کد خبر 1483244
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۶
رای

کسانی امروز از احترام به نظر و رأی مردم دم می‌زنند که در گذشته بارها دنبال ابطال انتخابات و رأی مردم بودند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: روزنامه همشهری با مرور برخی واقعیت‌های تاریخی نوشت: صبح‌ شنبه سوم خرداد ۱۳۷۶، دفتر رهبر انقلاب. خبر رسیده بود که مردم روز قبل آقای خاتمی را به ریاست جمهوری انتخاب کرده‌اند. جناح راست آن روزها در انتخابات از آقای ناطق نوری حمایت کرده بود. یک شکست سخت ۲۰ بر ۷ آن هم برای کاندیدایی که تا یک‌ماه قبل از نظر نخبگان سیاسی و حکومتی قطعا رئیس دولت بعدی بود و حتی کابینه خود را انتخاب کرده بود.

عباس آخوندی، باجناق این کاندیدای شکست خورده که از قضا وزیر مسکن هاشمی رفسنجانی یعنی دولت وقت بود خود را به بیت رهبری رساند و پیشنهاد ابطال انتخابات و مردود دانستن رای ۲۰ میلیونی مردم را مطرح کرد. پاسخ منفی آیت‌الله خامنه‌ای به او آن‌قدر تند و با عتاب بود که بعدها خود ایشان گفت آقای آخوندی از همان موقع دلش با ما صاف نشد. به عصر نکشیده پیام تبریک رهبری به مردم و کاندیدای منتخبشان در رسانه ملی قرائت شد و آن انتخابات پرشور از سوی ایشان حماسه دوم خرداد نام گرفت و همه تلاش‌ها برای بازگشت از رای مردم خنثی شد.

این خاطره و آن دلخوری را رهبری کجا تعریف کرد؟ روز دوشنبه ۲۵خرداد سال ۸۸ در جلسه با نمایندگان کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری همان سال؛ انتخاباتی که چند روز قبل در ۲۲ خرداد برگزار شده بود و این‌بار از طرف جناح چپ یا همان اصلاح‌طلبان مورد خدشه واقع شده بود؛ چراکه برعکس دوم خرداد این‌بار جناح چپ یک شکست بزرگ ۲۴ به ۱۳ را تجربه می‌کرد. کاندیدای شکست‌خورده هوادارانش را با همان تقاضای تکراری ابطال انتخابات به خیابان کشانده بود. رهبری که مثل سال‌۷۶ همان فردای انتخابات پیام تبریک داده بود در این جلسه هم بر همان موضع همیشگی و چندباره اصرار کرد: رای مردم را ابطال نمی‌کنم. سال‌۸۸ از این جهت ویژه بود که بخش مهمی از نخبگان ارشد سیاسی کشور به دنبال ابطال انتخابات بودند و این مطالبه تا روزها در کف خیابان ادامه داشت و از سوی دولت‌ها و رسانه‌های بیگانه حمایت می‌شد.

حالا حساب کنید همین ناراضیان و معترضان به رای مردم در سال‌های‌۸۴‌و۸۸ در سال‌۹۲ از آقای روحانی دربرابر کاندیداهای جناح اصولگرا حمایت کردند؛ انتخاباتی که تا یکی دوماه قبل طبق همه نظرسنجی‌ها به نفع کاندیداهای اصولگرایان در جریان بود اما نتیجه دیگری رقم خورد. آقای روحانی که حداکثر امید داشت با یکی از اصولگرایان به دور دوم انتخابات برود با کسب پایین‌ترین حدنصاب رای و کمتر از یک درصد بیش از نصف رای دهندگان در همان دور اول به پیروزی رسید. اختلاف با حد نصاب آن‌قدر کم بود که شورای نگهبان با ابطال چند صندوق رای در چند حوزه انتخابیه هم می‌توانست نتیجه را تغییر دهد و حداقل انتخابات به دور دوم بکشد. بحث‌ها و ادعاهایی هم به صورت غیر علنی در بخشی از جریان اصولگرایی در جریان بود اما باز هم پیام تبریک رهبر انقلاب به مردم و منتخبشان به همه آنها پایان داد.

آیا این ماجرای دفاع از رای مردم به همین جا ختم شد؟ خیر. ماجرا مبنایی‌تر از این حرف‌ها بود. مرحوم هاشمی رفسنجانی در اواخر دهه۷۰ در چند دیدار سیاسی و در ۲ گفت‌وگوی مطبوعاتی به یک اختلاف اساسی خود با رهبر انقلاب در دهه‌های۷۰ و۸۰ شمسی پرداخته بود. او می‌گفت برای تضمین روند توسعه کشور و کنترل شرایط باید گزینه‌های مدنظر در انتخابات پیروز شوند و دولت تشکیل بدهند، بنابراین یک دموکراسی محدود و کنترل‌شده را تجویز می‌کرد؛ یک انتخابات محدود و کم سر و صدا ولی مطمئن که نتیجه آن از پیش مشخص باشد و فرایند توسعه را تضمین کند.

چیزی شبیه انتخاباتی که خود هاشمی در آن رئیس جمهور شده بود. اما رهبر انقلاب با این ایده به شدت مخالف بود و به گواه تاریخ تمام تلاشش را کرد تا از همان دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری هاشمی با حضور کاندیداهای متنوع و منتقد این روند را اصلاح کند. مشارکت حداکثری مردم و تشکیل دولت مردمی اینقدر برای رهبر اهمیت داشت که هر نتیجه‌ای در چارچوب قانون برای انتخابات را قابل دفاع می‌کرد. در نگاه رهبر اگر انتخابات یک هدف مهم داشت، مشارکت حداکثری آحاد مردم بود.

حالا این روزها رسانه‌های بیگانه و برخی هواداران داخلی‌شان با نقل ناقص یک عبارت از سخنرانی رهبر انقلاب در جمع دانشجویان، مخالفت ایشان با رای و نظر مردم را نتیجه گرفته‌اند.‌ وصله نچسبی به نظام جمهوری اسلامی و رهبر در برابر یک روال همیشگی و مصادیق متعدد تاریخی از مردم‌سالاری دینی.

انقلابی که دیکتاتوری پهلوی را کنار زد و صندوق رای را به میان مردم آورد، سه رفراندوم بزرگ (جمهوری اسلامی و دو تا هم قانون اساسی) برگزار کرد و این‌گونه در تاریخ حیاتش از رای مردم دفاع کرده است تحریف می‌کنند تا نقاط قوت روشن را به ضعف تبدیل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 102
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 18
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    4 145
    درود
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      6 97
      یه عده به دروغ نوشتند بهترین دوران خاتمی بود( بخاطر پیمان سپاری ارزی که رفسنجانی شروع کرد و تا اواسط دولت خاتمی اوضاع اقتصاد بدک نبود ) اما بعدش با افت عملکرد انها و افتضاح شورای شهر اول که موسوی لاری ان را منحل کرد دکتر احمدی نژاد که در شهرداری درخشید بیرون امد و مردم غربگراهایی چون معین مهرعلیزاده حتی رفسنجانی و کروبی را کناری نهادند حتی برای مجلس هشتم اسفند 86 لیست یاران خاتمی را زیر پا له کردند تا سال 88 و مشارکت 85 درصدی و کودتای لجنی حالاااااااااااااااااااااااا مردمی که هر چهار سال یک بار ادمهای متفاوتی بسته به قیمت خیار گوجه !!!!! انتخاب میکنند قرار است سالی یکبار نوع حکومت کشور را با رفراندوم تعیین کنند ؟؟؟!!!! ایا اصلا شدنی است ؟؟؟ کجای دنیا چنین چیزی ممکن است ؟ نوع حکومت در تمام دنیا و طول تاریخ فقط با جنگ و غلبه یکی بر دیگری تعیین شده ولاغیر حالا بسم الله هرکس ایران را میخواد یا علی
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      6 81
      پیداست سایبریها ضدانقلاب، خیلی روی رفراندوم دارند چراغ خاموش کار میکنن و مزورانه نشان بدهند که ملت خواهان این قضیه هستند.
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    96 5
    میزان رای ملت هست
    • بنده خدا IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      85 9
      رای هر نسل برای خودش است و نمیتوان به نسل بعدی تحمیل شود.
    • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      97 7
      احسنت بنده خدا، منتظر رأی گیری و رفراندوم در فلسطین اشغالی و..... هستیم!!!
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      4 61
      مثلا بنده خدا !!! یک حرکتی برای پیشرفت ایران انجام بده بفهمیم از مردمی!!! آن وقت دم از رای مردم قبلی و فعلی بزن .ب
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      4 66
      اسلامیت اجرای دستور خداوند سبحان است و به نص آیات قرآن کریم بعد از آن هر کس از دین اسلام خارج شود از او پذیرفته نمیشود یعنی یا مرتد است و یا از اول کافر بوده !!! اللهم عجل لولیک الفرج والعافیة والنصر.
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      76 4
      قبلش رفراندوم در وطن عزیزمان جناب احسنت گو
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    مردم اون مردم ساده دل سال ۵۷ نیستن من ۷۰ سالمه به اندازه یه بچه دوساله نمیفهم
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      17 62
      80:42 اون مشکل ژنتیکیه استاد، احتمالأ بچه هاتم همینطورن ربطی به سن سال نداره!!!!!
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      8 30
      مشکل از خودته برادر .خدا هدایتت کنه که ۷۰ سال عمر گرفتی و هنوز نمیفهمی!
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    37 4
    رای باید باطل بشه
  • علی IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    74 4
    کسانی که در آن سه رفراندوم قبلی، رای مثبت داده اند امروز هم میدهند؟؟؟
    • امید IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      4 75
      چراپس آمریکا واروپا درباره اصل نظام وقانون اساسی و چیزهای مهم کشورشان هرسال یک رفراندوم نمی‌کنند.!! کدام کشور متل ایران دوباراصل جمهوری اسلامی وقانون اساسی رابه رفراندوم گذاشت وهرچهارسال یک انتخابات برگزارمیکنه؟ چرابرخی اینقدربی انصاف واحمق هستند که میخواهند به هربعهنه کشوررااشوب کنند
    • فرید IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      40 2
      درپاسخ به امید:انتخابات در انجا حزبی است وکل کسانیکه در قدرت بودند کنار می رونددرثانی شما هنوز هم معنی کلام امام در مورد میزان رای مردم است را یا نفهمید ه اید یا خودتانرا به نفهمیدن زده اید
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    145 2
    الان فکر کردی در ذهن مردم اصلاح طلب و اصولگرا داریم خیر عزیزم مردم همه رو به چشم مفت خور هایی می بیننند که قدرت رو در بین خودشان می چرخانند کور نیستیم و دیدیم همین جبهه ها بین اسم ها ادم هایشان را چرخاندند و هر چند هر اسمی بالا آمد سیستم همان گند قبلی باقی ماند
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    57 2
    عباس آخوندی نماد بارز یک کارگزارانی اصلاحطلب متکبر، بی‌اخلاق، پرادعا و بی‌عرضه
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      1 5
      اساسا کارگزاران اصولگرایان و محافظه کار بوده و از جریان راست منشعب شده اند و صرفا در دیدگاه فرهنگی و نه الزاما اجتماعی کمی خمیرمایه اصلاح طلبی دارند و دولت روحانی هم بیشتر از این طیف انتصاب گرديد. ریشه بسیاری از نارکارامدی هاي بعد از انقلاب به این گروه باز می‌گردد و مشی مشرق در انتصاب ناکارآمدی هاي کارگزاران راستگرا به اصلاح طلبی دور از صداقت است.
  • CA ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    103 6
    من ۳۰ ساله حق انتخاب ندارم؟
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      11 53
      09:13 نماینده همجنس باز میخوای تا رای بدی؟!!
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      0 1
      پاسخ دهنده به ۹.۱۳ چه ربطی داره
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      1 2
      البته که داری مشکل ابنکه نه تفکر درست داری نه خدب و بد رو میفهنی نه سواد سیاسیت بالاست
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    55 4
    دروغ می گید
  • سپیده IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    73 4
    مشکل سال ۸۸ همان مشکل امسال در مورد حجاب است. موسوی یک عده از مردم را آورد کف خیابان گفت این همه‌ی مردم است و آنها هم باورشان شد. دلیل اینکه می‌گوییم رفراندوم به جای طومار جمع کردن و آدمهای راهپیمایی‌های دیگر را به حساب قوانین دیگر گذاشتن همین است. اما این رویه اشتباه از سمت هر دو طرف تکرار می‌شود. در همین متن اینکه ناطق نوری برنده‌ی حتمی انتخابات بود از کجا آمده؟ نظرسنجی شده بوده؟ نه. حس افرادی نزدیک به آن فرد بوده است که خودشان را به همه تعمیم داده‌اند. بحث رفراندوم حجاب هم نیست، یک رفراندوم با شفافیت کامل در مورد هر چیز مهمی که محل اختلاف است مشکل را تا حد زیادی حل می‌کند.
  • محمد IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    68 3
    ماهم باور کردیم
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    3 1
    دوشنبه 25 خرداد راهپیمایی سکوت کودتاچیان مخملی امریکایی بود دیدار با نماینده کاندیداها سه شنبه 26 خرداد بود
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    59 1
    دیگ یه دیگ میگخ روت سیاه
  • جعفری IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    حالا کاری به رفراندوم نداریم نخواستیم واصلا نیازی نیست حرف شما درست،فقط کاری کنید دوباره آقای خاتمی درانتخابات شرکت کند وحتما ایندفعه ۸بر۱پیروز میشود یادش به خیر دوران طلایی داشتیم.
  • محمد IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    3 1
    شنیده بودیم خون را با خون نمی شویند..
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    4 93
    تا زمانی که این جماعت افساد طلب خائن و بازیگرهای خودفروخته مزدور مجازات نشوند کشور روی آرامش نمی بیند و هر از چند گاهی باید منتظر دسیسه و فتنه انگیزی دشمان خارجی توسط پیاده نظام داخلی آنها یعنی اصلاح طلبان کثیف و بازیگرهای دوزاری بی شرف باشیم
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      81 1
      آخه تو که سرت رو کردی تو برف کو نماینده اصلاح طلب؟
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    3 99
    رهبری برخلاف دعب همیشه خودشون که بعد از اعلام نتایج انتخابات توسط وزیر کشور پیام تبریک می دادند قبل از اینکه وزیر کشور نتیجه قطعی انتخابات رو اعلام کند پیامشون از اخبار خوانده شد. و امری غریب تر اینکه هنوز شورای نگهبان صحت انتخابات رو بررسی و اعلام نکرده است رهبری در این پیامشون که متن اون هم مغایر با پیام های مشابه قبل و بعد بود تأیید مؤکد بر صحت انتخابات نمودند و فرموده بودند که این انتخابات در صحت و سلامت کامل و بقیه فرمایشات که می تونید برید ببینید. اگر اون پیام هنوز باشه. این اقدام خلاف قاعده رهبری و حتی قانون اساسی همه به دلیل هوشیاری رهبری و اطلاع ایشون از توطئه ای بود که در حال تولد بود.ایشون از خودشون خرج کردند و کاری رو انجام دادند که حقیقتا هرکس دیگه ای بود انجام نمی‌داد و اعتبار و حیثیت جایگاه خودش رو در معرض اعتراض و نقد قرار نمی داد. اگر خواستید این رو بررسی کنید. اگر راست بود بگذارید تا ملت ایران رهبر حکیم و کاربلد خودش رو بهتر بشناسند.
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      2 74
      دقیقا چون میدیدند که دشمن برنامه داره. البته موسوی قبلش اعلام برنده شدن کرده بود قبل از اتمام رای گیری. و مشخص بوود که میخان بلبشو راه بندازند
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    157 4
    خودتون خوب میدونید در اقل اقل اقلیت هستید
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    80 1
    امامشرق یه تفاوت بزرگ نگفتی!!!!!!!!! اون دوره تقلبی اتفاق نیفتاد
  • حمید IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    10 2
    پس بگو چرا عباس آخوندی اینقدر جفتک مینداخت...!
  • US ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    40 0
    مشکل سبک های مختلف انتخاب هست که روش های قدیمی که خطا پذیرند به کنار بره و روش های بهتر جایگزین بشه با خطای کمتر
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    52 19
    بیشترین رفاه را زمان خاتمی عزیز داشتیم . اللهم عجل لولیک الفرج
  • علی IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    46 1
    نمونه اش همین دولت فعلی . !
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    60 0
    این پول وقدرت چیه که خیلی از آدمها شرف وجدان وانسانیت را به آن میفروشند و بندگی اش را می‌کنند
  • علی افصحی IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    5 100
    امام خامنه ای « انتخابات واقعا احترام با رأی مردم است . احترام به تشخیص مردم است » امام خامنه ای پس از امام خمینی تنها کسی بود که تاکید بر انتخاب مردم داشته و انتخابات پر شور را همیشه خواستار بوده وهست. حقیقتا امام خامنه ای به فرمایش خود ، یک انقلابی اند نه دیپلمات. نیروهای موجود در برابر ولی فقیه ، همه دیپلماتند ! مصلحت بینی هایی دارند که اگر امام خامنه ای هم دیپلمات می بود دیری بود که نظام اسلامی تبدیل به یک نظام مرده و بی حس شده و یکی از کشورهای اقماری استکبار می شد. این امام خمینی و امام خامنه‌ای بود که نظام اسلامی را جوان ، پویا ، سرزنده و به روز شونده کردند. برای امام خامنه‌ای مهم نبود که چه جریانی رأی بیاورد مهم برای ولی فقیه آن بود که جریان پیروز ،خط انقلاب اسلامی را پی بگیرد و در برابر استکبار وا ندهد.سه مقطع تعیین کنندهٔ انتخابات ریاست جمهوری با نتایج عجیب و غیر قابل محاسبهٔ دیپلماتیک ، تنها برای امام خامنه‌ای هضم پذیر بود. اما دیپلمات ها در نتیجهٔ عجیب هر سه انتخابات ریاست جمهوری پای ثابت « پیشنهاد ابطال انتخابات بودند چه دیپلمات های راست و چه چپ » و عجیب این که در انتخابات ، راست و چپ هم به ناگهان در هم می آمیخت . عنصر مخربی مثل عباس آخوندی که در دوم خرداد هفتاد و شش « راست بود و طرف هاشمی و ناطق نوری » پیشنهاد ابطال انتخابات می دهد ، همین عنصر خائن در فتنهٔ هشتاد و هشت در ستاد موسوی بود پیکی از فتنه گران فعال ، به عنوان نماینده ستاد موسوی در دفتر امام خامنه ای حاضر شده و باز ابطال انتخابات را از ولی فقیه طلب می کند و مصر بر آن می شودبا همان شدتی که در سال هفتاد و شش داشت و انتخابات سوم که روحانی با دویست هزار رای توانست رأی اکثریت شود و باز عده ای با ان قلت ها خواستار ابطال شدند اما امام خامنه ای باز زیر بار نرفت و شد آن چه شد . برای امام خامنه‌ای چون امیرالمومنین علی علیه‌السلام مهم خلافت خلیفهٔ اول ، دوم و سوم و کیفیت دستیابی آن عجولان به خلافت نبود بلکه رشد مردم اصل بود رشدی که در قتل خلیفهٔ سوم تجلی کرد و چنان برای بیعت با امام علی هجوم آورده شد که نزدیک بود امام حسن و امام حسین زیر دست و پا بمانند. مهم برای امام خامنه‌ای تشکیل صفوف هشتاد میلیونی توسط انقلابیون ولائی بود و دیدن نتیجهٔ انتخاب ها ، تا در اثر تکرار مشارکت مر به شاخص های درست دست یابند
    • ناشناس IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      107 3
      بهترین حکومت باید همیشه از رفراندم ملت بدست آید و آماده رفراندوم هم باشد چند سده قبل رفراندومی انجام شده نسل جدید نظر خودش را دارد
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      4 11
      بچه. جون بیا پایین.
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      3 80
      ناشناس !!!فکر میکنی تنها فهم صحیح از رفراندوم را شما متوجه شدی ؟!!!! برای تغییر نظام رفراندوم میگذارند نه برای انتخاب افراد ، می فهمی !!! ما با اسلامیت نظام هیچ مشکلی نداریم و انتقادها فقط به روشهای اقتصادی در دولتهاست که آنها هم با رای مردم انتخاب میشوند . حالا مثلا اگر رای بدهی به کشور بدون اسلامیت چه اتفاقی برای تو و امثال تو میافتد. نکند خدای نکرده دنبال بی بند و باری به اسم آزادی!!!! باز شدن کاباره و عرق فروشی و خانه فساد هستی؟!!! ما مسلمین اجازه همچین خطائی را در یک کشور اسلامی نمیدهیم . اگر افکار ضد اسلامی داری برو در این همه کشورهای غیر اسلامی آن قدر زندگی بدون اسلامیت بکن تا زمانت که رسید نتیجه اعمالت را نزد حق تعالی خواهی دید. ما ملت امام حسینیم . بفهم . السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام. اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة والنصر.
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    71 8
    بهترین دوران دوران خاتمی بود کاش جلوی اصلاحاتش رو نمی گرفتن الان اوضاع کشور اینگونه نبود
    • رضا IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      8 3
      باحمایتش از روحانی لجنید به هیکل خودش
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      0 0
      رضا جان چرت نگو
  • میثم IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    106 0
    پدر مردم با چپ و راست بازیشون درآمده
  • مسعود IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    93 2
    مشرق تو عرضه پخش نظرات مخالف را نداری و خبر را تحریف می کنی .نوکری .
    • حامد IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      42 0
      احسنت !
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    5 1
    مغلطه
  • مجید IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    1 0
    توطئه
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    60 0
    دولت برای استخدام کارمندان از آنها تستهای هوش منطقی و تصویری و هیجانی و ریاضی میگیره . چرا برای کاندیدهای انتخابات نمایندگی مجلس از این آزمونها گرفته نمیشه؟ مگر هرکی مدرک ارشد و دکتری داره باهوش و خلاق هست؟
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      0 2
      متوجه نشدم
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    120 1
    اگر میزان مردم و رای ونظر مردم است ،چرا نباید رفراندوم برگزار شود ؟
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    0 72
    معنی ندارد بی خود ملت راسرکار نذارید وبودجه مملکت را هدرندهید
  • سعید IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    41 0
    آیا به نظر مردم شک دارید؟
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    63 0
    چپی و راستی بازیست
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    51 0
    به همتون می رسه، هول نزنید
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    45 0
    اینترنت در اکثر پلتفرمها با اختلال مواجه است فکر می کنید مردم سکوت می کنند ؟
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    2 106
    سلام به همه دانشمندان البته به طور کلی من با رفراندوم حجاب موافق هستم و هم نیستم. از این جهت که مطمئن باشیم نظر مستقیم اکثریت مردم اعمال بشه در این موضوع که پیچیده شده و احتمال 90 درصد حجاب اجباری رای خواهد آورد ولی سوال اینه که اگر حجاب اجباری رای بیاره اون عده شکست خورده قراره یه 88 دیگه راه بندازن؟ با این دید که تعداد حدود 1 میلیون نفر هم کافیه برای به هم ریختن مملکت. شمایی که میگین رفراندوم آیا سازوکاری برای اجراش دارین که بعد از انجام بهش تمکین کنین؟ همین موضوع که چند نفر عنوان کردن که تقلب شده در 88، آیا مدرک محکمی دارن؟ ولو اینکه تقلبی هم اتفاق افتاده باشه، در حالی که اکثر سران اصلاح طلب اعتقاد به شکست انتخاباتی داشتن ولی باز هم خیلی از طرفداران اونها این اعتقاد رو ندارن. چطوری میشه یه رفراندوم بدون جدل رو تضمین کرد؟ الانش هم در کف خیابان زیر یک درصد خانمها حجاب ندارن و اگر عده ای که فعلا بخاطر ترس حجاب دارن رو به اونها اضافه کنیم شما زیر ده درصد بگیرین. بازهم عده به مراتب بیشتری به حجاب اعتقاد دارن که اگر بیشتر اونها رای به حجاب اجباری بدن، اون عده که میگن نباید باشه دیگه بدون حجاب بیرون نمیان؟ ولو اینکه بپذیرن که رای نیاوردن. آیا قضیه تا همینجا تموم میشه دیگه؟
    • فرزاد GB ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      72 1
      جناب استاد کسی که با حجاب اجباری مخالف باشه طبیعتا اختیار رفراندوم رو نمیده دست حامیان حجاب اجباری تا بعدا به نتیجه اعترض کنه این آمار 90 درصد هم منو یاد پیش بینی رمستان سخت اروپا انداخت
  • بنده خدا IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    1 0
    پدران ما یک چیز میخواستند
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    1 48
    همه مردم ملت تشخیص خوب و بد را ندارند
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    0 39
    هر جا نظر مردم بوده آنجا یک مشکلی پیش آمده
  • عباس IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    4 101
    خدمت خانمهای بی حجاب باید عرض کنم که فقط و فقط دارند از حقوق مردان بی بند و بار دفاع میکنند به از حقوق خودشان فقط یک مرد بی بندوبار دوست داره زن بی حجاب بیار خیابان تا چشم چرونی کنه اگه رفراندمی هم باشه مطمئن باشید رسانها غربی با تبیلغاتشان کلاه گشادی سرتا خواهند گذاشت
  • بهروز IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    3 38
    خاتمی کبیر ایران را نابود کرد
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    39 4
    مشرق مونگول عقب افتاده
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    88 1
    باور کنید اگه حجاب آزاد بشه بعد از یک مدت برای مردم عادی میشه توریستهای زیادی وارد کشور میشن و ارز به کشور سرازیر میشه .. مو مگه چیه که بخواد کسی رو تحریک کنه آقا جون مو هست دیگه من خودم اولین باری که رفتم خارج برام عجیب بود همه بی حجاب بودن بعد از دو روز برام عادی شد
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    9 0
    بابا ول کنید این رفراندوم رو برسید به درد مردم و اقتصاد مردم
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    77 4
    به نظر من دوباره باید رفراندوم نوع حکومت برگزار بشه
    • بشیر IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      0 72
      رفراندم برای تغییر حاکمیت است . در حال حاضر مگر کشور از لحاظ دینی ، مذهبی ، سیاسی و ... تغییر ماهیت داده است که رفراندم انجام شود؟ مباحث انتخابات مختلف ذیل قانون اساسی کشور را با اصل حاکمیت اشتباه نگیرید برای مباحث اینچنینی انتخابات انجام میشود نه رفراندم . انتظار آن است که آقایان اندکی مطالعه در این زمینه ها داشته و سپس اظهار نظر کنند که خدای ناکرده راه را اشتباه نرفته و مورد تمسخر قرار نگیرند .
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    52 0
    جمعیت اون زمان کم تربودوالان بیشترازدوبرابرهست جمعیت که فکراون نسل بانسل های حدیدفرق می کرد
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    0 41
    خدا. به داد این مردم برسه از شر دشمنان قسم خورده ی سکولار و لیبرال
  • یدالله IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    2 0
    ارتباط گودرز و شقایق چیه؟
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    1 57
    امیدوار هستم با توجه به دانسته ها جبهه ناحق یک روزی خودشان باطل شوند،
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    101 0
    فقط رفراندوم
  • سیاوش IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    18 0
    مردم تو این وسط فقط بازیچه هستن
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    1 1
    ارواح عمتون انتخابات داریدخخخح
  • سپنتا IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    11 8
    حوصله خواندن ندارم..مستقیم. نظر میدم....2درصد مردم فقط. رای میدهند
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    0 0
    معلوم نیست این چه ربطی به گزینش شورای نگهبان دارد
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    1 78
    بهمن 88 سازمانهای نظر سنجی امریکا صحت نتیجه انتخابات 88 را تایید کردند اینو گفتم چون بعضیها حرف خارجی رو بهتر قبول دارند
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    108 1
    نمی دونم چرا آقایون از طرح رفراندوم و همه پرسی هراس دارن ..
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    3 100
    تا وقتی نسل کسانی که شهید دادن و شهید میدن زنده اس این انقلاب اسلامی سر جاش ثابته اخرین شهدامون رو تو اغتشاشات کشتید تا وقتی بچه و نوه و نتیجه اون نسل زنده اس انقلاب ما هم زنده است بدبختها با قتلهاتون فقط امیدهای نامشروعتون رو نسل به نسل به باد میدید ما بوده ایم هستیم و خواهیم بود
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    12 0
    ببین ماست مالی نمیشه
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    1 29
    یه بار به حسن انگلیسی و دارو دسته اش رای دادید سوارتون شد عبرت نشد براتون ؟ . روسای احمق همبستگی تون دلقک وار از هم گسست و از انقلابتون!!! یه مشت هرزه خیابونی و شعبون بی مخ قمه کش باقی موند که تو گونی هستن.! واقعا باعث خنده بود مبارزه تون اسکلها سیفون رو کشیدیم براتون و چرخ زنان به قعر فاضلاب رفتید خاینها
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      14 0
      زمین گرده، اینبار نوبت توئه .
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    40 2
    ما مردم عادی گشنه ایم نه میتونیم گوشت بخریم نه حتی برنج نه لباس نه میوه نه تفریح داریم نه شغل داریم نه آزادی
    • جلبک دیونه . IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      0 30
      بعد تو با این همه ضعف چطوری توان داری بیایی اینجا وبنویسی؟
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    2 53
    انجوری که بعضی از هموطنان میگن، هر روز باید رفراندوم برگزار بشه، چون ممکنه هر روز نظر مردم عوض بشه، کار دیگه که نداریم فقط هر ماه یه رفراندوم برگزار بشه، مملکت هم خودش میچرخه، چون ممکنه من نظرم تا ماه بعدی عوض بشه یا یه تعدادی بدنیا میان یه تعدادی از دنیا میرن یه عده هم به سن رای میرسن که نظرشون با اون یه عده که مردن فرق کنه....
    • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      39 0
      ۴۴ سال میشه هر روز؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    1 16
    کیهان در خط مقدم
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    40 0
    رای مردم
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    73 1
    رفراندوم بزارین
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      2 69
      در نماز عید فطر و روز قدس و 22 بهمن گذاشتیم
    • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      56 0
      یا نمی‌فهمین یا خودتون رو زدین به نفهمی. از نماز و اعتقادات مردم چرا میخاین سواستفاده کنید؟؟؟رفراندوم یعنی صندوق رای.این مسخره بازی ها چیه میگین روز قدس رفراندومه؟
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    27 0
    انتخوابات مجدد با باطل کردن آرا فرق داره احمدی نژاد اینقدر تابلو تقلب کرد که جایی برای دفاع نزاشته بود
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    41 0
    ما بعد از ۴۰ سال میخوایم خودمون انتخاب کنیم، همون طور که آقای خمینی گفت پدران ما مشروطه رو انتخاب نکردند و ما اون رو قبول نداریم.
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    44 0
    لااقل از کسی قول بیار که مردم ازش متنفر نباشن، گیر دادی به شریعتمداری، انگار عالم دهره. اونم یه بسیجی طلبکار ه دیگه
  • امید۱۱ IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    64 0
    طبق اصل قانون اساسی در موارد مهم و مناقشه برانگیز می توان به آرای ملت مراجعه نمود
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    49 0
    یه سوال دارم از کسایی که میگن ۲۲بهمن یا روز قدس رفراندوم بود.چرا از قبل اعلام نمیکنید که این روزهای خاص رفراندوم هست؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس