چین: گسترش ناتو در آسیا ، صلح و ثبات منطقه‌ای را تضعیف می‌کند

مائو نینگ سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنجشنبه در یک نشست خبری گفت که پیشروی ناتو در منطقه آسیا و اقیانوسیه بدون شک صلح و ثبات را تضعیف خواهد کرد.

به گزارش مشرق، سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به درخواست تاس برای اظهارنظر در مورد افتتاح دفتر ناتو در ژاپن گفت: ادامه گسترش ناتو به سمت شرق در منطقه آسیا و اقیانوسیه و مداخله این ائتلاف در امور منطقه‌ای به طور اجتناب ناپذیری صلح و ثبات را تضعیف خواهد کرد.

این سخنگو تاکید کرد که آسیا نباید به عرصه رقابت ژئوپلیتیکی تبدیل شود.

مائو نینگ افزود که پیشروی ناتو در آسیا باعث ایجاد بلوک‌های مختلف خواهد شد. این موضوع باید بویژه کشورهای منطقه را نگران کند.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) قرار است دفتر رابط در ژاپن برای تسهیل مشاوره در منطقه هند-اقیانوسیه بازگشایی کند.

دفتر رابط تسهیلات لازم برای گفت و گو و مذاکرات شرکای امنیتی ناتو از جمله استرالیا، کره جنوبی و نیوزیلند را با توجه به چالش‌های ژئوپولتیکی از سوی چین و روسیه ممکن خواهد ساخت.

سخنگوی وزارت امورخارجه ژاپن و سخنگوی ناتو تاکنون درباره این موضوع اظهارنظری نکردند.

دفتر پیشنهاد شده در توکیو قرار است سال آینده بازگشایی شود اما هنوز جزئیات دقیقی درباره آن منتشر نشده است.

ناتو دفترهای رابط مشابهی در نیویورک، وین، اوکراین و سایر شهرها دارد.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در ماه ژانویه سال جاری میلادی به ژاپن سفر کرد و به فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن وعده تقویت روابط با این کشور را داد. ژاپن و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی بدنبال تقویت همکاری در زمینه تهدیدهای سایبری، تکنولوژی‌های تخریبی و نااطلاعات با هدف شراکت پیش از اجلاس ناتو در ماه ژوئیه هستند.

ناتو که به اهمیت افزایش یارگیری در میانه جنگ اوکراین پی برده است و کشورهایی مانند فنلاند و سوئد درخواست عضویت خود در ناتو را مطرح کردند. دانمارک نیز اخیرا در مسائل دفاعی اتحادیه اروپا همگام می‌شود. تحولات تازه ژئوپولتیکی در گسترش مرزهای ناتو در اروپا هشداری برای روسیه است. در همین راستا، حضور «فومیو کشیدا» نخست وزیر ژاپن و «یون سوک یئول» رئیس جمهوری کره جنوبی برای اولین بار به عنوان ناظران اجلاس ناتو در کنار استرالیا و نیوزیلند تهدیدی مشابه از گسترش مرزهای ناتو تا آسیا برای چین به حساب می‌آید.

ایجاد رد پای ناتو در منطقه آسیا-اقیانوسیه می‌تواند باعث بر هم خورد توازن قدرت در این منطقه حساس و پرخطر از جهان شده و اصرار ناتو و غرب برای تقویت حضور خود در شرق، می‌تواند تبعات خطرناکی برای جهان بدنبال داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • LT ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
    0 0
    تبعات خطرناک چیه؟؟به وضوح این همه جنگ،غارت،اوارگی رو نمیبیند. کی آمریکا هرجا رفته ثبات آرامش اورده،اینها برای مردم خودشون هم خطرناک هستن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس