کد خبر 1490745
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷
فرش قرمز برای اسد

برخی رسانه‌ها خبر داده بودند بشار اسد در نشست جده شرکت نمی‌کند اما روز گذشته وزیر خارجه سوریه اعلام کرد اسد در این نشست شرکت می‌کند.

به گزارش مشرق، نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب روز گذشته در شهر جده عربستان با حضور سوریه آغاز به کار کرد. در این میان وزیر خارجه سوریه تایید کرد اسد در اجلاس روز جمعه سران عرب شرکت می‌کند. شبکه خبری روسیاالیوم گزارش داد نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب روز چهارشنبه در شهر جده عربستان آغاز شد. نشست‌های مقدماتی اجلاس سران عرب در سطح نمایندگان و وزرا با هدف بررسی مهم‌ترین مسائلی که سران این کشورها در نشست روز جمعه خود در ریاض مطرح خواهند کرد، آغاز شد. فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه یک روز مانده به نشست وزرای خارجه، برای حضور در این نشست وارد عربستان شد. سوریه از سال ۲۰۱۱ در نشست‌های اتحادیه عرب حضور نداشته است. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از فیصل مقداد اعلام کرد حضور سوریه در این اجلاس فرصت جدیدی است تا دمشق به اعراب بگوید به گذشته نگاه نمی‌کند و نگاهش تنها به سوی آینده است. همچنین وزیر خارجه سوریه در حاشیه نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب با عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه دولت موقت لبنان دیدار کرد. مقداد بعد از این دیدار در جده تایید کرد: «بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عربی اینجا خواهد بود».

در این باره پیش‌تر رامز القاضی، خبرنگار شبکه ماهواره‌ای الجدید در جده، حضور رئیس‌جمهور سوریه در اجلاس سران عرب را تایید کرده و گفته بود که اسد مستقیما بدون ورود به ریاض، وارد جده خواهد شد. وی درباره دعوت از مسؤولان برای سفر به دمشق گفت: «ما از هر مسؤولی استقبال می‌کنیم». وی خاطرنشان کرد: «همه کشورهای عربی ستاره هستند و ما به لطف حکمت، درایت و رهبری صحیح به وضعیت عادی‌مان به عنوان عرب بازمی‌گردیم». از سویی فیصل مقداد درباره شرایط بازگشت آوارگان و بازسازی سوریه گفت: «هر کس که برای ما شرط می‌گذارد، بهتر است این افکار را برای خودش نگه دارد، ما التماس نکرده و نخواهیم کرد. ما وارد جنگ علیه تروریسم شدیم و هر کسی که قصد کمک دارد، بسم‌الله، ما استقبال می‌کنیم». وزیر خارجه سوریه بعد از دیدار با همتای لبنانی خود تاکید کرد: «سوریه از هر مسؤول لبنانی که بخواهد به سوریه سفر کند استقبال می‌کند. ما در این دیدار درباره پرونده آوارگان با طرف لبنانی صحبت کردیم و گفتیم سوریه از تمام سوری‌ها استقبال می‌کند». برخی رسانه‌ها خبر داده بودند بشار اسد در نشست جده شرکت نمی‌کند اما روز گذشته وزیر خارجه سوریه اعلام کرد اسد در این نشست شرکت می‌کند. طبق این گزارش، چند روز قبل دعوتنامه ملک سلمان توسط «نایف السدیری» سفیر ریاض در اردن به بشار اسد تحویل داده شده بود.

بشار اسد در دیدار با السدیری از وی و پادشاه عربستان به دلیل این دعوت تشکر و قدردانی کرد. وی همچنین تاکید کرد برگزاری اجلاس آتی سران عرب در عربستان سعودی باعث تقویت اقدام مشترک عرب برای دستیابی به آرزوهای ملت‌های عرب خواهد شد. بشار اسد پس از آن به نشست سران عرب دعوت شد. یکشنبه هفته قبل، وزرای خارجه اتحادیه عرب در نشست خود در قاهره، قطعنامه ۸۹۱۴ را صادر کرده و در آن از سرگیری مشارکت هیات‌های سوری در نشست‌های شورای اتحادیه و تمام سازمان‌های وابسته به آن را از همان روز اعلام کردند. در این نشست کشورهای شرکت‌کننده بار دیگر به حفظ حاکمیت، تمامیت ارضی و ثبات سوریه متعهد شدند و این امر با استناد بر پیمان اتحادیه عرب و اصول آن بود. همچنین بر اهمیت تداوم و افزایش تلاش کشورهای عربی برای کمک به سوریه در خروج از بحران تاکید شد. در این قطعنامه بر لزوم اتخاذ گام‌های عملی و سازنده برای حرکت به سمت حل بحران سوریه طبق طرح اقدام در برابر اقدام و سازگار با قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت تأکید شد. همچنین مقرر شد کمیته ارتباطی وزارتی متشکل از اردن، عربستان، عراق، لبنان، مصر و دبیرکل اتحادیه عرب برای اجرای بیانیه عمان و ادامه مذاکرات مستقیم با دولت سوریه در دستیابی به راه‌حل جامع بحران این کشور مطابق طرح اقدام در برابر اقدام و سازگار با قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت تشکیل شود.

* ابوالغیط: سوریه نقش فرهنگی برجسته‌ای در منطقه دارد

دبیرکل اتحادیه عرب در سخنانی در جریان نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب در شهر جده عربستان ضمن ابراز خشنودی از بازگشت دمشق به این اتحادیه تاکید کرد سوریه همواره نقش فرهنگی برجسته‌ای در منطقه داشته است. به گزارش پایگاه خبری العهد، «احمد ابوالغیط» در این باره اظهار داشت: از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب خشنود هستیم و از آن استقبال می‌کنیم.

دبیرکل اتحادیه عرب گفت: سوریه کشوری است که در طول تاریخ سهم و نقش فرهنگی برجسته‌ای در منطقه داشته است و ما مشتاق تقویت نقش آن هستیم. وی افزود: ما شاهد تحولات مثبتی در مواضع کشورهای همسایه بویژه ایران و ترکیه و مدیریت روابط‌شان با کشورهای عربی هستیم. ابوالغیط ادامه داد: ما باید به عنوان یک ائتلاف کار کنیم و این همان چیزی است که به مواضع ما وزن و جایگاه می‌دهد و علاوه بر آن یک چتر محافظ برای منطقه فراهم می‌کند. دبیرکل اتحادیه عرب در ادامه ابراز امیدواری کرد بازگشت سوریه به این اتحادیه مقدمه‌ای برای پایان بحران آن باشد.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به تحولات فلسطین اشغالی نیز تاکید کرد که رژیم صهیونیستی مسؤول وخامت اوضاع در سرزمین‌های اشغالی فلسطین است. در همین حال، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی نیز پس از بر عهده گرفتن ریاست اجلاس سران عرب از همتای الجزایری خود در جریان نشست وزیران خارجه با اشاره به اینکه «جهان در حال گذر از چالش‌های بزرگی است که ما را ملزم به اتحاد برای مقابله با آنها می‌کند»، خاطرنشان کرد: ما باید سازوکارهای جدیدی را برای رویارویی با چالش‌های پیش روی کشورهای‌مان طراحی کنیم. بن فرحان تاکید کرد: ما برای پیشرفت ملت‌های عرب به اقدام مشترک نیاز داریم و از مشارکت سوریه در اجلاس سران عرب استقبال می‌کنیم.

نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب روز گذشته با حضور وزیر خارجه سوریه در جده آغاز شد. «احمد عطاف» وزیر خارجه الجزایر نیز در سخنانی در ابتدای این نشست گفت: نشست ما در شرایط ویژه منطقه‌ای و تحولات بین‌المللی برگزار می‌شود که مستلزم ادامه تلاش برای بستن صفوف و متحد شدن برای غلبه بر موانع و چالش‌ها است.
عطاف بر ضرورت تشدید تلاش‌ها، تقویت اقدامات مشترک عربی و خنثی کردن تنش‌های حاشیه‌ای که اعراب را از هم جدا می‌کند، تاکید کرد. وی ادامه داد: آنچه فلسطینی‌ها با آن مواجه هستند، روح ما را غمگین و ملزم به تلاش مضاعف برای احیای حقوق ملت فلسطین می‌کند. عطاف همچنین درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گفت: الجزایر از مشارکت سوریه در نشست‌های اتحادیه عرب استقبال می‌کند، چراکه این اتفاق عامل مثبتی برای تقویت اقدامات مشترک اعراب است.

قرار است در این نشست پیش‌نویس دستور کار شورای اتحادیه عرب به تصویب برسد. همچنین انتظار می‌رود ورود سران کشورهای عربی به عربستان برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه عرب از امروز پنجشنبه آغاز و اجلاس سران کشورهای عربی روز جمعه در فضای مثبت ناشی از بازگشت سوریه به این اتحادیه پس از ۱۲ سال غیبت برگزار شود. وزرای خارجه عرب در نشست فوق‌العاده خود که هفتم ماه مه ۲۰۲۳ (۱۷ اردیبهشت امسال) در قاهره برگزار شد، با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافقت کردند و از همان زمان شرکت هیات‌های سوری در جلسات این اتحادیه از سر گرفته شد. اتحادیه عرب تحت تاثیر جریان غربی - عبری در خاورمیانه، در نوامبر ۲۰۱۱ عضویت دمشق را به حالت تعلیق درآورده و تحریم‌های سیاسی و اقتصادی علیه آن وضع کرده بود. از زمان تصمیم‌گیری برای حضور مجدد سوریه در نشست‌های اتحادیه عرب، توجه به شرکت این کشور مهم و تاثیر گذار در سی‌ودومین اجلاس سران کشورهای عربی که ۱۹ ماه جاری در جده عربستان سعودی برگزار می‌شود، جلب شده است.

منبع: روزنامه وطن امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    0 0
    پس لطفا دولتمردان ما هم ازگذشته دست بردارن ونگاهشون به آینده باشه در غیر اینصورت یا آی کیوشون از اسد کمتره یا گذشته رو بهانه ای برای افکار خود میدونن
    • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      0 0
      اسد به لطف مردان حکومت ما سرکاره بعد آی کیوشون از اسد کمتره؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس