وحیدی: بدون فرزندآوری نمی‌توانیم به ایران قوی بیندیشیم

وزیر کشور گفت: دولت در ستاد تنظیم بازار قصد دخالت در قیمت‌ کالاها ندارد و از اتحادیه‌ها و اصناف انتظار می‌رود بازار را کنترل کنند.

به گزارش مشرق، احمد وحیدی عصر پنجشنبه در نشست با فعالان اقتصادی و دانش بنیان با اشاره به نقدهای مطرح شده در خصوص قیمت‌گذاری کالاها در ستاد تنظیم، اظهار داشت: دولت قصد دخالت در قیمت‌ها ندارد و در مواردی مجبور می‌شود در حالی که اتحادیه‌ها و صنوف خودشان باید قیمت‌ها را کنترل و بر بازار نظارت کنند.

وی با بیان اینکه دولت بنا ندارد در حوزه اقتصادی دستورالعمل‌های متفاوت بدهد و ما باید انتقال دهنده مشکلات و پیگیری آنها باشیم، خطاب به فعالان اقتصادی استان، خاطرنشان کرد: باید برای حل مسائل و فشارهای اقتصادی کمی صبر کنید؛ مطمئناً مسیر ما، مسیر پیروزی است.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه باید صبر کرد و در این مسیر مشکلات کم کم حل می‌شود، ابراز داشت: بزرگترین حامی شما رهبر معظم انقلاب است که در سخنرانی دو سال پیش، جملاتی در خصوص فعالان اقتصادی بیان می‌کردند که آدم غبطه می‌خورد.

وحیدی با بیان اینکه رئیس جمهوری آماده شنیدن پیشنهادات فعالان اقتصادی هستند، تصریح کرد: خواهش داریم در این موقعیت که وظیفه انقلابی، ملی و ایرانی است، بمانید، دلسرد نشوید زیرا از این گردنه عبور می‌کنیم.

وی با بیان اینکه استانداران را مسئولان پیشرفت و توسعه استان‌ها می‌دانیم، گفت: استاندار اصفهان در همه موضوعات مشکلات و مسائل را دنبال کند و ما حمایت خواهیم کرد که به نتیجه برسیم.

وی با بیان اینکه اصفهان با داشتن صنعت، فرهنگ و مردم کوشا و موقعیت جغرافیایی مناسب می‌تواند الگوی توسعه و پیشرفت کشور باشد و مسائل در این حوزه حل و فصل شود.

ایران امروز در نقطه تحولی منطقه است

وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه ایران عزیز ما امروز در نقطه تحولی قرار دارد و این نقطه تحولی با موضوع اقتصاد تعریف می‌شود، تصریح کرد: اگر از گردنه توسعه اقتصادی بخوبی عبور کنیم از نظر ظرفیت‌های اقتصادی ایران در یک نقطه بسیار تعیین کننده در منطقه و در جهان است‌.

دولت قصد دخالت در قیمت‌گذاری کالا ندارد/ نقش تحولی ایران در منطقه

وحیدی خاطرنشان کرد: اتفاقاتی که امروز در منطقه می‌افتد به گونه‌ای نیست که می‌خواستند این‌طور بشود؛ مجبور شدند آنطور تصمیم بگیرند که این اتفاقات بیافتد؛ همه جمع شدند و دست به دست هم دادند که مانع رشد کشور شوند و باور آنها این بود که می‌توانند ایران را به زانو در آورد و توطئه‌ها از تجزیه ایران تا درگیر کردن کشور در بی ثباتی دائمی نظیر برخی کشورها و عقب ماندگی شدید کشور بود.

وی با بیان اینکه فشار حداکثری بعنوان یک راهبرد جدی آنان در حوزه اقتصاد بود، افزود: در این فشار حداکثری آنها تردید نداشتند که یا تسلیم می‌شویم یا فرو می‌پاشیم و برای این کار خیلی تلاش کردند اما آخر خودشان گفتند که تلاش حداکثری ما شکست مفتضحانه خورد این را ما نگفتیم مسئولان ارشد آمریکایی گفتند.

وزیر کشور با اشاره به موضع برخی کشوهای منطقه در قبال ایران، ابراز داشت: دیدید که چطور تلاش داشتند حلقه محاصره علیه ما در کشورهای همسایه ایجاد کنند اما شکست خوردند با پول‌های زیادی که دستشان است با تمام ظرفیت‌های اقتصادی و نظامی و امنیتی شما دیدید برای اینکه جلوی صادرات نفت ما را بگیرند حتی کشتی‌های ما را متوقف کردند.

تا ۱۵ سال آینده می‌توانیم اقتصاد برتر دنیا باشیم

وحیدی با بیان اینکه ما در شرایطی قرار گرفتیم که رو به جلو هستیم و دشمنان در حال عقب نشینی هستند، تصریح کرد: در حوزه اقتصاد خیلی پیشرفت داشتیم؛ ایران اکنون در حوزه تولید فولاد و سیمان در رتبه هفتم دنیا است و زیرساخت‌های خوب و آماده داریم و برای همین می‌توانیم آماده جهش دیگری شویم‌.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد ما باید حتماً صادرات محور باشد، گفت: امروز به ظرفیت‌های بزرگی رسیدم که این را باید مدیون تلاش و همت جهادی جهادگران و شما فعالان باشیم که ثمرات جدیدی خواهد داشت.

وزیر کشور با بیان اینکه در ۱۰ - ۱۵ سال آینده می‌توانم اقتصاد برتر دنیا باشیم، تصریح کرد: اکنون ایران پرافتخار ما جزو ۵ کشور برتر دنیا در برخی حوزه‌ها است.

وحیدی در ادامه با تاکید بر اینکه باید بهره وری منابع را افزایش دهیم، افزود: میزان بهره وری در آب و انرژی کافی نیست؛ رهبر معظم انقلاب چند سال پیش سیاست‌های کلی برنامه پنجم را که ابلاغ کردند تاکید داشتند که یک سوم رشد را از مسیر بهره وری بدست بیاوریم زیرا اگر بهره وری داشته باشیم خود به خود قیمت تمام شده کالاها کاهش می‌یابد و اگر کیفیت کالا داشته باشیم با هر بازاری می‌توانیم رقابت کنیم.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های پراکنده اقتصادی باید تجمیع شود، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که شرکت‌های کوچک با تلاطم بازار دچار مشکل می‌شوند.

مسیر ورود نقدینگی به تولید فراهم شود

وحیدی با بیان اینکه در مقوله بازار یابی و ذائقه یابی ضعیف عمل شده، افزود: همه این مسائل مربوط به بخش خصوصی است و دولت نباید دخالت کند زیرا نقش دولت در حوزه اقتصادی هدایت، حمایت و تسهیلگری است.

وی با بیان اینکه حدود یک هزار همت در کشور نقدینگی داریم، گفت: مسیر ورود این نقدینگی به تولید باید فراهم شود که این کار مشترک بین بانک‌ها و بخش تولید است و باید برای مسائل از این دست یک جبهه اقتصادی تشکیل و حرکت بزرگ انجام دهیم.

فعالیت ۱۰ هزار واحد تولیدی و صنعتی در اصفهان

امیررضا نقش معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان در این نشست با اشاره به اینکه اصفهان، شهر و استان تلاش و کوشش و مجاهدت و ایثار شناخته شده است، اظهار داشت: استان اصفهان با دارا بودن ۱۰ هزار واحد تولیدی و صنعتی و ۸۰ ناحیه و شهرک صنعتی رتبه نخست کشور از نظر تعداد واحد صنعتی است و صنایع بزرگی مانند فولاد مبارکه و ذوب آهن و پالایشگاه و صنایع تولیدات آنها بیش از یک استان است و پالایشگاه اصفهان تولید کننده بنزین ۱۷ استان کشور است.

وی با بیان اینکه اصفهان در بخش کشاورزی و دام و طیور سرآمد است، اضافه کرد: و با توجه به حجم بالای فعالیت‌های اقتصادی، مسائل و مشکلات بسیاری هم گریبانگیر این استان بوده و در سیاست‌های کلان مجلس شورای اسلامی امید است اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

تقسیم تسهیلات به اندازه توانمندی استان‌ها نیست

همچنین بهرامی رئیس اتاق استان اصفهان با بیان اینکه تقسیم تسهیلات در کشور به نسبت توانمندی استان‌ها نبوده است، اظهار داشت: استان اصفهان در جذب تسهیلات توانمندی بالایی دارد اما تقسیم تسهیلات براساس ظرفیت این استان نیست.

وی خواستار تفویض اختیارات به استان‌ها شد و افزود: این موضوع سال‌ها مطرح بوده و با توجه به توانمندی استانداران لازم است که تفویض اختیار صورت گیرد.

جذب ۳ درصد بودجه کشور توسط اصفهان در تملک دارایی‌ها

امیر کشانی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان هفت درصد جمعیت ایران و هفت درصد تولید ناخالص ملی بدون نفت را دارد، اظهار داشت: استان اصفهان هشت درصد مالیات و بیش از هشت درصد صنعت کشور را دارد اما سه درصد بودجه کشور را در تملک دارایی‌ها جذب می‌کند.

وی افزود: با وجود همه مشکلات ۲۸ درصد نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی دارد و در اصفهان رتبه اول تنش آبی و آلودگی هوا را داریم اما برای آن راه حل وجود دارد؛ فعالان اقتصادی اصفهان امکان تغییر این ریل در اقتصاد کشور و فرصت طلایی برای رشد اقتصادی و فلات مرکزی ایران دارد اصفهان می‌تواند پیشران منطقه مرکزی کشور شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان اضافه کرد: فعالان اقتصادی با همراهی استاندار می‌توانند گام‌های بزرگی بردارند این شرایط نیازمند نگاه ویژه است این فرصت را به اصفهان بدهید به استاندار اصفهان اختیار ویژه بدهید زیرا می‌توانند زمینه ساز رشد کشور را داشته باشند در تولید و صادرات را از اصفهان گام بزرگی بداریم.

ضرورت رشد شرکت تعاونی توسعه اصفهان

در ادامه رضا چینی عضو خانه صنعت و معدن استان اصفهان با بیان اینکه این شهر یک میلیون بیمه شده تأمین اجتماعی و ۱۰ هزار واحد صنعتی فعال دارد، اظهار داشت: اجازه بدهید این واحدها رشد پیدا کند و به ما اجازه بدهید که با جلوگیری و کاهش آلایندگی فعالیت کنند.

وی ادامه داد: از شما تشکر می‌کنیم که به نظر استان‌های مهم در حوزه اقتصاد توجه دارید و به تشکل‌های مردم نهاد اقتصادی بها دادید و امید است با تشکیل هیئت امنای کارآفرینی کارهای خوبی انجام شود.

عضو خانه صنعت و معدن استان اصفهان خواستار رشد شرکت تعاونی توسعه اصفهان شد و گفت: مسئله‌ای که تقاضا داریم در سطح ملی حل و فصل شود مازوت سوزی در اصفهان است؛ سوال این است آیا سهم اصفهان از مازوت به اندازه کل کشور بوده؟ سال گذشته زمستان بسیار و بسیار ناجوری داشتیم و خواهان رعایت عدالت در کل کشور هستیم‌.

لزوم حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در مسیر پروژه‌های بزرگ

همچنین نوید نجات بخش رئیس انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان با بیان اینکه اشتغال فارغ‌التحصیلان یکی از مهم‌ترین ارکان امنیت اقتصادی است، اظهار داشت: در سال گذشته مجموع شرکت‌های شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان ۸,۵۰۰ میلیارد تومان فروش داشته و ۸۵۰۰ اشتغال رسمی بیمه شده در این شهرک ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان حداقل ۲۰ برابر سایر حوزه‌ها منجر به ایجاد اشتغال پایدار می‌شود، گفت: در شهرک علمی تحقیقاتی تاکنون حدود هفت هزار پذیرش داشته‌ایم اما کمتر از ۷۰۰ شرکت اکنون مشغول به کارند و به نظر می‌رسد دولت باید به صورت دستوری از دانش‌بنیان‌ها حمایت کند چراکه قوانین بالادستی خوبی نیز در این زمینه داریم.

نجات بخش اضافه کرد: برای راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز است در مسیر پروژه‌های بزرگ کشور از حضور این شرکت‌ها بهره‌مند شده و قانون پیوست فناوری را جدی بگیریم.

به گزارش مهر، در نشست وزیر کشور با فعالان اقتصادی، نمایندگان تشکل‌های صنعتی و اقتصادی و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی مرتبط با مباحث اقتصادی و مدیران بانک‌های دولتی و خصوصی حضور داشتند و شماری از آنان در این جلسه به بیان دغدغه‌ها و مشکلات پرداختند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • هادی IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    2 0
    پس جلوی مخبر رو بگیر
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    3 0
    بلکه دولت قیمت را رها کرده است
    • SE ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      1 0
      در عوض قراره دولت برای خانه ها و میزان اجاره قیمت تعیین کنه
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    3 0
    عجب پس شما چه کاره اید
  • S IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    3 0
    شدن مسئول چه انتظاری به خوب شدن شرایط داریم واقعا؟
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    4 0
    در برابر مشکلات اقتصادی و فرهنگی مردم وظائف قانونی خودشان را فراموش کرده اند و بی تفاوت هستند
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    0 1
    قیمت خودرو دستوری قیمت سوخت دستوری قیمت گندم جهانی 30 هزار ایران 15 و قاچق و قاچاق و قاچاق
  • کاظم IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    2 1
    ببخشید مگه بانک مرکزی اعلام نمی کنه هر متر مسکن چه قیمتی داره؟ مگه شورای رقابت قیمت خودرو مشخص نمی کنه؟ شما مشخصه که بدون مطالعه داری صحبت می کنی و عدم آگاهی شما مسبوق به سابقه هم بوده. کاری نکنید مردم فک کنند به قول حاجی آقا پناهیان تورم فعلی دست ساز حکومته
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    2 1
    " دولت در ستاد تنظیم بازار قصد دخالت در قیمت‌ کالاها ندارد " این حرف یعنی چه ؟ یعنی اینکه عملاً فشارها و سختیهای اقتصادی مردم برای مسولینی که طبق قانون اساسی موظف به حل مشکلات مردم هستند اهمیتی ندارد یعنی شما ها فقط به فکر مقام و منافع خودتان هستید چرا سید محرومان بی تفاوت است دادگاه الهی در پیش است آنجا نمی توانید مثلاً پشت یکدیگر پنهان شوید و به خیال خودتان زرنگی کنید حتی مشرق تو هم بخاطر چگونگی انجام رسالتی که به انتخاب خودت به عهده گرفته ای باید پاسخگو باشی
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    1 0
    وحیدی وزیر کشور دقیقاً حرف دل رئیسی را بزبان آورده است شما تشنه گان قدرتید نه انجام خدمت
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    0 0
    منطقه رو ولش...بابا ... خود تحولی...
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    2 0
    خدایا خودت امام زمان رو برسون تا نجات مون بده
  • IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    2 0
    چه کسی باید منویات رهبر انقلاب مبنی بر مهار تورم را که در اولین روز سال 1402 در حرم رضوی فرمودند جامه عمل بپوشد شاید این کار مافیاهایی است که در گلوگاه های اقتصادی حساس مملکت چمبره زده اند و شما در این مورد اصولاً وظیفه ای ندارید
  • IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    1 0
    مشرق لااقل توی دو تا خط برای این خبرهای تحریک کننده یک تهلیل ارائه بده
  • IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    2 0
    تا کشور از شر لیبرالیسم و ایسم های منحط وارداتی چنبر زده بر تارو پود حاکمیت رها نشود معیشت و اقتصاد و فرهنگ و.‌. روز به روز اسفناک تر می شود .یلگی بازار از حماقت و خیانت است
  • IR ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    2 0
    اگر رئیسی این حرف ها را در زمان انتخابات میگفت هرگز به او رای نمیدادم
  • IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    2 0
    هر کسی که در این مملکت به قدرت میرسد به فکر خودش و دار و دسته اش میباشد حالا شاید یک کارهایی هم بکنه
  • IR ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    1 2
    نفرین خداوند بر رفسنج که تخم بازار آزاد و سرمایه داری را او در کشور کاشت و بعد از او دولت هایی که آمدند قدم در راهی گذاشتند که او ترسیم کرده بود
  • IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    0 0
    کی باشه ببینیم
  • IR ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    2 0
    به این میگن دولت در سایه خوابیده. قصد هیچ کاری ندارد. فقط شعار داده است. وزیر کشور هم شیرازی است فعلأ حال هیچ کاری ندارد. قصدش هم ندارد که نکند خسته اش می شود.
  • عبدالله IR ۰۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    3 0
    «وزیر کشور گفت: دولت در ستاد تنظیم بازار قصد دخالت در قیمت‌ کالاها ندارد و از اتحادیه‌ها و اصناف انتظار می‌رود بازار را کنترل کنند!!!» آن وقت اتحادیه ها و فروشگاه ها هم برای رضای خدا ، قیمت ها را کنترل خواهند کرد !!! زهی خیال باطل و تاسف از دست چنین مسئولان بی درایتی !!!
  • وحید IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    3 0
    شما خیلی بیجا میکنید نقشی در قیمت گذاری نداشته باشید، همین کارها رو کردید قیمتها سر به فلک کشیدند
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    1 0
    دولت که بازار را در اختیاردلال،گرانفروشی ومحتکر قرار داده
  • علی ولی خدا عبادالله IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    1 0
    دولت قیمتها را سرسام اور بالا برده برای نابودی معیشت ملت حال چه کار دارد برای قیمت گذاری ای قدرت پرستان از خدا بترسید مرگ حق است
  • فهیم IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    1 0
    فاتحه
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    1 0
    شما گفته بودید فقط چهار قلم افزایش می یابد پرو فسور
  • مجید IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    1 0
    درست فرمودند. چون دولت هیچ اطلاعی از قیمت ها نداره و و عملا رها کرده و. این رو میشه به همون تیتر تان هم ترجمه کردد!!
  • اا IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    1 0
    خدا شاهده این گرونی دیگه قابل تحمل نیست
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    1 0
    نقش شما در شعار مهار تورم کجاست و بعداز 60 روز چی کردین
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    0 0
    اگرباشعار برهرمشکلی می شدغلبه کرد.ازاول انقلاب مرک برآمریکا واسراییل گفتیم بایدالان اینها نابود شده باشند.مرک برتورم ببخشید کنترل تورم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس