کد خبر 1484832
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰
مایک پنس

مایک پنس در پرونده حمله به کنگره درباره ترامپ شهادت داد. اقدامی که می تواند نقطه عطفی در تحقیقات کیفری باشد

به گزارش مشرق، مایک پنس، معاون ریاست‌جمهوری در دولت ترامپ، پس از دو سال سکوت و طفره رفتن از پاسخگویی علیه دوست قدیمی و رئیس خود، سرانجام به واشنگتن رفت و حدود ۷ ساعت به سوال‌های اعضای هیئت منصفه پاسخ داد. این هیئت درباره نقش احتمالی دونالد ترامپ در شکل‌گیری یورش ششم ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره آمریکا تحقیق می‌کند.

مایک پنس، ۶۳ ساله، اگر چه شخصا در روز ششم ژانویه در کنگره بود و با فریادها و تهدید جانی توسط یورش‌کنندگان مواجه شد، اما تمایلی به همکاری یا شهادت در زمینه تحقیقات مرتبط با آن نداشت. با این حال،‌ احضاریه رسمی که از دادگاه برای او ارسال شده بود، راه دیگری برای معاون سابق ریاست جمهوری باقی نگذاشت. هیئت منصفه متشکل از شهروندانی است که رسما انتخاب شده‌اند و در مدت حضور در این هیئت با پشتوانه قانونی به بررسی پرونده‌ها، اتهامات و تحقیقات مجرمانه می‌پردازند و در نهایت قاضی را از رای خود مبنی بر قابل طرح بودن اتهامات در دادگاه یا تبرئه متهم، مطلع می‌کنند.

شهادت او در جلسه ای که پشت درهای بسته برگزار شده بود، بزرگ ترین گام در پیشرفت تحقیقات قضایی ششم ژانویه محسوب می‌شود. بر اساس اظهارات پیشین پنس در رسانه‌ها و کتاب خاطراتش که چند وقت پیش منتشر کرد، ترامپ بارها او را تحت فشار قرار داد تا مانع از اعلام نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ شود. پنس در کتاب خاطرات خود نوشته است که ترامپ طی یک تماس تلفنی در روز سال نو به او گفت «تو خیلی صادقی»، و پیش‌بینی کرد که «صدها هزار نفر بابت جسارت تو متنفر خواهند شد»، و «مردم فکر خواهند کرد تو احمقی».

پنس به گفته خودش به ترامپ گفته بود: «آقای رئیس‌جمهور، من تردیدی ندارم که بی‌نظمی و تقلب صورت گرفته اما بحث این است که چه کسی باید در این باره تصمیم بگیرد. طبق قانون، کنگره مسئول این کار است.» تحقیقات درباره حوادث حمله به کنگره را بازرس ویژه جک اسمیت، بازپرس سابق جنایات جنگی، بر عهده دارد. او را مریک گارلند، وزیر دادگستری منصوب کرده تا مستقل از دادستانی به این موضوع رسیدگی و نتیجه را اعلام کند. با وجود گذشت سال ها، ترامپ اما همچنان اصرار دارد که بگوید در انتخابات ۲۰۲۰ تقلب شده است. دونالد ترامپ، دیروز در یک گفت وگو در عمارت مارالاگو روبه‌روی استیو بنن، مشاور سابق خود در کاخ سفید نشست.

او با انتقاد از سیاست‌های رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا به استیو بنن گفت که «آن ها وزارت دادگستری و اف‌بی‌آی را کنترل می‌کنند. آن ها کارهایی را انجام می‌دهند که یک کشور کمونیستی انجام می‌دهد و این بسیار ناراحت‌کننده است.» رئیس‌جمهوری سابق آمریکا با تاکید بر این که «این کشور اکنون مارکسیسم یا کمونیسم را تجربه می‌کند.»، بیان کرد: «آن چه در حال وقوع است، بیمارگونه است. واقعیت این است که آن ها در تقلب در انتخابات باورنکردنی‌اند. من راحت می‌توانم این حرف را به تو بزنم و نگرانی ندارم اما اگر این را در فاکس بگویید، صدای شما را قطع می‌کنند.»

منبع: روزنامه خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس