کد خبر 1482904
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۴
گنجی

برخی گمان می‌کنند رفراندوم در اصل ۵۹ قانون اساسی برای تغییر نظام سیاسی است و می‌پندارند روشی بدون خشونت برای گذار از جمهوری اسلامی است.

به گزارش مشرق، عبدالله گنجی در سرمقاله روزنامه جوان نوشت: برخی گمان می‌کنند رفراندوم در اصل ۵۹ قانون اساسی برای تغییر نظام سیاسی است و می‌پندارند روشی بدون خشونت برای گذار از جمهوری اسلامی است. برخی نیز تصور می‌کنند رفراندوم می‌تواند اسلامیت نظام را تعطیل کند و درعین حال جمهوری اسلامی اسمی همچنان باقی بماند!

روحانی فکر می‌کند طرح این موضوع رأی‌ساز است و می‌توان در هر شرایط معیشتی نیز این موضوع را طرح کرد و رأی آورد. به همین دلیل وارد مصداق گزاره دقیق رفراندوم نمی‌شود. خود وی نیز می‌داند که طرح این موضوع نوعی جنگ روانی، پوشاندن کچلی‌های خود و نوعی بی‌اخلاقی سیاسی است. چرا؟ چون رفراندوم یک سازوکار حقوقی روشن است. چرا هیچ گامی به سوی این فرایند برداشته نشد و نمی‌شود؟ اما در رسانه شعار آن داده می‌شود.

هیچ‌کس نباید با اصل رفراندوم مخالف باشد، زیرا جزو اصول قانون اساسی است. اما با اخلاق سیاسی و به دور از حقه‌بازی سیاسی باید به آن نگریست. آیا بن‌بست سیاسی این است که سکولارها نمی‌توانند حاکم شوند؟ با رفراندوم دنبال حاکمیت سکولارها هستید؟

فرض کنید گزاره رفراندوم این است:

١-آیا یارانه بدهیم یا پول آن را صرف تولید کنیم؟

٢-شکل نظام سیاسی پارلمانی شود یا ریاستی بماند؟

٣-مهاجرت به تهران ادامه داشته باشد یا ممنوع شود؟

این‌ها نمونه‌های روشنی است، برای توده مردم هم پیچیده نیست و دو طرف معادله اختلافی در درون کشور و در درون نظام هستند و می‌توانند با مردم حرف بزنند و توجیه کنند. حال به این نمونه بنگریم. رابطه با امریکا آری یا خیر؟ وقتی رهبری می‌فرماید مگر توده مردمی که می‌خواهند رأی دهند از این موضوع تحلیل دارند یعنی اینکه مردم گمان می‌کنند با کلمه آری مشکلاتشان حل می‌شود؟ آیا مردم می‌دانند که یک طرف معادله دیگری است که با رفراندوم مطالباتش حل نمی‌شود؟ مردم می‌دانند که طرف برای رابطه از ما چه می‌خواهد؟ مردم می‌دانند که اگر آنچه امریکا می‌خواهد بدهیم (هسته‌ای، موشکی، قدرت منطقه‌ای و...) نه‌تن‌ها موعد گشایش فرا نمی‌رسد که سرنوشت عراق و لیبی در انتظار است؟ آیا سیاست‌بازان نمی‌توانند با رفراندوم و تبلیغات رنگی و دروغین عزت ملت را به دست خودش نابود کنند؟ حتماً می‌توانند.

در فرانسه که زایشگاه دموکراسی غربی است اخیراً به مدت دو ماه درگیری و تنش بود، اما حکومت زیر بار ملت نرفت و تصمیم خود را گرفت و به کرسی نشاند. حال می‌توان گفت باید رفراندوم برگزار می‌شد؟ بدون تردید رفراندوم در سیاست خارجی یا رفراندوم برای ورود سکولارها (انتخابات آزاد) به حکومت هم خیانت به ملت، هم به امام، هم شهیدان انقلاب اسلامی است که قدرت‌خواهان با سوار شدن بر مشکلات حال کشور نسخه‌ای دروغین برای آن می‌پیچند. اصلاً مگر ما چه مشکلی با امریکا داریم؟ او از ما مطالباتی دارد که به اتمام امنیت، وجود و ماهیت ما منجر خواهد شد. ما هیچ مطالبه و کاری با امریکا نداریم. اگر مطالبه‌ای هم داریم در راستای همان مسائلی است که به خاطر آن ما را محاصره کرده است.

برخی با حقه‌بازی رابطه با امریکا را دکمه‌ای نشان می‌دهند که با رفراندوم روشن می‌شود و مائده آسمانی سر سفره قرار می‌گیرد و تمام؟ به ملت بگویید رابطه با امریکا مشروط به دادن موشک، هسته‌ای، قدرت منطقه‌ای، حدود الهی (قصاص) و حذف ماهیت جمهوری اسلامی است. چرا این را به مردم نمی‌گویید؟ و هندوانه سربسته را وسط سفره می‌گذارید؟ اگر از انقلاب، مقاومت، راه امام و زیست مؤمنانه بریده‌اید چرا پشت مشکلات مردم مخفی می‌شوید و می‌خواهید سرابی را به ملت نشان دهید و عزت آن را نزد آیندگان خفت‌آور ترسیم کنید؟ رفراندوم را ابزار قدرت‌خواهی خود نکنید. اول مسائل درون کشور را که خلاف قانون اساسی و حدود الهی نیست تعیین کنید، دوم گزاره مدنظر را صریح و شفاف بیان کنید و سوم سازوکار حقوقی آن را طی کنید، هرکس هم مانع شد به مردم بگویید.

سال‌های قبل دیگران تئوری‌پردازی کرده‌اند که رابطه با غرب ایران را از حالت انقلابی دور می‌کند و هدف رفراندوم همین است. حتی این موضوع هم رفراندوم نمی‌خواهد شما از امریکا بخواهید عین چین با ما رفتار کند اگر مجاب شد همه‌چیز حل است. این وعده را رهبری در آبان ۱۳۹۲ داده است که: ببینیم مذاکرات هسته‌ای به کجا می‌انجامد. اگر نتیجه داد می‌توانیم سر مسائل دیگر هم مذاکره کنیم. جناب روحانی شما این عبارات را یادتان هست؟ حتماً یادتان هست! اما حقیقت این است که پدر، مادر! ما در هر صورت متهمیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 21
  • غیر قابل انتشار: 3
  • مجید IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
    12 1
    باید راه برای متخصصین و کارشناسان و خبرگان باز شود بدون نگاه حزبی که نتیجه اش را میبینیم همه ایران را دوست دارند ولی عده ای قلیل فقط حزبشان را انسان آزاده و سالم بهتر از همه است حتی از دینداران مدعی فعلی
  • بابی IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
    15 1
    جناب گنجی طبق مفاد برجام آیا امریکا هم حق ارتباطات اقتصادی با ایران را داشت یا خیر؟؟؟ تاکید میکنم طبق مفاد برجام؟؟؟؟
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
    2 16
    رفراندوم باید برای این سئوال برگزار شود: آیا حسن روحانی خائن ترین سیاستمدار در تاریخ ایران هست یا نه؟ اگر حسن روحانی از این رفراندوم جان سالم به در برد می تواند برای رابطه با شیطان هم رفراندوم برگزار کند. اما اول باید خائن بودن وی تأیید بشود یا نشود.
  • CA ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
    33 3
    تو تاریخ مصرفت گذشته
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
    14 0
    ایشان که میگوید رابطه با امریکا یعنی نوکری امریکا مگر چین که با امریکا رابطه دارد نوکر آمریکاست؟؟؟؟
  • :) IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
    5 10
    رفراندوم کنید بین خودتون حاکمیت: حذف ریاست جمهوری = نخست وزیر
  • حاجی ازجوبشور قم IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    7 23
    موضوعی که امروز روحانی دیگران مطرح میکنن سالها ست
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      8 4
      من فقط اینارو نگفتم کاملشو منتشر کنید
    • IR ۰۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      7 12
      حاجی از کمپ تیرانا! مرگ بر مریم رجوی و سگ هایش
    • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      4 1
      اقاجان پس رفراندوم و نظر مردم کجا باید استفاده بشه هرچی اوامر شما باشه؟
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    28 4
    عزت ما وقتی خفیف شد که مجبورمون کردین برای یه پرابد 350 میلیون بدیم
    • US ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      7 15
      رفراندوم چیز بدی نیست ولی نیت پشت سر آن مهندسی شده است
    • IR ۰۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      5 21
      عزت تو زمانی بر باد رفت که با ۵۰۰ تومنی و ۱ دلاری با قر کمر آواز خر برفت و خر برفت خواندی و حالا دنبال مقصر می گردی گوگولی
    • IR ۰۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      8 23
      تا قبل از شیخ بنفش ده ها سال همه چیز معمولی، چند درصد چند درصد گران میشد، شیخ بنفش آمد آمریکا را کدخدا، برجام را فرستاده خدا نامید و همه چیز را چندصد درصد تا چندهزار درصد گران کرد، لعنت خدا بر تمام آنهایی که برای شیخ بنفش تبلیغ کردند از جمله اصلاح طلبان، بی بی سی، منافقین تروریست
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      2 29
      خاک بر سرت که عزتت به قیمت پرایده... عزت ما به بندگی مون برای خداست
  • IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    18 4
    ماله نکش مرد.
  • US ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    19 3
    آخه همه مثل اینا پول در نمیارن، همه چیز شده آرزو، یک غذای برای پدر مادر یک درمان، خدا سریع الحساب است بترسید از اون دنیا
  • US ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    10 19
    من پيشنهاد ميكنم رفراندوم بگذاريد كه آيا حسن روحانى و دار دسته خائن اش و محمد خاتمى و اذنابش و مهندس موسوى و زن خائن اش و كروبى محاكمه بشوند يانه ؟ بايد يك جورى مزخرفات و توطئه هاى اين خيانت كاران را خفه كرد تا مردم چوب خيانت هاى آنها را نخورند.
    • IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      10 1
      اونوقت اگر رای اکثریت برخلاف میل و توهم تو بود واکنشت چی میشه؟
  • US ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    7 13
    من پيشنهاد ميكنم رفراندوم بگذاريد كه آيا حسن روحانى و دار دسته خائن اش و محمد خاتمى و اذنابش و مهندس موسوى و زن خائن اش و كروبى محاكمه بشوند يانه ؟ بايد يك جورى مزخرفات و توطئه هاى اين خيانت كاران را خفه كرد تا مردم چوب خيانت هاى آنها را نخورند.
  • majid IR ۰۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    22 9
    عزت مردم ایران= زباله گردی،فقر،تورم،فحشا،اعتیاد
    • محمدقزل IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      2 9
      اینایی که گفتی عزت غربگراهای منافق وهمجنس باز است
  • امید IR ۰۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    13 9
    آهای گوگولی اگه با آمریکا رابطه بر قرار کنی تو عزت مند می شی نه داداش اون وقت باید اون چیزی که داری باید از دست بدی
  • IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    3 10
    ای آنکه رفراندوم شده شعارت ... لعنت خدا در انتظارت ما پیروی قرآنیم ... رفراندوم نمیخواهیم رفراندوم حیله استکبار است ... مبلغش احمقی چون حمار است
  • IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    10 1
    اتفاقا امثال تو هستید که از سر توهم گمان میکنید هرکس برای مشکلات اساسی و مزمن مملکت خواهان رفراندوم شد یعنی رای گیری برای تغییر حکومت !!!!
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    9 3
    اقا چرا اینقدر فلسفه بافی و سفسطه میکنید؟ اگر جایگاه مردمی دارید چرا از رفراندم فرار میکنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ همین
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    13 3
    پول میگیرید حرف مفت بزنید عجب شغلی دارید
    • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      0 7
      معلوم هست عصبانی هستید از رسوا شدنتان
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    10 4
    اتفاقا دقیقا رفراندم برای تغییر نوع حکومت هم لازم هست
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    3 9
    با گفتن همه گرسی دنبال نابودی کشور هستند وقتی از راه های دیگر به بن بست خوردن
  • حسین IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    0 0
    بنام خدا به نظرمن با همه پرسی پایه های جمهوری اسلامی محکم میشه.. آقای کنجی یه عده می‌گویند فکر می‌کنند جمعیت کشور ۴۰میلیون بوده الان ۸۰میلیون.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس