چرا استقلال از کورس قهرمانی جا ماند؟/ تفاوت ساپینتو، مورایس و گل محمدی از نظر یک متخصص

کارشناس فوتبال در مورد شرایط سرمربیان ۳ تیم مدعی قهرمانی لیگ برتر صحبت و دلایل جا ماندن استقلال از کورس را تشریح کرد.

به گزارش مشرق، بیست و دومین دوره لیگ برتر دو هفته دیگر به پایان می رسد؛ آن هم در حالیکه هنوز معمای قهرمانی لیگ حل نشده و پرسپولیس، سپاهان و حتی استقلال شانس قهرمانی دارند. با جلال چراغپور از کارشناسان خبره و با سواد فوتبال کشور در مورد شرایط این سه تیم در فوتبال و اینکه چرا استقلال از کورس قهرمانی جا ماند گپ و گفتی داشتیم. او به صورت مبسوط در مورد وضعیت فوتبال کشورمان و محدودیت ها و توانایی های فوتبالیست های ما صحبت کرد. با این حال بخشی از صحبت های چراغپور که در مورد شرایط این سه مربی بود را منتشر کردیم. صحبت های او را در زیر می خوانید:

* فوتبال ویژه ایران و ۲ سال زمان برای خارجی‌ها

صحبت هایی که من مطرح می‌کنم نظر شخصی من نیست بلکه آنچه که از فوتبال روز دنیا می دانم و آن را با فوتبال خودمان تطبیق می دهم را بیان می کنم که حاصل سال ها مطالعه و تجربه است و در حال حاضر هم پیگیری می کنم که مثلا ژوزه مورینیو چه گفت و فلان مربی چه کرد و ... با این حال گاهی برخی از صحبت هایم به مذاق برخی خوش نمی آید اما این ها حرف ها و نظرات شخصی من نیست. مربیان خارجی برای اینکه شناخت عمیقی از فوتبال ما پیدا کنند به ۲ سال زمان نیاز دارند، زیرا فوتبال ما ویژه است و این خاص و ویژه بودن معنایش الزاما بهترین بودن نیست. اینکه تصور کنیم فوتبال ایرانی مثل کشتی ایرانی در جهان بی نظیر است، تصور درستی نیست. فیزیک و تکنیک کشتی گیرهای ما را هیچ جای دنیا ندارند. مگر اینکه آمریکایی ها با استفاده از مربیان مهاجرت کرده با فنونش آشنا شوند یا ژاپنی‌ها از تمامی فن و فنون کشتی ما فیلمبرداری کنند تا با آن آشنا شوند.

* کندی نژاد و محدودیت های فوتبال ما

فوتبال ما کندی نژادی (مادرزاد) دارد. این کندی در خط دفاع بیشتر مشهود است. به همین دلیل کی روش سال ها در قلب دفاع تیم ملی ۸ مدافع را در این سال ها جابه جا کرد، پژمان منتظری و پورعلی گنجی را کنار هم گذاشت، شجاع خلیل زاده و کنعانی زادگان را امتحان کرد، مجید حسینی و روزبه چشمی و ... را هم امتحان کرد. کندی نژادی در فوتبال داریم.

چرا استقلال از کورس قهرمانی جا ماند؟/ تفاوت ساپینتو، مورایس و گل محمدی از نظر یک متخصص

شاید در بین ۴۴۰ بازیکن لیگ برترمان فقط یکی مثل قائدی داشته باشیم که فوتبال را سریع بازی می کند و نوع فوتبالش با سایرین متفاوت باشد. ساپینتو که از کی‌روش بزرگ تر نیست! زمان می برد تا او از فوتبال کشورمان شناخت عمیق و ساختاری پیدا کند. فوتبال ما محدودیتی دارد. محدودیت‌هایی در تکنیک و رفتار با توپ، محدودیت در سرعت و... ساپینتو هم که به تازگی به فوتبال‌مان آمده نیاز به زمان دارد تا مثلا بداند که در فوتبال ما دفاع خطی جواب نمی دهد و باید از یک هافبک دفاعی هم استفاده کرد.

ساپینتو به بن بست رسید

مصاحبه سایپینتو سرمربی استقلال را بعد از تساوی خانگی با نفت آبادان خواندید یا دیدید؟ گفت خسته شده است! صحبت های او به نوعی اقرار به بن بست در فوتبال‌مان بود. او ناامید و مستاصل شده است. رفتارش را با روزهای اولی که در فوتبال ما بود مقایسه کنید. او روزهای اول پر انرژی بود، گربه هم می دید دنبالش می‌کرد و... اکنون اما ناامید و مستاصل شده است. بگذارید برایتان مثالی بزنم، «آری هان» سرمربی هلندی وقتی به ایران آمد، با یک خودرو تشریفاتی به استقبالش رفتیم و بعدها مسائلی در فوتبال‌مان دید که حتی ساکش را برنداشت و با یک دست لباس و پشت وانت راهی فرودگاه شد تا برود! در واقع فرار کرد.

چرا استقلال از کورس قهرمانی جا ماند؟/ تفاوت ساپینتو، مورایس و گل محمدی از نظر یک متخصص

ساپینتو هم مربی قابل احترامی است. او برای موفقیت تیمش تلاش می کند که تلاشی قابل احترام است، اهل مبارزه و جنگیدن است که این هم قابل احترام است. تفکر می کند تا ببیند کجای کار مشکل دارد اما واقعیت این است که فوتبال ما پیچیدگی های خاص خود را دارد. کاملا پیچده و خاص است! به همین دلیل می گویم که او به ۲ سال زمان نیاز دارد تا به خوبی فوتبال ما را عمیق بشناسد و اکنون نا امید و مستاصل است.

بیشتر بخوانید:

سپاهان و استقلال چه زمانی معترض نیستند؟

*مورایس دغدغه ندارد

نمی توان مورایس را با ساپینتو مقایسه کرد چون در باشگاه سپاهان همه چیز سر جایش است و این باشگاه ها سال هاست که کم نوسان بوده و هست. او در باشگاه سپاهان آرامش ذهنی دارد اما ساپینتو با اتفاقاتی روبه رو شده که آرامش ذهنی‌اش را از دست داده است.

چرا استقلال از کورس قهرمانی جا ماند؟/ تفاوت ساپینتو، مورایس و گل محمدی از نظر یک متخصص

تغییرات مدیریتی در باشگاه، مشکلات ریز و درشت دیگر و... از سویی دیگر نمی توانیم یک اصل را برای تمام باشگاه ها در نظر گرفت. اینکه مثلا بگوییم چرا فولاد با نکونامی که بیش از دو سال در آن باشگاه بود چرا موفق نشد، چرا او در وسط رقابت های لیگ قهرمانان آسیا استعفا کرد، چرا تراکتور چنین و چنان شد و... به دلیل اینکه داده های درستی نداریم نمی توانیم نظر دقیقی بدهیم و یک نظر را هم برای همه باشگاه ها نمی توانیم به کار بگیریم.

کی روش خیلی زود محدودیت های فوتبال مان را شناخت

کارلوس کی روش خیلی زود محدودیت های فوتبال ما را شناخت! به همین دلیل هم به دنبال بازیکنان ایرانی شاغل در سراسر دنیا رفت، او تا آمریکا و کانادا به دنبال بازیکن رفت. اشکان دژاگه را آورد، رضا قوچان نژاد را پیدا کرد و... چون می دانست فوتبال ما ذاتا کند است. به همین دلیل ۴۰۰ بازیکنی که پیش چشمش بودند را انتخاب نمی کرد و به دنبال بازیکن در اقصی نقاط دنیا رفت.

*یحیی در فوتبال ما رشد کرده است

چرا استقلال از کورس قهرمانی جا ماند؟/ تفاوت ساپینتو، مورایس و گل محمدی از نظر یک متخصص

یحیی گل محمدی سرمربی پرسپولیس شناخت دقیق و عمیقی از فوتبال مان دارد.او سال ها در این فوتبال حضور داشته و رشد و پرورش یافته است. زیر و بمش را می شناسد. مثل امیر قلعه نویی که ۲۵ سال مدام در این فوتبال تیم داشته است و اکنون شاید حتی بازیکنی از تیم های پایه تا حدود ۳۰ سالگی اش را به خوبی بشناسد. این شناخت نقش مهمی در موفقیت گل محمدی داشت. ضمن اینکه به خوبی از او مراقبت شد و با وجود اینکه در جریان لیگ فراز و نشیب داشت اما به خوبی او را از حاشیه ها دور کردند و مراقبش بودند.

*دربی حذفی را با داور خارجی برگزار کنید

چرا استقلال از کورس قهرمانی جا ماند؟/ تفاوت ساپینتو، مورایس و گل محمدی از نظر یک متخصص

با وجود همه این مسائل، ساپینتو در جام حذفی با استقلال شانس قهرمانی دارد. اگر استقلال و پرسپولیس به فینال حذفی رسیدند بهترین کار این است که داور خارجی برای دربی انتخاب شود. چون استقلالی ها اعتمادشان را به داور ایرانی از دست داده اند. صحنه ای که در دربی ۱۰۰ پایتخت رخ داد هند پنالتی بود اما داور آن را اعلام نکرد. شاید با آن هند مسیر بازی تغییر می کرد. بنابراین اگر دو تیم به فینال رسیدند باید داور خارجی انتخاب شود تا تمامی حرف و حدیث ها به پایان برسد.

*اعتمادمان به داور ایرانی را از دست داده‌ایم

به دلیل اتفاقاتی که در جریان مسابقات لیگ رخ داد و داوران یکنواخت قضاوت نکردند و گاهی شاهد پرخاش داوران به بازیکنان بودیم یا اینکه بازیکنان قصد فریب داور را داشتند باید بگویم اعتمادمان را به داوران ایرانی از دست داده ایم چون زمانی که مثلا تقریبا تمامی بزرگان داوری فوتبال ما می گویند آن صحنه دقایق ابتدایی دربی ۱۰۰ هند پنالتی بود اما یک داور آن را خطا نمی گیرد تناقض برای مان پیش می آید.به همین دلیل هم حرف و حدیث پیش می آید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • تو جیبمه IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    22 8
    تو هم ک استقلالی هستی فقط رو نمی کردی. امثال تو و مجید جلالی و مازیار و ... از فوتبال فقط حرف زدن و ۴ تا خط کشیدن بلدین دو تیم‌ قهرمان محلات هم نکردین‌ توی این روزهای فشار اقتصادی و وضعیت دلار داور خارجی بیاریم یعنی ب خودمون اعتماد نداریم اونوقت داور چ جوری رشد کنه باسواد ‌؟ بهتره عینک بدبینی رو در بیاری و با چشم باز نگاه کنی و همه رو بغیر از خودت ناپاک نخوانی
    • بشار عبدالواحد IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      3 2
      خفشو حمار
  • م IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    1 2
    آقای کارشناس خمس نه زمان نیاز داشت نه بازیکنی خرید نه تیمو خودش بست فقط دیر اومد
  • ع ق QA ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    16 5
    اقای چراغپور کدوم کارشناسی گفت بود ؟ مشاهش در اروپا در دو بازی پنالتی نگرفتند کارشناسان فیفا گفتند نبود حالا چنابعالی این حرف را از کجا اوردی همه اقای عسکری است ؟ او کارمند سایت استقلالی طرفداری است
    • بشار عبدالواحد IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      2 1
      خفشو
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    3 2
    چون ناحوانمردانه مدیر رو عوض و به انحا مختلف تیم رقیب رو کمک کردند
  • اسد IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    5 18
    داوری بر علیه استقلال و به نفع تیم خاص باعث شد.
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      2 2
      آره داوران مقصرند چون برای ششتقلال فقط گلزنی نکردند
  • محمد IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    14 4
    تمام مطالبی که بارگزاری می کنید، جهت گیری در حمایت از تیک آبی داره، من واقعا هوادار مشرق نیوز هستم ولی این رویه جانبدارانه شما، درست نیست.
  • امید IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    0 2
    همین زر زدن امثال شما که کندی ذهنی دارید باعث شد اقای فغانی داور اول کشورمان با اون پنالتی گرفتنش درجام جهانی به فنا بره.برادرمن هرتیمی بودی اون تیم یا الان وجود نداره ویا لیگ۳دست بردار ویا لااقل پیش ازمصاحبه جنس خوب بزن.
  • عباس IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    6 0
    اینقدر فساد و رانت توی فوتبالمان زیاده که قابل هضم برای مربیهای خارجی نیست و فرار را بر قرار ترجیح میدن
  • سید IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    4 3
    چرای سوال شما کاملا مشخص است دو هفته مانده به دربی استقلال از آسیا حذف می شود مدیرعامل از طریق برنامه کاملا لنگی میثاقی و با هماهنگی رئیس خصوصی سازی لنگی برکنار می شود قبل تر از آن وزیر ورزش بدون هیچ دلیلی آجرلو که موفق عمل کرده بود را برکنار می کند و فتح الله زاده که کارنامه قابل قبولی ندارد را به عنوان مدیرعامل انتخاب می کند بازی های لیگ در سه هفته پایانی به نفع تیم لنگ هم زمان برگزار نمی شود تیم پیکان در عین ناباوری می پذیرد با اینکه هزینه نیز باید پرداخت کند در آزادی بازی کند آن هم با حضور هواداران تیم لنگ بازی پیکان گل ندارد و در تنها صحنه به وجود آمده که به هیچ عنوان پنالتی نبود برای تیم لنگ پنالتی اعلام می شود ساپینتو از طریق رسانه های لنگی به شدت سرکوب می شود این در حالیست که گل محمدی همین چند وقت پیش عربده کشی کرد فحاشی کرد و داور را نیز کتک زد دریغ از هیچگونه اقدامی ولی ساپینتو از ابتدای لیگ هر روز جریمه می شود و به کمیته انظباطی فراخوانده می شود هنوز هم به دنبال چرایی جاماندن استقلال هستید مگر در جام حذفی تیم سپاهان را در خانه خودش سر نبریدند تا تیم لنگ قهرمان شود اگر به رانت و فساد باشد که حامیان تیم لنگ بابک زنجانی و هدایتی بوده اند تیم لنگ از طریق نهادی خاص حمایت می شود به طوری که مدیرعامل احمق استقلال مجبور می شود پای برگه بازی پیکان و تیم لنگ در آزادی را امضا کند و جمله آخر اینکه هنوز یادمان نرفته محمدرضای احمدی مجری لنگی که بگیرش حامد لک و یا میثاقی که تیم خودمان منظور لنگ خیلی دنبال چرا نباشید
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      1 2
      شما به بردن میگی سر بریدن . معلومه که از روی تعصب حرف میزنی . همین ذئق مرگ شدهن و بی منطق بودن کیسه هست که کار دست خودشون میده
    • عشق کیسه IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      0 2
      حاج فتل تا دیروز شوالیه شما نبود مگه ؟؟ حالا بد شده؟؟ حالا ۵ میلیارد و دوبار کرفته !! ایرادی نداره ، اجرلو که ۷۰۰ تا بالاکشید و ضمنا هنوز هم که هنوزه به کل لبگ از بابت تبلیغات بدهکارین ،، شماها از رو‌نمبرین و میگین توطئه شد ؟؟ بده ادم خودش رو کوری و ندیدن برنه
    • مسیحا IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      1 2
      خدایی ساقیت حلال خوره نمونه کارش که تو باشی قطعا مشتریش زیاد میشه .....
    • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      1 1
      کیستقلالی متوهم
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    4 2
    بلای جان استقلال فقط و فقط ناداوری به اصطلاح داوران بیطرف فوتبال ایران است و شیتیل بگیران پس پرده. افشاریان و خسروی.که نقش اصلی در چینش داوران دارند را عوض نمی‌کنند؟؟؟؟
  • حمیدرضا IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    6 0
    **** ضمن تشکر از کارشناس ناشر این خبر ..... استاد چراغ پور ... سلام علیکم ........ مسابقات جام جهانی نشان داد با سوت مسابقه بازی تمام میشود .. اما بازیکن و تماشاگر در ایران بی دلیل وارد حاشیه و حرف میشود .. استاد چراغ پور در همین سال 2023 در اروپا در لیگ کشورها و لیگ قهرمانی و لیگ اروپا نتایجی با اختلاف گل بسیار بوجود می آید که اگر ایران بود فوتبال پایانش بوجود می آمد ..... بعنوان فردی که مسابقات انفرادی شرکت داشتم و مربی قهرمان و بزرگ فنی و اخلاقی بالای سر ما بود پس از مسابقات اجازه یک کلام اعتراض و توضیح نبود فقط یک کلام می‌گفت *** قهرمان باید برای قهرمانی شش دانگ باشه و بر همه وی غالب بشه *** مربیان بزرگ قهرمانی را عامل اول و اولویت نمی دانستند ... اخلاق -- تحصیلات -- سلامتی این ها را بعضاً همیشه یاد آور بودند چون دیده بودند یک قهرمان سطح بالا با صرف یک حادثه ورزشی چگونه مسیر زندگی اش عوض میشد ..... استاد چراغپور اگر صرف فقط قهرمانی باشد ورزش نابود میشود ..
  • مسعود IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    3 4
    از 20 داور پنج نفر بی نام ونشان گفت پنالتیه آخه کارشناس فوتبال این چه حرفی میزنی
    • عاشق فوتبال کثیف!!! IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      2 1
      اتفاقاً یکی از بی نام و نشان ها علیرضا فغانی بود که بعد از دیدن فیلم گفت صددرصد پنالتی بوده ، لابد فنایی هم بی نام و نشانه ، ضمنا این هم حتما تصادفی بود که تو بازی با نفت یک پنالتی استقلال هاپولی و یک گل آفساید تابلو بهش تحمیل میشه ، نکته اینه که غیر از لنگ و لنگیها یک نفر تو ایران این قهرمانی را قبول نداره ، فقط موندم یک پست مدیریت چقدر ارزش دارد که مدیرعامل استقلال فیلم داوری های این فصل را برای AFC ارسال نمی کند
  • میثم IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    4 4
    اکثر کارشناسان داوری گفتن پنالتی نبوده شما چطور میگید بوده؟؟؟
  • علی IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    2 1
    حرف حق زد چه فشاری شدن لنگیا
  • لیلا DE ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    1 2
    الان این عملی هزار ساله که حداقل ۲۰۰ ساله توی جنکلهای شمال زندگی میکنه کارشناس داوری شده؟ تو اگر فوتبال میفهمیدی ۵۰ سال اخیر توی یه تیم راهت میدادند
  • علی IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    0 1
    مشابه صحنه داربی چند روز پیش )و نه چند سال پیش( در ایتالیا رخ داد و داور پنالتی نگرفت چرا سعی نمی‌کنید نقاط ضعف خودتونو بفهمید و برطرف کنید؟ اصلا کسی در استقلال عذرخواهی بلده؟
  • علی IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    0 1
    مشابه صحنه داربی چند روز پیش )و نه چند سال پیش( در ایتالیا رخ داد و داور پنالتی نگرفت چرا سعی نمی‌کنید نقاط ضعف خودتونو بفهمید و برطرف کنید؟ اصلا کسی در استقلال عذرخواهی بلده؟
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    1 0
    استقلال و تیمای دیگه خیلی وقته قربانی یه تیم بنام لنگ شدن بدترین دورانشم دوران اون سلطانی و جهرمی بود من موندم یه مذاکره کننده بنام عراقچی و تخته چی چطور دلار واسه لنگ جور کردن بجا اینکه فکرتامین ارز دارو و کالا واسه مردم باشن ولا هیچکس راضی نیست بخاطر یه تیم با هراسمی رانت درست بشه اون جهرمی که وزیر روحانی بود توقعی نمیشه داشت بجا کار فقط کارش شده بود توییت زدن برا لنگ
  • ناهید IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    1 1
    اختلاس ابی مجریان ورزشی صداوسیمای ششتقلالی وزارت ششتقلالی فدراسیون ششتقلالی شله زردی نارنجک انداختن اصفهانی ها و کور کردن چشم سرباز پرسپولیسی آب های آلوده اصفهان پنالتی های معیشتی ششتقلالی فرار مجیدی عروس عرب به امارات فوتبال پاک ششتقلال شله زرد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! مردم می دانند ششتقلال اختلاس کرده است و شله زرد اصفهان حق کارگران فولاد مبارکه را خورده است.
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    0 0
    پیام حیدری و بنیادی فر به استقلال ظلم کردند و ده امتیاز از استقلال دزدیدند ننگ براین ها
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    0 0
    افشاریان پیام حیدری و بنيادی فر قهرمان لیگ را تغییر دادند با بیسوادی و ترسشان و...آقای تاج دقیقا کجایی افشاریان رو برکنار کن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس