ناو مکران

دو ناو مکران و دنا در حالی طی روزهای آینده به میهن اسلامی‌مان باز می گردند که با خود چند پیام مهم به همراه دارند. پیامی که گواهی بخش اوج یافتن ایمان و باورمندی بر هر تحریم، تحریم کننده‌ای است.

به گزارش مشرق، ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش مشهور به ناوگروه ۳۶۰ پس از ۸ ماه دریانوردی و سفر به دور دنیا، طی روزهای آینده (دو یا سه روز آینده) به بندرعباس می رسد.

این ناوگروه در میانه مسیر خود در قالب پرواز بالگرد، پهپاد، تیراندازی و عملیات های اطلاعاتی و زیردریایی در رزمایش ذوالفقار ارتش نیز شرکت کرد.

این ناوگروه متشکل از دو ناو پشتیبانی مکران و رزم ناو دنا برای اولین بار در تاریخ دریانوردی کشورمان موفق شدند تا دور دنیا را یک بار به طور کامل طی کرده و حتی با عبور شگفت انگیز از اقیانوس آرام، بیش از ۶۳ هزار کیلومتر دریانوردی کنند.

غوغای ناوهای مکران و دنا در عالم دریانوردی +عکس و فیلم

اهمیت این ناوگروه از چند زاویه اهمیت دارد که مروری کوتاه بر آنها نشان می دهد که دوراندیشی حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در اعطای عنوان نیروی دریایی راهبردی به نیروی دریایی ارتش و تعریف مسؤولیت های مهم و کلیدی برای این نیرو، تا چه میزان توانسته سطح و تراز کشورمان را در عرصه های جهانی ارتقا بخشد.

۱- ناوگروه ۸۶ متشکل از ناو پشتیبانی مکران به عنوان بزرگ ترین ناو کشورمان و نیز رزم ناو دنا هر دو ساخت کشورمان هستند و این دریانوردی بیش از ۶۳ هزار کیلومتری با تجهیزات و ادوات داخلی و ساخت کشورمان و بر پایه یک دریانوردی مستقل بدون نگاه به ساحل انجام گرفته است. این افتخار کاملا بومی است و این دریانوردی بی نظیر است.

۲- رزمندگان حاضر در این ناوگروه بیش از ۸ ماه پیش خانواده خویش را در بندرعباس ترک کردند و اکنون پس از ۸ ماه به خانه باز می گردند. پشتیبانی کامل از خانواده های رزمندگان حاضر در این ناوگروه از اهمیت فراوانی برخوردار بوده تا آنان بتوانند در مأموریت خود موفق شوند و نیروی دریایی ارتش توانسته این پشتیبانی را به طور کامل در ابعاد متنوع پاسخ دهد.

۳- طب رزم و دریا ویژگی ها و پیچیدگی های خاص خود را دارد. رفتن به ۸ ماه دریانوردی طولانی حتما لوازمات و تجهیزات خاص خود را می طلبیده که نیروی دریایی ارتش در قالب این ناوگروه به جزیی ترین نیازها توجه کافی داشته است. برپایی اولین بیمارستان دریایی با بانک خون و پزشک و دارو، آزمایشگاه، دستگاههای تشخیصی در درون مکران از جمله این ویژگی ها بوده است. حتی در انتخاب نیروها نیز تلاش شده تا تنوعی از گروههای خونی در میان افسران وجود داشته باشد تا آنان به وقت نیاز بتوانند به هم خون و فرآورده های خونی اهدا کنند.

۴- این ناوگروه در طول مسیر خود در سواحل کشورهای مختلفی از جهان از جمله جاکارتا (اندونزی)، سواحل قاره آمریکا، ریودوژانیرو (برزیل)، کیپ تاون (آفریقای جنوبی) پیام دوستی و صلح ملت ایران را به نمایش گذارده و گاه در عبور از برخی مناطق دریایی و اقیانوسی جهان، نمایش دهنده اقتدار ملت ایران بوده. این ناوگروه برای دوستان ملت ایران، پیام دوستی و برای دشمنانش، حامل پیام اقتدار و قدرت و سرزندگی یک ملت تاریخ ساز بوده است.

غوغای ناوهای مکران و دنا در عالم دریانوردی +عکس و فیلم

ناوگروه ۸۶ در بندر جاکارتا - اندونزی

۵- عبور از اقیانوس های متلاطم به لوازم و پیش بینی هایی نیاز دارد. نیروی دریایی ارتش به گفته امیر دریادار شهرام ایرانی برای عبور از این تلاطم ها و ناپایداری های جوی، مجهز به نرم افزارهای ویژه ای شده که برای اولین بار و با توان داخلی بدست آمده است. نمونه آن نرم افزار هواشناسی خاصی است که پیش بینی نزدیک به واقعیتی برای روزها و هفته های آتی از وضعیت لحظه ای آب و هوا در اقیانوس داشته باشد.

۶- ادوات و تخصص لازم برای انجام تعمیرات موردی ناوبندر مکران و نیز رزم ناو دنا از دیگر موضوعات مهم در نظر گرفته شده در این مأموریت بوده است. در طول این مأموریت طولانی گاه لازم بوده که برخی بخش های این دو ناو مورد بررسی و تعمیرات قرار گیرد که تجهیزات و نیروی متخصص در نظر گرفته شده برای آن از تدابیر صورت گرفته است. برخی قطعات یدکی لازم برای بخش های داخلی این دو ناو نیز با ناوگروه اعزام شده است.

۷- دنا در روزهای سخت تلاطم در اقیانوس آرام توانسته تا بیش از ۴۶ درجه انحراف را تحمل کند و ۸ شبانه روز در این وضعیت متلاطم قرار گیرد و خم به ابرو نیاورد. این دانش مهندسی ایرانی تجربه گرانسنگ و افتخار آمیزی است که نقشه آینده خواهد بود. جالب است بدانید که قدرت های مدعی دریانوردی در جهان در اولین حضور خود در این مناطق از اقیانوس آرام، تلفات شناوری داده و کشتی هایشان غرق شده است.

مقاومت رزم ناو دنا در برابر تلاطم های اقیانوس آرام

۸- آمریکایی ها ناوگروه ۸۶ ایران را به فاصله کمی از حرکت آن تحریم کردند اما کشورهای مختلفی در طول این مسیر ۶۳ هزار کیلومتری اجازه پهلودهی به ناوهای ایرانی را دادند و حتی تمرینات مشترک با این ناوگروه برگزار کردند و این پیام مهمی به همراه دارد. پیام اقتدار برای ملت ایران و پیام بی ارزش شدن تحریم ها برای آمریکایی ها.

۹- ایران با اتکای بر زانوهای خودش این حرکت بزرگ در دریانوردی دور دنیا را انجام داد و روایت این پیشرفت غرور آفرین باید در کتاب های درسی ما و تولیدات رسانه ای مان به طور مستمر ماندگار شود. تاریخ ایران چنین حرکت بزرگی به خود ندیده و باید این شکوه بی نظیر را در قامت و اندازه حماسه آن روایت کنیم. کار شایسته انتقال برخی خبرنگاران به عرشه ناو مکران در روزهای پایانی این مأموریت ۸ ماهه تجربه خوبی از تصویرسازی توأم با حرکت اقتدارآفرین این ناوگروه است که باید آن را به اشکال مختلف و در آینده و مأموریت های آتی تکرار کرد.

دریاها و اقیانوس ها در سال های پیش رو نام ایرانی ها را بسیار خواهند شنید.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    0 0
    افرین و صد افرین تنها شماها نیروهای نظامی این روزها حال ادم را خوب میکنید کاش برخورد با مفاسد اقتصادیو پاسخگو کردن و مجازات مسولین بی کفایت هم انجام شود تا دلمان به وطن خوش باشد
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    0 0
    بعنوان ایرانیانی که از هیچ چیز برای اعتلای کشور و دین و مذهب خود دریغ نداشته ایم ؛ به شما دلیر مردان میهن افتخار می کنم - با شد که همیشه سر بلند و سر افراز باشید.
  • بهنام IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    0 0
    یاشاسین ایران یاشاسین دنا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس