کد خبر 1487695
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۰
ایران چگونه پنجمین تولیدکننده توربو اکسپندر جهان شد؟

با دستیابی شرکت پتروشیمی شازند به دانش فنی تولید توربو اکسپندر، ایران در جمع پنج کشور تولیدکننده این محصول هایتک و منحصر به فرد پیوست.

به گزارش مشرق، با دستیابی شرکت پتروشیمی شازند به دانش فنی تولید توربواکسپندر، ایران علاوه بر شکست انحصار غرب، به جمع پنج کشور تولیدکننده این دستگاه هایتک و منحصر به فرد پیوست.

متخصصان شرکت پتروشیمی شازند با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان داخلی در حوزه صنعت نفت و پتروشیمی موفق به بومی‌سازی دستگاه توربواکسپندر شدند.

پتروشیمی شازند رکورد تولید و فروش را شکست

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: در سال جاری که به فرموده مقام معظم رهبری سال "رشد تولید و مهار تورم" نامگذاری شده، شرکت پتروشیمی شازند سه اولویت اساسی را در زمینه رشد تولید، افزایش صادرات و بهره‌گیری از توان و ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در دستور کار قرار داده است.

ایران چگونه پنجمین تولیدکننده توربو اکسپندر جهان شد؟

علیرضا خلیلی‌نیا اظهار کرد: در بخش رشد تولید همچون سال گذشته که پتروشیمی شازند موفق شد با تأمین خوراک به موقع رکورد جدیدی در تولید ثبت کند، مصمم است که رکورد فروش را نیز ارتقاء دهد.

وی با اشاره به توانمندی متخصصان پتروشیمی شازند در دستیابی به دانش فنی دستگاه توربو اکسپندر افزود: پیش از این انحصار تولید این محصول فقط در اختیار چهار کشور آلمان، انگلیس، فرانسه و آمریکا بود که به یاری خداوند متعال متخصصان شرکت پتروشیمی شازند در کنار یک شرکت دانش ‌بنیان داخلی در حوزه صنعت نفت و پتروشیمی موفق به شکست انحصار تولید این دستگاه شدند و افتخار دگیری در کارنامه این شرکت به ثبت برسانند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند قیمت خارجی این دستگاه را ۸ میلیون دلار اعلام و اظهار کرد: انحصار تولید از یک سو و تحریم‌ها از سوی دیگر ما را بر آن داشت به متخصصان داخلی کشور اعتماد کرده و موفق شویم ظرف ۷۰ روز دستگاه بومی‌سازی‌شده توربواکسپندر را پس از گذراندن مراحل تست عملیاتی در واحد الفین راه‌اندازی کنیم.

ایران چگونه پنجمین تولیدکننده توربو اکسپندر جهان شد؟

خلیلی‌نیا با بیان اینکه هم اکنون برخی پتروشیمی‌های کشور به دلیل نیاز مبرم به این دستگاه‌ در سال گذشته هزینه میلیون دلاری متقبل شده‌اند و اقدام به خرید این دستگاه کرده‌اند که به دلیل تحریم‌ها با چالش‌هایی در زمینه واردات و نصب و راه‌اندازی آن مواجه شدند، گفت: این تجربه تلخ موجب شد در زمان اختلال دستگاه توربواکسپندر که موجب کاهش راندمان تولید در واحد الفین شده بود، تصمیم به بومی‌سازی آن کرده و ساخت آن را کلید بزنیم.

انحصار تولید از یک سو و تحریم‌ها از سوی دیگر ما را بر آن داشت تا به متخصصان داخلی کشور اعتماد کرده و موفق شویم ظرف ۷۰ روز دستگاه بومی‌سازی‌شده توربواکسپندر را پس از گذراندن آزمون در واحد الفین راه‌اندازی کنیم و این تجلی شعار "ما می توانیم" می‌باشد

وی با بیان اینکه این دستگاه یک دستگاه توربینی کمپرسی است که در واحدهای الفینی مشابه پتروشیمی شازند که قلب پتروشیمی‌ها هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت:‌ توربواکسپندر یک دستگاه بسیار مهم از نظر دانش مهندسی و ترکیبی از سخت‌افزار، نرم‌افزار، ابراز دقیق، مکانیک و ماشینری و یک دستگاه بسیار پیشرفته و منحصر به فرد است که وظیفه تبادل حرارتی گاز خروجی متان برای سوخت کوره‌های الفین را بر عهده دارد، این محصول بومی‌سازی شده موجب افزایش راندمان تولید اتیلن با رساندن دما و فشار به نقطه ایده‌آل در واحد الفین شده و این واحد را برای عملیات‌های بعدی آماده می‌کند و کاربردی دارد که می‌تواند ظرفیت تولید را در واحدهای پایین دست هم تا حدودی افزایش دهد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند با اشاره به مزیت این محصول افزود: اختلال در عملکرد این دستگاه موجب افت تولید در کوتاه‌مدت و توقف تولید در بلندمدت می‌شود که بومی‌سازی آن نه تنها کاهش تولید را از بین برده، بلکه موجب افزایش تولید نیز خواهد شد.

خلیلی‌نیا بیان کرد:‌ با توجه به افزایش قیمت ارز و هزینه‌های تولید در شرکت‌های پتروشیمی، این آمادگی را داریم تا دانش فنی دستگاه توربو اکسپندر را برای دیگر واحدها و مجتمع‌های پتروشیمی کشور به اشتراک بگذاریم و راه‌اندازی و نصب این دستگاه با سایر پتروشیمی‌های کشور مشارکت نماییم.

ایران چگونه پنجمین تولیدکننده توربو اکسپندر جهان شد؟

وی همچنین از تلاش دست اندرکاران و متخصصان شرکت پتروشیمی شازند در نوآوری و داخلی‌سازی دستگاه اکسترودر خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر در حال بومی‌سازی دستگاه اکسترودر هستیم، تکنولوژی این دستگاه که به مانند توربو اکسپندر از دستگاه‌های بسیار پیشرفته و خاص محسوب می‌شود، متعلق به شرکت jsw ژاپن است و مشابه خارجی آن هم هشت میلیون دلار قیمت دارد، مصمم هستیم با یک دهم قیمت خارجی آن را نیز داخلی‌سازی کنیم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند بیان کرد: در حال حاضر نتایج خوبی در مراحل ساخت این محصول کسب کرده ایم که به یاری خداوند متعال پیش‌بینی می‌شود در تیرماه کار داخلی سازی آن پایان برسد.

خلیلی‌نیا در خصوص کاربرد این محصول بیان کرد: اکسترودر پودرهای تولیدی واحدهای پلیمری را به دانه‌های گرانولی ماده اولیه پلاستیک تبدیل می‌کند، هم اکنون یکی از خط‌های تولید این واحد دو سال است که از مدار خارج شده که با ساخت این دستگاه مجدد به مدار تولید افزوده خواهد شد.

شرکت‌های دانش‌بنیان اگر مورد توجه قرار گیرد، می‌توانند انحصار و نیاز به غرب را از بین ببرند

وی با بیان اینکه بهره گیری از توان و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان که مورد تأکید مقام معظم رهبری است اگر مورد توجه قرار گیرد، می‌تواند انحصار و نیاز به غرب را از بین ببرند، گفت: بومی‌سازی این دو دستگاه در پتروشیمی شازند ۱۵ میلیون دلار صرفه‌جویی به همراه دارد، ضمن اینکه با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان در حال ساخت کاتالیست‌ها و دستگاه‌های دیگر هستیم که در آغاز راه اندازی شرکت از خارج کشور تامین می‌شد که تکمیل این اقدامات هزار میلیارد ریال ارزش افزوده به همراه دارد.

مدیرعامل پتروشیمی شازند گفت: طی روزهای گذشته این اخبار و اتفاقات مهم و خوش آیند سبب شد نماد بورسی پتروشیمی به یکی از نمادهای پر حجم تبدیل شود.

ایران چگونه پنجمین تولیدکننده توربو اکسپندر جهان شد؟

شرکت پتروشیمی شازند تاکنون پنج هزار قطعه را داخلی سازی کرده است

معاون تولید و رئیس مجتمع پتروشیمی شازند نیز گفت: تولید دستگاه توربو اکسپندر که وظیفه تبادل حرارتی گاز خروجی متان برای سوخت کوره‌های الفین را برعهده دارد تنها در انحصار سه کشور غربی و آمریکا است، اما متخصصان کشورمان در پتروشیمی شازند با مشارکت یک شرکت دانش بنیان داخلی در حوزه صنعت نفت و پتروشیمی موفق شدند در پی از کار افتادن این دستگاه توربینی و کمپرسی، توربو اکسپندر را بومی سازی کنند.

قاسم ساکی افزود: واحد الفین قلب پتروشیمی است، در این واحد دو محصول استراتژیک و اصلی پتروشیمی از جمله اتیلن و پروپیلن که در نواحی دو و سه مجتمع کاربرد دارند، ساخته و تولید می‌شود، اتیلن و پروپیلن ماده اولیه تولید انواع گریدهای پلیمری از جمله سرم و سرنگ و لوله‌های آب و گاز و سایر محصولات شیمیایی در صنایع پتروشیمی است.

توربو اکسپندر دمای منفی ۹۰ درجه را تا ۱۳۲ و ۱۳۵ درجه کاهش می‌دهد و موجب افزایش راندمان تولید اتیلن بین ۳ تا ۸ درصد و به طور متوسط ۵ درصد در واحد اتیلن می‌شود

وی گفت: توربو اکسپندر دمای منفی ۹۰ درجه را تا ۱۳۲ و ۱۳۵ درجه کاهش می‌دهد و موجب افزایش راندمان تولید اتیلن بین ۳ تا ۸ درصد و به طور متوسط ۵ درصد در واحد اتیلن می‌شود.

به گفته وی با نصب این دستگاه طی روزهای اخیر رکورد تولید ساعتی ۳۴ تا ۳۵ تن اتیلن در واحد الفین شکسته شد.

رئیس مجتمع پتروشیمی شازند با بیان اینکه ساخت این دستگاه ظرف مدت ۷۰ روز داخلی سازی شده است، گفت: توربو اکسپندر با مشارکت یک شرکت دانش بنیان داخلی با راهبری متخصصان تیم های تعمیراتی، مکانیک، ماشینری، ابراز دقیق و برق پتروشیمی شازند بومی سازی شده است که صرفه جویی بالای پنج تا هشت میلیون یورویی به همراه داشته است.

ساکی بیان کرد: در سال گذشته پتروشیمی شازند موفق شد ۱.۸ درصد از برنامه جلوتر حرکت کند که پیش‌بینی و برنامه ریزی امسال نیز بالاتر از میزان تولید سال گذشته است.

وی گفت: شرکت پتروشیمی شازند تاکنون پنج هزار قطعه اساسی و مهم را داخلی سازی کرده است که از دیگر افتخارات این شرکت می‌باشد.

شرکت پتروشیمی شازند یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن محصول تولید و با صادرات ۳۰۰ میلیون دلاری محصولات شیمیایی و پلیمری، تامین کننده مواد اولیه و میانی برای ۵ هزار کارخانه پایین دستی می باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    1 0
    حالا برجام که دوباره راه بیافته همه این تولید کننده رو به حال خودش رها می کنند و می روند دنبال واردات.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس