتیلو قید نشده اما این جلسه درست چند روز پس از اعلام رسمی وی به عنوان رئیس جمهور مکزیک برگزار شد. او یک سال قبل به عنوان تنها نامزد حزب انقلابی نهادی مکزیک وارد کارزار انتخاباتی شد. این حزب از سال ۱۹۲۹ تا ۲۰۰۰ بر مکزیک حکمرانی می‌کرد. لوپز در سال ۲۰۰۴ در ۸۳سالگی درگذشت.

جلسه مذکور در این یادداشت به دلیل انتشار قریب‌الوقوع اسناد تحقیقات مرتبط با لی هاروی اوسوالد، کسی که به قتل جان اف کندی محکوم شد، برگزار شده بود. اوسوالد اندکی پیش از تیراندازی و ترور کندی در دالاس، به مکزیک رفته بود و سازمان اطلاعات آمریکا متعاقبا عملیات جاسوسی و استراق سمع گسترده‌ای در این کشور انجام داد.

مقامات به این نتیجه رسیدند که این کهنه‌سرباز نیروی دریایی، کندی را از پنجره طبقه ششم ساختمانی در نزدیکی محل عبور تیم اسکورت ریاست جمهوری، هدف گرفته است. اوسوالد اتهامات را رد کرد و گفت که «پخمه‌تر» از آن است که چنین کاری کند.

لوپز حالا به چهارمین رئیس جمهور مکزیک بدل شده که جاسوس آمریکا بوده است. لوئیس اچوریا(۱۹۷۰ تا ۱۹۷۶)، گوستاوو دیاز اورداز(۱۹۶۴-۱۹۷۰) و آدلولفو لوپز ماتئوس(۱۹۵۸-۱۹۶۴) سه رئیس جمهور دیگر مکزیک هستند که عامل سی‌آی‌اِی بودند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
    3 1
    عامل بدبختی کشورهای آمریکای جنوبی...همه وابسته و اقتصادی شکننده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس