کد خبر 1485187
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱
همه‌گیری روتاویروس در کودکان شایعه است

سرپرست مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیماری روتا ویروس در میان کودکان ایرانی شیوع نیافته و نباید برخی از بیمارستانها در این زمینه نسبت به تشویش اذهان عمومی اقدام کنند.

به گزارش مشرق، شهنام عرشی افزود: ممکن است یکی از بیمارستانها ۱۰ مورد ابتلا به روتاویروس به عنوان مراجعه کننده داشته باشند اما نباید آن را به سطح جامعه منتقل کرد زیرا این بیماری هر سال با آغاز فصل اول سال با علایم گوارشی بروز می یابد و موضوع جدیدی نیست.

وی اظهار داشت: در حال حاضر واکسن علیه این بیماری وجود ندارد و با رعایت اصول بهداشتی به خصوص شست‌وشوی مرتب دست ها و سایر موارد بهداشت فردی قابل پیشگیری است.

عرشی ادامه داد: روتاویروس با علایم تب، استفراغ و اسهال آبکی بروز می یابد و با مراجعه به پزشک و استراحت در منزل قابل درمان بوده و کشنده نیست.

با اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افشین منیری متخصص بیماریهای عفونی نیز در این زمینه گفت: نشانه‌های ابتلاء به روتاویروس ۲ روز پس از قرار گرفتن فرد در معرض ویروس آغاز می‌شود.

استفراغ و اسهال ناشی از ویروس که بیشتر در نوزادان و کودکان دیده می‌شود، ممکن است بین سه تا هشت روز طول بکشد.

منیری با بیان اینکه داروی خاصی برای درمان روتاویروس مشخص نشده است ادامه داد: پزشکان برای تسکین علامت‌های مربوط به آن داروهایی را تجویز می‌کنند، ولی از آنجایی که روتاویروس باعث بروز استفراغ و اسهال شدید می‌شود، فرد مبتلا کم آبی بدن را تجربه می‌کند؛ بنابراین بهترین روش برای محافظت در برابر کم آبی، نوشیدن مایعات فراوان است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان این‌که در بسیاری از کشورهای دنیا واکسن علیه این ویروس وجود دارد، ادامه داد: در ایران واکسیناسیون عمومی علیه روتاویروس هنوز انجام نشده است ولی در عین حال خانواده‌ها می‌توانند به صورت آزاد این واکسن را برای کودکان تزریق کنند.

به گفته او، واکسن ROTARIX دو دُز بوده و در ۲ و چهار ماهگی تزریق می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس