هوش مصنوعی

در پنل سبقت گرفتن هوش مصنوعی از انسان در نمایشگاه اینوتکس ۱۴۰۲، به بررسی خطرات آینده در این حوزه پرداخته شد.

به گزارش مشرق، پنل های هوش مصنوعی مهمان سومین روز از نمایشگاه اینوتکس بودند. در یکی از این پنل ها خطرات توسعه بیش از حد هوش مصنوعی و از طرفی نیاز جامعه بشری به این فناوری مورد بررسی قرار گرفت. محمد مهدی ارزانی، صادق سلحشور و رحمان یوسف زاده سه کارشناسی بودند که در این پنل به بررسی ابعاد خطرآفرین و مورد نیاز هوش مصنوعی در جوامع بشری پرداختند.

محمد مهدی ارزانی کارشناس حوزه هوش مصنوعی در رابطه با افزایش قدرت پردازش هوش های مصنوعی و تغییراتی که در زندگی انسان ها رخ خواهد داد گفت: تا پیش از توسعه هوش مصنوعی تا حد کنونی نیز شاهد تغییر در روند زندگی بشر بودیم برای مثال زمانی که کامپیوترها مورد استفاده قرار گرفتند و استفاده کاربران از نرم افزارهای حسابداری آغاز شد، از همان زمان شاهد جلو زدن فناوری و قدرت محاسبات ماشینی از ذهن انسان ها بودیم و الان در حال فتح آخرین قله های این حوزه هستیم.

وی ادامه داد: خوب است قدرت پردازش هوش مصنوعی chatgtp 4 را مورد بررسی قرار دهیم. مغز انسان حدود ۸۶ میلیارد نورون دارد و هوش مصنوعی chatgtp 4 حدود ۱۰۰ میلیارد نورون دارد و این عدد روز به روز افزایش پیدا می کند و شاید در آینده اصلا قدرت پردازش این هوش مصنوعی با انسان قابل مقایسه نباشد.

ارزانی ادامه داد: صنعت بازی های رایانه ای یکی از مهم ترین عوامل در توسعه هوش مصنوعی بود و باعث شد هوش مصنوعی به سرعت رشد کند چرا که هدف از ابزارهای پردازشی در ابتدا بازی و پردازش های مربوط به آن بود و در مرحله دوم از این ابزارها برای هوش مصنوعی استفاده شد.

علاوه بر این در صنعت بازی سازی دو عامل باعث توسعه هوش مصنوعی شد یکی از این موارد رابطه نزدیک سازندگان بازی های رایانه ای با گیمرها به طوری که خود بازی سازها هم عناوین رایانه ای را اجرا می کردند که ما در صنایع دیگر مثل پزشکی شاهد آن نیستیم و دیگری راحتی در انجام آزمایش های مختلف در این حوزه بود. مهم ترین عامل در این حوزه نیز موضوع قوانین است که خیلی دست و پای توسعه دهنده را نمیبندد.

صادق سلحشور نیز در رابطه با قدرت پردازش هوش مصنوعی گفت: به نظر من تنها قدرت پردازش مهم نیست و هوش مصنوعی نمی تواند به انسان ها برسد چرا که هوش مصنوعی دارای خرد نیست و هنوز در حال انجام کارهایی است که انسان ها از آن می خواهند.

وی افزود: رسیدن هوش مصنوعی به تکینگی زمانی اتفاق میوفتد که هوش مصنوعی به خرد برسد و انسان ها را پشت سر بگذارد و تا زمانی که به این مرحله نرسد کاملا به انسان ها وابسته خواهد بود. در حال حاضر هوش مصنوعی توانایی اثر گذاشتن مستقیم روی زندگی انسان ها را ندارد و از خود قدرت اختیار ندارد.

در ادامه رحمان یوسف زاده کارشناس این حوزه گفت: باید از جنبه ای دیگر به موضوع هوش مصنوعی نگاه کرد. در هوش مصنوعی باید از بخش پارامترها وارد شد به طور کلی ذهن انسان حدود ۱۰۰ تریلیون پارامتر دارد و chatgpt 4 بین ۱ تا ۱۷۰ تریلیون پارامتر دارد. در حال حاضر عملکردی که این هوش مصنوعی دارد از ذهن انسان ها بسیار بهینه تر است و این هوش مصنوعی توانسته اطلاعاتی که هزاران نفر دارند را برای خود فشرده سازی کرده و مدام در حال پردازش آن است.

وی ادامه داد: به نظر می رسد مدل های جدید هوش مصنوعی از ذهن انسان ها بهتر عمل می کنند و از انسان ها باهوش تر هستند و به طور معمول هرچیز که برتری هوشی داشته باشد می تواند موجوداتی که هوش کمتری دارند را کنترل کند.

یوسف زاده افزود: بر اساس یک تحقیق بسیاری از دانشمندان این حوزه بر این باور هستند که رایانه ها می توانند حدود ۱۰ درصد از انسان ها را در آینده کنترل کنند. هوش مصنوعی تا کنون صرفا کارهایی را انجام داده که ما به آن ها یاد دادیم و ما برای آن ها مسئله ای را طرح می کردیم و هوش مصنوعی آن را حل می کرد اما از الان به بعد ظاهرا موضوع حل مسئله جای خود را به طرح مسئله می دهد که در این صورت می تواند انسان را در اختیار خود بگیرد.

وی در ادامه گفت: می توانیم از کامپیوتر بخواهیم سرطان را ریشه کن کند، به طور معقول هوش مصنوعی راه های درمان را باید ارائه دهد اما اگر هوش مصنوعی تصمیم بگیرد تمام افرادی که سرطان دارند را از بین ببرد چه خواهد شد؟ در این صورت هم سرطان از بین رفته است اما از راهی که برای انسان ها غیر اخلاقی است. به نظر من احتمال دارد هوش مصنوعی در چند سال آینده به خرد برسد و در این صورت اتفاقی ناگوار خواهد افتاد.

اگر قدرت پردازش بیش از این شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

محمد مهدی ارزانی در این راستا گفت: هوش انسان دارای جنبه های مختلفی است که خرد جنبه عالی آن است و انسان با قدرت ذهنش به تصمیماتش می رسد، در بسیاری از این موارد ماشین ها به انسان نزدیک شده اند و در برخی موارد حتی انسان را رد کرده اند. به طور کلی هوش مصنوعی به خوبی می تواند چیزهایی که قبلا دیده است را ترکیب و تقلید کند.

وی افزود: چیزی که خطر دارد این است که ما انسان ها چه قدر تاکنون برای رسیدن به یک هدف چیزهایی که با آن آشنایی داریم را با هم زیر چند ثانیه ترکیب کرده ایم. به این ترتیب بسیاری از کارها کنار خواهد رفت. نگرانی بسیاری که در این حوزه وجود دارد عقب ماندن هوش انسان از قدرت پردازش هوش مصنوعی است به طوری شاید مجبور شیم ذهن یک انسان را در مقایسه با هوش مصنوعی به اندازه یک جلبک تلقی کنیم.

ارزانی در ادامه گفت: موضوع خطرآفرین بعدی ساخت سلاح به کمک هوش مصنوعی است، جنگی را تصور کنید که یک طرف آن انسان و طرف دیگر آن هوش مصنوعی باشد. در این جنگ با از بین رفتن هرکدام از تجهیزات هوش مصنوعی فوری تجهیزات جایگزینی استفاده خواهد شد اما با از رفتن انسان ها عملا جنگ به سود هوش مصنوعی تمام می شود.

لزوم تنظیم قوانین برای استفاده از هوش مصنوعی

صادق سلحشور در پاسخ به اینکه هوش مصنوعی تا چه اندازه خطرناک است گفت: ما اصلا نباید از هوش مصنوعی بترسیم، بلکه باید تنظیم قوانین و روابط این حوزه دست افرادی باشد که بتوانند راه درست را تشخیص دهند. هوش مصنوعی می تواند سلاح خطرناکی باشد و لازم است کنترل آن دست افراد خردمندی باشد که جان انسان ها اولویت آن فرد باشد.

وی افزود: باید سطح خلاقیت انسان ها افزایش پیدا کند و این خلاقیت در کنار خرد است که باعث می شود انسان ها نسبت به هوش مصنوعی برتری داشته باشد. اگر انسان ها برای افزایش خلاقیت خود تلاش نکنند در آینده به طور قطعی بحران کار خواهیم داشت چرا که هوش مصنوعی بسیاری از کارهای فعلی را از بین خواهد برد. درست است ما از هوش مصنوعی به عنوان ابزاری برای افزایش خلاقیت خود نگاه کنیم و آن را تحت اختیار خود قرار دهیم.

اگر به هوش مصنوعی بیش از حد میدان داده شود چه خواهد شد؟

محمد مهدی ارزانی در این راستا گفت: اگر هوش مصنوعی بیش از اندازه قدرت اختیار داشته باشد و در صورتی که هوش مصنوعی به خلاقیت هم برسد یک فاجعه رخ خواهد داد و آن وقت باید گفت انسان ها تحت کنترل هوش مصنوعی هستند.

صادق سلحشور در انتها ضمن مهم داستن ورود در زمینه هوش مصنوعی گفت: شهر لندن به تنهایی توانسته است به اندازه کل آمریکا در هوش مصنوعی فعالیت داشته باشد و حتی از این کشور عبور کند. بنابراین می توان با برنامه ریزی و هزینه درست منابع در این زمینه به پیشرفت بسیار خوبی رسید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس