کد خبر 1482303
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۳
‌

نیم قرن پس از تهیه اولین تصاویر ام آر آی، دانشمندان و محققان آمریکایی موفق به اسکن مغز با دقتی بی‌سابقه شدند.

به گزارش مشرق و به نقل از نیواطلس، تصاویر MRI جدیدی که از مغز یک موش تهیه شده ۶۴ میلیون بار واضح‌تر از تصاویر ام آر آی فعلی است.

این تصاویر ام آر آی، قادر به ثبت تصاویر با چنان جزئیاتی است که اندازه هر وکسل - نسخه سه بعدی یک پیکسل - آن فقط ۵ میکرون یا پنج هزارم میلی‌متر است. این بدان معناست که در حالی‌که فناوری کنونی MRI به اندازه کافی برای تشخیص تومور مغزی پیشرفته است، این نوع تصویر واضح می‌تواند همه چیز را یک قدم جلوتر برده و سازماندهی و اتصال سلول‌های مغزی را بسیار دقیق‌تر را نشان دهد.

تصویر MRI جدید قادر به ثبت جزئیات باورنکردنی از داده‌های مداری در سراسر مغز موش بوده است. محققان بر این باورند که این سطح از تصویربرداری دقیق، درک بیشتری از چگونگی تغییر مغز با افزایش سن، تحول در رژیم غذایی و ابتلاء به بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر را ممکن می‌سازد.

جی. آلن جانسون، استاد رادیولوژی، فیزیک و مهندسی زیست پزشکی در دانشگاه دوک، می‌گوید: «این چیزی است که واقعاً امکان‌پذیر است. ما می‌توانیم به روشی کاملاً متفاوت بیماری‌های مغزی را بررسی کنیم.»

برای تهیه این اسکن مغزی از یک آهنربای قدرتمند ۹.۴ تسلا (MRI های بالینی معمولاً دارای آهنربای ۱.۵ تا ۳ تسلا هستند)، مجموعه‌ای از سیم پیچ‌های گرادیان ۱۰۰ برابر قوی‌تر از اسکنرهای استاندارد، و یک ابر رایانه با قدرت معادل ۸۰۰ لپ برای تهیه تصویر ام آر آی از مغز یک موش استفاده شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس