چرا از سامانه‌ دفاع لیزری در جنگ پنج روزه غزه استفاده نشد؟

با پایان تجاوز پنج روزه صهیونیست‌ها به نوار غزه و پاسخ موشکی مقاومت به این تجاوز، پرسش‌ها درباره دلایل عدم استفاده رژیم صهیونیستی از سامانه دفاع لیزری بالا گرفته است.

به گزارش مشرق به نقل از فلسطین الیوم، با پایان جنگ پنج روزه و بازده ضعیف سامانه‌های دفاع موشکی رژیم صهیونیستی در رهگیری موشک‌های مقاومت، پرسش‌های زیادی درباره عدم استفاده این رژیم از سامانه دفاع لیزری، متوجه مقامات صهیونیست شده است.

در همین راستا، یوشع کالیسکی، تحلیلگر صهیونیست در مقاله‌ای به این موضوع پرداخته و و این سوال را مطرح کرده که «سامانه دفاع لیزری که به ما وعده دادید، کجاست؟» وی همچنین در مقاله خود، مزایا و معایب این سامانه را برشمرده است.

به ادعای این تحلیلگر صهیونیست که خود از توسعه‌دهندگان برنامه نظامی سامانه لیزری نیز هست، ویژگی بارز این سامانه، توانایی دست‌یابی دقیق آن به اهداف با سرعت نور است. وی ادعا نموده که این سامانه در اثر حملات از کار نیفتاده و از بین نمی‌رود، همچنین می‌توان با کمترین هزینه و به دفعات از آن استفاده کرد.

همچنین کالیسکی در اشاره به معایب این سامانه پدافندی، حرکت مستقیم لیزر و مشروط بودن رهگیری اهداف به وجود خط دید میان اشعه لیزر و هدف، و نیز محدودیت استفاده از این سامانه در شرایط آب‌وهوایی نامناسب و محدودیت‌های حرارتی ناشی از به کارگیری آن را از معایب این سامانه دانسته است.

وی در ادامه مقاله خود، این سامانه را بخشی جدایی ناپذیر از سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی دانست؛ اما اذعان کرد که این سامانه راه حلی جادویی برای مقابله با موشک‌های مقاومت نیست.

مقامات صهیونیست در سال ۲۰۲۰ اعلام کردند که سامانه پدافند موشکی لیزری توسط ارتش رژیم صهیونیستی توسعه یافته و در اختیار نظامیان صهیونیست قرار دارد. صهیونیست‌ها ادعا کردند که این سامانه قادر است با هزینه‌ای بسیار اندک، تمامی موشک‌های مقاومت را با هر بُردی، رهگیری کند.

این در حالی است که در نبرد پنج روزه اخیر، سامانه گنبد آهنین عملکرد خوبی از خود نشان نداد و صهیونیست‌ها مجبور به استفاده از سامانه گران‌قیمت فلاخن داود شدند. عدم به کارگیری سامانه ادعایی لیزر با جزئیاتی که در بالا ذکر شد، این پرسش را ایجاد کرده که ادعاهای مقامات صهیونیست درباره هزینه‌های اندک و توانایی‌های بسیار بالای این سامانه تا چه حدی دقیق و درست بوده‌ است!؟

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس