چامسکی

نوام چامسکی، نظریه‌پرداز و زبان‌شناس مشهور آمریکایی معتقد است که جنگ روسیه در اوکراین بسیار انسانی‌تر از جنگ آمریکایی‌ها علیه عراق در سال ۲۰۰۳ بوده است.

به گزارش مشرق، نوام چامسکی معتقد است که انگلیس و آمریکا مقصر تنش‌ها بر سر تایوان هستند و رفتار روسیه در جنگ اوکراین، انسانی‌تر از جنگ واشنگتن و لندن علیه عراق در سال ۲۰۰۳ بوده است.

تحلیلگر و فیلسوف شناخته شده و ۹۴ ساله آمریکایی که قرار است طی ماه جاری میلادی تازه‌ترین کتابش به عنوان «اقتدار نامشروع» منتشر کند که تمرکز آن مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها با «سی جی پولیکرونیو» دانشمند علوم سیاسی با تمرکز بر سیاست خارجی است.

«ایدو واک» خبرنگار وبگاه آمریکایی «نیو استیتسمن» گزارشی در این باره منتشر کرده و همچنین مصاحبه ای با نوام چامسکی درباره کتابش ترتیب داده است.

به روایت این خبرنگار، مصاحبه‌های کتاب تازه چامسکی از مارس ۲۰۲۱ تا ژوئن ۲۰۲۲ را شامل می‌شود و به ویژه در مقدمه کتاب، جنگ روسیه در اوکراین را پوشش می‌دهد.

ایدو واک ادامه داد: «چامسکی یک ارتباط خانوادگی با این منطقه دارد چرا که پدرش قبل از مهاجرت به ایالات متحده در سال ۱۹۱۳، در جایی متولد شده که اکنون اوکراین است».

نوام چامسکی اما با محکوم کردن مواضع غرب درباره جنگ اوکراین تاکید کرده که «ایالات متحده و بریتانیا» به خاطر منافع ملی خودشان از پذیرش مذاکرات صلح در اوکراین «امتناع کردند».

چامسکی با بیان اینکه واشنگتن در حال تجهیز تسلیحاتی اوکراین به منظور تضعیف روسیه است، گفت: «اوکراین یک بازیگر آزاد نیست و آنها وابسته به آن چیزی هستند که ایالات متحده تعیین می‌کند».

از نظر این فیلسوف آمریکایی، «برای ایالات متحده، این یک (برگه) چانه زنی است. ایالات متحده با مقدار کمی از بودجه نظامی عظیم خود، قادر است نیروهای نظامی تنها دشمن واقعی نظامی خود را به شدت تنزل دهد».

نوام چامسکی با اشاره به جنگ سال ۲۰۰۳ آمریکا علیه عراق تاکید کرد که مسکو در جنگ اوکراین، بسیار انسانی‌تر از واشنگتن رفتار کرده است و آن نابودی گسترده زیرساخت عراق توسط آمریکا و متحدانش در عراق، توسط روسیه در اوکراین اتفاق نیافتاده است.

به گفته او، «بدون تردید، روسیه می‌تواند چنین کاری را بکند ...می‌تواند کی‌یف را مانند بغداد غیرقابل سکونت کند، می‌تواند به خطوط تدارکاتی و تامین در غرب اوکراین حمله کند».

وی در پاسخ به سوال ایدو واک که از او پرسید آیا شما تلویحا می‌گویید که روسیه در اوکراین انسانی تر از آمریکا در عراق رفتار می‌کند، گفت: «من اشاره نمی‌کنم، کاملا مشخص است».

چامسکی در جواب به این سوال ادامه داد، بازرسان سازمان ملل مجبور شدند قبل از شروع تهاجم آمریکا به عراق از این کشور خارج شوند «چرا که این حمله بسیار شدید بود...این همان نوع جنگ ایالات متحده و بریتانیا بود».

فیلسوف آمریکایی همچنین گفت: «به تلفات نگاه کنید. همه آن چه که من می‌دانم ارقام رسمی است...آمار رسمی سازمان ملل حدود هشت هزار تلفات نظامی از غیرنظامیان (در اوکراین) است. وقتی ایالات متحده و بریتانیا به عراق حمله کردند چه تعداد تلفات غیرنظامی بر جا مانده بود؟»

چامسکی همچنین به سفرهای مکرر مقام‌های خارجی به کی‌یف پایتخت اوکراین بعد از آغاز جنگ با روسیه اشاره کرد و افزود: «وقتی ایالات متحده و بریتانیا داشتند با حملاتشان بغداد را خرد می‌کردند، آیا هیچ رهبر نظامی خارجی از بغداد دیدن کرد؟ نه نکرد برای اینکه وقتی ایالات متحده و بریتانیا وارد جنگ شوند، آنها بی پروا حمله می‌کنند و سراغ همه چیز می‌روند: ارتباطات، حمل و نقل، انرژی و هر چیزی که باعث سر پا ماندن یک جامعه است».

ایدو واک نظر نوام چامسکی را درباره اینکه چگونه امکان پایان جنگ اوکراین وجود دارد و راه حل احتمالی آن سوال کرد.

چامسکی در جواب گفت: «اول از همه، اوکراین عضو ناتو نخواهد شد. این خط قرمز تک تک رهبران از زمان (بوریس) یلتسین و (میخائیل) گورباچف (آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی) بوده است».

فیلسوف و تحلیلگر آمریکایی ادامه داد: «اوکراین وضعیتی شبیه به اتریش در دوره جنگ سرد یا وضعیت مکزیک در حال حاضر را پیدا کند. مکزیک نمی‌تواند به اتحاد و ائتلاف نظامی (خصمانه علیه ایالات متحده) ملحق شود البته هیچ معاهده‌ای در این باره وجود ندارد اما این موضوع کاملا واضح است».

به باور چامسکی، آمریکایی‌ها شبیه به وضعیت اخیر جنگ اوکراین و تحریک مسکو با گسترش ناتو به سمت مرزهای روسیه، در موضوع تایوان در حال «تحریک کردن علنی چین است».

وی با اشاره به همکاری‌های نظامی آمریکا با ژاپن، کره جنوبی و استرالیا گفت: «ایالات متحده در حال اجرای برنامه‌ای برای محاصره چین با حلقه‌ای از کشورهای نگهبان مجهز به سلاح‌های پیشرفته نقطه‌زن به سمت چین است».

چامسکی خطاب به ایدو واک تصریح کرد: «در حال حاضر، چین چه تهدیدی دارد؟ تهدید از سوی ایالات متحده و البته بریتانیا به دنبال آن است. (بریتانیا) در این مرحله فقط یک پادو است و دیگر یک کشور مستقل نیست».

او البته با بیان اینکه چین «یک کشور خوب نیست» و در حال نقض قوانین حقوق بین‌الملل در دریای چین جنوبی است، افزود: «صحبت درباره (جنگ) در تایوان دارد از سوی غرب مطرح می‌شود».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    4 33
    روسیه قدرتش رو نداره و فقط هسته ای براش مونده. همین الانش داره با تانک های جنگ جهانی اول میجنگه. وگرنه از حمله به هیچی دریغ نکرده حتی هدف اصلیش رو قطع برق گذاشت که البته همونم نتونست انجام بده
  • ایرانی عصبانی AU ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    41 2
    چامسکی غریبه ای در صحنه سیاستهای جنگطلبانه امریکا نیست. او میداند چه میگوید. و من با او موافقم. جانور تر از دولتهای امریکایی در جنگهای خود تولیدی اشان فقط خودشان میباشند. حتی در زمان امروز این بایدن جنگ طلب و جنگ بر افروز. حیوانات امریکایی بعد از حادثه خروج از افقانستان که در ان تعدادی امریکایی و تعداد بیشتری از افغانها بدست کثافتهای دایش کشته شدند بعلت فشار های سیاسی و مطبوعاتی به خانه یک افغان بیچاره حمله موشکی کرده و کل فامیل او را کشتند. امریکا جانوری است که اهمیتی برای زندگی اشخاص ندارد.کافیست تاریخ جنگها و جنایتهایی را که دول امریکایی اغاز و حتی تا امروز عواقب انرا میتوان مشاهده کرذ را خواند. نوم چامسکی نویسنده مشهور چپ گرا و ضد جنگ طلبی و استکماری دولتهای امریکای است که علیرغم یهودی بودن در طی زندگی نویسندگی/سیاسی خود رژیمهای امریکا را بعلل استکبار طلبی و طرفتداری از رژیمهای فاسد و دست نشانده از جمله اسرائیلی مورد نکوهش قرار داسته است.
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    3 36
    نصف برق اوکراین رفته بعد میگه نمیخواد بزنه میخواد بزنه اما توان نداره هنوز هم برتری هوایی نداره
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    0 36
    چامسکی کمونیست
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    2 39
    این چامسکی که انقدر ضد آمریکاستو عاشق روسیه و ونزوئلا و کره شمالی و این کشورهای کمونیستیه،چرا گورشو گم نمیکنه بره تو این کشورها زندگی کنه،تو آمریکا چه غلطی میکنه
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    3 36
    چپول عقب افتاده شده مدافع روسیه متجاوز

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس