تصویب دو تصمیم جدید سازمان بورس/ سهامداران از سهام صندوق‌ها هراسی نداشته باشند

سازمان بورس در جدیدترین تصمیم خود حدنصاب سرمایه گذاری صندوق‌های با درآمد ثابت در سهام را به ۱۰ درصد کاهش داد.

به گزارش مشرق، بازار سرمایه در ادامه روند نوسانی خود، امروز با افت همراه شد و شاخص‌های بورس باز هم رفتاری عکس یکدیگر داشتند. در جریان معاملات امروز بازار سهام، در ابتدای فشار فروش باعث افت شدید بورس شد و شرکت‌های خودرویی در این افت نقش زیادی داشتند.

اما با گذشت زمان معاملات افزایش تقاضا در بازار رشد قابل توجهی پیدا کرد. شرکت‌های پتروشیمی در این افزایش تقاضا نقش موثری داشتند.

سازمان بورس روز سه‌ شنبه در ابلاغیه‌ای حد نصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌های درآمد ثابت را از ۱۵ به ۱۰ درصد کاهش داد و برای این موضوع یک بازه زمانی سه ماهه در نظر گرفته شده است.

صندوق‌های مذکور ملزم هستند، ظرف حداکثر سه ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه، به صورت تدریجی و مستمر نسبت به رعایت نصاب مذکور اقدام نمایند. پیش از این، در دی ماه ۱۴۰۱ بود که الزام حداقل ۱۵ درصدی خرید سهام توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت با مصوبه سازمان بورس، برداشته شده بود.

* سازمان بورس به دنبال کنترل هیجان سهامداران

حمید دستجردی، کارشناس بازار سرمایه، درباره روند بورس گفت: با مصوبه دیروز سازمان بورس درخصوص کاهش نصاب سرمایه گذاری صندوق ها با درآمد ثابت در سهام، سهامداران از ترس افزایش عرضه این صندوق‌ها، پیش دستی کرده و شروع به نقد کردن سهام خود کردند.

وی ادامه داد: باید به این نکته توجه کرد که کل عرضه ای که از سوی این صندوق‌ها در ۳ ماه آینده انجام خواهد شد، بیشتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان نیست.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: باید به این نکته توجه کرد که سازمان بورس با کاهش نصاب سرمایه‌گذاری در سهام و کاهش میزان اعتبار دهی کارگزاری‌ها به سهامداران به دنبال کنترل هیجان سهامداران در بورس هستند.

دستجردی تصریح کرد: سهامداران از عرضه سهام صندوق‌ها هراسی نداشته باشند. میزان و زمان عرضه این صندوق‌ها به نحوی نیست که منجر به ریزش بورس شود.

* رفتار متناقض شاخص‌های عملکردی بورس

در جریان معاملات امروز بورس، شاخص کل نسبت به روز کاری گذشته ۳ هزار و ۴۲۵ واحد ریزش کرد و تا سطح ۲ میلیون و ۳۶۵ هزار و ۲۸۷ واحد پایین آمد. بازدهی این شاخص منفی ۱۴ صدم درصد بوده است.

اما شاخص کل هم‌وزن بورس با رشد ۵ هزار و ۵۸ واحدی در رقم ۷۸۶ هزار و ۴۹۵ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص بر خلاف شاحص کل مثبت ۶۵ صدم درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس نیز با رشد ۲۲۵ واحدی به رقم ۲۹ هزار و ۷۴۳ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن فرابورس هم روند صعودی داشت و با افزایش هزار و ۵۷ واحد به سطح ۱۴۱ هزار و ۳۹۱ واحد رسید.

* کاهش ارزش معاملات خرد بازار سرمایه

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۵۴ هزار و ۴۱۴ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۳۳ هزار و ۱۰۹ میلیارد تومان بود که ۶۱ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۱۰ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۱۷ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان رسید.

* تداوم ورود پول حقیقی به بازار سهام

روز چهارشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای نهمین روز کاری متوالی مثبت شد و ۴۶۹ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد.

امروز نماد پترول (شرکت گسترش سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس)، تملت (تامین سرمایه بانک ملت) و فخوز (فولاد خوزستان) بیشترین ورود پول را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای خساپا (سایپا)، خودرو (ایران خودرو) و وکغدیر (بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر) اختصاص داشت.

* عرضه و تقاضا در بورس

در پایان معاملات امروز، ۴۰۰ نماد با رشد قیمت و ۳۲۱ سهم با کاهش قیمت روبرو شدند.

تصویب دو تصمیم جدید سازمان بورس/ سهامداران از سهام صندوق‌ها هراسی نداشته باشند

در جریان معاملات روز چهارشنبه، ۲۱۸ نماد صف خرید داشتند و ۲۰ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۵۲ درصدی نسبت به روز قبل به هزار و ۸۴۸ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۸۳ درصدی به ۹۹ میلیارد تومان رسید.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
    2 0
    بورس تنها جایی هست که همیشه جلوی رشدش رو میگیرن .. با این پول افراد حقیقی که داره وارد میشه میتونن شاخص رو ببرن بالای 3 میلیون ... ولی فروش سنگین دولت و حقوقی ها این اجازه رو نمیده 3-4 روزه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس