کد خبر 1486892
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۵
شعار «تو شاه من نیستی» در شهرهای انگلیس طنین‌انداز شد

هزاران نفر از مخالفان نظام سلطنتی انگلیس امروز (شنبه) هم زمان با برگزاری مراسم تاج‌گذاری چارلز سوم به عنوان پادشاه جدید در شهرهای مختلف این کشور دست به تظاهرات زدند.

به گزارش مشرق، معترضان از نخستین ساعات صبح امروز به خیابان‌های مرکز لندن سرازیر شده و شعارنوشته هایی را حمل می‌کردند که روی آن عبارت‌هایی علیه سلطنت انگلیس و چارلز نوشته شده بود.

آن‌ها که عموما لباس زرد بر تن داشتند به صورت پراکنده در مسیر حرکت ارابه سلطنتی مستقر شدند تا پلاکاردهای با شعار «تو شاه من نیستی» را هنگام تردد چارلز به سمت کلیسای وستمینستر ابی، جایی که سرانجام تاج پادشاهی روی سر او نهاده شد، نشان دهند.

البته رسانه‌های تصویری انگلیس اهتمام زیادی را به خرج دادند تا هنگام حرکت ارابه سلطنتی، تصویر معترضان را پخش نکنند.

معترضان که شمار آن‌ها به حدود ۲ هزار نفر می‌رسید سپس در هوای بارانی لندن با سردادن شعار «سلطنت را منحل کنید» به سمت میدان ترافلگار لندن راهپیمایی کردند. آن ها قصد داشتند تا در یک نقطه به اعتراضات خود علیه سلطنت این کشور ادامه دهند اما پلیس به بهانه اخلال در نظم عمومی مانع شد.

این نهاد امنیتی پیش از آغاز مراسم تاج‌گذاری، رهبر و پنج تن از اعضای گروه موسوم به جمهوری خواهان اروپایی را بازداشت و تعدادی از پلاکاردهای معترضان را جمع آوری کرد.

پلیس و مقامات دولت انگلیس پیشتر موافقت خود را با برگزاری تجمع معترضان در روز تاج‌گذاری اعلام کرده ‌بودند. اما در یکی از ویدیوهای منتشر شده در حساب توئیتری جنبش «جمهوری‌خواهان اروپایی»، پلیس در پاسخ به پرسش یکی از حاضران مبنی بر اینکه چرا در یک کشور مدعی دمکراسی، اعتراض تحمل نمی‌شود گفت «آن‌ها بازداشت شده‌اند» و توضیح دیگری ارائه نکرد.

به گفته لوک وایتینگ، یکی از فعالان جنبش جمهوری‌خواه، شش عضو این گروه بازداشت شده‌اند. او به خبرگزاری پرس اسوسییشن گفت که مشخص نیست پلیس از چه اختیاراتی برای بازداشت معترضان استفاده کرده است.

پلیس لندن در توییتی اعلام کرد که چهار نفر را به ظن توطئه برای ایجاد مزاحمت عمومی و سه نفر دیگر را به ظن داشتن اشیایی برای خسارت عمومی دستگیر کرده است.

یکی از معترضان پس از اینکه آزاد شد گفت: پلیس من را به ظن حمل تخم مرغ بازداشت کرد.

وی رفتار پلیس را غیردمکراتیک و فاشیستی توصیف کرد و افزود: من مطابق با حق قانونی و حقوق بشری‌ام آمده‌ام تا با نظام سلطنتی مخالفت کنم اما برای آن‌ها این مسائل مهم نیست، دائم قوانین را سختگیرانه‌تر می‌کنند تا مانع برگزاری تجمعات اعتراضی شوند. این شهروند انگلیسی سلطنت را یک عنصر گران توصیف کرد که باید منحل شود.

از سویی افزون بر ۲۰ هزار جدایی طلب اسکاتلندی در خیابان‌های شهر گلاسکو سرازیر شده و هم زمان با برگزاری مراسم تاج‌گذاری شعارهای استقلال‌طلبانه سردادند.

آن‌ها همچنین با تکرار شعار تو شاه من نیستی مخالفت خود را با نظام سلطنتی و پادشاهی انگلیس به نمایش گذاشتند.

تحرکات مشابهی در سایر شهرهای انگلیس نیز گزارش شده است. این درحالیست که بر اساس نظرسنجی جنبش جمهوری خواهان اروپایی، ۴۸ درصد از انگلیسی‌ها مخالف نظام سلطنتی در این کشور هستند و ۵۱ درصد هم معتقدند که هزینه آیین تاج‌گذاری نباید از جیب مالیات دهندگان پرداخت شود.

چارلز و همسرش کامیلیا امروز (شنبه) طی تشریفاتی که در کلیسای وستمینستر ابی با حضور شمار زیادی از سران کشورها و مقامات ارشد دولتی، به عنوان پادشاه و ملکه جدید انگلیس تاج‌گذاری شدند.

طبق برآوردهای اولیه این مراسم نزدیک به ۲۵۰ میلیون پوند برای مالیات‌دهندگان خرج تراشیده است. این درحالیست که تورم مهارنشدنی، رکود اقتصادی و بحران هزینه‌های زندگی، روزگار سختی را به مردم انگلیس تحمیل کرده و بسیاری از مشاغل عمومی طی ماه‌های گذشتته دست به اعتصاب زده‌اند. پیش‌بینی می‌شود که هزینه تاج‌گذاری چارلز گران‌ترین تشریفات سه قرن گذشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    4 0
    تف و خاک بر صورت وطن فروشان و ولگردان خارجی که به قورباغه پهلوی وکالت می دادند
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    1 1
    برعکس انگلیس که مردم از شاه بیزار شدن در ایران مردم شیفه شاه شدن! کار دنیا برعکسه!
  • بختیاری IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    3 0
    بایدبحال غربگدایان برده گریست. هرخیانتی میکنند وآزادانه کاسه لیسی دشمنان کشور رامیکنند بعد جمهوری اسلامی میشه دیکتاتور اما طویله غرب که مردانگی ندارندبرای کوچکترین اعتراض میشه مهدآزادی ودموکراسی! (تنها آزادی غرب بردگی جنسی و نوکری صهیونیست می باشد.گوارای وجود غربگدایان خاک برسر دم جنبان ملکه گور به گورشده گلاسکویی)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس