امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با فیگارو: به تماس‌ها با فرانسه برای از بین بردن سوءتفاهمات ادامه می‌دهیم

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در حال حاضر به تماس‌های خود با فرانسه ادامه می‌دهیم تا سوءتفاهمات بین دو کشور را از بین ببریم، درباره آزادی اتباع فرانسوی بازداشت شده در ایران گفت که این موضوع در دست قوه قضائیه است.

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با نشریه فرانسوی فیگارو گفت‌وگو کرد.

در بخشی از این گفت‌وگو حسین امیرعبداللهیان در پاسخ به پرسشی درباره آزادی ۲ تبعه فرانسوی بازداشت شده در ایران و اینکه آیا می‌توانیم انتظار آزادی بقیه را داشته باشیم و آیا روابط فرانسه و ایران بهبود می‌یابد؟ اظهار داشت: من و همتای خود خانم کاترین کولونا تماس‌های دائمی تلفنی داریم. اخیراً در پکن تقریباً ۲ ساعت مذاکره داشتیم. ما در مورد تمام سوءتفاهمات بین دو طرف گفت‌وگو کردیم.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه شب ۱۷ فروردین ماه با همتای فرانسوی خود در پکن و بنا به درخواست کولونا با وی دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر خارجه ایران پس از آن در توئیتر درباره این ملاقات نوشت: در جریان دیدار و گفت‌وگوی صریح و مفید با خانم کاترین کولونا⁩، وزیر خارجه فرانسه در پکن، که دو ساعت به طول انجامید، در خصوص مناسبات دوجانبه، توافق اخیر تهران و ریاض، اوکراین، مسائل منطقه‌ای از جمله فلسطین و لبنان، لغو تحریم‌ها و برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان تبادل نظر کردیم. همچنین ضمن انتقاد از رفتار دولت فرانسه در عدم اجرای تعهدات برجامی، بر لزوم رعایت و احترام به حقوق شهروندان معترض فرانسوی تأکید کردم. بر تداوم مذاکرات و رعایت احترام متقابل برای عبور از چالش‌ها توافق داریم.

وزیر خارجه در پاسخ به سؤال فیگارو ادامه داد: توافق‌هایی نیز بین ما حاصل شد که نتیجه بخشی از این توافق‌ها، آزادی چند روز پیش ۲ تبعه فرانسوی بود. ما با خانم کولونا موافقت داریم که برای آزادی فرانسوی‌هایی که به دلیل ارتکاب جرم در ایران زندانی هستند، تلاش کنیم. اما پیگیری این موضوع در دست قوه قضائیه کشورمان (جمهوری اسلامی ایران) است.

به گزارش فارس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ۲۲ اردیبهشت ماه از آزادی ۲ تبعه فرانسوی بازداشت شده در ایران خبر داد و گفت: در پاسخ به درخواست‌های فرانسه و مذاکرات انجام شده بین وزرای خارجه، قوه قضائیه با حسن نیت و در اقدامی انساندوستانه و در راستای قوانین و مقررات مربوطه، ۲ تبعه فرانسوی را آزاد کرد.

امیرعبداللهیان همچنین در گفت‌وگو با فیگارو با ذکر این نکته که خانم کولونا و دیگر مقامات فرانسوی قبلاً گام‌های مثبتی برداشته‌اند، یادآور شد: نتیجه آن در راستای منافع هر دو کشور است.

روز جمعه ۲۲ اردیبهشت ماه کاترین کولونا وزیر خارجه فرانسه با حسین امیرعبداللهیان تلفنی گفت‌وگو کرد. در این گفت‌وگو وی از اقدام انساندوستانه جمهوری اسلامی ایران در آزادی ۲ تبعه فرانسوی بازداشت شده در ایران قدردانی کرد.

* به تماس‌ها با فرانسه ادامه می‌دهیم

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فیگارو که شما از رویکرد واقع بینانه آقای امانوئل ماکرون استقبال کردید. منظورتان چه بوده است؟ گفت: آقای ماکرون با دولت کنونی در ایران، کار را خوب آغاز کرد. وی برای رسیدن به یک نتیجه مثبت در مذاکرات، تماس‌های سازنده و خوبی با آقای رئیسی داشت. آقای ماکرون حتی از همتای ایرانی خود خواسته بود تا برای برقراری آتش بس بین روسیه و اوکراین مداخله کند. اما در جریان اغتشاشات، جنگ روانی و رسانه‌ای گسترده‌ای علیه مردم ایران به راه افتاد. آقای ماکرون در آن زمان به ارائه دیدگاه اشتباهی در مورد ایران پرداخت، اما به سرعت دریافت که هیچ اتفاقی در ایران رخ نخواهد داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: لذا ما در حال حاضر به تماس‌های خود ادامه می‌دهیم تا سوءتفاهمات بین دو کشور را کنار بزنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران شهریور ۱۴۰۱ در سفر به مسکو و در جمع خبرنگاران هدف اصلی از این سفر را تلاش برای حل بحران اوکراین بر اساس درخواست به عمل آمده از جمهوری اسلامی ایران خواند و توضیح داده بود: برخی از طرف‌های اروپایی از جمهوری اسلامی ایران درخواست دارند که در بحران اوکراین وارد شود و به کاهش درگیری‌ها، بازگشت شرایط در میز مذاکره و توقف جنگ کمک کند. لذا یکی از اهداف اصلی سفر تلاش جمهوری اسلامی ایران برای کمک به پایان این وضعیت در اوکراین است.

بعد از آن اعلام شد که ماکرون این درخواست را در گفت‌وگو با آیت‌الله رئیسی مطرح کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس