کد خبر 1490818
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴
مولداوی خواستار الحاق سریع به اتحادیه اروپا به بهانه «تهدید روسیه»

رئیس‌جمهور مولداوی ضمن طرح ادعاهای ضدروسی، خواستار عضویت کشورش در اتحادیه اروپا در اسرع وقت شد.

به گزارش مشرق، «مایا ساندو» رئیس‌جمهور مولداوی به بهانه حفاظت در برابر «تهدید روسیه»، خواستار عضویت کشورش در اتحادیه اروپا در اسرع وقت شد و افزود امیدوار است تصمیم برای آغاز گفت‌وگوها در ماه‌های آتی گرفته شود.

این کشور دو و نیم میلیون نفری که بین رومانی عضو اتحادیه اروپا و اوکراین قرار دارد، اول ژوئن اولین نشست بزرگ اروپای گسترده‌تر خود را برگزار خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گردهمایی جامعه سیاسی اروپا--مجمع ایجاد شده در سال گذشته که رهبران همه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا و ۲۰ همسایه این بلوک را گرد هم می‌آورد--فرصتی برای مولداوی خواهد بود تا درخواست خود را پیش ببرد.

رئیس‌جمهور مولداوی مدعی شد: قطعاً هیچ چیز با آنچه در اوکراین در حال رخ دادن است قابل مقایسه نیست، اما ما این خطرات را می‌بینیم و معتقدیم می‌توانیم دموکراسی خود را تنها به عنوان بخشی از اتحادیه اروپا نجات دهیم.

او در ادامه سخنانش در حاشیه اجلاس شورای اروپا در ایسلند که سه‌شنبه پایان یافت، مدعی شد: معتقدیم که روسیه منبع بزرگ بی‌ثباتی در سال‌های آینده خواهد بود و باید از خود محافظت کنیم.

رئیس‌جمهور ۵۰ ساله مولداوی که از سال ۲۰۲۰ در قدرت است، در فوریه هم روسیه را به تحریک کودتا در تلاش برای به دست گرفتن قدرت در مولداوی متهم کرده بود. او از مردم کشورش خواسته یکشنبه در حمایت از عضویت در اتحادیه اروپا تظاهرات برگزار کنند.

اخیراً و در ادامه فشار برخی کشورهای همسو با آمریکا بر روسیه، وزارت‌ خارجه مولداوی و سوئد از اخراج چند دیپلمات روس خبر دادند.

مولداوی یکی از فقیرترین کشورهای اروپایی است و ساندو در سال ۲۰۲۰ با یک برنامه غربگرا در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور پیروز شد.

چندی قبل، «ایگور دودون» رئیس‌جمهور پیشین مولداوی گفت که اقدام برای دادن وضعیت نامزدی اتحادیه اروپا به مولداوی با هدف کشاندن این کشور به بازی‌های ژئوپلیتیک غرب علیه روسیه است.

وی در این خصوص گفت: «اقدام برای اعطای نامزدی اتحادیه اروپا به مولداوی با هدف ارائه حمایت اقتصادی از این کشور نبود، بلکه کشاندن آن به بازی‌های ژئوپلیتیک غرب علیه روسیه بود. در واقع، ما برای آزمایش‌های جدید سیاسی و نظامی نامزد شده‌ایم و ممکن است نمونه غم‌انگیز اوکراین را دنبال کنیم».

طبق ارزیابی چندی پیش کرملین، تنش‌ها بین این کشور با مولداوی به سطح خطرناکی رسیده و «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه با «بسیار متشنج» خواندن روابط روسیه و مولداوی، گفت دولت کیشیناو در حال فرو رفتن در ورطه «هیجانات ضد روسی» است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس