افول نفوذ زیان‌بار آمریکا در خاورمیانه/گام‌های آتی کشورهای عربی

عبدالباری عطوان تحلیلگر مطرح جهان عرب، در مقاله خود در رأی‌الیوم، بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را مورد بررسی قرار داد

به گزارش مشرق، عبدالباری عطوان، در مقاله‌ای در روزنامه رأی‌الیوم بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را مورد بررسی قرار داد.

این تحلیلگر مطرح جهان عرب تصریح کرد: اجماع بدون پیش‌شرط اعضای اتحادیه عرب در خصوص بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، نتیجه مقاومت ۱۲ ساله سوریه است که راه را برای حضور بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، در نشست بعدی این نهاد هموار خواهد کرد.

عبدالباری عطوان ادامه داد: این بازگشت شکست سنگینی برای ایالات متحده آمریکاست؛ چراکه تلاش‌های آمریکا در جهت تشویق هم‌پیمانان خود برای جلوگیری از این اتفاق به نتیجه نرسید؛ این امر حاکی از افول نفوذ زیان‌بار آمریکا در خاورمیانه است.

این تحلیلگر جهان عرب به بی‌توجهی سوریه نسبت به اقدامات اتحادیه عرب برای بازگشت سوریه به این اتحادیه پرداخت و افزود: اگرچه سوریه از کشورهای مؤسس اتحادیه عرب است، اما نه تنها هیچ تلاشی برای بازگشت به اتحادیه عرب نکرد، بلکه با کشورهایی که عضویت آن را در این اتحادیه تعلیق کردند به سردی رفتار کرد و از حضور در هیاهوی خبری این اتفاق دوری نمود.

وی تصریح کرد: سوریه طی نشست دوحه از عضویت در اتحادیه عرب تعلیق شد و کرسی این کشور به شورشیان داده شد؛ اما اکنون، با چرخش در سیاست خارجی عربستان سعودی که در توافق این کشور با ایران و نزدیک شدن روابط آن با سوریه نمود یافته است، شاهد بازگشت سوریه به جایگاه خود در اتحادیه عرب هستیم.

در ادامه وی با اشاره به احتمال حضور بشار اسد در نشست آتی اتحادیه عرب که در عربستان سعودی برگزار خواهد شد، اهمیت آن را یادآور شد.

عبدالباری عطوان تأکید کرد: هزینه‌های میلیاردی کشورهای عربی، توطئه‌های آمریکایی و اسرائیلی و تحریم‌ها، نتوانستند ملت پایدار سوریه که تحت فرماندهی واحد با این اقدامات مبارزه کردند، به زانو درآورندهزینه‌های میلیاردی کشورهای عربی، توطئه‌های آمریکایی و اسرائیلی و تحریم‌ها، نتوانستند ملت پایدار سوریه که تحت فرماندهی واحد با این اقدامات مبارزه کردند، به زانو درآورند. اکنون می‌بینیم که کشورهای عربی پرچم سفید تسلیم را به دست گرفته‌اند و سعی در به دست آوردن دل مردم و دولت سوریه را دارند.

وی افزود: ما در برابر یک تغییر فراگیر جهانی هستیم. جهان تک‌قطبی در حال فروپاشی و جهان چندقطبی به رهبری چین و روسیه در حال شکل‌گیری است؛ بنابراین طبیعی است که جهان عرب نیز از آثار این تغییر مستثنی نخواهد بود.

عبدالباری عطوان با اشاره به رخ‌دادهای اخیر منطقه بیان داشت: عربستان سعودی کشورهای عربی را به برگرداندن کرسی سوریه در اتحادیه عرب به این کشور ترغیب کرد و از این طریق توانست تمامی اهداف خود را محقق کند؛ عربستان با احیای ائتلاف چهار کشور مصر، عربستان سعودی، عراق و سوریه، ایجاد سازش میان شیعیان و اهل سنت و تحکیم روابط با ایران، نقشه نوینی را برای منطقه ترسیم کرد.

وی افزود: در این میان، بازنده بزرگ این بیداری عربی و نتایج آن، رژیم صهیونیستی است؛ چراکه درنتیجه این بیداری، آتش نزاع‌های مذهبی فروکش خواهد کرد، نگاه‌ها و تلاش‌های منطقه‌ای حول مسأله فلسطین خواهد بود و تمامی پیمان‌های سازش و عادی‌سازی روابط قدیمی و جدید بی‌ثمر می‌شوند.

عبدالباری عطوان به جایگاه جدید عربستان در میان کشورهای منطقه، به ویژه پس از رهایی این کشور از فرمان‌برداری آمریکا اشاره و تأکید کرد: سوریه کشوری است که اجازه دخالت بیگانگان را نمی‌دهد و هرگز به حضور نمادین در اتحادیه عرب که طی سال‌های گذشته اشتباهات خیانت‌باری را در همراهی با نقشه آمریکا برای تجزیه منطقه صورت داده، بسنده نخواهد کرد.

وی تأکید کرد: استقبال صرف از بازگشتن سوریه به اتحادیه عرب کافی نیست؛ بلکه کشورهای عربی باید به تاوان اشتباهات گذشته خود، در راستای بازسازی سوریه و کاهش رنج‌های مردم آن، گام‌های جدی و عملی بردارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس