کد خبر 1483368
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷
ادامه تحصیل کارکنان دستگاه‌های اجرایی ممنوع می‌شود؟/ طرح ساماندهی ماموریت دانشگاه‌ها به کمیسیون آموزش ارسال شد

تعدادی از نمایندگان مجلس طرحی را امضا کرده‌اند که به موجب آن ادامه تحصیل کارکنان دستگاه‌های اجرایی در دانشگاه‌های داخلی و خارجی ممنوع می شود.

به گزارش مشرق، طرح ساماندهی ماموریت دانشگاهها و موسسات آموزش عالی با امضای ۴۷ نماینده مجلس در جلسه علنی ۲۸ فروردین اعلام وصول شد؛ این طرح برای بررسی به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع شده است.

«طرح ساماندهی ماموریت دانشگاهها و موسسات آموزش عالی» در صورتی تبدیل به قانون می شود که ابتدا در کمیسیون آموزش بررسی شده و سپس به تصویب نمایندگان در صحن علنی برسد و بعد از آن هم مورد تایید شورای نگهبان قرار گیرد.

در مقدمه این طرح آمده است: « شعار آموزش برای همه افراد، در همه جا و در همه وقت، رسالت آموزش عالی کشور است. در عمل به این شعار، کیفیت نباید فدای کمیت توسعه اموزش عالی شود. در عین حالیکه برای تامین نیروی فنی و تخصصی بخشهای صنعتی نیاز به توسعه رشته محلهای دانشگاههایی مثل دانشگاه فنی و حرفه ای وجود دارد ولی توسعه بی رویه برخی دانشگاهها و رشته محلها باعث شده تا برخی از این رشته محلها داوطلبی برای انتخاب نداشته باشند. براین اساس نیاز هست دانشگاههایی مثل دانشگاه فنی و حرفه ای بر روی رشته های کاردانی و کارشناسی متمرکز شده و واحدهای وابسته به این دانشگاه در شهرستانها مستقر و واحدهای برخی از دانشگاهها در شهرستانها تعطیل شود.

برخی از دانشگاهها بجای تمرکز بر روی یک شیوه آموزشی، روی شیوه های مختلفی متمرکز شده اند.در این راستا ضرورت دارد که دانشگاه پیام نور از حالت نیمه حضوری خارج شده و مراکز خود را در شهرستانها و مراکز استانها جمع آوری کرده و دوره های خود را بصورت مجازی و غیرحضوری از طریق دفتر مرکزی در تهران برگزار نماید. نیاز نیست که این دانشگاه از خود عضو هیات علمی داشته باشد، بلکه می تواند از ظرفیت اعضای هیات علمی سایر دانشگاهها استفاده نماید. نیاز هست که محدوده فعالیت این دانشگاه علاوه بر داخل کشور، به خارج از کشور کشیده شده و این دانشگاه در بازارهای بین المللی ورود پیدا کرده و از طریق اساتید خود و استفاده از اساتید دانشگاههای معتبر و با استفاده از زبانهای زنده دنیا نیز دانشجو بپذیرد. این دانشگاه برای برگزاری آزمون میان ترم و پایان ترم خود نیاز به داشتن ساختمان، هیات علمی و کارمند در استانها و شهرستانها ندارد و می‌تواند با انعقاد قرارداد از ظرفیت انسانی و فیزیکی سایر دانشگاهها استفاده نماید.

اگر این تقسیم کار بخوبی انجام شود میتوان سایر دانشگاهها را از ورود به دوره های مجازی و غیرحضوری منع کرد تا برگزاری این دوره ها به صورت انحصاری توسط دانشگاه پیام نور انجام شود. وقتی ظرفیت اضافی در دانشگاههای دولتی داریم چه نیازی به فعالیت دانشگاههای علمی کاربردی دولتی وجود دارد. با این تقسیم کار، ادامه کار دانشگاههای علمی کاربردی دولتی به هیچ وجه توجیهی ندارد و اگر نیازی به ادامه کار این دانشگاه باشد، بخش غیردولتی می تواند این کار را دنبال نماید.

اگر چه نباید کارمندان را از ادامه تحصیل محروم کنیم ولی کارمندان نباید در طول روز به بهانه ادامه تحصیل در دوره های روزانه کار خود را ترک کنند. کارمند اگر میخواهد ادامه تحصیل دهد باید در دوره های مجازی و یا غیر حضوری که کلاسهای آن در ساعات غیر اداری تشکیل می شود، ادامه تحصیل دهد. وقتی نیروهای نخبه زیادی پشت نوبت داریم که متقاضی جذب در ادارات هستند، چرا باید برای افراد کم سواد ایجاد رانت کنیم؟ اگر بنا باشد افراد با مدرک پایین در ادارات جذب شوند و با رها کردن کار خود در وقت اداری ادامه تحصیل دهند کار مردم معطل می ماند و افرادی کم سواد در سیستم اداری ماندگار می شوند.

بسیاری از واحدهای اموزش عالی خصوصا واحدهای غیردولتی که بدون داشتن کمترین امکانات به شکل بی رویه توسعه یافته اند باید تعطیل شوند. دانشگاه آزاد اسلامی در سطح وسیعی توسعه یافته و زیان ده شده است. این موضوع باعث شده تا پرداختی به اعضای هیات علمی و کارکنان این دانشگاه قابل قبول نباشد.

در دانشگاههای حضوری برخی از کلاسها ها با تعداد کم دانشجو تشکیل شده و برای اموزش عالی هزینه درست میکند. میتوان کسری دانشجو در یک کلاس را از سایر دانشگاهها با مجازی کردن درس جذب کرد. برای رفع این اشکالات نیاز به ساماندهی ماموریت دانشگاهها و مراکز آموزش عالی وجود دارد. این طرح در این راستا تهیه شده است.»

جزییات طرح ۷ ماده ای «ساماندهی ماموریت دانشگاهها و موسسات آموزش عالی» به شرح زیر است:

«ماده ۱- ادامه تحصیل کارکنان رسمی و غیر رسمی دستگاههای اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری در دوره های روزانه و شبانه دانشگاهها و موسسات اموزش عالی دولتی و غیر دولتی داخلی و خارجی ممنوع است و این قبیل کارکنان صرفا مجاز به ادامه تحصیل در دوره های مجازی و غیرحضوری دانشگاهها و موسسات اموزش عالی در ساعات غیراداری هستند.

تبصره ۱: ادامه تحصیل اعضای رسمی هیات علمی دانشگاهها و موسسات اموزش عالی و فرهنگیان رسمی در شرایط غیراداری در قالب ماموریت تحصیلی سالیانه در دوره های روزانه، شبانه، حضوری، علاوه بر دوره های غیرحضوری و مجازی بلامانع است.

تبصره ۲: در صورت اخذ مرخصی اداری سالیانه، ادامه تحصیل در دوره های روزانه برای پرسنل اداری دستگاههای اجرایی ماده ۵ قانون مدیرت خدمات کشوری بلامانع است.

ماده ۲- فعالیت دانشگاه پیام نور در دوره های روزانه، شبانه، حضوری و نیمه حضوری تعطیل و این دانشگاه صرفا مجاز به برگزاری دوره های مجازی و غیرحضوری به زبان فارسی و زبانهای زنده دنیا می باشد.

تبصره ۱- فعالیت دانشگاه پیام نور صرفا در مرکز کشور ادامه پیدا می‌کند.

تبصره ۲- کلیه ساختمانها و امکانات دانشگاه پیام نور به قیمت کارشناسی روز محاسبه و در مراکز استانها در اختیار دانشگاه فرهنگیان و در شهرستانهای غیر از مرکز استان در اختیار دانشگاه فنی و حرفه ای، یا دانشگاه آزاد اسلامی، و یا سایر واحدهای دانشگاهی وابسته به وزارت علوم قرار گرفته و قیمت ان در همان سال و یا سالهای بعدی پس از به روز شدن به این دانشگاه پرداخت خواهد شد.

تبصره ۳- نیروی انسانی رسمی و غیر رسمی دانشگاه پیام نور در شهرستانها اعم از هیات علمی رسمی و قراردادی و یا نیروی اداری که مازاد بر نیاز این دانشگاه در مرکز کشور است و یا تمایلی به انتقال به پایتخت ندارند باتوجه به تمایل خود افراد با ابلاغ وزارت علوم به یکی از دانشگاههای فنی و حرفه ای و یا دانشگاههای فرهنگیان و یا سایر دانشگاههای وابسته به وزارت علوم و یا وزارت آموزش و پرورش منتقل می شوند. دانشگاه مقصد بدون هیچ عذری مکلف به پذیرش این افراد است.

تبصره ۴- دانشگاه پیام نور با استفاده از هیات علمی کیفی باقیمانده و جذب هیات علمی جدید و یا اعضای هیات علمی سایر دانشگاهها، واحد خود در مرکز کشور را به اخرین دست اوردهای فناوری اطلاعات مجهز نموده و اقدام به برگزاری دوره های مجازی و غیرحضوری داخلی وخارجی به زبان فارسی و سایر زبانهای دارای متقاضی می نماید. هیچ دانشگاهی حق ندارد مانع همکاری اعضای هیات علمی خود در برگزاری دوره های داخلی و خارج از کشور دانشگاه پیام نور شود. واحدهای تدریس شده توسط اعضای هیات علمی سایر دانشگاهها در دانشگاه پیام نور به عنوان حق التدریس در سقف مجاز محسوب شده و هزینه ان با احتساب یک بالاسری ابلاغی وزارت علوم توسط دانشگاه پیام نور به هیات علمی و دانشگاه مربوطه پرداخت خواهد شد.

تبصره ۵- کلیه واحدهای دانشگاهی وابسته به وزارت علوم از جمله دانشگاه فنی و حرفه ای و دانشگاه فرهنگیان مستقر در شهرستانها و خارج از کشور و نیز سفارتخانه های ایران در خارج از کشور مکلفند با تعرفه توافق شده بین دانشگاه پیام نور و این دانشگاهها و سفارتخانه ها و یا تعرفه ابلاغی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در برگزاری آزمون میان ترم و پایان ترم دانشگاه پیام نور در شهرستانها وخارج از کشور، قرارداد منعقد نموده و با دانشگاه پیام نور همکاری نمایند.

ماده ۳- کلیه مراکز علمی و کاربردی دولتی در داخل و خارج از کشور، تعطیل و امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی این مراکز در شهرستانها بصورت بلاعوض به دانشگاههای فنی و حرفه ای و یا سایر دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، در آن شهرستان واگذار می‌شود.

ماده ۴- دانشگاه آزاد اسلامی مکلف است برای اجتناب از هزینه های اضافی و کاهش هزینه واحدهای زیانده، رشته محلهای با داوطلب ناکافی را بصورت موقت تعطیل و هیات علمی این رشته محل ها در شهرستانهای زیانده را به واحدهای دیگر با اولویت واحدهای همجوار مامور و یا منتقل نمایند.

ماده ۵- پذیرش دانشجو در دوره های فراگیر و مجازی پیام نور در مقاطع مختلف صرفا بصورت غیرحضوری و مجازی مجاز بوده و شورای گسترش حق محدودیت پذیرش در این دوره ها را ندارد.

ماده ۶- از تاریخ تصویب این قانون، شورای گسترش حق صدور مجوز تاسیس دانشگاه پیام نور و علمی و کاربردی دولتی در هیچ شهرستانی را ندارد. ایجاد مراکز دانشگاه ازاد اسلامی در بخشها نیز ممنوع است. جابجایی مراکز دانشگاههای غیردولتی از یک شهرستان به شهرستان دیگر بلامانع است. تاسیس مراکز دانشگاهی فنی و حرفه ای و فرهنگیان در شهرستانهای واجد شرایط به روال گذشته منعی ندارد.

ماده ۷- در صورت نرسیدن دانشجو به حدنصاب در کلاسهای حضوری در هرکدام از دانشگاههای مجری دوره های حضوری، با تعریف مجازی درس، کسری دانشجو از سایر دانشگاهها جذب خواهد شد.

این دانشگاهها موظند نسبت به اعلام لیست دانشگاه‌های قابل قبول خود برای میزبانی دروس و تبادل دانشجو در دروس مجازی را اعلام نمایند.»

اسامی ۴۷ نماینده ای که این طرح را امضا کردند به شرح زیر است:

«جعفر قادری - محسن زنگنه - احمد محرم زاده یخفروزان - غلامحسین کرمی - علیرضا زندیان - جعفر راستی - مهرداد گودرزوندچگینی - شیوا قاسمی پور - یحیی ابراهیمی - حسین جلالی - حمیدرضا حاجی بابایی - قاسم ساعدی - فرهاد طهماسبی - مسلم صالحی - سیدمسعود خاتمی - مجتبی رضاخواه - نصرالله پژمانفر - حسین حق وردی - سید محمدرضا میرتاج الدینی - موسی غضنفرآبادی - علیرضا منادی سفیدان - سیدکریم حسینی - جبار کوچکی نژادارم ساداتی - لطف الله سیاهکلی - محمدمهدی مفتح - ابراهیم عزیزی کرمانشاه - مهدی سعادتی بیشه سری - محمد مهدی زاهدی - عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی - پروین صالحی مبارکه - احمد راستینه هفشجانی - علیرضا سلیمی - روح الله عباسپور - مهدی طغیانی - بهزاد رحیمی - مجتبی ذوالنوری - رجب رحمانی - احسان ارکانی - فاطمه رحمانی - فداحسین مالکی - سید مصطفی آقامیرسلیم - سیدالبرز حسینی - مجید ناصری نژاد - عباس جهانگیرزاده - مجتبی بخشی پور - سید علی یزدی خواه - مجید نصیرائی»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    1 0
    تهوع آوره آقایون خودشون با همین سیستم مدرک گرفتند چه در دولت چه هر ارگان رسمی و غیر رسمی اونوقت از این ادا اصول ها برای ملت میان
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    0 0
    با سلام . به عنوان حقوق دان اعلام می کنم مخالف ماده ۹۶۰ و ۹۵۹ قانون مدنی هست
    • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
      0 0
      جناب حقوقدان ! قانون لاحق قانون سابق رو نسخ میکنه...
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
    1 0
    نادان را در دوحالت بیشتر نخواهی دید : افراط یا تفریط

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس