متخلفان حوادث ترافیکی منتظر مجازات‌های جایگزین باشند

رئیس پلیس راهور فراجا از لزوم افزایش جرایم برای پیشگیری از تصادفات خبر داد و گفت: بنا داریم تا برای آن دسته از رانندگان که در تخلف کردن حرفه‌ای شده‌اند از مجازات‌های جایگزین استفاده کنیم.

به گزارش مشرق، سردار سید کمال هادیانفر اظهار کرد: باید بگوییم طبق بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم پنج سال پیش یک بازنگری در قوانین راهنمایی و رانندگی و جرایم مربوط به آن شده بود که البته این بازنگری کاملاً هم اثربخش بوده است؛ اما رفته رفته به دلایل مختلفی از جمله تورم جرایم دیگر در این برهه از زمان بازدارنده نیستند.

وی با بیان اینکه جریمه ۶۰ هزار تومانی الان دیگر معنایی ندارد و به هیچ عنوان بازدارنده نیست، گفت: افزایش جرایم راهنمایی و رانندگی و اصلاح قوانین که مدنظر پلیس است قطعاً برای پیشگیری از برخی از تخلفات است و ربطی به درآمدزایی دولت و یا بخش‌های دیگر ندارد.

سردار هادیانفر ادامه داد: ردیف هزینه کرد جرایم راهنمایی و رانندگی مشخص است که در چه مواردی هزینه می‌شوند، به عنوان مثال بخشی از جرایم صرف فرهنگ‌سازی ترافیکی و راه‌سازی می‌شود و بخشی دیگر به صندوق تأمین خسارات بدنی و بیمه واریز می‌شود تا در تصادفاتی که مقصر مشخص نمی‌شود به افراد پرداخت شود.

رئیس پلیس راهور با بیان اینکه ۲۵۰۰ راننده پرخطر عامل مرگ و میر ۱۵ هزار نفر و مجروحیت ۳۶۰ هزار نفر هستند، تصریح کرد: بر اساس تحلیل‌ها و گزارشات و بررسی قوانین کشورهای دیگر دریافته‌ایم که افزایش جرایم و البته مجازات‌های جایگزین بازدارندگی بالایی در تصادفات دارند. وضعیت کشور ما نسبت به کشورهای دیگر در امر تصادفات بد و ناگوار است و به همین دلیل باید در کنار اقدامات دیگری که در زمینه کاهش جانباختگان تصادفات انجام می‌شود قوانین هم اصلاح شود.

وی با بیان اینکه پلیس راهور به دستگاه‌های مربوطه و مجلس شورای اسلامی برنامه برای افزایش جریمه‌ها پیشنهاد داده است، گفت: افزایش جریمه برای این نیست که افراد بخواهند هزینه کنند یا بخواهیم از مردم پول بگیریم، بلکه این افزایش جریمه‌ها برای پیشگیری از حوادث است.

سردار هادیانفر ادامه داد: با وزارت دادگستری، وزارت راه و وزارت کشور در مورد افرادی که در تخلف کردن حرفه‌ای شدند صحبت کرده‌ایم و قرار است تا برایشان مجازات‌های جایگزین تعریف شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با بیان اینکه برای افرادی که بدون تخلف رانندگی می‌کنند قرار است سیاست‌های تشویقی اعمال شود، گفت: در نظر داریم به ازای هر یک روزی که افراد بدون تخلف رانندگی می‌کنند برای آن‌ها امتیازی در نظر بگیریم و در پایان سال بر اساس آن امتیازها از میزان جرایم و بدهی‌های این افراد کم کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس