مایک پمپئو - نمایه

وزیر خارجه سابق آمریکا می‌نویسد: ما در خاورمیانه تصمیم‌های سختی گرفتیم و گاهی اوقات موفقیت‌های بزرگی هم داشتیم. اما هیچ‌چیز در خاورمیانه آسان به دست نمی‌آید. در نهایت، در عراق مقابل ایران شکست خوردیم.

سرویس جهان مشرق «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا و مدیر سابق سی‌آی‌ای (هر دو در دولت دونالد ترامپ) یکی از ایران‌ستیزترین سیاستمداران آمریکاست. پمپئو پس از خروج زودهنگام از دولت آمریکا با تک‌دوره‌ای شدن ریاست‌جمهوری ترامپ، اقدام به انتشار کتابی تحت عنوان «هرگز کوتاه نیا: جنگیدن برای آمریکایی که عاشقش هستم[۱]» کرد که به تجربیاتش در دوران خدمت در دولت آمریکا پرداخته است. مشرق قصد دارد طی یک مجموعه گزارش بخش‌های مربوط به ایران در این کتاب را خدمت مخاطبان محترم ارائه کند. آن‌چه در ادامه می‌خوانید قسمت بیست‌ودوم از این مجموعه گزارش است. برای خواندن قسمت‌های قبلی می‌توانید از لینک‌های انتهای همین گزارش استفاده کنید.

کتاب مایک پمپئو: در عراق از ایران شکست خوردیم/ تهران پایگاه اصلی القاعده است

جلد کتاب «هرگز کوتاه نیا: جنگیدن برای آمریکایی که عاشقش هستم» نوشته‌ی «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا و مدیر سابق سی‌آی‌ای (+)


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه‌ی سیاسی کشور از محتوای کتاب مذکور این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این کتاب لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


فصل ۱۴: فکرهای جدید را امتحان کن

مانورهای جدید در خاورمیانه

ما در خاورمیانه بر سر دوراهی‌های مختلف، انتخاب‌های سختی انجام دادیم و گاهی اوقات موفقیت‌های بزرگی هم داشتیم. با این حال، عراق یک مشکل دائمی بود. وینستون چرچیل [نخست‌وزیر سابق انگلیس] زمانی گفت که فعالیت در عراق مانند «زندگی در یک آتشفشان قدرنشناس» است. از زمان سرنگونی صدام حسین تا کنون این آتشفشان هزاران سرباز و دیپلمات آمریکایی را در معرض خطر قرار داده است. ما می‌خواستیم تعهداتمان برای ایجاد ثبات در عراق را انجام بدهیم و اجازه ندهیم این کشور تبدیل به یک شاه‌نشین ایرانی شود. دست‌کم در یک مورد، سعی کردم خلاقیت به خرج دهم. موفقیت سی‌آی‌ای بر اساس نبوغ است. سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، ما سعی کردیم به «آدم‌خوبه»ها در عراق کمک کنیم تا در انتخابات سراسری موفق شوند. ایران به نمایندگان مجلس رشوه می‌داد تا آدمِ تندرو و ضدآمریکایی خودش را به قدرت برساند. ما نمی‌توانستیم به این شکل رقابت کنیم، اما من و تیمم راه‌حلی برای این مشکل در نظر داشتیم.

مستند آمریکایی «جنگ سایه» درباره‌ی نقش شهید سلیمانی در پیروزی ایران در مبارزه با آمریکا بر سر کنترل خاورمیانه [دانلود با حجم ~ ۲۰۰ مگابایت]

در همین‌باره بخوانید:

›› نقش شهید سلیمانی در وحدت ایران و عراق

›› دیپلمات آمریکایی: سلیمانی برای مردم خاورمیانه مقدس بود

من آن را به کمیته‌ی نظارتم در کنگره ارائه کردم. قرار نبود خیلی مخفیانه باشد، اما عملاً مجانی بود. با این حال، از گردوخاکی که طرح این راه‌حل درست کرد، شوکه شدم. سناتور کاملا هریس [سناتور وقت ایالت کالیفرنیا و معاون اول فعلی رئیس‌جمهور آمریکا] گفت: «خب، ایران که قطعاً از این کار خوشش نخواهد آمد.» بله خب؛ قطعاً آیت‌الله‌ها از فکر ما متنفر بودند. «آدام شیف» [نماینده‌ی کالیفرنیا در مجلس نمایندگان و از اعضای ارشد و بعداً رئیس کمیته‌ی اطلاعات این مجلس] وسط توطئه‌ی روسیه [اتهام به ترامپ مبنی بر همکاری با روسیه برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری] گفت: «به هیچ وجه؛ اصلاً نمی‌شود این کار را بکنید.» اعصاب‌خردکن‌ترین واکنش، واکنش سناتور «ریچارد دوربین» نماینده‌ی ایلینوی، بود که این گفت‌وگو را با من داشت:

دوربین: چگونه می‌خواهید این مسئله را برای [روزنامه‌ی جناح چپی] نیویورک‌تایمز توضیح دهید؟

من: قربان! اولاً، ما قرار نیست هیچ کار اشتباهی انجام دهیم. فقط می‌خواهیم جلوی فساد و ایران را همزمان بگیریم. به علاوه، خیر سرمان، ما آمریکا هستیم. من این مسئله را برای نیویورک‌تایمز توضیح نمی‌دهم، چون آن‌ها اصلاً درک نمی‌کنند که ما آدم‌خوبه هستیم.

سخنرانی «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا، درباره‌ی سیاست ضدایرانی «فشار حداکثری» دولت ترامپ پس از خروج از برجام و اِعمال «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» علیه ایران؛ سیاستی که البته نهایتاً به هیچ نتیجه‌ای نرسید [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› «کامِلا هریس» معاون اول بایدن کیست؟

با این وجود، من در مأموریتم برای ایجاد یک عراق مستقل و خودمتار شرکای بهتری از برخی اعضای کنگره‌ی آمریکا داشتم. «برهم صالح» رئیس‌جمهور [وقت] عراق، یکی از آن‌ها بود. بارزانی‌ها در کردستان، در شمال عراق، نیز شرکای خوبی بودند. رهبری کُردها در داخل عراق کار چالش‌برانگیزی است. کردها دائماً تحت تهدید ایران هستند، اما همکاریِ اغلب بی‌سروصدایی که با ما داشتند عالی بود. آمریکا کم‌تر جنگجو یا دوستی به خوبی کردها دارد. البته هیچ‌چیز در خاورمیانه آسان به دست نمی‌آید. در نهایت، ما در داخل عراق مقابل ایران شکست خوردیم، و تا به امروز هم این نبرد بر سر آزادی و استقلال مردم عراق ادامه دارد.

کتاب مایک پمپئو: در عراق از ایران شکست خوردیم/ تهران پایگاه اصلی القاعده است

«مایک پمپئو» (چپ) وزیر خارجه‌ی وقت آمریکا، ماه می سال ۲۰۱۹ با «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق، در بغداد، پایتخت این کشور، دیدار می‌کند. پمپئو می‌گوید صالح یکی از متحدان او در اجرای سیاست‌هایش درباره‌ی عراق بوده است، اما اعتراف می‌کند که نهایتاً دولت ترامپ در عراق از ایران شکست خورده است. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› ایران مطمئن‌ترین همسایه و متحد برای عراق است

›› ایران آمریکا را در «جنگ سیاسی» عراق و سوریه شکست داده است

›› تازه‌ترین نمادسازی آمریکا برای عملیات‌های خرابکارانه/ «جوکر» در اغتشاشات عراق چه می‌کند؟


فصل ۱۷: حضور داشتن

مأموریت تمام شد

متأسفانه، روزی فرا رسید که دیگر نمی‌توانستم به عنوان وزیر خارجه حضور داشته باشم. پس از ماه‌ها کشمکش حقوقی، رئیس‌جمهور ترامپ در اعتراض خود به نتیجه‌ی انتخابات ۲۰۲۰ شکست خورد. بالأخره وقتش شده بود؛ اما من مصمم بودم در همان روزهای پایانی هم تا جایی که ممکن است سیاست‌های درست را پیش ببرم. ما مجموعه‌ای از اقدامات نهایی را انجام دادیم، از جمله وضع تحریم‌های مربوط به ونزوئلا، ایران، کوبا، و بدرفتاری‌های حزب کمونیست چین در هنگ‌کنگ. و یک روز مانده به آخرین روز دوره‌ی خدمتم، نسل‌کشی در سین‌کیانگ را محکوم کردیم.

کتاب مایک پمپئو: خدمت در دولت ترامپ لطف خدا بود/ آمریکا درخشان‌ترین ستاره در تاریک‌ترین آسمان‌های جهان است

«مایک پمپئو» (مرکز تصویر، راست) ۲۰ ژانویه‌ی ۲۰۲۱، پس از پایان دورانش در رأس وزارت خارجه‌ی آمریکا، ساختمان «هری ترومن» مقر این وزارت‌خانه، را ترک می‌کند. (+)

سخنرانی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور وقت آمریکا، درباره‌ی «تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری» سال ۲۰۲۰. این سخنرانی ساعاتی پیش از حمله‌ی معترضان به ساختمان کنگره‌ی آمریکا ایراد شده است. [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› فرانسیس فوکویاما: حمله به کنگره نشانه افول آمریکا بود

›› جیمی کارتر: آمریکا در لبه پرتگاه و در آستانه جنگ داخلی است

›› ابعاد دیگری از یک حادثه بی‌سابقه/ پرچم جنگ داخلی آمریکا در کنگره چه می‌کرد؟

›› ترامپ سیاست خارجی آمریکا را در آمریکا پیاده کرد/ واکنش‌ها به حوادث کنگره آمریکا

همچنین سخنرانی‌ای را انجام دادم که مدت‌ها بود دلم می‌خواست ایراد کنم. در آن سخنرانی توضیح دادم که چگونه تهران به پناهگاهی برای رهبران ارشد القاعده تبدیل شده است. جهان باید می‌دانست که تهدید ایران بسیار گسترده‌تر از سلاح هسته‌ای است. ایران، با مجوز دولت این کشور، طی سال‌های پس از ۱۱ سپتامبر به پایگاه اصلی القاعده تبدیل شده بود. تنها کافیست این در نظر بگیریم که عبدالله احمد عبدالله، مرد شماره‌ی دوی القاعده، که اسم رمزش ابومحمد المصری بود، در یکی از روزهای آگوست ۲۰۲۰ در حالی که به‌راحتی در داخل ایران زندگی می‌کرد، به ضرب گلوله کشته شد. عبدالله در خیابان‌های تهران کشته شد، نه در مناطق قبیله‌ای فدرال پاکستان یا شرق افغانستان. دوباره به دنیا یادآوری می‌کنم: قاتلان سه هزار آمریکایی [در حادثه‌ی ۱۱ سپتامبر]، دیگر عمده‌ی توطئه‌های خارجی‌شان علیه آمریکا را از خاک افغانستان انجام نمی‌دهند؛ در ایران هستند.

بخشی از سخنرانی بایدن و اعلام تصمیم دولتش برای خروج از افغانستان [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› سرنوشت تلخ افغان‌هایی که به آمریکا کمک کردند

›› «محمد اشرف غنی»؛ فراز و فرود یک رئیس‌جمهور متواری

›› اندیشکده بروکینگز: ۱۱ سپتامبر چگونه افول ایالات متحده را رقم زد؟

›› خروج «ترامپیِ» بایدن از پایگاه بگرام و فرار آمریکا از بازی تاج‌وتخت افغانستان

رسانه‌ها همان‌طور که ادعاهای من مبنی بر این‌که آمریکا اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد قاسم سلیمانی در حال طراحی حملات بیش‌تر علیه آمریکایی‌هاست، را انکار کردند، در واکنش به این سخنرانی نیز تیترهای زیادی زدند که حاوی همین پیام بود: نیویورک‌تایمز: «پمپئو می‌گوید ایران پایگاه جدیدی برای القاعده است؛ اما مدرکی ارائه نمی‌دهد[۲]». رویترز: «پمپئو می‌گوید ایران به القاعده یک «پایگاه جدید» داده است؛ تحلیلگران [به این ادعا] بدبین هستند[۳]». الجزیره: «پمپئو می‌گوید ایران «پایگاه جدید القاعده» است؛ بدون هیچ مدرکی»[۴].

«نبیل خوری» دیپلمات آمریکایی و عضو سابق «سرویس خارجی» وزارت خارجه‌ی آمریکا، می‌گوید توجیهات دولت ترامپ برای ترور شهید سلیمانی، از جمله حمله به سفارت آمریکا، دروغ هستند. [دانلود]

من قبلاً تصور می‌کردم خبرنگاران بلدند چگونه از گوگل استفاده کنند. فقط کافی بود گزارش‌های وزارت خارجه درباره‌ی تروریسم را جست‌وجو کنند تا ببینند من بلوف نمی‌زنم. نسخه‌ی سال ۲۰۲۰ این گزارش می‌گوید: «ایران تمایلی به محاکمه‌ی اعضای ارشد القاعده که ساکن این کشور هستند، نداشته و از معرفی علنی اعضای تحت بازداشتش خودداری کرده است.» نسخه‌ی سال ۲۰۲۱ این گزارش، که در دوره‌ی پرزیدنت بایدن منتشر شد، ادبیات تقریباً یکسانی داشت، اما با یک تغییر ظریف: «ایران تمایلی به محاکمه‌ی اعضای ارشد القاعده که ساکن این کشور هستند، نداشته و از معرفی علنی اعضایی که می‌داند در ایران زندگی می‌کنند خودداری کرده است» (تأکید از من). این تفاوت کوچک به این خاطر اتفاق نیفتاد که دولت بایدن فکر می‌کند من در مورد حقایق دچار اشتباه شده‌ام، بلکه دلیلش این است که نمی‌توانند قبول کنند که من درست می‌گفتم که ایران فعالانه به عوامل القاعده پناه می‌دهد؛ احتمالاً به این دلیل که دولت می‌خواهد به توافق هسته‌ای بازگردد. دارند با مبارزه با تروریسم، سیاست‌بازی می‌کنند.

بایدن می‌گوید تخریب برجام کار ترامپ بود، اما احیای آن وظیفه‌ی ایران است. [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› ورای وعده‌ها و خط قرمزها؛ آیا می‌توان برجام را نجات داد؟

›› آیا برجام احیا می‌شود؟/ «تصمیم سیاسی» مورد نظر ایران چیست؟

›› رئیس‌جمهور «بزدل»؛ بایدن «نمی‌تواند» یا «نمی‌خواهد» برجام را احیا کند؟

›› مذاکرات لغو تحریم‌ها: کدام مسائل حل شده و کدام موضوعات باقی مانده است؟


آن‌چه خواندید قسمت بیست‌ودوم از خلاصه‌ی کتاب «هرگز کوتاه نیا» به قلم مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا و مدیر سابق سی‌آی‌ای، بود. قسمت‌های قبلی این مجموعه گزارش را از لینک‌های زیر بخوانید. قسمت بعدی و آخر این مجموعه به‌زودی در مشرق منتشر خواهد شد. برای مطالعه‌ی ترجمه‌ی مشرق از کتاب‌های دیگر به کتاب‌خانه‌ی مشرق مراجعه نمایید.

قسمت‌های قبلی مجموعه گزارش

قسمت اول: خدمت در دولت ترامپ لطف خدا بود/ آمریکا درخشان‌ترین ستاره در تاریک‌ترین آسمان‌های جهان است

قسمت دوم: فشار کوبنده‌ای به ایران آوردیم/ برنامه‌ای برای تعطیلات در تهران ندارم

قسمت سوم: ماجرای انتخاب «آیت‌الله مایک» برای عملیات علیه ایران/ سلوک با رئیس موساد به صرف ویسکی و سیگار

قسمت چهارم: برجام یک کیسه «باقالی سحرآمیز» بود/ قاسم سلیمانی مغز متفکر برنامه‌های ایران بود

قسمت پنجم: برجام حتی یک سند امضاشده هم نبود/ ماجرای «شاهکار موساد در سرقت آرشیو هسته‌ای ایران»

◄ قسمت ششم: سیاست «فشار حداکثری» و تشکیل «گروه اقدام ایران»/ نقش چین در خنثی‌سازی تحریم‌های ضدایرانی دولت ترامپ

◄ قسمت هفتم: پشت پرده دفاع دولت ترامپ از محمد بن‌سلمان پس از قتل خاشقجی/ یهودی‌ها را از ‏دست قاسم سلیمانی نجات دادم

◄ قسمت هشتم: پیشنهاد ترور سلیمانی را من به ترامپ دادم/ ماجرای توئیت تهدیدآمیز ترامپ خطاب به روحانی

◄ قسمت نهم: نقشه دیدار روحانی و ترامپ در سازمان ملل/ من و بولتون و نتانیاهو جلوی بازگشت آمریکا به برجام را گرفتیم

◄ قسمت دهم: ظریف عاشق رستوران‌ها و هتل‌های نیویورک بود/ «رافائل گروسی» با لابی ما رئیس آژانس انرژی اتمی شد

◄ قسمت یازدهم: سلیمانی سیمای قهرمان‌ها را داشت/ نیروهایش عاشقش بودند و رهبران خاورمیانه از او حساب می‌بردند

◄ قسمت دوازدهم: دو بار پیشنهاد حمله به ایران را به ترامپ دادم/ چرا آمریکا به سرنگونی گلوبال‌هاوک واکنش نظامی نشان نداد

◄ قسمت سیزدهم: ترامپ چگونه متقاعد شد شهید سلیمانی را ترور کند/ جزئیات آماده‌سازی برای عملیات در فرودگاه بغداد

◄ قسمت چهاردهم: توصیف عملیات ترور شهید سلیمانی از زبان وزیر خارجه وقت آمریکا

◄ قسمت پانزدهم: ایران می‌تواند من را در خاک آمریکا ترور کند/ ایرانی‌ها هنوز به دنبال انتقام سلیمانی هستند

◄ قسمت شانزدهم: آمریکایی‌ها هنوز در حسرت «انقلاب سبز»/ اگر ترامپ رئیس‌جمهور می‌ماند، رهبر ایران دوباره «جام زهر» را می‌نوشید

◄ قسمت هفدهم: توجیه پمپئو برای خروج از برجام/ دفاع تمام‌قد وزیر خارجه ترامپ از از یک‌جانبه‌گرایی آمریکا

◄ قسمت هجدهم: برای نجات گروگان‌های آمریکایی به ایران باج ندادیم/ «رابرت لوینسون» از نظر ما مرده است

◄ قسمت نوزدهم: ماجرای ماست‌مالی حمله به «مکان‌های فرهنگی» ایران/ در دولت ترامپ، بالا همان پایین بود و سیاه همان سفید

◄ قسمت بیستم: دعای وزیر خارجه آمریکا در بیت‌المقدس/ گل سرسبد سیاست خارجی آمریکا حمایت از اسرائیل است

◄ قسمت بیست‌ویکم: برجام احمقانه‌ترین سیاست خارجی دوران معاصر بود/ پیام پمپئو به امارات بعد از ترور شهید سلیمانی


[۱] Never Give an Inch: Fighting for the America I Love Link

[۲] Pompeo Says Iran Is New Base for Al Qaeda, but Offers Little Proof Link

[۳] Pompeo says Iran gives al Qaeda new 'home base,' analysts skeptical Link

[۴] Pompeo says al-Qaeda’s ‘new home base’ is Iran, with no evidence Link

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    10 16
    این پمپ ... قطعاً ایران یه کاری کرده که اینجوری ازش بد میگه و متنفره!!!
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
      16 4
      ایران آرزوهای خبیثانه و پلید این ابلیس را بر باد داده
    • US ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
      9 3
      ساختار تک تک سلولهای یانکیها از جنایت و خباثت و ادمکشی و کودکی کشی و خونخواری و پستی و نکبت و پلیدی و رذالت و خدا ستیزی و نوکری ابلیس شکل گرفته است
    • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
      6 0
      ظاهرا
    • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
      10 5
      حتما باید ترور بشه رذل کثیف
    • مخلص IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
      1 0
      اخوی آنها اول در اتاق فکر تحلیل ژرف و عمیق میکنند سپس در گفتار و کردارشان مانور میدهند مواظب باش منحرفت نکنند اهل خرد را یک اشاره بس است
  • BE ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    3 2
    لطفا عنوان از کتاب این نسازید...
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    9 5
    به ولله قسم تمام حاکمان آمریکای جنایت کار در جهان، ابلیس شیطان لعین اینا هستند، کل رؤسای آمریکا ازجمله ترامپ و پمپه او و بایدن و....همگی زد بشریت جهان هستند
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
      3 3
      بعدش
  • ایرانی IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    11 6
    خوک کثیف دخلت رو میاریم چیز زیادی از عمرت باقی نمونده جانی نفرت انگیز
    • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
      5 5
      بابا رحم کن😂
  • رضا CA ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    6 2
    هفت‌تیر کشهای دروغ گو که داعش راساختن سربریدن تجاوز کردن غارت کردن فرمانده آنها مایک پمپو بودیانکی برگرد به خانه درایران وعراق وسوریه جایی نداری قاتل سردارسلیمانی
  • DE ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    7 4
    راهبرد اصلی دشمنان ما اعزام تروریست نیست راهبرد اصلی گسیل اتباع اجنبی اموزش ندیده بیسواد و با زادوولد فرا‌ان برای ضربه به ترکیب جمعیتی و فرهنگ مقاومت و مذهبی در کشور است امروزه ۱۰ میلیون اتباع اجنبی در ایران چکارمی کنند؟ مسئولان طبق معمول در خواب تا زمانی که ضربه را بزنند
  • Omid US ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    3 4
    حرف مفت میزنه ادرس غلط میده سودانی خودش مهره غربه قرار شد ابو مهدی مهندس رو بیاریم رو کار که نشد
    • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
      1 1
      حالا شما دفعه بعد یکی که با خودت هماهنگه بیار رو کار
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    5 5
    چند سال پیش بود که اسرائیل یکی از رهبران القاعده رو در تهران ترور کرد که به دروغ گفتید استاد لبنانی بوده
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    3 3
    دروغه این آشغال همچین حرفی نزده
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    3 4
    با همدیگه این کتابو نوشتید،عنوانشم بذارید،دوستی پنهانی،سرگرم کردن مردم،غارت خاورمیانه
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    5 3
    این اقای پمپئو عجب ادم با وجدان و جهادی و مسئولیت پذیری بوده است. حیف که اهل ایران نبود.‌ ادم تعجب می کند که این مرد چنان با ایران دشمنی دارد و این طور شبانه روزی تلاش می کند گویا ایران خانواده اش را جلویش اتش زده است و او می خواهد انتقامی بزرگ بگیرد/ نسبت بسیاری از مسئولین ما به پمپئو، نسبت ماست و خنجر است
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    7 1
    این آقا نوکر صهیونیست جهانی است
  • حبیب IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    4 7
    برعکس ایران کاملا در همه زمینه ها شکست خورد .
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    3 3
    به نظرم ايشون صادقانه داره كارها و نظراتش رو ميگه هرچند راهش كاملا باطل هست
    • سلام IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
      2 1
      ایشون وزیر خارجه امریکا انکار هیچ گاه نبود بلکه وزیر خارجه سابق رژبم صهیونیستی بوده در اصل. نخستین وزیری بوده که ظاهرن امریکایی بوده ولی سرسپردگیش رو به صهیونیستا اشکارا اعلام کرده. التکاس تفکر و تعقل
  • علی IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    7 3
    این بیشرف ازعاملان اصلی شهادت سردارسلیمانی است..تااین بی ناموس کشته نشه من دلم آروم نمیگیره..
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    0 2
    ساخت فوری بمب اتم ایرانی، پس گرفتن سرزمین های ازدست رفته مثل کویت و ... ____ برای انتخاب نام اولین بمب اتم ایرانی فراخوان بگذاریم.
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    3 0
    دولت قیمت هیچ کالایی را نباید ثابت نگه دارد. چرا نفت و بنزین قیمت تولید و قیمت فروشش مشخص نمی شود ، چرا شفافیت وزارت نفت و شرکت های دولتی نفتی را برقرار نمی کنید . کمی اعتماد به نفس حکمرانی داشته باشید
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    2 0
    چه افتخاراتی!
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    5 2
    این که چیزی نیست ایران پایگاه طالبان هم هست.
    • علی IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
      2 0
      تا یا جاهلی یا خائن..ایران هیچوقت پایگاه طالبان نه بوده و نه میشه...قصه ی طالبان با داعش خیلی فرق میکنه..
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    0 1
    ما باید نسبت به اندیشه های ناب اسلامی درآمریکا فعالیت کنیم این یک اصل است وباید انجام شود
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    1 1
    عبدالحمید
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    1 1
    آمریکا شیطان بزرگ است
  • mojtaba SE ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
    0 2
    پمپئو راست میگه ایران پایگاه القاعده.است.چون تنها رولش جنگ در منطقه و بحرانسازی بود
  • من غدیریم IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
    0 1
    اینو مطمئن هستم قدرت آمریکا بزودی فرو خواهند ریخت و آمریکا هم مثل شوروی فروپاشی خواهند شد و قدرت جهان در حال متحول هست قدرت جهان و امپراتوری دوباره به آسیا قاره کهن و متمدن برخواهد گشت. دست آمریکا و غرب به خون هزاران مظلومان جهان آغشته است.
  • حمید ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
    2 0
    پمپ لجن
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
    2 0
    پمپو تو تارنماییی از شیطان هستی قطعا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس