کد خبر 1488958
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۹
محسن مهدیان

ممکن است برخی در داخل شعار براندازی دهند؛ شعاری ساختارشکن و پرهزینه؛ اما برانداز نیستند و راه مقابله با براندازی اینجا نیست.

به گزارش مشرق، محسن مهدیان طی یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت: این متن در پی پاسخ به چیست؟ ممکن است برخی در داخل شعار براندازی دهند؛ شعاری ساختارشکن و پرهزینه؛ اما برانداز نیستند و راه مقابله با براندازی اینجا نیست.

یکم. براندازی در همه ‌جای دنیا سخت قبیح است. طبیعی است که برخورد با برانداز نیز همیشه شکننده خواهد بود. هیچ حکومتی با امنیت و سلامت مردمش شوخی نمی‌کند؛ برای همین همواره داعیه براندازی، پرهزینه بوده است؛ حتی براندازهایی که نقاب اصلاح گری دارند. اما این روزها ما با افرادی مواجهیم که شعار براندازی می‌دهند، ولی برانداز نیستند.

دوم. در دوران دانشجویی ما و دهه‌۷۰، عمده اختلافات حول مباحث اعتقادی بود؛ از صراط‌های مستقیم تا پلورالیزم دینی و هرمنوتیک و غیره.

آن جوان‌ها را کسی ضددین نمی‌دانست. اغلب تحت‌تأثیر رسانه‌های وقت، گرفتار شبهاتی می‌شدند و بعد از مدتی هم بسیاری از مسائل با روشنگری برای‌شان حل و فصل می‌شد. روح مرحوم مصباح یزدی شاد؛ شهرتش به‌همین روشنگری‌ها بود.

سوم. اما امروز دشمنی تغییر کرده و بی‌نقاب است؛ کسی تلاش نمی‌کند کفر را در نفاق پنهان کند. دشمن صریحا می‌گوید: با اصل و تمامیت شما مشکل داریم؛ با خاک‌تان، با دین‌تان، با هویت‌تان. جماعتی نیز در داخل این را تکرار می‌کنند. حساب مزدوران و کاسبان تجزیه‌طلبی و خاک‌فروشی و دین‌ستیزی جداست؛ اما آنها که در داخل، این حرف‌ها را تکرار می‌کنند، واقعا تصور می‌کنند راه پیشرفت در خودزنی است؛ شبیه همان جماعتی که پاییز سال گذشته به کف خیابان آمدند.

چهارم. در یک جنگِ صدا قرار داریم؛ صدا به صدا نمی‌رسد. تنها با پژواک صداها در میان شبکه‌ها مواجهیم. صداها درون یک شبکه از ارتباطات انسانی می‌چرخد و اجازه ورود صدای مخالف را نمی‌دهد. هرکسی درون حلقه‌ای از هم صداهای خود گرفتار بوده که این ویژگی قهری جامعه شبکه‌ای است. اینجاست که باید حق دهیم. حق دهیم که در عصر به ‌ظاهر اطلاعات، خیلی‌ها خیلی چیزها را نبینند و نشنوند و بی‌اطلاع باشند. ناخواسته همه تصویرشان از واقعیت، همان است که جاعلان می‌سازند و جاهلان تکرار می‌کنند.

پنجم. چه بسا راز مدارای رهبر انقلاب با آنها که نادانسته به کف خیابان آمدند، همین باشد. حتی راز آن که فرمود آنها که کشف حجاب کردند هم روزی بازخواهند گشت؛ خورشید پشت ابر نخواهد ماند.

در ساختارشکنی شعار نمانیم؛ خیلی‌ها نادانسته تکرار می‌کنند. این جوان، همان جوان دهه ۷۰ است. یک روز مفتون شبهات مرتبط به ولایت ‌فقیه بود و امروز تمامیت ارضی. راه نیز تنها ۲ اصل است؛ اول روشنگری و دوم برخورد سخت با جریان فتنه ها؛ نه فتنه‌زده‌ها.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 3
  • FR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    0 0
    فتنه اصلی در کشور « اصلاح طلبی » ست آنهم نه فقط حالا نه فقط بعد از ۵۷ بلکه از بیش از صد سال قبل و انقلاب مشروطیت
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    4 0
    برخورد سخت با جریان فتنه رو هم دیدیم. درضمن جریان فتنه بدون فتنه زده ها بی معنی است.
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    0 0
    جوانان را دریابید ــ حنای آمریکا ؛ برای بزرگسالان ایران زمین ؛ دیگه رنگ نداره ــ مردم ایران(بزرگسالان) دیگه آنقدر در تاریخ خود با شگرد آمریکا و انگلیس آشنا شدند که دیگه فریب نمی خورند. ـــ از اولین آن : کودتای 28 مرداد ؛ تا آخرین آن : نارو زدن در برجام ـــ شگرد اصلی آمریکا : (گنجشک را رنگ میکنه جای قناری میفروشه) . اما اکنون جوانان را دریابید ـ
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    0 0
    اولین اولویت امنیت ملی ایران : آگاه نمودن جوانان ؛ مخصوصاً دانشجویان و دانش آموزان از شگرد ها و شعبده بازی های آمریکا در طول تاریخ ـــ
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    1 1
    راهکار اینه که بروید مالیخولیای خودتون را درمان کنید بلکه بتونید براندازها را بشناسیدو با مردم کمتر دشمنی کنید و به هر مخالفی انگ براندازی نزنید و تکفیر نکنید
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    1 1
    اونقدر به هر مخالفی انگ برانداز زدید و تکفیر کردید که خودتون هم از گیجی دچار مالیخولیای فوق حاد شدین بروید اول مالیخولیای خودتون رادرمان کنید بلکه بتونید براندازها را بشناسیدو با مردم کمتر دشمنی کنید
  • رضا IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    0 0
    عجب تحليل خفنى ! پس عده اى از ايرانى ها هم هستند كه با خاك و دين و هويت خودشون سر جنگ دارند !! جون داداش تو بايد دبير شوراى امنيت ميشدى !
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    0 3
    امکان بر خورد همیشگی با سرمایه داری وجود ندارد .....حکومت در ظاهر سکولار شبیه به چین در باطن به نفع دین داران بهتر است
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    1 1
    ما با آخوند جماعت مشکل داریم...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس