تظاهرات ۱۴۰ هزار نفری در هجدهمین هفته اعتراضات ضد نتانیاهو

هزاران صهیونیست در اعتراض به طرح‌های تغییر قانون کابینه نتانیاهو تظاهرات کردند.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، ده‌ها هزار صهیونیست برای تظاهرات علیه طرح جنجالی کابینه نتانیاهو درباره تغییر قوانین قضائی گرد هم آمده‌اند و خواستار لغو این طرح به جای تعویق آن شدند.

روزنامه عبری زبان یدیعوت احرونوت از تظاهرات حدود ۱۴۰ هزار نفر در خیابان کابلان در شهر تل آویو و هزاران نفر دیگر در شهرهای دیگر علیه کودتای قضائی دولت نتانیاهو خبر داده است.

تظاهرات ۱۴۰ هزار نفری در هجدهمین هفته اعتراضات ضد نتانیاهو

این اعتراضات در تقریباً همه شنبه‌ها از ابتدای سال میلادی جاری به صورت هفتگی برگزار شده است و علیرغم اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر در ماه مارس اعلام کرد که این طرح را به تعویق می‌اندازد، اما اعتراضات همچنان ادامه یافته است.

سازمان دهندگان تظاهرات که اکنون در هجدهمین هفته خود قرار دارند، می‌گویند که می‌خواهند فشار بر دولت و قانونگذاران را پس از از سرگیری کار پارلمان پس از تعطیلی یک ماهه را افزایش دهند.

در تل آویو، مرکز تجاری رژیم صهیونیستی و مرکز اصلی تظاهرات، معترضان بنر بزرگی در دست داشتند که خطاب به نتانیاهو روی آن شعار نوشته شده بود.

طرح جنجالی کابینه نتانیاهو که اکنون با اعتراضات و نارضایتی‌های گسترده ربه‌رو شده، به او که به اتهام فساد دارای پرونده باز قضائی است، این اختیار را خواهد داد که قدرت اصلی را در عزل و نصب قضات دیوان عالی داشته باشند.

این طرح همچنین به پارلمان، که توسط متحدان نتانیاهو کنترل می‌شود، این اختیار را می‌دهد تا تصمیمات دیوان عالی را لغو کند و توانایی دادگاه برای بررسی قوانین را محدود کند.

این طرح رژیم صهیونیستی را در یکی از بدترین بحران‌های داخلی خود فرو برده، شکاف‌های دیرینه اجتماعی را باز کرده و شکاف‌های جدیدی را ایجاد کرده است.

در حالی که توقف این قانون تا حدودی تنش‌ها را کاهش داد، متحدان نتانیاهو او را تحت فشار قرار می‌دهند تا در این طرح جنجالی را به پیش ببرد.

به نظر می‌رسد مذاکراتی که با هدف ایجاد راهی برای خروج از بحران در حال انجام است، هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته باشد.

بخش وسیعی از جامعه صهیونیستی از جمله رهبران تجاری و بخش فناوری در حال رشد، از تغییرات پیشنهادی ابراز نگرانی کرده اند.

همچنین نیروهای ذخیره نظامی ارتش تهدید کردند که در صورت تصویب این طرح، برای انجام وظیفه حاضر نخواهند شد. ده‌ها هزار نفر، عمدتاً سکولار و طبقه متوسط صهیونیستی نیز مرتباً به تظاهرات گسترده علیه این طرح پیوسته اند.

شبکه خبری «المیادین» پیشتر به نقل از مدیر دفتر این شبکه در فلسطین اشغالی گزارش داده بود که با گذشت ۴ ماه از تظاهرات هفتگی در خیابان‌های تل‌آویو میان حامیان و مخالفان طرح اصلاحات قضائی نتانیاهو، اینک حضور گسترده راستگرایان افراطی در میادین تل‌آویو نشاندهنده «تعمیق شکاف و شکست گفتگوهای داخلی» در فلسطین اشغالی است.

در حالی که اوضاع داخلی رژیم صهیونیستی ملتهب و متشنج است، تظاهرات علیه کابینه راستگرای تل آویو به ریاست بنیامین نتانیاهو اوج گرفته است. در همین ارتباط نیز یک نویسنده صهیونیستی درباره پیامدهای خطرناک ناشی از رفتارهای جنون آمیز کابینه نتانیاهو هشدار داد و گفت که این کابینه می‌تواند منجر به ویرانی و فروپاشی تل آویو می‌شود. «اوری مسگاف»، نویسنده صهیونیستی نیز طی مقاله‌ای که روزنامه عبری زبان هاآرتص آن را منتشر کرده، گفت: «روز خشم در خیابان‌های اسرائیل تصویرگر یک جنگ تمام عیار بود، تظاهرات اعتراض آمیز علیه دولت تروریسم بنیامین نتانیاهو که بیش از ۲ ماه پیش شکل گرفته است، به سمت عملیات سپر حفاظتی پیش می‌رود.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    0 1
    خدا را شکر. انسان واقعا از این شنبه های طوفانی و داغ لذت میبره. بدرید همدیگر را

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس